Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Fikk melding fra barnehagen i dag at på grunn av lus må alle ta med alt av skift hjem for vask, må også sjekke barna. Men er ikke det litt voldsomt da hvis ikke barnet mitt har lus? Har aldri vært nødvendig tidligere ved tilfeller av lus i barnehagen. Synes det er stress nok å ha hele flyttelasset med hjem 1 gang i mnd, og nå skal alt bli vaska og tørka på ettermiddagen. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal rekke å vaske 3 forskjellige klesvasker og samtidig få det tørt nok til at det kan pakkes ned i kveld, rekker ikke pakke det før jobb i morgen tidlig. Anonymous poster hash: 008be...a81
skinnfilla Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Er det kaldt der du bor? I såfall kan du henge det ute , Har aldri fått beskjed om å ta med alt tøy hjem pga lus, men er nok enig i at det kan være lurt å bruke en annen lue,hals ol Kam igjennom håret med lusekam så du er helt sikker på at ikke det noe. Her har jeg ikke tatt dresser og vanlig tøy, men luer, halser . Lusa holder seg jo helst nærme hodebunnen om ikke det er veldig mye . Blir de store nok kan de slippe og ramle ned. Ah, grøsser! Var gjennom luserunda 4 ganger i høst og håper ikke det kommer i hus igjen ! Skift på sengene også , tilfelle. Ja ,det er dritmasse jobb, men det er greit at alle foreldre tar en fellessjekk ca samtidig. Vi avtalte med foreldre i klassen at den helga skal alle sjekkes og evt kures. Alltid noen som ikke gjør det og da sprer det seg igjen og igjen.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Så rart de ikke tar det i forbindelse med helgen? Her hadde de en periode for noen år siden en luseepedemi de ikke klarte å bli kvitt, ungene ble smittet på nytt og på nytt for det var tydeligvis noen foreldre som ikke tok kur nr to eller som ikke gadd sjekke ungene sine i det hele tatt. Da kalte de til slutt inn helsesøster og fikk hjelp. En fredag når vi hentet sto helsesøster i garderoben, alle måtte ta med alle tingene sine hjem så garderoben sto tom hele helgen (da ville visst lusa dø når det gikk mer enn 48 timer uten å suge blod). Så delte de ut lusekammer og brosjyrer, alle skulle sjekke barna sine nøye i helgen. De ble faktisk kvitt lusa ved å gjøre det. Anonymous poster hash: d3942...37a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Er pluss grader her så hjelper vel ikke å henge det ut da, men kunne kansje lagt noe i frysa hvis det er plass der. Også bare vaske det som er nærmest hode. Tviler på han har lus, men skal ta å sjekke med lusekam så klart, stikker innom apoteket etterpå å kjøper en ny. Hoff jeg klør i hode bare av tanken. Håper vi slipper å få lus her i huset for jeg vil ikke ha det i den tykke stålulla jeg har på hode.. Anonymous poster hash: 008be...a81
TanteTroll Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Fikk melding fra barnehagen i dag at på grunn av lus må alle ta med alt av skift hjem for vask, må også sjekke barna. Men er ikke det litt voldsomt da hvis ikke barnet mitt har lus? Har aldri vært nødvendig tidligere ved tilfeller av lus i barnehagen. Synes det er stress nok å ha hele flyttelasset med hjem 1 gang i mnd, og nå skal alt bli vaska og tørka på ettermiddagen. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal rekke å vaske 3 forskjellige klesvasker og samtidig få det tørt nok til at det kan pakkes ned i kveld, rekker ikke pakke det før jobb i morgen tidlig. Anonymous poster hash: 008be...a81 Putt det i fryseren. 4 timer under 20 grader kvernet lusa. Les på www.fhi.no
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Lusa dør i tørketrommelen også, så du kan putte ting inn der og tromle det i 10 min på max varme uten å vaske det først. Anonymous poster hash: d3942...37a
TanteTroll Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Og jeg tipper det er "nødvendig" å gå så hardt ut for å spre litt frykt til de få som aldri følger opp.
TanteTroll Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Lusa dør i tørketrommelen også, så du kan putte ting inn der og tromle det i 10 min på max varme uten å vaske det først. Anonymous poster hash: d3942...37a Blir det over 60 grader i tørketrommelen? For klær skal vaskes ved 60 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå