Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Sønnen min på 21mnd sliter med periodevis veldig hard avføring, og innimellom veldig myk (ikke diare, men mykt). Det kan innimellom gå opp til 3 dager uten avføring, og så når det først kommer så må han holde rundt meg mens han skjelver og gråter. Og det som kommer ut er stort og hardt, så skjønner godt at det er vondt å få ut. Vi gir sviskemos, sviskesaft og oppfordrer til å drikke mye vann, men nå har det pågått noen mnd, så jeg tenkte å bestille time hos legen i morra. Noen som vet hva som kan gi slike problemer hos så små barn? Han drikker bra, godt med våte bleier, og er veldig aktiv, så det kan ikke være det som er problemet... Anonymous poster hash: 918ad...172
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Vi har to barn som har slitt mye ved avføring. De har begge vert hos barnelege og får oppfølging. Hos ene barnet er det tydelig at hun drikker for lite. Hun har hatt problemer med magen i mange år. Hun brukte movicol (pulver som blandes ut i vann) fast i flere år. Dette løste problemet hos henne. Nå tar hun det mer periodevis når hun kjenner hun trenger det. Andre er under utresning nå. Hun drikker godt. Men legen mente hun skulle drikke minst en liter pr dag. Er ikke sikker på om hun drikker så mye. Hun har brukt parafinemulsjon i snart et år, men har ikke følt det har hjulpet henne mye. Fikk nå flytende parafin og vi ser bedring allerede. Nå har hun hatt normal/myk avføring nesten hver dag. Så for oss så måtte det medisin til for at de skulle bli bedre. Synes det høres fornuftig ut å ta kontakt med lege. Vet alt om hvor forferdelig det er å se barna slite slik å ha det så vondt ved avføring. Lykke til. PS. Barna er 8 og snart 4 år. Anonymous poster hash: 2577b...14b
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Her slet eldste mye med magen. Begynte da hun var ca.2 år. Hun kunne gå opp til 16 dager uten avføring. Vi prøvde ut div i samråd med legen der det første var manuellterapaut. Det som hjalp henne var å gå på renset parafin i nesten ett år fra hun var 2,5 til 3,5 år. Etter dette har tarmene fungert som de skal. Hun er nå 9 år. 3 dager høres ikke så mye ut, men har ungen vondt er det nok lurt å få en legetime. Anonymous poster hash: 20000...f23
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Vi har to barn som har slitt mye ved avføring. De har begge vert hos barnelege og får oppfølging. Hos ene barnet er det tydelig at hun drikker for lite. Hun har hatt problemer med magen i mange år. Hun brukte movicol (pulver som blandes ut i vann) fast i flere år. Dette løste problemet hos henne. Nå tar hun det mer periodevis når hun kjenner hun trenger det. Andre er under utresning nå. Hun drikker godt. Men legen mente hun skulle drikke minst en liter pr dag. Er ikke sikker på om hun drikker så mye. Hun har brukt parafinemulsjon i snart et år, men har ikke følt det har hjulpet henne mye. Fikk nå flytende parafin og vi ser bedring allerede. Nå har hun hatt normal/myk avføring nesten hver dag. Så for oss så måtte det medisin til for at de skulle bli bedre. Synes det høres fornuftig ut å ta kontakt med lege. Vet alt om hvor forferdelig det er å se barna slite slik å ha det så vondt ved avføring. Lykke til. PS. Barna er 8 og snart 4 år. Anonymous poster hash: 2577b...14b Uff, så slitsomt! Godt at det "bare" var væskemangel, da. Jeg får snakke med legen, det er jo ikke bra å gå slik lenge... Hi Anonymous poster hash: 918ad...172
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Her slet eldste mye med magen. Begynte da hun var ca.2 år. Hun kunne gå opp til 16 dager uten avføring. Vi prøvde ut div i samråd med legen der det første var manuellterapaut. Det som hjalp henne var å gå på renset parafin i nesten ett år fra hun var 2,5 til 3,5 år. Etter dette har tarmene fungert som de skal. Hun er nå 9 år. 3 dager høres ikke så mye ut, men har ungen vondt er det nok lurt å få en legetime. Anonymous poster hash: 20000...f23 oj, 16 dager, ja. :s Så lenge har det ikke gått her. Syntes 3 dager var lenge nok... Han har hatt problemer i ca 3 mnd, og har veldig vondt når han bæsjer. Klamrer seg til meg, blir helt svett, gråter og skjelver. Mulig det har blitt en vond sirkel, at han holder igjen fordi han husker at det er ubehagelig å bæsje, og at det derfor stopper opp. Hi Anonymous poster hash: 918ad...172
HeltAnonym Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Min har begynt med dette.. Han ble redd en gang det var vondt å bæsje.. Nå holder han seg til det blir forstoppet og han gråter og nekter å få det ut.. Vi har måtte ty til miniklyx på ham fordi han bare gråter og har det vondt men ingenting kommer ut fordi han holder igjen.. Aner virkelig ikke hva vi skal gjøre, har pågått i over en måned.. Følger denne tråden.. Kanskje noen har tips til oss også (uten at jeg vil kuppe tråden)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Min har begynt med dette.. Han ble redd en gang det var vondt å bæsje.. Nå holder han seg til det blir forstoppet og han gråter og nekter å få det ut.. Vi har måtte ty til miniklyx på ham fordi han bare gråter og har det vondt men ingenting kommer ut fordi han holder igjen.. Aner virkelig ikke hva vi skal gjøre, har pågått i over en måned.. Følger denne tråden.. Kanskje noen har tips til oss også (uten at jeg vil kuppe tråden) Dere kan prøve duphalac. Fås reseptfritt på apoteket og kan være nok for å få i gang gode dovaner Anonymous poster hash: 20000...f23
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Vi har slitt MASSE med magen til vår lille. Det som har fungert greit for oss er å gi aktivia eller biola daglig. I tillegg til å sørge for at han drikker masse vann. Synes at pærer/pæremos fungerer bedre enn svisker. Masserer også magen (med klokka) hver morgen og kveld :-) Stopper vi med dette, stopper magen opp. Så her har vi fått en rutine på det.. Massasje, aktivia, masse vann og pæremos hver eneste dag! Anonymous poster hash: 2141a...992
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Takk for alle tips! Vil gjerne teste ut, men vil snakke med legen først. Hi Anonymous poster hash: 918ad...172
HeltAnonym Skrevet 10. februar 2015 #10 Skrevet 10. februar 2015 Min har begynt med dette.. Han ble redd en gang det var vondt å bæsje.. Nå holder han seg til det blir forstoppet og han gråter og nekter å få det ut.. Vi har måtte ty til miniklyx på ham fordi han bare gråter og har det vondt men ingenting kommer ut fordi han holder igjen.. Aner virkelig ikke hva vi skal gjøre, har pågått i over en måned.. Følger denne tråden.. Kanskje noen har tips til oss også (uten at jeg vil kuppe tråden) Dere kan prøve duphalac. Fås reseptfritt på apoteket og kan være nok for å få i gang gode dovaner Anonymous poster hash: 20000...f23 Vil det gjøre at avføringen kommer om han vil eller ikke?
Salvador Skrevet 10. februar 2015 #11 Skrevet 10. februar 2015 Min har begynt med dette.. Han ble redd en gang det var vondt å bæsje.. Nå holder han seg til det blir forstoppet og han gråter og nekter å få det ut.. Vi har måtte ty til miniklyx på ham fordi han bare gråter og har det vondt men ingenting kommer ut fordi han holder igjen.. Aner virkelig ikke hva vi skal gjøre, har pågått i over en måned.. Følger denne tråden.. Kanskje noen har tips til oss også (uten at jeg vil kuppe tråden) Dere kan prøve duphalac. Fås reseptfritt på apoteket og kan være nok for å få i gang gode dovaner Anonymous poster hash: 20000...f23 Vil det gjøre at avføringen kommer om han vil eller ikke? duphalac virker mykgjørende på avføringen, den er ikke irriterende for tarmen, så virkningen vil ikke være at han kjenner avføringstrang, men det blir lettere å få avføringen ut.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #12 Skrevet 10. februar 2015 Min har begynt med dette.. Han ble redd en gang det var vondt å bæsje.. Nå holder han seg til det blir forstoppet og han gråter og nekter å få det ut.. Vi har måtte ty til miniklyx på ham fordi han bare gråter og har det vondt men ingenting kommer ut fordi han holder igjen.. Aner virkelig ikke hva vi skal gjøre, har pågått i over en måned.. Følger denne tråden.. Kanskje noen har tips til oss også (uten at jeg vil kuppe tråden) Dere kan prøve duphalac. Fås reseptfritt på apoteket og kan være nok for å få i gang gode dovaner Anonymous poster hash: 20000...f23 Vil det gjøre at avføringen kommer om han vil eller ikke? Avføringen bli mykere så det blir vanskelig å holde igjen. Ikke bli fristet til å gi for mye om det ikke fungerer med en gang. Da blir det helt flytende og eksploderer ut Dette var ett av stegene vi prøvde på vår, men hun var kommet for langt til at dette fungerte for henne. Dette vil nok fungere bedre for de som ikke holder seg for mange dager. Jeg vet at flere bruker dette etter fødsel blant annet for å ikke bli for hard i maven siden de ikke tørr presse etter sying. Anonymous poster hash: 20000...f23
Salvador Skrevet 10. februar 2015 #13 Skrevet 10. februar 2015 http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/duphalac-med-fruktsmak-bgp-products-569279
HeltAnonym Skrevet 10. februar 2015 #14 Skrevet 10. februar 2015 Min har begynt med dette.. Han ble redd en gang det var vondt å bæsje.. Nå holder han seg til det blir forstoppet og han gråter og nekter å få det ut.. Vi har måtte ty til miniklyx på ham fordi han bare gråter og har det vondt men ingenting kommer ut fordi han holder igjen.. Aner virkelig ikke hva vi skal gjøre, har pågått i over en måned.. Følger denne tråden.. Kanskje noen har tips til oss også (uten at jeg vil kuppe tråden) Dere kan prøve duphalac. Fås reseptfritt på apoteket og kan være nok for å få i gang gode dovaner Anonymous poster hash: 20000...f23 Vil det gjøre at avføringen kommer om han vil eller ikke? duphalac virker mykgjørende på avføringen, den er ikke irriterende for tarmen, så virkningen vil ikke være at han kjenner avføringstrang, men det blir lettere å få avføringen ut. Problemet er ikke at avføringen er for hard, han er livredd for å bæsje uansett, pga den gangen det var vondt :/ da holder han seg til det blir like vondt igjen skulle fått han til å bæsje når det ikke er vondt slik han kommer over frykten :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå