Gå til innhold

Hva tenker dere om dette? Barn og idrett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 10 år spiller fotball. Faren er trener.

Problemet er at de ikke har keeper.

Hittil har guttene ville stå på tur.

I dag spilte de miniturnering med noen lag i nærheten.

Første kampen hadde ingen lyst å stå, og det ble loddtrekning.

Sønnen vår har ikke stått tidligere da andre har ønsket det og han ikke.

Foreldre og noen av spillerene mente han da måtte stå, og at treneren min eks hadde jukset med lappene.

Jeg fikk slengt etter meg at nå burde sønnen min ta ansvar osv.

HAN har ihvertfall ingenting med det å gjøre.

Jeg ga beskjed både til sønnen min og faren i dag at nå står han de neste kampene.

De kommer til å tape det som er, men det får bare være.

Det er sønnen min som spiller opp ballen til de andre og drar de i land hver gang..

De samme foreldrene som skriker om at de må vinne!

Sa til sønnen min at nå står du flere kamper på rad, så kan de bare tape, så får de da se. Da kommer de andre guttene til å sutre og grine, og foreldra trøste. Det får så være!!

Føler de rotter seg mot min sønn, som tross sine ferdigheter er en veldig snill og ned-på-jorda gutt.

Han er lei seg i kveld.

Anonymous poster hash: b80c2...c07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du bør roe deg ned.

Hvorfor skal han stå flere kamper på rad? Hvis de har byttet på frem til nå kan de vel fortsette med det? Sønnen din står neste gang, deretter en annen. Dersom ingen vil stå får de evt lage en liste. Dermed står alle likt, noe som ikke nødvendigvis skjer ved loddtrekning. Ikke gå i barnslig vranglås så det går utover sønnen din. Start heller med blanke ark der alle står likt fra nå av.

Anonymous poster hash: e07ce...3d3

Skrevet

Du høres ut som en furten drittungene. La sønnen din ta sin runde i mål og tenk over forskjellen på barneidrett og profesjonell idrett.

Skrevet

Stakkars gutten din! Sa du virkelig at laget hans bare måtte tape de kampene fordi han måtte være keeper? Ja, det bringer motivasjon til hjerte!

La oss i det minste PRØVE å oppmuntre og engasjere! Prøv i det minste å få ham til å føle seg god, om han er det eller ikke. 

Anonymous poster hash: 24e6f...147
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at han nå måtte stå flere kamper på rad for å ta igjen for de gangene han ikke har stått da andre har ønsket det.

Han sier da til meg at da blir xxxx og xxxx og xxxx lei seg fordi de sier vi da kommer til å tape.

Da svarer jeg at, ja, da får dere bare tape!

Har aldri sett på dette som et problem jeg, men det var mange sinte foreldre tydeligvis..

Det med liste falt ikke i god jord fordi han hadde mange kamper i minus!

Sa da sa jeg: Ja, bare stå! Så får de heller tape.

Skrevet

Synes det er dårlig gjort av deg å la det gå ut over sønnen din at du er irritert på de andre foreldrene. Han liker ikke å stå i mål, og nå skal du ha ham til å gjøre det flere ganger på rad for å straffe de andre? Men det er jo ham du straffer mest ved det...

Nei, la ham heller ta sin turn med å stå i mål EN gang, også er det noen andre sin tur neste gang. Skjønner at du synes de andre var urettferdige, men dette er helt feil måte å reagere på uansett.

Anonymous poster hash: c6c79...54a
Skrevet

Synes det er dårlig gjort av deg å la det gå ut over sønnen din at du er irritert på de andre foreldrene. Han liker ikke å stå i mål, og nå skal du ha ham til å gjøre det flere ganger på rad for å straffe de andre? Men det er jo ham du straffer mest ved det...

Nei, la ham heller ta sin turn med å stå i mål EN gang, også er det noen andre sin tur neste gang. Skjønner at du synes de andre var urettferdige, men dette er helt feil måte å reagere på uansett.

Ser nå at jeg misforstod, bare se bort fra dette svaret... Høres helt hull i hodet ut at han skal måtte ta igjen det han er i minus fordi andre har ønsket å være keeper.

Skrevet

Hvor gammel er du, hi?

Du høres ut som du er 14 år. ..

Anonymous poster hash: 80023...484

Skrevet

Far er trener og må lage et godt system for rullering hvis ingen vil ha keeperplassen fast. Gutten deres bør ikke få slippe den jobben selv om han er sønnen til treneren og "god".

Anonymous poster hash: 41cf6...0a7

Skrevet

Her er det og rulling på hvem som står i mål, men er det noen som absolutt ikke vill så slipper de, for her er det flust av barn som vill i mål, du må snakke med de andre foreldrene og si det som det er, men selvfølgelig så må sønnen din stå i mål om det er slik det er og ingen ønsker og vike fra det.

Og du som mor skal ikke si " da får dere bare tape så får dere se" klart sønnen din ikke får mere lyst til og være keeper, du burde heller oppmuntre han og gi han noen tips, han burde slippe og "ta igjen det tapte" men en kamp i mål tåler han og laget.

Skrevet

Finnes det flere lag på samme alder? Kan de bytte litt om på lagene slik det blir keeper på alle lag?

Kan de lage litt ekstra treninger for keeperne så det blir litt stas å stå i mål.

Høres ut som om sønnen din får spille spiss alltid, viktig det blir rullert på og at han også er i forsvar.

Anonymous poster hash: 12e21...f03

Skrevet

Sa til sønnen min at nå står du flere kamper på rad, så kan de bare tape, så får de da se. Da kommer de andre guttene til å sutre og grine, og foreldra trøste.

SA du virkelig dette?

Hva så om de taper? Det er DIN jobb å motivere, ikke demotivere.

Min yngste sønn ønsket mer enn alt å være keeper. Da de skulle spille sin første kamp var det ingen som ville stå, bortsett fra min sønn. Jeg kjenner jo gutten, så jeg var en anelse nervøs. Han var ikke så vant til å spille fotball. Men jeg stilte meg opp ved målet hans og ga ham instrukser, oppmuntring og ros underveis. Forklarte ham hvordan han kunne lese motspilleren når de kom løpende imot han osv. (jeg vært håndballtrener i ungdommen). Etter kampen fikk han masse skryt av kjente og ukjente. Sønnen min ble fast 1.keeper etter det, men er det andre som vil stå så bytter de gjerne på..

Tenk om jeg skulle sagt; "neeei, ikke stå i mål. Dere kommer til å tape. Du er jo så dårlig i mål" før han hadde fått prøvd seg a?

Nei, her beit a mor tenna sammen og oppmuntret alt jeg kunne.. med hjertet i halsen.. Og gutten spilte råbra! De vant 11-2..

Min eldste sønn har en enorm spillforståelse og er kjempegod, både scorer og er assist. Han gikk fra å være en hyppig målscorer til å selv ønske å være midtstopper. Han trives godt i forsvar. Tenk om jeg skulle sagt "åhhh.. Forsvaret scorer jo så sjelden, nei, ikke vær midtstopper a"..

Hans far har også vært trener i to år, og han var nøye på å rullere om ingen meldte seg frivillig.

Så noen ganger innimellom må jr stå i mål. Han spretter rundt og plukker ned her og der. Han er verken bedre eller dårligere enn de andre. Nå har de fått to faste keepere som selv ønsker å stå i mål, men det hender jo de er borte eller vil spille ute selv, og da må de andre "til pers".. ALLE må det.

Fotball er et lagspill! Alle bidrar og alle gjør sitt beste. Alle MÅ faktisk fungere flere steder på banen. Og er måltjuven borte tvinger det de andre til å ta ansvar, og de vokser på det. Personlig og som lag. De må bruke ferdighetene de har lært på en plass på den andre plassen også. For alt henger sammen.

Det er heller det du skulle sagt til sønnen din.

Selv er jeg en av de ivrigste tilskuerne. Og ja, vi ønsker selvfølgelig å vinne (har da konkurranseinstinkt), men herregud, jeg heier like iherdig uansett hvor på banen gutta mine spiller, og jeg heier selvfølgelig fram alle lagkameratene på lik linje.

Beklager min hissige tone, men jeg fikk litt tics av innlegget ditt, hi ;)

Anonymous poster hash: b94fb...d55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...