Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Hatt samling i timen og alle måtte fortelle om noen hadde vært stygge med dem. Det er en jente som er veldig krevende, som har slått min jente rett i ansiktet midt i timen osv slik at de måtte bytte plasser. Hun hadde da sagt i denne samlingen at min jente hadde vært stygg med henne. Jenta mi var veldig lei seg idag da hun kom hjem. Hun sa at det stemte ikke og at de hadde lært å vise omsorg på skolen og at det var veldig viktig for henne. Jeg synes bare det virker så rart å ha en samling hvor alle skal si om noen er slemme høyt for de andre. Hvorfor ikke heller følge med? Hvorfor fokusere sånn på det negative? Og veldig leit siden de fleste førateklassinger har god fantasi og kan si mye rart som kan være usant og sårende. Anonymous poster hash: 2cbc1...db3
Jojo x3 Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Ta en tlf/mail til læreren og hør hva de har gjort!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Ikke normalt. Det ville jeg tatt opp med lærer. Anonymous poster hash: 6d93a...a71
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Hatt samling i timen og alle måtte fortelle om noen hadde vært stygge med dem. Det er en jente som er veldig krevende, som har slått min jente rett i ansiktet midt i timen osv slik at de måtte bytte plasser. Hun hadde da sagt i denne samlingen at min jente hadde vært stygg med henne. Jenta mi var veldig lei seg idag da hun kom hjem. Hun sa at det stemte ikke og at de hadde lært å vise omsorg på skolen og at det var veldig viktig for henne. Jeg synes bare det virker så rart å ha en samling hvor alle skal si om noen er slemme høyt for de andre. Hvorfor ikke heller følge med? Hvorfor fokusere sånn på det negative? Og veldig leit siden de fleste førateklassinger har god fantasi og kan si mye rart som kan være usant og sårende. Anonymous poster hash: 2cbc1...db3 Zippy? Anonymous poster hash: b7a63...4e7
Gjest ronja røverdatter Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Jeg tenker også Zippy. Og ja, det kan være konstruktivt å snakke om en gang man har vært lei seg eller en gang noen andre har vært "slemme" mot en. Det handler ikke om hvem som har vært slem, men hvordan man føler seg når noe er slemme med en og på den måter trener man på flere sider av sosial kompetanse. Barn i den alderen lærer ved å relatere ting opp mot egne følelser. De klarer ikke å kjenne på at "Lars" er lei seg, men de kan kjenne på følelsen fra en gang de selv var lei seg og ut i fra det skjønne at "Lars" har det vondt fordi han er lei seg, enkelt sagt. De har sikkert ikke snakket først og fremst om den gangen noen i klassen var slemme mot dem, men den gangen "noen" var slemme mot dem, og så tok denne jenta dette opp. Dette er nok ikke siste gangen noen vil si at jenta di har vært slemme med dem selv om det ikke er sant eller helt sant. Det er en læringsak å lære å håndtere det også, og det er jo ikke farlig å være lei seg da. Snarere tvert i mot, det kan være ganske sunt å oppleve det også. Kanskje feier vi så godt for ungene våre at de faktisk er lei seg altfor sjeldent. Om en av mine hadde kommet hjem og sagt at hun var lei seg for noe sånt, hadde jeg sett på det som en anledning til å snakke om det å være lei seg, å si noe som ikke er sant, om det å oppleve ting på forskjellige måter, om at det er ok å være lei seg osv osv. Det hadde sikkert blitt en fin samtale, og da er mye av hensikten med Zippi oppnådd, uansett om dette var Zippy eller ikke. Jeg blir ikke overgitt om ungene mine kommer hjem og er lei seg, jeg ser på det som en del av livet og ordner opp alt etter alvorlighetsgraden. Dette har lav alvorlighetsgrad, tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #6 Skrevet 11. februar 2015 Nei, alle skulle si navnet på den som hadde vært slemme mot noen. Det var hvertfall det hun sa. Og hun fortalte om flere navn som hadde blitt nevnt. Hva er zippy? HI Anonymous poster hash: 2cbc1...db3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå