Gå til innhold

Ferdig utdannet....livredd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet med meg selv at jeg er livredd for å finne meg en jobb, livredd for at jeg ikke skal klare det, ikke klare å henge med eller ikke skjønne hva jeg skal gjøre.

Tør ikke å si dette til noen og når folk spør om jeg har funnet meg en jobb så svarer jeg kun at jeg sender søknader hele tiden men dessverre så er det laber respons. Sannheten er at jeg ikke sender en eneste søknad fordi når jeg leser jobbannonsen så finner jeg alltid noe jeg ikke duger til og da tenker jeg at løpet er kjørt likevel.

Laber selvtillit med andre ord. Hvordan skal jeg komme meg ut av den onde sirkelen? Det blir jo bare verre og verre jo lenger tid som går :(

Anonymous poster hash: cc774...987
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du utdannet deg til?

Du må huske at alle har vært nye på arbeidsmarkedet en gang, det tar tid å komme seg inn i arbeidsoppgavene, men på de fleste plasser er det tilrettelagt med gode opplæringsrutiner for nytilsatte.

Du har rett i at det blir verre og verre jo lengre tid som går. Still deg fremfor speilet og fortell deg selv at du duger! Skriv ned dine positive og negative sider, forfatt DEN søknaden og send det avgårde. Lykke til:-) dette klarer du!!!

Anonymous poster hash: 1019b...5a4

Skrevet

Hadde det på samme måten da jeg var nyutdannet jurist. Så for meg at folk trodde jeg skulle kunne mye mer enn jeg kunne og ha full oversikt på alt, og sånn er det heldigvis ikke ;) Det var i hvertfall ingen som forventet det da jeg begynte å jobbe. Man trenger alltid tid til å sette seg inn i rutiner og oppgaver i en ny jobb, det er jo helt uavhengig av om man er nyutdannet eller ikke, men jeg tror nok de fleste arbeidsgivere har det i bakhodet når man ansetter helt nyutdannede, at dette er første jobb (i det fagfeltet man er utdannet i) og at man gir ekstra oppfølging i starten. I tillegg er det lov å SPØRRE, spør, spør og spør. Det er mitt beste tips ;) Lykke til :)

Skrevet

HI

Takk til begge. Ja, det er vel ingen vei utenom. Jeg har tatt en bachelor i sykepleie. Merker at jeg kjenner på dette med å føle at man vet såååå lite i forhold til de som jobber allerede. Og da føler jeg meg dum rett og slett. Selv om jeg skjønner at alle har begynt slik en gang så er jeg redd for at jeg kan så lite at jeg ikke kommer til å duge.

Hmmm...bare å bite det i seg og "carry on" - men det er jo det som er så vanskelig :(

Skrevet

Du må bare hoppe i det. Ingen spl er noen gang utlært. Og du får opplæring når du begynner i ny jobb. Så stress ned! Det viktigste er at du kommer deg i jobb så fort som mulig. Praksis gjør mester! Hilsen kollega ☺

Skrevet

I know the feeling! Følte det akkurat sånn da jeg var nyutdanna for snart 8 år siden. Det blir bedre!:-) Anbefaler deg å ta jobb på sykehus der du er omringa av kollegaer hele tiden. Se, lær, spør. Sykehjem og hjemmesykepleie synes jeg ikke passer for de rett fra skolebenken.

Anonymous poster hash: fdcf1...e75

Gjest flykræsj
Skrevet

Du kommer ikke til og bli plassert i nye situasjoner du ikke har forutsetninger for å mestre. Slapp av! Hvis det eks er sykehus du tenker å søke på, har de hatt nyutdannede haugevis med ganger. De har garantert rutiner for nyansatte.

Skrevet

Det er helt normalt. Alle vet at de ferske ikke kan alt, og de aller fleste er både imøtekommende og villige til å hjelpe. Jeg var nyutdannet lærer for noen år siden, og fikk til og med mentor og redusert undervisningstid det første året mitt! Alle sa til meg at jeg ikke måtte være redd for å spørre, og alle var veldig hjelpsomme. Nå er jeg en av de som hjelpe de helt nye til rette. Og innen sykepleie vil jeg tro at det er mange flinke og hyggelige sjeler som gjerne hjelper deg til rette :) Husk det, ingen blir noensinne helt utlært, og ingen spørsmål er for dumme. Det er bedre å spørre en gang for mye enn å gjøre en stor tabbe.

Anonymous poster hash: 73f61...9ac
Skrevet

Bare søk. Du kommer til å klare det fint, som de over her sier. Og for å gi deg litt sånn ekstra boost så er det to veldig gode grunner som ikke har blitt nevnt: 1. Det er langt å foretrekke å få en nyutdannet som IKKE tror den er verdensmester, og 2. Du skulle bare visst hvor mange som allerede er udugelige men har hatt jobbene i årevis - du er garantert et positivt tilskudd!

Skrevet

Du må bare hoppe i det, tror nok det blir verre jo lenger du venter. Ingen forventer at du skal kunne alt med en gang og særlig som sykepleier vil du nok få god oppfølging av kolleger. Du som nyutdannet er nok også et viktig tilskudd til de som har jobbet en stund. Det er alltid godt med nye impulser og en som har lært det "siste".

Skrevet

HI

Tuuuuuusen takk alle sammen!! Dere ga meg en skikkelig boost...det var akkurat det jeg trengte!! Fantastisk :) :)  :blomst:

Skrevet

Du kommer ikke til og bli plassert i nye situasjoner du ikke har forutsetninger for å mestre. Slapp av! Hvis det eks er sykehus du tenker å søke på, har de hatt nyutdannede haugevis med ganger. De har garantert rutiner for nyansatte.

Jeg har motsatt opplevelse. Men vil ikke skremme h.i ved å si noe mer. Jeg har måttet lære på det harde måten.

Til h.i vær selektiv og se til at du får jobb et sted du får opplæring og en kontaktperson å forholde deg til. Ellers kan du fort bli en fisk i havet så må klare deg selv. Og det å fly rundt å mase på forskjellige kollegaer om alt fordi du ikke har fått skikkelig opplæring er ikke gøy. Min første arbeidsplass var slik og det var ikke ålreit.

Anonymous poster hash: 1da1b...3ee

Skrevet

Jeg underviser.

Har vel sjeldent vært så redd som før første arbeidsdag etter endt utdannelse. :D

Jeg var absolutt ikke sikker på at jeg ville være i stand til å gjøre jobben jeg skulle - men det som er så fint er at alle de erfarne har vært nyutdannet en gang, så jeg fikk hjelp om jeg spurte og mye oppmuntring og ingen sure miner. Og så kommer man fort inn i det. Det er konkret på en helt annen måte enn når man studerer og man kan konsentrere seg om sine faktiske arbeidsoppgaver i stedet for alle tenkelige ting på en gang.

Hopp i det.

Du kommer til å greie det du også. :)

Skrevet

Jeg er lege og var veldig nervøs før jeg begynte å jobbe i turnus. Det gikk bra. Hopp i det, du vil få hjelp i starten.

Anonymous poster hash: c9e08...dd5

Skrevet

Utdanning er grunnkunnskap. Ingen starter i en ny jobb uten å trenge opplæring i arbeidsoppgaver og rutiner på den spesifikke arbeidsplassen. Fordelen din er at du har oppdatert grunnkunnskap og en ydmyk holdning :-)

Skrevet

Hehe jeg skjønte allerede i overskriften at det var sykepleier det var snakk om.. Følte akkurat det samme selv, men så blir man positivt overrasket over seg selv for ting dukker opp stadig vekk. Kunnskapen ligger lagret vet du:) bra du ikke er "verdensmester"! En viktig del av yrket er å kjenne sine grenser.

Anonymous poster hash: d14b9...e4e

Skrevet

Å være nyutdannet sykepleier betyr egentlig bare at man har bestått tre år med skole for å få lov til å jobbe og lære å være sykepleier.

Man har fått basiskunnskapen for å kunne fortsette å lære ute i felten. Det er tilfeldig hva man har lært i praksis. Alt er så spesialisert og ingen kan det man trenger når man begynner.

Det er litt skummelt. Det er mye ansvar. Men sånn er det. Da jeg begynte som nyutdannet sykepleier prioritert jeg jobb foran alt annet en liten stund. Sørget for riktig mat, hvile og søvn mellom vaktene. Og fokuserte alt på sette meg inn i alt det nye hver dag på jobb.

Lykke til! Dette fikser du!

Anonymous poster hash: 739e5...497

Skrevet

Sånn har vi det alle! Det ER skummelt! Det skal være skummelt! Men du klarer det fint!!

Vær ivrig i starten,les når du kommer hjem og noter underveis! Finn prosedyrene for avdelingen din og forhold deg til de! Lag deg en liten bok hvor du noterer viktige og aktuelle ting for din avdeling!

Og tør å spørre om hjelp!

Anonymous poster hash: ad412...273

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...