Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Nå tenker jeg ikke på de tilfellene der noen kupper en tråd for å påpeke en skrivefeil, eller påpeker det på en ufin og nedlatende måte, men sånn ellers. Som den tråden her inne nå hvor det utelukkende handler om skrivefeil, og noen likevel blir sure. Hvorfor? Jeg regner med at alle her inne enten har barn, eller snart får barn. Alle disse barna skal en dag gjennom et langt skoleløp, og norsk er et av de største fagene. Er det ikke litt greit å kunne hjelpe barna sine med leksene da synes dere? Jeg hadde i hvert fall synes det var ganske pinlig å ikke kunne hjelpe barna mine med noe så grunnleggende som rettskriving, og som dyslektiker har det derfor vært veldig viktig for meg å ta til meg tips og råd fra andre. F.eks. huskeregler for hvordan visse ord skrives. Og før noen nå begynner å ta helt av på hva man i så fall må kunne som forelder, så nei, jeg mener ikke at alle må kunne likninger med to ukjente, eller hva et atom er bygget opp av. Nå tenker jeg først og fremst på i det minste å ha en god innstilling til å lære seg ting man ikke kan for å hjelpe sitt eget barn og være et godt forbilde. Dersom du skriver mye feil, er det dessverre stor sjans for at barnet kopierer denne feilen. Og for andre som vil øve seg opp, denne siden er kjempefin: http://www.norsksidene.no/web/ Anonymous poster hash: ac295...025
Luksusdyret Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Jeg tenker mer på dem som klager over at det er så vanskelig å få jobb, samtidig som de skriver "Jeg er ikke intrisert i og snakke om dette" OG blir kjempehissige hvis noen retter på dem. Vel, da kan de bare forbli arbeidsledige for min del...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Jeg tenker mer på dem som klager over at det er så vanskelig å få jobb, samtidig som de skriver "Jeg er ikke intrisert i og snakke om dette" OG blir kjempehissige hvis noen retter på dem. Vel, da kan de bare forbli arbeidsledige for min del... Ja, det er jo faktisk et veldig godt eksempel det også på en god grunn til å lære seg litt rettskriving. De færreste arbeidsgivere til ta en søknad full av skrivefeil seriøst. HI Anonymous poster hash: ac295...025
sug lut Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Læringsiveren er ikke akkurat skyhøy her inne, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Læringsiveren er ikke akkurat skyhøy her inne, dessverre. Akkurat det har du dessverre helt rett i! Jeg blir noen ganger litt matt og oppgitt over å tenke på at noen av brukerne her inne faktisk er foreldre med de holdningen noen av dem legger for dagen. Jeg kan likevel ikke la være å gjøre et forsøk på en liten oppvåkning her. Om ikke for seg selv, så håper jeg at noen i det minste nå tenker at det kan være lurt å lære litt for barna sine sin skyld HI Anonymous poster hash: ac295...025
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Fordi så lenge du skjønner hva hovedinnleggeren spør om i innlegget, hva er vitsen med å påpeke skrivefeil? Det er åpenlyst at enkelte her inne lider av sterk OCD, men det er veldig stygt å plage andre med det. Det er nemlig tvangstanker å konsekvent føle at man må påpeke skrivefeilene til andre, og at man føler det så sterkt at man ikke klarer å se forbi det og svare på det HI lurer på. Enten det, eller så er man en god, gammaldags kjerring som ønsker å påføre andre mest mulig lidelse ved å slenge dritt og finne noe å "ta" vedkommende for. Poenget med å skrive er ikke å skrive korrekt, poenget er budskapet i det man skriver. Vær snill og grei, svar på det HI lurer på og la skrivefeilene være. Anonymous poster hash: e57af...fe4
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Nå tenker jeg ikke på de tilfellene der noen kupper en tråd for å påpeke en skrivefeil, eller påpeker det på en ufin og nedlatende måte, men sånn ellers. Som den tråden her inne nå hvor det utelukkende handler om skrivefeil, og noen likevel blir sure. Hvorfor? Jeg regner med at alle her inne enten har barn, eller snart får barn. Alle disse barna skal en dag gjennom et langt skoleløp, og norsk er et av de største fagene. Er det ikke litt greit å kunne hjelpe barna sine med leksene da synes dere? Jeg hadde i hvert fall synes det var ganske pinlig å ikke kunne hjelpe barna mine med noe så grunnleggende som rettskriving, og som dyslektiker har det derfor vært veldig viktig for meg å ta til meg tips og råd fra andre. F.eks. huskeregler for hvordan visse ord skrives. Og før noen nå begynner å ta helt av på hva man i så fall må kunne som forelder, så nei, jeg mener ikke at alle må kunne likninger med to ukjente, eller hva et atom er bygget opp av. Nå tenker jeg først og fremst på i det minste å ha en god innstilling til å lære seg ting man ikke kan for å hjelpe sitt eget barn og være et godt forbilde. Dersom du skriver mye feil, er det dessverre stor sjans for at barnet kopierer denne feilen. Og for andre som vil øve seg opp, denne siden er kjempefin: http://www.norsksidene.no/web/ Anonymous poster hash: ac295...025 Ganske betegnende at du som dyslektiker skriver langt bedre enn den gjennomsnittlige dibber... Anonymous poster hash: 46baa...387
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Nå tenker jeg ikke på de tilfellene der noen kupper en tråd for å påpeke en skrivefeil, eller påpeker det på en ufin og nedlatende måte, men sånn ellers. Som den tråden her inne nå hvor det utelukkende handler om skrivefeil, og noen likevel blir sure. Hvorfor? Jeg regner med at alle her inne enten har barn, eller snart får barn. Alle disse barna skal en dag gjennom et langt skoleløp, og norsk er et av de største fagene. Er det ikke litt greit å kunne hjelpe barna sine med leksene da synes dere? Jeg hadde i hvert fall synes det var ganske pinlig å ikke kunne hjelpe barna mine med noe så grunnleggende som rettskriving, og som dyslektiker har det derfor vært veldig viktig for meg å ta til meg tips og råd fra andre. F.eks. huskeregler for hvordan visse ord skrives. Og før noen nå begynner å ta helt av på hva man i så fall må kunne som forelder, så nei, jeg mener ikke at alle må kunne likninger med to ukjente, eller hva et atom er bygget opp av. Nå tenker jeg først og fremst på i det minste å ha en god innstilling til å lære seg ting man ikke kan for å hjelpe sitt eget barn og være et godt forbilde. Dersom du skriver mye feil, er det dessverre stor sjans for at barnet kopierer denne feilen. Og for andre som vil øve seg opp, denne siden er kjempefin: http://www.norsksidene.no/web/ Anonymous poster hash: ac295...025 Ganske betegnende at du som dyslektiker skriver langt bedre enn den gjennomsnittlige dibber... Anonymous poster hash: 46baa...387 Takk! Jeg har jobbet veldig mye med skriving min, og selv om den enda ikke er perfekt, så synes jeg at jeg er blitt ganske flink. Det er likevel godt å få litt ros HI Anonymous poster hash: ac295...025
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Nå tenker jeg ikke på de tilfellene der noen kupper en tråd for å påpeke en skrivefeil, eller påpeker det på en ufin og nedlatende måte, men sånn ellers. Som den tråden her inne nå hvor det utelukkende handler om skrivefeil, og noen likevel blir sure. Hvorfor? Jeg regner med at alle her inne enten har barn, eller snart får barn. Alle disse barna skal en dag gjennom et langt skoleløp, og norsk er et av de største fagene. Er det ikke litt greit å kunne hjelpe barna sine med leksene da synes dere? Jeg hadde i hvert fall synes det var ganske pinlig å ikke kunne hjelpe barna mine med noe så grunnleggende som rettskriving, og som dyslektiker har det derfor vært veldig viktig for meg å ta til meg tips og råd fra andre. F.eks. huskeregler for hvordan visse ord skrives. Og før noen nå begynner å ta helt av på hva man i så fall må kunne som forelder, så nei, jeg mener ikke at alle må kunne likninger med to ukjente, eller hva et atom er bygget opp av. Nå tenker jeg først og fremst på i det minste å ha en god innstilling til å lære seg ting man ikke kan for å hjelpe sitt eget barn og være et godt forbilde. Dersom du skriver mye feil, er det dessverre stor sjans for at barnet kopierer denne feilen. Og for andre som vil øve seg opp, denne siden er kjempefin: http://www.norsksidene.no/web/ Anonymous poster hash: ac295...025 Ganske betegnende at du som dyslektiker skriver langt bedre enn den gjennomsnittlige dibber... Anonymous poster hash: 46baa...387 Takk! Jeg har jobbet veldig mye med skriving min, og selv om den enda ikke er perfekt, så synes jeg at jeg er blitt ganske flink. Det er likevel godt å få litt ros HI Anonymous poster hash: ac295...025 Du skriver kjempebra, er ingenting ved innlegget ditt/teksten din som avslører at du er dyslektiker! Du har jammen vært flink, og fortjener ros! Eller er jeg helt enig med deg. Norsk er et veldig viktig fag - ikke bare må man beherske det i samtlige fag på skolen. Å beherske morsmålet sitt er også en viktig del av den generelle "dannelsen" som er viktig på så mange området. Barn med foreldre som kan skrive riktig norsk har en klar fordel. Anonymous poster hash: 46baa...387
Gjest Trulte med to små Skrevet 10. februar 2015 #10 Skrevet 10. februar 2015 Men hva med de som har lese og skrivevansker da? Skal ikke de få skrive innlegg uten at noen skal rette på de hele tiden? Jeg syns det blir for dumt å irritere seg over feil skrivemåter og skrivefeil så hvorfor ikke heller bry seg om innholdet i tråden? Lese og skrivevansker definerer ikke et menneske som en taper selv om mange tilsynelatende tror det her inne.
sug lut Skrevet 10. februar 2015 #11 Skrevet 10. februar 2015 Men hva med de som har lese og skrivevansker da? Skal ikke de få skrive innlegg uten at noen skal rette på de hele tiden? Jeg syns det blir for dumt å irritere seg over feil skrivemåter og skrivefeil så hvorfor ikke heller bry seg om innholdet i tråden? Lese og skrivevansker definerer ikke et menneske som en taper selv om mange tilsynelatende tror det her inne. Det blir som å si "hva med de som er dobbeltamputerte og lamme da?" som argument mot tråder om viktigheten av fysisk trening. Det er nå faktisk slik at de fleste som ikke kan skrive ikke er diagnosetilfeller, akkurat som de fleste feite og utrente ikke er annet enn late og udisiplinerte.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #12 Skrevet 10. februar 2015 Men hva med de som har lese og skrivevansker da? Skal ikke de få skrive innlegg uten at noen skal rette på de hele tiden? Jeg syns det blir for dumt å irritere seg over feil skrivemåter og skrivefeil så hvorfor ikke heller bry seg om innholdet i tråden? Lese og skrivevansker definerer ikke et menneske som en taper selv om mange tilsynelatende tror det her inne. Jeg har jo faktisk lese -og skrivevansker selv! Nå skriver jeg sikkert ikke perfekt jeg heller, men jeg har jobbet vanvittig mye for å få på plass rettskrivingen min, og jeg synes jeg skriver bra nå. Å ha dysleksi, eller andre lese- og skrivevansker, er ikke noen hvilepute. Tvert i mot, vi som har dette må jobbe enda hardere enn andre! Og ikke minst, bruke de hjelpemidlene vi har tilgjengelig i dag, som f.eks. retteprogram og internettsider som lar oss øve på rettskrivingsreglene. HI Anonymous poster hash: ac295...025
Gjest Skrevet 10. februar 2015 #13 Skrevet 10. februar 2015 Folk har bitt slappere til å lære seg kunsten å rettskrive og ikke minst snakke riktig. Påpeker stadig til en av guttene mine at det heter KINO og ikke sjino, kjøkken og IKKE SHJØKKEN og likn! Rett og slett latskap, for han vet hva som er riktig i alder av 21 år! Og ang når folk skriver søknader, hvorfor bentytter de seg ikke av skrive/ stavekontrollen?? Mulig det er lærerstanden som har blitt slappere samtidig som elevene. På 80 tallet så måtte vi lære oss riktig uttale og skrivemåte. Kan ikke huske noe annet
Luksusdyret Skrevet 10. februar 2015 #14 Skrevet 10. februar 2015 (endret) Men hva med de som har lese og skrivevansker da? Skal ikke de få skrive innlegg uten at noen skal rette på de hele tiden? Jeg syns det blir for dumt å irritere seg over feil skrivemåter og skrivefeil så hvorfor ikke heller bry seg om innholdet i tråden? Lese og skrivevansker definerer ikke et menneske som en taper selv om mange tilsynelatende tror det her inne. Unnskyld meg, men mener du at man skal drite i å lære seg rettskriving fordi man har lese- og skrivevansker? Hvorfor det egentlig? Det blir som å si at nei, jeg kan ikke lage mat, derfor serverer jeg ungen min Grandiosa hver dag, fordi det er så vanskelig for meg å lære meg å lage mat. Jeg har aldri kalt folk som har lese- og skrivevansker for tapere. Men det heter nettopp lese- og skriveVANSKER, og ikke lese- og skriveUMULIGHET. Man kommer langt med å lære seg grunnleggende skriveregler, og folk som har lese- og skrivevansker må jobbe mer enn gjennomsnittet for å lære seg rettskriving. Jeg flyttet til Norge i voksen alder og begynte å lære norsk, men jeg hadde aldri klart å skrive masse feil og skylde på at jeg er utlending. Det var vanskelig å lære å skrive korrekt norsk, jeg strever enda med flere skriveregler. Men jeg blir kjempetakknemlig når noen forteller meg hvordan et ord skal skrives eller hvordan ordene skal plasseres i en setning. Endret 10. februar 2015 av MrsRiddick
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #15 Skrevet 10. februar 2015 Meget godt poeng, for ikke å snakke om poenger. Anonymous poster hash: af9c9...28f
Gjest Trulte med to små Skrevet 10. februar 2015 #16 Skrevet 10. februar 2015 Men hva med de som har lese og skrivevansker da? Skal ikke de få skrive innlegg uten at noen skal rette på de hele tiden? Jeg syns det blir for dumt å irritere seg over feil skrivemåter og skrivefeil så hvorfor ikke heller bry seg om innholdet i tråden? Lese og skrivevansker definerer ikke et menneske som en taper selv om mange tilsynelatende tror det her inne. Det blir som å si "hva med de som er dobbeltamputerte og lamme da?" som argument mot tråder om viktigheten av fysisk trening. Det er nå faktisk slik at de fleste som ikke kan skrive ikke er diagnosetilfeller, akkurat som de fleste feite og utrente ikke er annet enn late og udisiplinerte. Veldig sjarmerende svar!
Gjest Trulte med to små Skrevet 10. februar 2015 #17 Skrevet 10. februar 2015 Læringsiveren er ikke akkurat skyhøy her inne, dessverre. Ikke empatien heller skjønner jeg!
Tonje-84 Skrevet 10. februar 2015 #18 Skrevet 10. februar 2015 Syntes det er tullete å rette innleggene til andre..... Selv om det er skrivefeil der er vel ikke det noe å pirke på.... Svar på innlegget, og drit i skrivefeil..... Det er min mening...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #19 Skrevet 10. februar 2015 Syntes det er tullete å rette innleggene til andre..... Selv om det er skrivefeil der er vel ikke det noe å pirke på.... Svar på innlegget, og drit i skrivefeil..... Det er min mening... Ikke helt enig. Hvis en person skriver konstant med hårreisende skrivefeil (som grove og/å-feil, feil i ord som en førsteklassing burde skrive rett osv) så er det jo bare bra at personen lærer hvordan disse ordene skrives. Neste gang han eller hun søker jobb, vil denne personen være bedre rustet til å skrive en god jobbsøknad og bli seriøst vurdert av arbeidsgiver, enn hvis personen fortsetter å skrive som før. Det er utrolig mange som skriver prevansjon, intrisert, voksene, ahvertil, går ikke Ann osv. Som arbeidsgiver ville jeg ha vært svært skeptisk til folk som ikke behersket elementære rettskrivingsregler. Anonymous poster hash: 04803...343
sug lut Skrevet 10. februar 2015 #20 Skrevet 10. februar 2015 Læringsiveren er ikke akkurat skyhøy her inne, dessverre. Ikke empatien heller skjønner jeg! Empati med insisterende, skylappbefengt og angstbitersk uvitenhet er det ingen grunn til å ha.
sug lut Skrevet 10. februar 2015 #21 Skrevet 10. februar 2015 Men hva med de som har lese og skrivevansker da? Skal ikke de få skrive innlegg uten at noen skal rette på de hele tiden? Jeg syns det blir for dumt å irritere seg over feil skrivemåter og skrivefeil så hvorfor ikke heller bry seg om innholdet i tråden? Lese og skrivevansker definerer ikke et menneske som en taper selv om mange tilsynelatende tror det her inne. Det blir som å si "hva med de som er dobbeltamputerte og lamme da?" som argument mot tråder om viktigheten av fysisk trening. Det er nå faktisk slik at de fleste som ikke kan skrive ikke er diagnosetilfeller, akkurat som de fleste feite og utrente ikke er annet enn late og udisiplinerte. Veldig sjarmerende svar! Nå var ikke intensjonen å sjekke deg opp, så det lever jeg greit med.
Tonje-84 Skrevet 10. februar 2015 #22 Skrevet 10. februar 2015 Hehe.... Vittig over her.... Skjønner hva du mener når det er snakk om jobbsøknader så er det ikke gunstig med masse skrivefeil. Vil påstå at dette ikke er et jobbsøkerkurs, og kun et forum med masse slurv og skriveleifer. Bekymrer meg ikke nevneverdig over hvordan andres jobbsøknader ser ut heller, og om noen trenger hjelp til det, kan de jo lage en tråd............
Luksusdyret Skrevet 10. februar 2015 #23 Skrevet 10. februar 2015 Hehe.... Vittig over her.... Skjønner hva du mener når det er snakk om jobbsøknader så er det ikke gunstig med masse skrivefeil. Vil påstå at dette ikke er et jobbsøkerkurs, og kun et forum med masse slurv og skriveleifer. Bekymrer meg ikke nevneverdig over hvordan andres jobbsøknader ser ut heller, og om noen trenger hjelp til det, kan de jo lage en tråd............ Ikke bare med jobbsøknader, også hvis du skal hjelpe ditt barn med norskleksa. Flaut å sitte der og lese at læreren har rettet en feil som du har gjort da du hjalp barnet med lekser, er det ikke det? Jeg forstår ikke hvorfor det er greit å rette på andre personers kosthold, treningsprogram, slankeprogram, barneoppdragelse, men at skrivefeilene skal være en hellig ku det ikke er lov å røre. Det florerer av tråder om at man spiser feil, trener feil, vasker feil, og de fleste blir takknemlige for å få tips og råd. Mens når det er snakk om retting av åpenbare skrivefeil så flyr folk i taket. Hvorfor?
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 10. februar 2015 #24 Skrevet 10. februar 2015 Fordi så lenge du skjønner hva hovedinnleggeren spør om i innlegget, hva er vitsen med å påpeke skrivefeil? Det er åpenlyst at enkelte her inne lider av sterk OCD, men det er veldig stygt å plage andre med det. Det er nemlig tvangstanker å konsekvent føle at man må påpeke skrivefeilene til andre, og at man føler det så sterkt at man ikke klarer å se forbi det og svare på det HI lurer på. Enten det, eller så er man en god, gammaldags kjerring som ønsker å påføre andre mest mulig lidelse ved å slenge dritt og finne noe å "ta" vedkommende for. Poenget med å skrive er ikke å skrive korrekt, poenget er budskapet i det man skriver. Vær snill og grei, svar på det HI lurer på og la skrivefeilene være. Anonymous poster hash: e57af...fe4 Hva om man ikke skjønner budskapet pga hårreisende mange skrivefeil?
Gjest elisa bt Skrevet 10. februar 2015 #25 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har også dysleksi, og har jobbet mye med rettskrivning. Skriver fortsatt ikke perfekt, men klarer meg brukbart. Jeg trenger forsåvidt å bli rettet på for å bli bedre, men liker likevel ikke rettingen her inne. Grunnen til det er at veldig mange av de som retter her inne gjør det på en nedlatende måte, og at rettingen ofte kupper trådene. Nå nevner jo Hi at det ikke er denne typen retting hun synes det er rart at folk reagerer på, men det er den typen retting jeg ser mest av her inne, og jeg oppfatter det som om det er en slags kultur her på at det er greit å hakke på folk som skriver dårlig. Når kulturen er sånn, er det lett å gå i forsvar, også når rettingen blir gjort på en hensynsfull måte. Samtidig har jeg sett en del tråder der den første som har rettet har rettet fint, men så henger andre seg på, og det blir lynsjemobbstemning. Så jeg tenker at man kanskje skal være litt forsiktig så man ikke vekker "dibmonsteret"... En annen ting er at det er store variasjoner i alvorlighetsgraden av lese- og skrivevansker, og det er store variasjoner i hvor god hjelp folk har fått for å takle vanskene. Selv om jeg er i stand til å skrive forholdsvis bra, til tross for min dysleksi, behøver ikke det bety at den som skriver et innlegg med mye mer feil en meg er lat og udugelig. Kanskje har utgangspunktet vært verre enn mitt? Kanskje har ikke vedkommende vært så heldig som meg? (Jeg har fått masse god hjelp, men kjenner flere som ikke har fått på langt nær like mye oppfølging). Det er mye mer dårlig norsk som florerer i skriftlige medier nå, enn hva det var da jeg var ung. Det er mulig at noe av grunnen til dette er at språket forfaller, men jeg tror også en stor del av grunnen er at med dagens teknologi er det flere som slipper til. Tidligere var det meste av det vi leste kvalitetssikret, nå som alle har tilgang til internett, har alle tilgang til å skrive offentlig. Mye mer av kommunikasjonen foregår skriftlig. Det vil si at de som skriver dårlig må velge, enten så kommuniserer man med de skrivefeilene man har, eller så stenger man seg selv ute. Alle har selvsagt mulighet til å forbedre seg, men det er ikke alle det er like lett for. Når vi sitter her bak dataskjermene våre ser vi bare et innlegg, vi aner ikke noe om fortiden til den som skriver. Kanskje har vedkommende jobbet knallhardt, for i det hele tatt å bli i stand til å kommunisere skriftlig? Kanskje er det skriftspråket vi ser i dag mye bedre enn det var for et år siden? Hvis man virkelig sliter er det nok ikke veldig motiverende at det er skrivefeilene, og ikke innholdet i meldingen, som blir fokus. Jeg skjønner at enkelte av de som retter her inne gjør det fordi de genuint ønsker å hjelpe. I andre sammenhenger ville jeg opplevd den typen hjelp som en god ting. Her på dib kjenner jeg likevel at min første reaksjon er negativ, rett og slett fordi det er så mye negativt fokus på skrivefeil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå