Gå til innhold

Dere som har bygd hus, kan dere se hit :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal starte byggingen etter påskeferien.

Føler at det er en stund til enda, men tiden har en tendens til å fly avgårde!

Når i prosessen begynte dere å tenke på kjøkkeninnredning f.eks? Rørleggeren mente at det var en Stor fordel å vite hvor vask, vaskemaskin og komfyr skal stå. Er det noe annet vi bør begynne å tenke på allerede nå?

Anonymous poster hash: 1c445...214

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt var klart til oppstartsmøtet. Da var kjøkken, badeinnredning osv planlagt.

Anonymous poster hash: fa6d2...b10

Skrevet

Såpass ja. Hadde dere fått tegnet kjøkkenet også? (Jeg forstod det slik:p) på tide å hive seg rundt....!! :)

Skrevet

Mitt kjøkken var tegna før huset var tegna det faktisk(kundetilpassa ferdighus).

Syns mange ferdighus har så små kjøkken, og var viktig for meg at jeg fikk et kjøkken av den størrelsen jeg ønska meg, så da ble huset tegna med tanke på det.

Anonymous poster hash: 2470a...92f
Skrevet

Det var klart før første spadetak ja. Husk at hver forandring koster penger så kanskje dere kan måle opp rommene og vinduer med tau og planker så får dere en bedre idee om hvor ting passer og bør være.

Anonymous poster hash: 42e4f...fce

Skrevet

Vi har også kundetilpasset ferdighus. Er viktig å vite eksakt hvordan man vil ha det før elektriker og rørlegger gjør jobben sin...

Skrevet

Bestemte kun hvor vask ol skulle være slik at rør kommer riktig inn i huset. Selve kjøkkenet tegnet vi par mnd ut i byggeprosessen

Anonymous poster hash: c567e...170

Skrevet

Vi skulle ha kjøkkenet i andre etasje, så de kunne støpe grunnplanet før vi måtte ha kjøkken og bad + gjestetoalett oppe klart. Nede hadde vi klart plassering av rør til bad + vaskerom. Kjøkkenet fikk vi tegnet og hadde klart før de begynte oppe, men husker ikke helt hvor langt de var kommet i prosessen. Samme med røropplegg til badet oppe + gjestetoalettet. For vår del tok kjøkkenplanleggingen litt tid. Vi visste sånn ca hvilke type kjøkken vi ville ha og noe lunde plasseringen av ting, men jammen var det mye å ta stilling til likevel. Mye man ikke tenker over før man sitter i møte med kjøkkenplanleggeren. Vi fikk tegnet forslag hos HTH, JKE og Kvik. Var tilbake to ganger hos JKE og flere ganger hos HTH (vi endte opp med kjøkken fra HTH), så det tar litt tid. Da kontrakten på kjøkkenet var skrevet under utarbeidet HTH de tekniske tegningene som de så sendte over til husbygger. Ift badene så sa vi bare i fra hvor vaskene, toalett og dusj skulle være + at vi ville ha dobbel vask med kranuttak rett fra veggen på ene badet. 

Ellers er det veldig greit å tenkte tidlig på elektriske uttak, belysning, tv-uttak ol. Ikke alltid like enkelt å se for seg når huset ikke er oppe enda. Vi endte opp med å måtte flytte tv-uttaket oppe i stuen fordi det passer rett og slett ikke å innrede stuene slik vi hadde tenkt før huset kom opp ;)

Lykke til :) Det er en spennende, men tidkrevene periode dere går inn i nå :) Vårt hus stod ferdig i juni 2014, ble påbegynt halvannet år før det, så ting tar tid ;)

Skrevet

Kjøkkenet var ferdigtegnet før søknaden om byggetillatelse ble sendt. Det er jo helt essensielt at du vet akkurat hvor du trenger rør og el-punkter, og for det må du jo ha tegnet kjøkkenet. Jeg ville også "møblert" hele huset dersom jeg var deg slik at du får dører, vinduer og el-punkter rett plassert i forhold til hvor du skal ha ting. Det er f.eks. utrolig kjipt å i ettertid oppdage at dersom døren bare hadde vært 20 cm lenger til høyre, hadde drømmesofaen passet perfekt, men nå går det ikke.

Anonymous poster hash: e58c0...44f
Skrevet

Alt var planlagt før tegningene var 100% ferdig.

Innredning kjøkken, bad og vaskerom.

Avmerking til stikkontakter

Avmerking hvor spotlights skulle være

osv.

Anonymous poster hash: 5872f...267
Skrevet

Tusen, TUSEN TAKK for alle svar! Jeg setter stor pris på det, og dere har fått meg til å tenke på ting vi ikke har diskutert engang!:o huset er arkitekttegnet, så alt er nøye gjennomtenkt. I morgen skal vi avgårde og se på kjøkken!:)

HI

Skrevet

Vi har også kundetilpasset ferdighus. Er viktig å vite eksakt hvordan man vil ha det før elektriker og rørlegger gjør jobben sin...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...