Gå til innhold

DESPERAT - Bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 3 år er helt tørr hjemme, men i barnehagen har hun 1-2 uhell HVER dag omtrent.. Har dere noen tips? Burde vi begynne med bleie igjen? Eller tøybleier? Er avføring som ikke havner der den skal i bhg, tisse klarer hun fint der også.

Anonymous poster hash: 3f867...ff3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor delaktige er barnehagen i prosjekt slutte med bleie?

Anonymous poster hash: 77f6b...c34

Skrevet

Hvis du googler det, vil du se at det er et helt vanlig problem. Ha med ekstra truser, lokk med rosiner og bok på do og blås jegermarsj i damene her som snart kommer til å påpeke at "da er hun ikke klaaaar!!!"

Ordner seg snart, skjønner du :)

Anonymous poster hash: 62d4e...061

Skrevet

Ikke sett på bleie igjen! Finn ut når hun bæsjer på seg, er det et mønster, får hun sitte i fred på do, nok tid på do, trenger hun voksne i nærheten når hun er på do osv? Dere må kartlegge dette sammen med barnehagen.

Anonymous poster hash: a69cc...70b

Skrevet

Jeg har fire barn, bare yngste igjen i barnehagen nå, og alle fire HATET å bæsje i barnehagen. Yngste er 5 år og holder seg om hun på do i barnehagen, senest nå på nyåret var hun helt dårlig da jeg hentet henne fordi hun hadde holdt seg hele dagen og løp på do så fort vi kom hjem...

Tror det har noe med at det ikke er fred på do der, det er ikke lås på døra, barn løper ut og inn, plutselig slår noen av lyset osv. Jeg har tatt det opp med dem i barnehagen og de lover å holde øye med osv, men det blir ikke bedre. Etter den episoden nå hvor datteren min hadde holdt seg hele dagen har de sagt til henne at om hun må på do så skal hun si ifra til en av de voksne så skal de stå på utsiden og sørge for at hun får fred...

Anonymous poster hash: 7617c...001
Skrevet

Hvor lenge er det siden hun sluttet? Vi hadde mange uhell i starten i barnehagen, til tross for hun ikke hadde det hjemme. Jeg ga beskjed til de ansatte at det skulle følge henne på do regelmessig om hun ville eller ei. Uansett, det er heeeelt normalt med uhell i starten, men oss tok det noen måneder før alle uhellene uteble helt.

Anonymous poster hash: e4516...dca

Skrevet

Vi hadde problem ved bleieslutt. Det vi gjorde var at jenta sa ifra i barnehagen og hjemme om hun måtte bæsje og fikk da på bleie.

Når hun hadde bæsja, skiftet vi på henne og tok på truse igjen. Nå har hun akkurat lært å bæsje på do. Tror det var veldig godt for henne å ikke bli presset, men fikk ta det i sitt tempo.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 66bfe...b69

Skrevet

Problemet er jo at det ikke er nylig hun har sluttet. Over 6 mnd siden vi fjernet bleiene hjemme og 4 mnd siden vi fjernet dem totalt i bhg. Hun fikk ha bleier ute i begynnelsen. Bhg har ved flere anledninger bedt om å ta på bleie igjen og jeg kjenner jeg begynner å bli lei av å være vanskelig og si nei, men på en annen side virker det feil å ta på bleie igjen når vi ikke trenger det hjemme

Skrevet

Problemet er jo at det ikke er nylig hun har sluttet. Over 6 mnd siden vi fjernet bleiene hjemme og 4 mnd siden vi fjernet dem totalt i bhg. Hun fikk ha bleier ute i begynnelsen. Bhg har ved flere anledninger bedt om å ta på bleie igjen og jeg kjenner jeg begynner å bli lei av å være vanskelig og si nei, men på en annen side virker det feil å ta på bleie igjen når vi ikke trenger det hjemmeAnonymous poster hash: 3f867...ff3

Hva gjør de konkret i barnehagen for å hjelpe henne?

Anonymous poster hash: a69cc...70b

Skrevet

Ikke ta på bleie igjen! Sier virkelig pedagogen at dere børr ta med bleie? I mine 10år som pedagog har det stort sett vert motsatt, vi som oppfordrer foreldrene til å fjerne bleier. Jeg hat kunn ved 1gang antydet at barne burde få bleie igjen, men da var barnet utviklingshemmet, og forsto ikke det med toalettet overhodet!

Anonymous poster hash: 42d4a...aa7

Skrevet

De sier de tar henne på potte 5 ganger til dagen. De sier også at hun tisser litt i potten og sier ferdig, løper tilbake til lek og tisser på seg da. Er ped.leder som sier det ja, hun sier at det er vanlig at barn er tørre hjemme og ikke i barnehagen og at da er ikke jenta vår klar og burde bruke bleie for hennes egen del slik at hun ikke skal miste mestringsfølelse og bli frustrert.. Jeg har lagt nye tid og energi i å få henne tørr så har lite lyst til å begynne med bleier igjen. Men samtidig forstår jeg at dem blir lei skiftingen av klær..

Skrevet

De sier de tar henne på potte 5 ganger til dagen. De sier også at hun tisser litt i potten og sier ferdig, løper tilbake til lek og tisser på seg da. Er ped.leder som sier det ja, hun sier at det er vanlig at barn er tørre hjemme og ikke i barnehagen og at da er ikke jenta vår klar og burde bruke bleie for hennes egen del slik at hun ikke skal miste mestringsfølelse og bli frustrert.. Jeg har lagt nye tid og energi i å få henne tørr så har lite lyst til å begynne med bleier igjen. Men samtidig forstår jeg at dem blir lei skiftingen av klær.. Anonymous poster hash: 3f867...ff3

Ikke hør på pedagogen. De gjorde det med gutten vår, de satt på bleier igjen uten å spørre oss. Deretter ville han aldri mer ute av bleiene og måtte tvinges til å slutte den dagen barnehagen utselig skulle ha han uten bleie.

Det var et helvete og påvirket hans selvtillitt negativt. Vi sliter enda med senvirkning nesten 3 år senere: han er helt tørr på skolen, men hjemme har vi uhell på uhell og jeg holder på å bli gal av klesvasken (og ikke minst av hvor mye tøy jeg må pakke med når vi skal på ferie).

Anonymous poster hash: 7e233...c4f

Skrevet

da er hun ikke klar. min var 2 år og klarte det uten uhell,mens min nevø var nesten 3,5år før han var klar

Anonymous poster hash: 842a7...91c
Skrevet

Kan ikke akkurat si hun ikke er klar når hun ikke har uhell hjemme. Vi hadde fri 2 uker i julen og da var hun også uhellsfri. Så det er kun i barnehagetiden det skjer..

Skrevet

Hadde samme problemet med min gutt. Hadde gått uten bleie hjemme i nesten 8 mnd, og da ville jeg at han skulle prøve seg i barnehagen. Han hadde 2 uhell, og da var det bare: " blir nok bedre å vente til det blir varmere ute, blablabla..." Tilslutt mente jeg det var på f***s tid at han sluttet og sa at han var klar, men at han burde oppmuntres mer. Sa de burde prøve klistremerkebelønning, og da gikk det lett som bare det. Og da var det bare: "ja, nå var han klar for det, blablabla..." Som dere skjønner så var jeg litt lei, og fikk mest inntrykk av at det ble så mye styr hvis han sluttet.

Det virker som hver ansatt har sin egen mening om bleieslutt, og noen er mer motiverte enn andre til å få ungene til å slutte.

Uansett, lykke til! :-)

Anonymous poster hash: c8d8c...db8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...