Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 I tilfelle ikke, hvorfor ikke? Jeg har en venninne som er utrolig bitter på eksmannen og som aller helst vil ha han tilbake selv om han har etablert seg på nytt med samboer og barn. Hun retter på alle som bruker pikenavnet hennes (hun bruker begge). Hun underskriver alle sms med fullt navn - fornavn, mellomnavn og etternavn. Hver gang! Jeg har ikke så mange skilte i omgangskretsen så jeg bet faktisk ikke om det er vanlig å beholde eksens etternavn eller ikke. Hun påstår,det er for å hete det samme som barna, men det er helt tydelig at det er for å fremdeles ha et bånd til han. Anonymous poster hash: bd572...da9
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Jeg kjenner ingen som har tatt tilbake pikenavnet sitt, ikke i min generasjon og ikke i mine foreldres. Mine foreldre er skilt men heter fremdeles det samme. Min mamma som hadde vært gift med pappa i nesten 25 år hadde jo ikke noe forhold til pikenavnet sitt lenger og beholdt samme etternavn som oss barna. Jeg er ikke skilt, men skulle jeg bli det vil jeg ikke bytte etternavn igjen nei. Har vært gift i 15 år og har fire barn med det etternavnet jeg tok da jeg giftet meg, så jeg kommer ti å hete det samme resten av mitt liv. Anonymous poster hash: e54c3...f5a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har tatt mitt pikenavn. Før hadde mini bare pappas etternavn. Nå bruker mini både mitt etternavn og pappas, så dermed har jo jeg et felles etternavn med mini. Hadde vært unaturlig for meg å ha eksens etternavn ettersom vi ikke er gift lengre. Anonymous poster hash: 8e699...d49
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Jeg er godt gift men dette har jeg faktisk tenkt på, og kommet fram til at jeg sannsynligvis hadde beholdt det nye navnet mitt. Utelukkende pga at jeg og barna har samme navn (mitt tidligere mellomnavn og hans etternavn.) Anonymous poster hash: fba3b...d81
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Så gifter far deg på nytt, og far, mor og stemor deler etternavn Anonymous poster hash: 29f53...eb2
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Nei, byttet aldri navn, og veldig glad for det. Anonymous poster hash: 332b6...f2f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har tatt mitt pikenavn. Før hadde mini bare pappas etternavn. Nå bruker mini både mitt etternavn og pappas, så dermed har jo jeg et felles etternavn med mini. Hadde vært unaturlig for meg å ha eksens etternavn ettersom vi ikke er gift lengre. Anonymous poster hash: 8e699...d49 Men det er jo ikke bare eksens etternavn lenger, nå er det mitt og barnas etternavn også. Etter å ha vært gift i 15 år ser jeg ikke på etternavnet som mannens, det er like mye mitt. Anonymous poster hash: e54c3...f5a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Jeg byttet ikke da vi giftet oss. Han tok mitt etternavn og byttet ikke tilbake til guttenavnet da vi ble skilt. Han vil hete det samme som ungene selv om vi er skilt. Anonymous poster hash: df8e6...dae
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Nei, byttet aldri tilbake. Er gift på nytt nå og skiftet etternavn fra eksens til min nåværende mann sitt. Grunnen ligger i det at jeg har utenlandsk etternavn som er umulig å uttale, og hadde verken giddet å stave det hver eneste gang eller forklare at nei, ikke alle fra mitt land er slemme snyltere. Anonymous poster hash: 8f51e...361
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #10 Skrevet 10. februar 2015 Jeg byttet aldri. Barnet fikk begge etternavn så ingen forandring ved skilsmissen. Anonymous poster hash: ef386...79b
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #11 Skrevet 10. februar 2015 Jeg byttet aldri. Barnet fikk begge etternavn så ingen forandring ved skilsmissen.Anonymous poster hash: ef386...79b Men da var vel ikke spørsmålet til deg? Anonymous poster hash: bd572...da9
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #12 Skrevet 10. februar 2015 Jeg byttet aldri. Barnet fikk begge etternavn så ingen forandring ved skilsmissen.Anonymous poster hash: ef386...79b Men da var vel ikke spørsmålet til deg? Anonymous poster hash: bd572...da9 Men det kan muligens tolkes som at hun var mer forutseende enn de som faktisk gjorde det? Anonymous poster hash: 332b6...f2f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #13 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har en venninne som er skilt, hun byttet tilbake til pikenavnet, de hadde vært gift i 5-6 år. Mye bitterhet i forbindelse med skilsmissen og antagelig noe hun gjorde for å ha minst mulig tilknytning til eksmannen (i den grad man kan ha det med felles barn). Svigerforeldrene mine skilte seg etter 30 år, svigermor beholdt etternavnet, hun hadde tross alt hett det lengre enn hun hadde hatt pikenavnet. Anonymous poster hash: fb471...13b
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #14 Skrevet 10. februar 2015 Ja, det var det første jeg gjorde da jeg flyttet ut. Anonymous poster hash: cc912...db1
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #15 Skrevet 11. februar 2015 Hadde jeg blitt skilt nå (etter tre år) hadde jeg nok byttet tilbake. Mer usikker hvis det hadde gått 10 år + Anonymous poster hash: 7b76b...207
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #16 Skrevet 11. februar 2015 Vi hadde mitt pikenavn som mellomnavn og hans etternavn hele gjengen. Han har fjernet mellomnavnet, men vi andre heter det samme som før. Vil hete det samme som barna mine, og etter en trøblete barndom har jeg ikke så lyst til å gå tilbake til å kun bruke pikenavnet mitt. Anonymous poster hash: 8e90c...9d9
Maleficent Skrevet 11. februar 2015 #17 Skrevet 11. februar 2015 Byttet tilbake nesten før blekket tørket på seperasjonspapiret. Vi hadde ikke barn sammen, hadde vi hatt det er det ikke sikkert at jeg fjernet hans etternavn.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #18 Skrevet 11. februar 2015 Min mamma har pappas etternavn. De har vært skilt i 27år. Anonymous poster hash: ffb2b...704
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #19 Skrevet 11. februar 2015 Eneste grunnen til at jeg ville beholdt det ved skilsmisse, er for å ergre svigermor. Navnet er gårdsnavn, så hun misliker at svigerdøtrene har tatt det. Mens hun krevde, uten å få gjennomslag for det, at alle barnebarna kun skulle ha fedrenes etternavn. Anonymous poster hash: e510e...021
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #20 Skrevet 11. februar 2015 Eneste grunnen til at jeg ville beholdt det ved skilsmisse, er for å ergre svigermor. Navnet er gårdsnavn, så hun misliker at svigerdøtrene har tatt det. Mens hun krevde, uten å få gjennomslag for det, at alle barnebarna kun skulle ha fedrenes etternavn. Anonymous poster hash: e510e...021 Koselig dame da 😊 Her har vi tatt mitt etternavn og mannens som mellomnavn. Men siden mannen bruker navnet sitt mye i jobben og jobber med mange kontakter og nye bekjentskaper hele tiden, så tror jeg det hadde blitt rart om han tok tilbake etternavnet sitt om vi skilte oss. Da hadde det blitt veldig tydelig for alle at vi skilte oss og det er jo ikke i alle land og i alle kulturer en skilsmisse er "bra". Så jeg ser for meg at han ville beholdt navnet for å gjøre prosessen mer privat. Jeg for min del kunne kanskje tenkt meg å beholde hans mellomnavn, men det vet man jo ikke før man står i det. Anonymous poster hash: 656cd...639
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #21 Skrevet 11. februar 2015 Jeg synes det ville vært helt snålt å ta bort mitt etternavn hvis min samboer gjennom 14 år og jeg skulle gifte oss. Det kommer ikke til å skje. Hvis det betyr mye for han, så kan jeg vurdere om jeg skal ta hans i tillegg til mitt eget, men for meg betyr det ingenting. Å skulle beholde hans navn hvis vi ble skilt, er i hvert fall helt uaktuelt. Barna våre har begge sitt etternavn. Anonymous poster hash: 32b44...1cc
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #22 Skrevet 11. februar 2015 Jeg byttet aldri. Barnet fikk begge etternavn så ingen forandring ved skilsmissen.Anonymous poster hash: ef386...79b Men da var vel ikke spørsmålet til deg? Anonymous poster hash: bd572...da9 Men det kan muligens tolkes som at hun var mer forutseende enn de som faktisk gjorde det? Anonymous poster hash: 332b6...f2f Men hva har det med saken å gjøre? Anonymous poster hash: 24823...e5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå