Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #1 Skrevet 9. februar 2015 En venn av meg har for noen mnd siden tatt over den daglige omsorgen for barnet sitt. Mor til barnet har barnet 6 timer per uke, null overnatting. kan far søke os når mor har hatt os i 3 år? Anonymous poster hash: e7e46...e07
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #2 Skrevet 9. februar 2015 Det håper jeg virkelig ikke. Snakk om å utnytte systemet, eller utnytte barnet for å få penger. Anonymous poster hash: f5af8...346
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #3 Skrevet 9. februar 2015 Det håper jeg virkelig ikke. Snakk om å utnytte systemet, eller utnytte barnet for å få penger. Anonymous poster hash: f5af8...346 Nå har det seg sånn at far hadde flere jobber.... NATT jobber som han måtte si opp pga han ikke hadde noen til å passe barnet på natta da han er på jobb... Han har ikke barnet for å få penger!! Anonymous poster hash: e7e46...e07 Anonymous poster hash: e7e46...e07
lover Skrevet 9. februar 2015 #4 Skrevet 9. februar 2015 Det går vi da inderlig håpe, vil jeg si. Om du ser på nav.no og folketrygdloven finner du kandkje svar 😊
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Overgangsstønaden følger barnet. En kompis av meg fikk daglig omsorg etter 1,5 år og fikk da overgangsstønad i 1,5 år. Anonymous poster hash: 9c3c1...be9
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Jeg kjenner noen som har fått tre år hver. Synes det er fryktelig utnyttelse av systemet. Er mulig Nav har gjort en glipp, men man må nesten stole på at de har sjekket opplysningene opp mot hverandre. Anonymous poster hash: c78bd...941
lover Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Er det ikke slik at det å mer eller mindre "plutselig" å bli alene med omsorgen for små barn er en vanskelig livssituasjon, eller en livssituasjon som kan gjøre det vanskelig å jobbe, og derfor får man hjelp fra NAV i en overgangsperiode? Det er da like vanskelig å være yrkesaktiv i en slik fase av livet om man overtar omsorgen fra den andre som når man for eksempel skiller seg? Behovet for denne hjelpen i en overgangsperiode er jo den samme, behovet for en omstillingsfasen er jo den samme? Om vi skulle gått fra hverandre hadde min mann hatt større behov for en slik omstillingsperiode om han skulle hatt hovedomsorgen, enn hva jeg ville hatt. Jeg har en fleksibel dag jobb, uten reise vei, uten problemer med henting eller levering. Han hadde i bestefall måttet gå kraftig ned i stillingsprosent, og sannsynligvis måttet skifte jobb. Så om vi gikk fra hverandre, jeg hadde hovedomsorgen og mottok overgangsstønad, kanskje jeg ikke hadde en jobb, før jeg gikk hen å døde, ble alvorlig syk eller andre ting skjedde slik at jeg ikke lenger kunne ha hovedomsorgen, slik at han måtte ta det over, ville jo hans behov for hjelp fra NAV i en overgangsperiode være det samme som om han hadde tatt over hovedomsorgen straks etter samlivsbruddet. Tidspunktet for når han måtte jobbe redusert, skifte jobb etc ville vært annerledes, men han måtte jo fremdeles ha gjort det om han skulle tatt seg av barna sine. Jeg aner ikke hva reglene er, men vil håpe og tro det er slik at de følger den som må omstille seg, ikke barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå