Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Er mellomleder i en middels stor privat bedrift. Jobben er for såvidt grei, men vi er for tiden inne i en periode med litt konflikter på jobb. Jeg prøver å være tydelig og klar når jeg snakker med de ansatte, og naturlig nok er vi ikke alltid enige. Problemet mitt er at når jeg står på mitt og uttaler meg fra ledersiden, og har et annet syn enn de ansatte blir jeg alltid veldig usikker. De fleste ansatte er som oftest veldig enige med hverandre, noe som oftest er noe annet enn jeg sier, og dette gjør at jeg blir veldig usikker på om jeg har rett eller ikke. Jeg rådfører meg med min nærmeste overordnede, og vet at jeg står for det ledelsen ønsker - hvilken vei ledelsen ønsker å føre firmaet. GAAWD, hater denne jobben innimellom selv om jeg stort sett liker den. Er nok ikke et lederemne, synes ikke jeg helt får dreisen på å være tydelig og stå i upopulære avgjørelser. Anonymous poster hash: 77a80...7b8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Å være mellomleder er utakknemlig. .. Du skal jo ikke bare tekkes sjefen, men også tale de ansattes sak. Så det du kan si er at du hører hva de sier, og spørre hvilke andre forslag de har til løsning med samme resultat. Ofte kan de som utfører selve jobben ha mange konstruktive ideer. og enkelte ting er bare bestemt fra øverste hold, og da blir det slik. Sitter i samme posisjon:-) Anonymous poster hash: d72c4...462
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Som mellomleder står du mellom "barken og veden". Du skal selvsagt videreføre ledelsens standpunkt som en lojal mellomleder. MEN det kan være utrolig lurt å velge gode metoder for å fremme budskapet. For det første er folk ofte veldig mye mere "med" om de vet formål. Er du usikker på formålet med en avgjørelse - spør din leder. For det andre så bør du innlemme de ansatte i problemløsningen. "Denne beslutningen er tatt fordi sånn og sånn. Det må vi forholde oss til. Hvordan skal vi løse dette i vår avdeling" Lær deg noen gode idedugnadsteknikker og du vil få de fleste med på laget. Ikke aksepter å være hoggestabben i mellom mer enn du ønsker. Lykke til! PS! Selv om du skal gjennomføre ledelsens avgjørelser, så regner jeg med at du kan påvirke mange av dem som mellomleder. Hvis ikke er det noe alvorlig galt i organisasjonen. Anonymous poster hash: 7d5cb...ef0
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Noen som har link til artikler etc som kan gi meg tips om teknikker for å få personalet med meg, slik som du nevner ...ef0... Er som sagt inne i en periode der det er tøffe tak, og føler jeg kommer til kort i relasjonen med personalet. Jeg har god kommunikasjon med leder oppover, og får tibakemeldinger på at jeg håndterer det rett ifølge hans syn, men føler egentlig jeg har mer å gå på i kommunikasjon med de ansatte. Tror det kan være lurt å lese litt på strategier for å få de MED, eller ihvertfall ikke så MOT som de er nå... HI Anonymous poster hash: 77a80...7b8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Du står mellom barken og veden. Ser det på jobben min også. En veldig utakknemlig jobb dessverre. Anonymous poster hash: 1e01d...d5f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har ikke noen gode tips til litteratur. Jeg har studert ledelse, prosjektledelse og administrasjon, men det er leeenge siden. Mye av det jeg skriver aner jeg ikke om jeg har lest noe sted eller om jeg har gjort etter "learning by doing". Hvis det er rom for det, kan du jo få be om å ha en veileder (gjerne en utenfor arbeidsplassen) en periode. Det kalles vel kanskje coach for tiden. Utfordringen er å finne en god en. Det viktiste er å sørge for å ikke være bastant annet enn der du må og det er egentlig ikke så ofte. Sørge for at personalet får en "vi-følelse" både innenfor avdelingen, men også overfor bedriften. Du kan også tenke litt over sjefer du synes har vært gode på slikt eller om det er en i samme posisjon som deg som du synes får det godt til og så se litt hva de gjør/gjorde som du mener er rette veien å gå. Anonymous poster hash: 7d5cb...ef0
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 OG en ting - dersom du leser litt ledelsesteori. Ikke kast deg på en bølge/metode og tvihold på den. Bruk hue selv også! Et annet lite tips - pass på at du ikke murer deg inne på kontoret. Vær der de ansatte er. Interesser deg for hva de gjør. Du må rose 10 ganger for å veie opp noe negativt. Sørg for å gi konstruktive tilbakemeldinger på en måte som gjør at det blir tatt konstruktivt og ikke setter noen i forsvarsposisjon om det er mulig. Anonymous poster hash: 7d5cb...ef0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå