Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #1 Skrevet 9. februar 2015 Dere som har besteforeldre eller annen familie på sykehjem. Hva synes dere om at de kjøper mye ekstra hjelp? De fleste eldre i dag har en god del penger. En del kan jo være bundet i hus eller andre ting, men det er mulig å ta opp lån med sikkerhet i bolig eller å selge aksjer, kunst, smykker og andre ting. Bør det ikke være ganske naturlig at de gamle bruker opp det de har av midler på ting som personlig trener, en person til å ta dem med ut på aktiviteter ol? Det er jo ikke nødvendig å sitte innesperret på et sykehjem selv om det i utgangspunktet ikke er nok personale til å dra ut. En dement har også nytte av trening og stimuli. Hvorfor er det så få som kjøper slike tjenester? Anonymous poster hash: b2938...0ab
Babykilo Skrevet 9. februar 2015 #2 Skrevet 9. februar 2015 Dette tipper jeg kommer mer etterhvert. Den generasjonen som nå bor på sykehjem er nok ikke vant til å forvente så mye eller å betale for tjenester i det hele tatt. Når mine foreldre er der - neppe veldig lenge til - så kommer jeg til å hjelpe til alt jeg kan, men også hjelpe med å skaffe hjelp, som privat hjemmehjelp, ekstra fysio, aktivitør, you name it. De fortjener et bedre liv. Og ja, pengene deres kommer jo nettopp da til nytte. Perfekt at de kan bruke det på noe sånt.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #3 Skrevet 9. februar 2015 Fordi man fortsatt har en generasjon etterkommere som "forventer" arv den dag foreldrene dør...Men ser at det blir mindre av det. Mange ble helt hysteriske da prisene på et bosenter skulle justeres ut fra formue/pensjon. At foreldrene skulle "straffes" for og ha vært sparsommelige var jo helt forferdelige. Det var ikke snakk om og tømme kontoer eller ta hele pensjonen. Men at de med litt mer og rutte med, betalte litt mer. Når snittalderen er 90 år (et år var den 92,5) så ser man jo at penger i banken ikke er til gode for disse i særlig mange år, men etterkommerne mente at det var feil at man "tærte" på bankbeholdningen til foreldrene deres... Tror det "verste tilfelle" var snakk om at en dame hadde 500 kroner mindre inn i pensjon enn hva hun brukte på faste og "beregnede variable" kostnader, som bl.a var og taxi for og dra på besøk til familie... Og denne dama hadde penger på konto, og et hus som ble leid ut til en av etterkommeren som skulle selges den dag hun døde...... Fantes mange liknende eksempler før, men nå hører jeg lite om det. Og folk unner foreldrene sine det meste. Man forventer vel at foreldre fortsatt har gjeld når de dør, og ved et arveoppgjør, så vil denne gjelda gjøre at man ikke mottar noe i arv..Kanskej noen småpenger av ubetydelig størresle..Men ikke mer.. Eller at man velger og avstå fra arv fordi man da må ta seg av gjelde også. Anonymous poster hash: 48d5f...3c0
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #4 Skrevet 9. februar 2015 Jeg syns det hadde vært helt fantastisk å kunne kjøpe sånne tjenester. Jeg er sykepleier på sykehjem, og syns at med den dårlige bemanningen, (altfor) mange oppgaver (data, journal etc) som ikke er direkte pasientkontakt, så burde det virkelig være et pluss for de gamle å ha mulighet til å kjøpe tjenester. Hos oss er det dessverre de samme som "alltid" kommer seg ut på turer, kafebesøk etc pga pårørende som stiller opp. Hadde de andre hatt muligheten til å kjøpe tjenester så hadde de fått (mest sannsynlig) bedre livskvalitet OG de pårørende slipper å ha konstant dårlig samvittighet. Anonymous poster hash: 6051c...07c
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #5 Skrevet 9. februar 2015 Jeg synes også dette hørtes fantastisk ut. Har en mor på sykehjem og skulle gjerne kjøpt tjenester slik at hun hadde det bedre der. Finnes det noe slikt i dag? Hvor kan en evt. henvende seg? Skulle gjerne sett at hun hadde en personlig trener f.eks. Anonymous poster hash: 1ecd7...dec
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #6 Skrevet 9. februar 2015 Jeg syns det hadde vært helt fantastisk å kunne kjøpe sånne tjenester. Jeg er sykepleier på sykehjem, og syns at med den dårlige bemanningen, (altfor) mange oppgaver (data, journal etc) som ikke er direkte pasientkontakt, så burde det virkelig være et pluss for de gamle å ha mulighet til å kjøpe tjenester. Hos oss er det dessverre de samme som "alltid" kommer seg ut på turer, kafebesøk etc pga pårørende som stiller opp. Hadde de andre hatt muligheten til å kjøpe tjenester så hadde de fått (mest sannsynlig) bedre livskvalitet OG de pårørende slipper å ha konstant dårlig samvittighet. Anonymous poster hash: 6051c...07c De har da den muligheten. Så lenge de har penger nok er det ikke noe problem å få noen til å hjelpe til. Det dreier seg bare om å være villige til å bruke av egne midler. Anonymous poster hash: b2938...0ab
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #7 Skrevet 9. februar 2015 Jeg syns det hadde vært helt fantastisk å kunne kjøpe sånne tjenester. Jeg er sykepleier på sykehjem, og syns at med den dårlige bemanningen, (altfor) mange oppgaver (data, journal etc) som ikke er direkte pasientkontakt, så burde det virkelig være et pluss for de gamle å ha mulighet til å kjøpe tjenester. Hos oss er det dessverre de samme som "alltid" kommer seg ut på turer, kafebesøk etc pga pårørende som stiller opp. Hadde de andre hatt muligheten til å kjøpe tjenester så hadde de fått (mest sannsynlig) bedre livskvalitet OG de pårørende slipper å ha konstant dårlig samvittighet. Anonymous poster hash: 6051c...07c De har da den muligheten. Så lenge de har penger nok er det ikke noe problem å få noen til å hjelpe til. Det dreier seg bare om å være villige til å bruke av egne midler. Anonymous poster hash: b2938...0ab Hvor kan jeg henvende meg som pårørende tenker du? (jeg over her med mor på sykehjem) Anonymous poster hash: 1ecd7...dec
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #8 Skrevet 9. februar 2015 Jeg synes også dette hørtes fantastisk ut. Har en mor på sykehjem og skulle gjerne kjøpt tjenester slik at hun hadde det bedre der. Finnes det noe slikt i dag? Hvor kan en evt. henvende seg? Skulle gjerne sett at hun hadde en personlig trener f.eks. Anonymous poster hash: 1ecd7...dec Kontakt et treningsstudio. De fleste personlige trenere jeg har vært borte i tilbyr trening utenfor senteret. Det tilkommer selvfølgelig litt ekstra i kjøretillegg, men det burde ikke være noe problem å skaffe. Anonymous poster hash: b2938...0ab
Elsker livet Skrevet 9. februar 2015 #9 Skrevet 9. februar 2015 De fleste betaler en stor del av inntektene sine for å bo på sykehjem, og de er heller ikke vant med å bruke penger på slike ting. Men det kommer nok etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #10 Skrevet 9. februar 2015 Kan bli en enda større hvilepute for kommunene som da vil kutte enda mer i tilbudet de allerede betaler mye for. Og igjen blir det de med penger som får det best. Anonymous poster hash: eb12b...e2c
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #11 Skrevet 9. februar 2015 Min bestemor er på sykehjem. Hun er over 90 år og av den generasjonen som sluttet å jobbe da hun giftet seg og var hjemmeværende siden, hun er derfor minstepensjonist. De trekker jo over 70% av pensjonen hennes som "husleie" for å bo på sykehjemmet, og da er det ikke mange pengene hun har igjen. Hun har sluttet å kjøpe bursdagsgaver til barn og barnebarn, men bruker 300 kr på hvert oldebarn når de har bursdag. Hun har jo noen oldebarn så det er en betydelig utgift for henne. Resten av pensjonen går til å kjøpe nye sokker, underbukser og nattkjoler som blir borte på vaskeriet selv om de er merket. Et frisørbesøk og fotpleie annenhvert måned og hun er skikkelig blakk. Anonymous poster hash: 70f1b...487
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 9. februar 2015 #12 Skrevet 9. februar 2015 Dere som har besteforeldre eller annen familie på sykehjem. Hva synes dere om at de kjøper mye ekstra hjelp? De fleste eldre i dag har en god del penger. En del kan jo være bundet i hus eller andre ting, men det er mulig å ta opp lån med sikkerhet i bolig eller å selge aksjer, kunst, smykker og andre ting. Bør det ikke være ganske naturlig at de gamle bruker opp det de har av midler på ting som personlig trener, en person til å ta dem med ut på aktiviteter ol? Det er jo ikke nødvendig å sitte innesperret på et sykehjem selv om det i utgangspunktet ikke er nok personale til å dra ut. En dement har også nytte av trening og stimuli. Hvorfor er det så få som kjøper slike tjenester? Anonymous poster hash: b2938...0ab Jeg er helt enig med deg! Det er jo kjempelurt å benytte seg av slike tjenester dersom man har midler til det.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #13 Skrevet 9. februar 2015 Farmor er 98 år og først i fjor kom hun på sykehjem. Fram til da har hun bodd alene. Problemet til farmor er at hun NEKTER å bruke en krone på seg selv. Hun ble mor under krigen og var vant til å rasjonere, dette henger igjen ennå. Her spinkes og spares det, hun trenger å ha penger i bakhånd om det skulle bli "hardere tider", sier hun Hun bruker kun penger på frisør og sjokolade, og jule-/bursdagsgaver til oss. Anonymous poster hash: 7ad56...5e4
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #14 Skrevet 9. februar 2015 Min bestemor er på sykehjem. Hun er over 90 år og av den generasjonen som sluttet å jobbe da hun giftet seg og var hjemmeværende siden, hun er derfor minstepensjonist. De trekker jo over 70% av pensjonen hennes som "husleie" for å bo på sykehjemmet, og da er det ikke mange pengene hun har igjen. Hun har sluttet å kjøpe bursdagsgaver til barn og barnebarn, men bruker 300 kr på hvert oldebarn når de har bursdag. Hun har jo noen oldebarn så det er en betydelig utgift for henne. Resten av pensjonen går til å kjøpe nye sokker, underbukser og nattkjoler som blir borte på vaskeriet selv om de er merket. Et frisørbesøk og fotpleie annenhvert måned og hun er skikkelig blakk. Anonymous poster hash: 70f1b...487 Mulig det ikke gjelder for din bestemor, men de fleste har midler enten i banken eller bundet i hus. Selv om inntekten ikke er så stor betyr ikke det at de ikke har penger. Det virker bare som om mange ikke forstår at de kan bruke opp disse pengene. Anonymous poster hash: b2938...0ab
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #15 Skrevet 9. februar 2015 Kan bli en enda større hvilepute for kommunene som da vil kutte enda mer i tilbudet de allerede betaler mye for. Og igjen blir det de med penger som får det best. Anonymous poster hash: eb12b...e2c Det er bestandig de med mest penger som får det beste. Det er jo hele poenget med å tjene pengene. Anonymous poster hash: b2938...0ab
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #16 Skrevet 9. februar 2015 Farmor er 98 år og først i fjor kom hun på sykehjem. Fram til da har hun bodd alene. Problemet til farmor er at hun NEKTER å bruke en krone på seg selv. Hun ble mor under krigen og var vant til å rasjonere, dette henger igjen ennå. Her spinkes og spares det, hun trenger å ha penger i bakhånd om det skulle bli "hardere tider", sier hun Hun bruker kun penger på frisør og sjokolade, og jule-/bursdagsgaver til oss. Anonymous poster hash: 7ad56...5e4 Men da er det jo også selvvalgt. Hvis det gir henne glede å spare pengene bør jo det være i orden, men da kan ikke hverken hun eller familien klage på at hun har et kjedlig liv. Anonymous poster hash: b2938...0ab
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #17 Skrevet 9. februar 2015 De som er på gamlehjem i dag vil ikke være til bry! De har hatt en oppvekst der de måtte spare og gjenbruke. De forlanger ingenting.. Dessverre! Gud hjelpe oss når vår storforlangende generasjon havner på hjem!! Anonymous poster hash: 88108...6b2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #18 Skrevet 9. februar 2015 De som er på gamlehjem i dag vil ikke være til bry! De har hatt en oppvekst der de måtte spare og gjenbruke. De forlanger ingenting.. Dessverre! Gud hjelpe oss når vår storforlangende generasjon havner på hjem!! Anonymous poster hash: 88108...6b2 De pårørende klager ofte i dag også og ofte de gamle også når du spør dem, men så snart det kommer forslag som koster noe blir tonen heller at noen vil sko seg på og utnytte de stakars gamle. Da sitter de der da, med penger i banken og venter på å dø så neste generasjon kan få reiser og hytte ved sjøen. Anonymous poster hash: b2938...0ab
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #19 Skrevet 9. februar 2015 Kan bli en enda større hvilepute for kommunene som da vil kutte enda mer i tilbudet de allerede betaler mye for. Og igjen blir det de med penger som får det best. Anonymous poster hash: eb12b...e2c Det er bestandig de med mest penger som får det beste. Det er jo hele poenget med å tjene pengene. Anonymous poster hash: b2938...0ab Men at noen tjener gode penger og har råd til ekstra luksus, burde ikke gå utover den generelle omsorg og pleie som ALLE burde ha rett til når de er på slutten av livet, uavhengig av hvor fet bankkontoen deres er. Det er vel det som er poenget til e2c. Anonymous poster hash: 53d85...fda
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #20 Skrevet 9. februar 2015 Kan bli en enda større hvilepute for kommunene som da vil kutte enda mer i tilbudet de allerede betaler mye for. Og igjen blir det de med penger som får det best. Anonymous poster hash: eb12b...e2c Det er bestandig de med mest penger som får det beste. Det er jo hele poenget med å tjene pengene. Anonymous poster hash: b2938...0ab Men at noen tjener gode penger og har råd til ekstra luksus, burde ikke gå utover den generelle omsorg og pleie som ALLE burde ha rett til når de er på slutten av livet, uavhengig av hvor fet bankkontoen deres er. Det er vel det som er poenget til e2c. Anonymous poster hash: 53d85...fda Ja det er det. Takk Anonymous poster hash: eb12b...e2c
lover Skrevet 9. februar 2015 #21 Skrevet 9. februar 2015 Jeg tror at eldre gjerne ønsker å etterlate seg arv og penger til sine etterkommere. De bruker jo gjerne de siste tiårene sine på å bygge formue til sine etterkommere. Mine foreldre for eksempel reiser og gjør det de vil, kjøper seg det de har lyst på, men de ønsker å sikre oss. De ønsker å gi oss penger og det de mener vi har behov for. Mine foreldre har mange ganger uttalt at de ønsker å gi oss penger og ting, og de gjør det. 😊 De kunne nok brukt enda mer på seg selv, men de bruker det de vil, de sparer det de vil og de gir vekk det de vil. De har forresten også brukt penger på provate helsetjenester for å korte køen, få tilgang til tjenester de ikke har vært prioritert for. De betaler også for vaskehjelp, håndtverker tjenester og hjelp i hagen. De kunne sikkert reist mer, men de liker seg hjemme.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #22 Skrevet 9. februar 2015 Følger man "naturens gang" så mister man foreldrene sine når man som regel har d godt økonomisk selv, 50-70 år. Ungene har flyttet, lån er nedbetalt, etc.. Anonymous poster hash: 88108...6b2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #23 Skrevet 9. februar 2015 Dette tror jeg det vil bli et marked for etterhvert. De som er eldre i dag er ikke vandt med å kjøpe tjenester eller bruke/"sløse" penger på den måten. Bare vent til de som er i 30-årene og nedover kommer på sykehjem, da vil det bli annerledes. Anonymous poster hash: 8e042...8dd
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #24 Skrevet 9. februar 2015 Min bestemor er på sykehjem. Hun er over 90 år og av den generasjonen som sluttet å jobbe da hun giftet seg og var hjemmeværende siden, hun er derfor minstepensjonist. De trekker jo over 70% av pensjonen hennes som "husleie" for å bo på sykehjemmet, og da er det ikke mange pengene hun har igjen. Hun har sluttet å kjøpe bursdagsgaver til barn og barnebarn, men bruker 300 kr på hvert oldebarn når de har bursdag. Hun har jo noen oldebarn så det er en betydelig utgift for henne. Resten av pensjonen går til å kjøpe nye sokker, underbukser og nattkjoler som blir borte på vaskeriet selv om de er merket. Et frisørbesøk og fotpleie annenhvert måned og hun er skikkelig blakk. Anonymous poster hash: 70f1b...487 Mulig det ikke gjelder for din bestemor, men de fleste har midler enten i banken eller bundet i hus. Selv om inntekten ikke er så stor betyr ikke det at de ikke har penger. Det virker bare som om mange ikke forstår at de kan bruke opp disse pengene. Anonymous poster hash: b2938...0ab De forstår nok at de kan bruke pengene. Men systemet i Norge er jo lagt opp til at man betaler skatt og at dette i sin tur genererer "rett" på tjenester. Ellers er det jo også slik at det ikke er ønskelig med forskjellig omsorg basert på egen privatøkonomi. Jeg er ikke uten videre for at eldre skal bli nødt til å bruke sin personlige formue på å få god pleie på sine eldre dager. Anonymous poster hash: 1efb4...340
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #25 Skrevet 9. februar 2015 Min erfaring som sykepleier på sykehjem (somatisk, dvs like demente som på demensavdeling men med fysisk sykdom i tillegg. Fysisk syke med fungerende hoder er hjemme og mottar hjemmesykepleie) er at de som kommer inn er så syke og slitne at det er mer enn slitsomt nok å stå opp om morrran hvis de i det hele tatt orker det. "Lommepengene" blir brukt til fotpleie og frisør, og begge deler er noe mange gruer seg til fordi det er slitsomt. Synes det er merkeligere at de som er hakket friskere ikke brenner av pengene før de kommer på sykehjem der de sitter i comfortrullestolen og spiser moset mat. Anonymous poster hash: 8c251...3ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå