Gå til innhold

Samlivsbrudd og barn med spesielle behov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her går det mot samlivsbrudd og barnet har ADHD samt en autisme diagnose . Far ønsker 50/50. Jeg ønsker ha daglig omsorg og at far skal ha vanlig samvær. Andre som har barn med spesielle behov som har stått i samme situasjon ?

Anonymous poster hash: e7cf1...adc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke slike behov som du beskriver. Har 50-50 og en sønn med epilepsi som kontrolleres med masse medisiner. Fungerer fint.

Skrevet

Hvordan takler barnet deres plutselige endringer? Tror du det vil bli forvirrende for barnet å måtte bo annenhver uke hos deg og far?

Mange barn med autisme trenger stabilitet og faste rutiner. Å plutselig måtte bo litt her og litt der kan ødelegge for barnet.

Men dere kjenner jo barnet deres best.

Jeg synes 50/50 ikke burde vært lov for barn før de begynte på ungdomsskolen. Alle burde få ha rett til å bo fast i et hjem. Og ikke bo i en bag frem og tilbake mellom far og mor

Anonymous poster hash: 18474...23a

Skrevet (endret)

Hvordan takler barnet deres plutselige endringer? Tror du det vil bli forvirrende for barnet å måtte bo annenhver uke hos deg og far?

Mange barn med autisme trenger stabilitet og faste rutiner. Å plutselig måtte bo litt her og litt der kan ødelegge for barnet.

Jeg synes 50/50 ikke burde vært lov for barn før de begynte på ungdomsskolen. Alle burde få ha rett til å bo fast i et hjem. Og ikke bo i en bag frem og tilbake mellom far og mor

50-50 innebærer vel minst bag i forhold til alternativene. Delt omsorg krever dobbelt av alt og jeg vil tro at behovet for yndlingsbuksa er større når man begynner på ungdomsskolen enn når man går på barneskolen.

Det er iallefall min erfaring.

Endret av Gemini77
Skrevet

jeg har selv et barne med Aspberger som takler dårlig overgangssituasjoner, så jeg vill nok forhørt meg med BUP  og fam.vernkontoret for råd. 

Anonymous poster hash: 917d8...578
Skrevet

Dette blir jo en avsporing, men mitt inntrykk er at blant normalfungerende barn, så fungerer 50-50 best for barneskolebarn. Ungdommer pleier ofte å gi beskjed at nå gidder de ikke mer frem og tilbake. 

Når det gjelder barn med spesielle behov, så blir det jo en avveining mellom barnets behov for forutsigbarhet og kontinuitet og foreldrenes behov for "pauser". Et barn med autisme og ADHD er jo svært krevende, jeg ville derfor vært skeptisk til å skulle ha eneansvar for dette barnet 10 av 14 dager.

En annen ting er at med delt daglig omsorg, blir behovet for samkjøring større og det blir mere åpenbart for begge foreldre at de må ha noenlunde felles rutiner. Hvis den ene kun er helgeforelder, blir det vanskeligere å ha rutiner. Også barn med spesielle behov kan tåle at det er et sett med mammaregler og et sett med papparegler, men det er rimelig å forvente at det er vanskelig i overgangene. Og det vil nok være tilfelle uavhengig av hvilken samværsordning man har. 

Skrevet

Min søster. Gutten har ADHD, han går i 2klasse. Barnevernet har vært inni bildet en stund. Foreldrene prøvde 50/50 noe som ikke gikk. Barnevernet ville at mor skulle ha full foreldrerett å hun vant saken mot far i fylkesretten. Gutten er hos far hver andre helg.

Etter at han fikk ett fast hjem har han blitt roligere og gjør det mye bedre på skolen. Han leser bedre og syntes nå skolen er gøy da han nå har blitt flinkere. Før hang han etter de andre å syntes derfor skole og skolearbeid var pyton i tillegg til de utfordringene han sliter med.

Anonymous poster hash: 0b287...b92

Skrevet

De første 2,5 årene etter bruddet var det jeg og pappaen som flyttet inn og ut av huset. Det har vært veldig stabilt og bra, men de færreste kan gjøre det slik. Nå er barna vant med at vi ikke bor sammen og nå skal de begynne å flytte mellom oss. 50/50 blir uaktuelt tror jeg.

Men uansett er en god dialog viktig, og at foreldrene prøver å ha samme regler og oppdragermetode.

For et barn som trenger stabilitet så er det i mine øyne veldig stabilt og lettforståelig med 50/50...

Sønnen min har forøvrig autisme.

Anonymous poster hash: 61901...4d1

Skrevet

Her går det mot samlivsbrudd og barnet har ADHD samt en autisme diagnose . Far ønsker 50/50. Jeg ønsker ha daglig omsorg og at far skal ha vanlig samvær. Andre som har barn med spesielle behov som har stått i samme situasjon ?

Spesiell grunn for at du bør ha daglig omsorg og ikke far? Hva om han er uenig og vil ha daglig omsorg og du får helgesamvær?

Anonymous poster hash: 3935a...6a1

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor 60/40 er bedre enn 50/50?

60/40 gir ofte flere flyttinger (annenhver helg og hver tirsdag...) og er vanskeligere for barna å huske enn "mamma uke og pappa uke"....

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor 60/40 er bedre enn 50/50?

60/40 gir ofte flere flyttinger (annenhver helg og hver tirsdag...) og er vanskeligere for barna å huske enn "mamma uke og pappa uke"....

Nettopp.. Dette har jeg og barnefar pratet om mange ganger og vi er veldig enige. Hva gjør 60/40 bedre? Skal det "monne" for barna så må det kun vært samvær annenhver helg og mine barn hadde iallefall ikle taklet å sett en av oss så lite.

Skrevet

Spesiell grunn for at du bør ha daglig omsorg og ikke far? Hva om han er uenig og vil ha daglig omsorg og du får helgesamvær?

Klapp igjen snavla di. Denne varianten kommer ALLTID i disse trådene, og er totalt urelevant for problemstillingen.

Anonymous poster hash: eacab...64a

Skrevet

Klapp igjen snavla di. Denne varianten kommer ALLTID i disse trådene, og er totalt urelevant for problemstillingen.

Ja, den gjør det og det er kanskje et poeng i seg selv? Hvis du ønsker å delta konstruktivt i diskusjoner, er det kanskje greit å lære seg andre argumenter enn "klapp igjen snavla di"? Det heter forresten ikke urelevant, det heter irrelevant. 

Jeg er ikke den anonyme som stiller dette spørsmålet, hverken her eller ellers, men synes helt klart det er relevant. 

Skrevet

Ja, den gjør det og det er kanskje et poeng i seg selv? Hvis du ønsker å delta konstruktivt i diskusjoner, er det kanskje greit å lære seg andre argumenter enn "klapp igjen snavla di"? Det heter forresten ikke urelevant, det heter irrelevant.

Jeg er ikke den anonyme som stiller dette spørsmålet, hverken her eller ellers, men synes helt klart det er relevant.

Beklager. Jeg ble provosert og fyrte meg opp. Jeg prøver igjen: hi sier at far vil ha 50/50, det er vel muligens ikke noe særlig med tanke på at barnet med spesielle behov(og egentlig alle barn) nok trenger et mer stabilt liv enn 50/50. Derfor syns jeg det var irrelevant å kaste ut denne greia med hvorfor-skal-mor-alltid-ha-den-daglige-omsorgen. I dette tilfellet ønsker jo ikke far den daglige omsorgen, han ønsker 50/50.

Skrevet

Beklager. Jeg ble provosert og fyrte meg opp. Jeg prøver igjen: hi sier at far vil ha 50/50, det er vel muligens ikke noe særlig med tanke på at barnet med spesielle behov(og egentlig alle barn) nok trenger et mer stabilt liv enn 50/50. Derfor syns jeg det var irrelevant å kaste ut denne greia med hvorfor-skal-mor-alltid-ha-den-daglige-omsorgen. I dette tilfellet ønsker jo ikke far den daglige omsorgen, han ønsker 50/50.

Men 50/50 ER jo det mest stabile og oversiktlige. Jeg vokste opp med 60/40ish og det var jo et salig rot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...