Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #1 Skrevet 9. februar 2015 Jeg har fått migrene nå i voksen alder, stort sett ikke noe problem, men når det først kommer er det sånn at det svartner foran øynene, så vondt at jeg ikke kan blinke en gang , og jeg blir fryktelig kvalm. Vet jo at det ikke er noe farlig, men får anfall ca en gang i mnd, kan jo ikke bruke egenmelding fra jobb så ofte, jobber i bhg, hva gjør dere andre med tanke på jobb. Hadde anfall før i dag, har tatt smertestillende, akkurat nå er det ok, men erfaring tilsier at jeg våkner i morgentimene med ny runde.... Varer gjerne en dag til tre dager, så er det borte... Tar dere kontakt med lege? Er jo ikke noe han går gjort, men tenker på fravær evt... Anonymous poster hash: 8dad3...8b9
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #2 Skrevet 9. februar 2015 jeg tar anfallsmedisin med en gang jeg kjenner antydning til migrene og legger meg nedpå et par timer (når jeg er på jobb)ellers finnes det et utvalg i forebyggende medisiner. Anonymous poster hash: 314f2...3f4
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #3 Skrevet 9. februar 2015 I barnehagen går vi vakter, om jeg legger meg nedpå et par timer er 18 barn uten pass, det tar seg dårlig ut. Anonymous poster hash: 8dad3...8b9
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #4 Skrevet 9. februar 2015 Jeg tar Dispril eller Paralen (noe som inneholder acetylsalisylsyre iallefall, og helst paracet i tillegg) med en gang jeg merker noe som kan være migrenehodepine. Får jeg aura tar jeg det samme, pluss migrenemedisin. Det pleier å fungere nok til at jeg blir ferdig med det jeg holder på med. Skal sies at jeg får aura som tar hele synsfeltet, så er litt begrenset hva jeg kan gjøre på jobb. Har heldigvis aldri fått et skikkelig anfall mens jeg har vært på jobb, men har fått det i eksamensperioder og på tur. Slitsomt! For meg er sol ekstremt utløsende, så jeg har solbriller overalt! Anonymous poster hash: f1d2e...ecb
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #5 Skrevet 9. februar 2015 I barnehagen går vi vakter, om jeg legger meg nedpå et par timer er 18 barn uten pass, det tar seg dårlig ut. Anonymous poster hash: 8dad3...8b9 Regner med du ikke er alene på 18 barn!! Om en sliter mye med migrene kan endå innvilget flere egenmeldingsdager fra NAV. På samme tid vil nav dekke tapet for arbeidsplassen, slik at ikke arbeidsgiver taper mye på det. Anonymous poster hash: 16491...053
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #6 Skrevet 9. februar 2015 I barnehagen går vi vakter, om jeg legger meg nedpå et par timer er 18 barn uten pass, det tar seg dårlig ut. Anonymous poster hash: 8dad3...8b9 Regner med du ikke er alene på 18 barn!! Om en sliter mye med migrene kan endå innvilget flere egenmeldingsdager fra NAV. På samme tid vil nav dekke tapet for arbeidsplassen, slik at ikke arbeidsgiver taper mye på det. Anonymous poster hash: 16491...053 Vi går vakter, så jo på morgenen og ettermiddagen kan jeg fint være alene med 18 barn en times tid. Og om jeg går fra avdelingen blir nestemann alene osv. Vi er 3 voksne fra 10 til 14. Vanlig det. 😊 Anonymous poster hash: 8dad3...8b9
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #7 Skrevet 9. februar 2015 Jeg jobber og i barnehage og er mye plaget av migrene i periode. Det er ingen mulighet for å legge seg ned noen timer på jobb her heller. Jeg tar forebyggende medisin hver dag i tillegg til at jeg har anfallsmedisin. Har og fått godkjent at nav dekker lønnen min på egenmeldingsdagene pga kronisk sykdom. Ekstra sykedager har jeg aldri hørt at man kan få. Når anfallet kommer for fullt så har jeg ikke sjangs til å være på jobb. Jeg bruker stort sett egenmeldingsdagene mine, men har fått sykemelding noen få ganger når det har vært langvarig. Men har du egenmeldingsdager så bruker du de først mener jeg. Det er ikke gøy å jobbe i barnehage når man har migrene siden man har liten mulighet til å trekke seg bort. Anonymous poster hash: ea0a6...784
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #8 Skrevet 9. februar 2015 Jeg tipper på at dersom du får anfall en gang i mnd, så er det i forbindelse med mens? eller eggløsning? Migrene kan nemlig være hormonelt betinget. Jeg har uansett noen tips. Spis regelmessig Finn ut hvilke mat som trigger - og hold deg unna Drikk masse Lev regelmessig forøvrig (ikke snu døgnet, ikke ligg å dra deg) Bruk solbriller! Jeg har både lyse og mørke. De lyse er nesten som vanlige briller. MEN anfall får man jo likevel, selv om ovenfor stående hjelper mye. Du får gode tabletter i dag og ikke som før da man bare måtte "ta" anfallet. Jeg bruker maxalt smeltetabletter og de funker bra. Tar dem når auraen setter inn. De smaker ordentlig ille, så ha noe med god smak i nærheten. Det er ikke vond smak i munnen man vil ha akkurat da. Det som skjer for meg er at jeg bare får "ettervirkningene" av anfallet. Litt matthet. Slipper sterk hodepine, lysfølsomhet osv. Anonymous poster hash: d84a8...56a
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #9 Skrevet 9. februar 2015 Takker for tips, tar også medisiner, men ikke alltid det har full effekt... Ikke relatert til menssyklys nei, det har jeg fått utredet, veldig stressrelatert, kombinert med tinnitus, som ikke gjør det bedre. Jobber med kosthold, noen som vet hva som er vanlige triggere, jeg finner ikke helt ut. Har vanlig døgnrytme, med to barn og full jobb kan mann ikke annet. Vil jo helst slippe anfall, ikke være borte fra jobb, bare så det er sagt ☺️ Anonymous poster hash: 8dad3...8b9
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #10 Skrevet 9. februar 2015 Jeg tipper på at dersom du får anfall en gang i mnd, så er det i forbindelse med mens? eller eggløsning? Migrene kan nemlig være hormonelt betinget. Jeg har uansett noen tips. Spis regelmessig Finn ut hvilke mat som trigger - og hold deg unna Drikk masse Lev regelmessig forøvrig (ikke snu døgnet, ikke ligg å dra deg) Bruk solbriller! Jeg har både lyse og mørke. De lyse er nesten som vanlige briller. MEN anfall får man jo likevel, selv om ovenfor stående hjelper mye. Du får gode tabletter i dag og ikke som før da man bare måtte "ta" anfallet. Jeg bruker maxalt smeltetabletter og de funker bra. Tar dem når auraen setter inn. De smaker ordentlig ille, så ha noe med god smak i nærheten. Det er ikke vond smak i munnen man vil ha akkurat da. Det som skjer for meg er at jeg bare får "ettervirkningene" av anfallet. Litt matthet. Slipper sterk hodepine, lysfølsomhet osv. Anonymous poster hash: d84a8...56a Jeg bruker og Maxalt, har aldri merket noe smak på de i det hele tatt jeg. Kanskje jeg som er litt rar Anonymous poster hash: ea0a6...784
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #11 Skrevet 9. februar 2015 Takker for tips, tar også medisiner, men ikke alltid det har full effekt... Ikke relatert til menssyklys nei, det har jeg fått utredet, veldig stressrelatert, kombinert med tinnitus, som ikke gjør det bedre. Jobber med kosthold, noen som vet hva som er vanlige triggere, jeg finner ikke helt ut. Har vanlig døgnrytme, med to barn og full jobb kan mann ikke annet. Vil jo helst slippe anfall, ikke være borte fra jobb, bare så det er sagt ☺️ Anonymous poster hash: 8dad3...8b9 Men noen ganger så må man kanskje være borte fra jobb, og en skal ikke ha dårlig samvittighet for det. Når jeg har ille anfall så er det bedre å være vekke en dag, for da stopper jeg det gjerne fra å utvikle seg til å bli verre. Hvis jeg presser det for langt, så kan jeg fort ende med 2 og 3 dager hjemme i stedet for. Men selvfølgelig vil man jo helst unngå anfall. Jeg har ikke klart å sile ut noen mattriggere. Men for meg så er dårlig innestengt luft, drikke lite og stress triggere Anonymous poster hash: ea0a6...784
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #12 Skrevet 9. februar 2015 Jeg hadde ukentlig migrene frem til jeg stoppet med kunstig søtningsmiddel (særlig aspartam) og sukker i hverdagen. Halverte også karbohydrat-inntaket. Ikke hatt migrene på 2 mnd!!! Anonymous poster hash: 11183...041
moota m storebror&lillebror Skrevet 9. februar 2015 #13 Skrevet 9. februar 2015 Jeg jobber ikke, så har ikke akkurat det problemet. Men tenkte jeg ville kommentere at jeg har også kuttet drastisk ned på karbohydrater (sukker og mel), med veldig stor effekt. Nå er det snart 1 år siden jeg begynte med det og hadde raskt god effekt. Jeg hadde migreneanfall opp til 10 ganger i måneden som varte i 1-3 dager. Altså flere dager med migrene enn uten på 1 måned. Nå har jeg introdusert litt mer karbohydrater enn når jeg først kuttet det ut, og merker at jeg noen ganger har fått for masse. Jeg merker også at hodepinen og migrenen ligger der om jeg ikke er så flink, type rundt jul, sommerferie osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå