Gå til innhold

Barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner godt folk er redde de..

Jeg ble tatt fra min første pga min fortid som narkoman fikk 0 sjanse, ikke tilbud om hjelp eller noe ting, ikke tilbud om mødre hjem, var 18 da.

Når jeg var 27,29 og 31 fikk jeg mine 3 minste barn da var jeg på mødrehjem og har alle mine enda, tenker mye på elsde min,som nå nærmere seg 18 år. 

Fikk jeg ikke sjansen for jeg var for ung og bv dømmer jo unge mødre er mine følelser.

Noen med erfaringer her? Hilsen trist firebarnsmor på snart 36 år. Har kun sett elsde 4 ganger i året frem til han var 9 og da ble det adopsjon og de ønsket at jeg hadde mindre kontakt,så så han kun en gang i året i 6 år og så flyttet de langt unna, så har ikke sett han på nesten 3 år nå

Anonymous poster hash: a37b2...518
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sluttet du når du ble gravid? Er det du forteller her virkelig hele historien?

Skrevet

"Fortid som narkoman" som 18-åring, sannsynligheten er vel stor for at du fremdeles slet med rus og var en del av miljøet på det aktuelle tidspunktet.

Jeg vet akkurat hvor modne rusa 18-åringer er. Barnevernet hadde nok sine grunner.

Anonymous poster hash: 88552...fbd

Skrevet

Jeg har også følelsen av at enkelte forhåndsdømmer. Jeg ble mor som 19-åring og med en fortid som din. Fikk heldigvis beholde omsorgen, men hadde stor støtte hos en person i barnevernet her. Det var andre som ville ha henne tvangsfjernet, men takket være en barnevernsansatt fikk jeg vise at jeg dugde. Og det var alt jeg bad om. De andre ville ikke gi meg den sjansen.

Anonymous poster hash: 968ea...7b5

Skrevet

18 år, fortid som narkoman. Sorry. Det er snakk om et barn. Man kan ikke gi deg en sjanse og HÅPE du ikke feiler.

Et barn er ingen forsøkskanin. Feiler du kan det få fatale følger.

Anonymous poster hash: 1fdf8...71b

Skrevet

Det er klart at tilfeller av "forhåndsdømming" kan forekomme. Saksbehandlere i barneverntjenesten har jo tilgang på en del historier om unge mødre med rusproblemer som virkelig ikke har klart å ta vare på barnet sitt. Barnevernet har jo også vært kritisert for å være et foreldrevern og for å gripe inn for sent, med det resultat at barna blir skadelidende. En 18-åring med rusproblemer vil sjelden være det man i utgangspunktet anser som en god mor. Hva hun har av nettverk, hennes egne foreldre, forholdet til barnefaren, hvorvidt hun ruser seg under svangerskapet, følger opp svangerskapskontroller, hvorvidt hun går på skole, hvilke evner hun har generelt osv vil virke inn på barneverntjenestens vurdering av saken. Det er ikke veldig ofte at man går til omsorgsovertakelse for nyfødte. Å kun få samvær 4 ganger i året, sier også noe om hvordan du ble vurdert av barneverntjenesten (og fylkesnemnda?). Du kunne bedt om mer samvær mens barnet var lite, hvis du skikket deg vel ville du sannsynligvis ha fått det.

Skrevet

Barn blir heller ikke adoptert bort uten foreldrenes samtykke i Norge, så hvorfor du gikk med på det hvis du i utgangspunktet ikke ville skjønner jeg ikke helt? Historien din skurrer, barnevernet hadde nok god grunn til å fjerne barnet ditt.

Anonymous poster hash: 0f48b...526
Skrevet

Barn blir heller ikke adoptert bort uten foreldrenes samtykke i Norge, så hvorfor du gikk med på det hvis du i utgangspunktet ikke ville skjønner jeg ikke helt? Historien din skurrer, barnevernet hadde nok god grunn til å fjerne barnet ditt.

Anonymous poster hash: 0f48b...526

Fylkesnemnda kan beslutte adopsjon så det er ikke alltid at foreldrene må samtykke

Anonymous poster hash: f7308...ac8

Skrevet

Reagerer på at du var på mødrehjem med alle de andre barna. Hvorfor var du det? Da var du ikke ung. Hvis du hadde stort behov for oppfølging da, er det kanskje ikke rart du ikke ble ansett som egnet som 18-åring med rushistorie. Når det er sagt, synes jeg du burde ha fått en sjanse med god oppfølging dersom det ikke fortsatt var rus inni bildet under svangerskapet/etter fødsel. 

Anonymous poster hash: 3027e...3c6
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du var på mødrehjem med de andre barna du fikk?

Skrevet

Jeg begynte og ruse meg når jeg var 13 og sluttet 3 mnd før jeg fant ut at jeg var med barn, da fikk jeg hjelp.. var på mødrehjem fordi min fortid.. og var fylkenemda som bestemte at min elsde skulle adopteres bort.  Men er en god mor for mine 3 minste, barnevernet trakk seg vekk når yngste barnet var 9mnd helt vekk og har ikke vert der etterpå.

Så for min del var det mye dømming fordi jeg var ung mor, hvorfor fikk jeg ikke samme tilbud som 18åring, hadde fortsatt samme fortid da

Skrevet

Jeg begynte og ruse meg når jeg var 13 og sluttet 3 mnd før jeg fant ut at jeg var med barn, da fikk jeg hjelp.. var på mødrehjem fordi min fortid.. og var fylkenemda som bestemte at min elsde skulle adopteres bort.  Men er en god mor for mine 3 minste, barnevernet trakk seg vekk når yngste barnet var 9mnd helt vekk og har ikke vert der etterpå. Så for min del var det mye dømming fordi jeg var ung mor, hvorfor fikk jeg ikke samme tilbud som 18åring, hadde fortsatt samme fortid da Anonymous poster hash: a37b2...518

Du var på mødrehjem som 27 åring. Det var ni år etter at dette barnet ble tatt bort. hva gjorde du i mellomtiden?

Anonymous poster hash: 344da...d3b

Skrevet

Det å være på mødrehjem som 27 åring er vel noe spesielt? Jeg og mine venner/bekjente har aldri vært på noe slikt? Selv om vi fikk barn tidig.

Hvorfor??

Tror ikke du får noe sympati før du kommer med sannheten.

Anonymous poster hash: 46680...316
Skrevet

gidder ikke dette, vet hva som er sant og ikke jeg,men det er privat

Skrevet

Da er det kanskje litt dumt å starte en tråd hvor du vil ha frem at barnevernet gjør feil osv dersom du ikke har argumenter å legge frem en gang.

Anonymous poster hash: 42375...dcf

Skrevet

Det er ikke barnevernet som bestemmer omsorgsovertakelse, det er Fylkesnemnda. Barnevernet fremmer forslag, og det blir rettssak.

Anonymous poster hash: 5050c...956

Skrevet

FEbruarprins??? Er det deg???

Anonymous poster hash: f8449...132

Skrevet

Vet om ei som måtte på mødrehjem i 3 mnd da hun var 39. Hun sa det var pga fødselsdepresjon,men det skurrer synes jeg.

Anonymous poster hash: c9aae...619

Skrevet

Vet om ei som måtte på mødrehjem i 3 mnd da hun var 39. Hun sa det var pga fødselsdepresjon,men det skurrer synes jeg.

Anonymous poster hash: c9aae...619

Mødrehjem eller ikke, er ikke avhengig av mors alder! Det er jo fordi barneverntjenesten ønsker å vurdere om omsorgsevnen er god nok og om mor tar imot nødvendig veiledning. 

Skrevet

Uff, en klem til deg. Det er klart det er vondt å miste barnet sitt. Men at du fikk ulik oppfølging da du var 18 og da du var 27, er jo ikke så rart. Hvis du holdt deg rusfri fra du mistet første til du ble gravid igjen, hadde du jo mange flere år som rusfri før barn nummer to. Den første har kanskje heller ikke samme far som de neste? Poenget er at kanskje ikke alt det viktige rundt var "bra nok" første gang. Håper du får hjelp til å takle denne sorgen, for det blir jo enda mer åpenbart hva du har mistet når du ser de andre tre vokse opp. 

Skrevet

Bare så det er sagt, så trenger det absolutt ikke være alvorlige grunner til hvorfor hi kun fikk samvær 4 ganger i året.

Har selv ei venninne som har så lite samvær, og barnet er ikke tatt verken pga. rus, vold eller misbruk, men fordi mor er litt "tilbakestående", ikke mer enn at hun fungerer fint i hverdagen, men pga. at barnet også hadde spesielle behov som hun pga. sin defekt ikke ville være istand til å følge opp etterhvert som barnet ble eldre ble han plassert, og hun fikk altså så lite samvær. Dette på tross av at hun ble lovd av barnevernet at "selvfølgelig skulle hun ikke få så lite samvær". Yeah right.

Min mor som var narkoman hadde mye mer samvær med meg enn det der! (5 timer i måneden minst, kan hende det var annenhver uke - men jeg var også mye eldre)

Hele grunnen til at det ble gitt så lite samvær regner jeg med er fordi barnet var så ungt (3 år), og barnevernet sa selv at de ønsket at barnet skulle glemme mor og far. Jeg kaller dette snikadopsjon. 

Dette er nok tilfelle for hi også. Hennes var jo trossalt også nyfødt, og ble tilslutt bortadoptert - som sikkert var planen til BV hele veien.

Kan også nevne at min venninne også fikk beskjed om at siden hennes mor var tidligere narkoman var det altså stor sjans for at hun ble det selv - hun ble altså forhåndsdømt i tillegg, selv om hun aldri har rørt noe i sitt liv - dette før de tok barnet hennes.

Dette er noe jeg tenker svært mye på nå når jeg venter min første. Jeg er ikke lenger særlig ung, men begge mine foreldre er/var narkomane, så da finnes det jo egentlig ikke håp for meg da? I deres øyne er jeg dømt til å feile.

Jeg er redd for barnevernet pga. dette.

Så til alle dere som mener at "det er nok en god grunn til hvorfor..." - det trenger ikke alltid stemme, så jeg ville vært forsiktig oppe på den høye hesten deres, for det er langt ned!

Anonymous poster hash: 7b666...a47
Skrevet

Eh, februarprins er fortsatt i tyveårene og har én sønn hun har ansvar for. Aldri har hun vært narkis heller.

Skrevet

Eh, februarprins er fortsatt i tyveårene og har én sønn hun har ansvar for. Aldri har hun vært narkis heller.

Det vet jeg jo. Men hun elsker å lage trolleinnlegg her :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...