Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #1 Skrevet 9. februar 2015 Ok, se for dere at dette står under en voldsak i avisen: En mann du ikke kjenner,men har vært ubehagelig mot deg i en jobbsammenheng forfølger deg, finner ut hvor du bor, researcher alt om mobilen din, familien din, livet ditt. Han gir deg dyre gaver og dukker opp over alt hvor du er. Tilslutt innledere dere et forhold,men du blir tvunget til å inngå en avtale om å ikke fortelle om han eller forholdet til noen, med frykt for å bli straffet ved vold. Han slår deg, trykker deg ned, snakker nedlatende til deg. Men det er ok, for han elsker deg jo. Dette er alle voldelige forhold oppsummert. Eller, den populære Firfy shades of grey. Så alle som har levd i voldelige kan se på at folk digger det helvete de har kommet ut av. For mannen elsker deg jo. Og for å ha mitt på det rene, et BDSM-forhold er bygget på tillitt og likeverd, og begge oppsøker det. Dette er ikke et slikt forhold. Anonymous poster hash: 9d29c...5e0
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #2 Skrevet 9. februar 2015 Har selv levd med en mann som var psykisk voldelig, og begynte å bli fysisk voldelig på slutten av forholdet. Han knakk meg helt, og jeg brukte over 2 år på å bygge meg opp igjen. Han prøvde også å tvinge meg til noe seksuelt jeg ikke ønsket, og kritiserte meg hvis jeg avslo. Var også stor aldersforskjell mellom oss, og han var min første. Har ikke lest bøkene, kommer ikke til å lese dem eller se filmen, og forstår ikke fascinasjonen knyttet til bøkene. Min beste venninne har BDSM-forhold med mannen sin, hun opplever det verken som vold eller press. HUN setter premisser for hvordan det skal være, de har et kodeord hun kan bruke når som helst, og hun kan si nei. Hun blir heller ikke stalket eller forfulgt utenfor soverommet, det er kun på soverommet dette BDSM-forholdet eksisterer. Ellers er det likeverdige både økonomisk, når det gjelder det å fatte avgjørelsen i familien (barneoppdragelse, store innkjøp osv) og på andre områder. Anonymous poster hash: 3332c...17e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #3 Skrevet 9. februar 2015 Føler samfunnet er gått flere skritt tilbake med Twilight og Fifty shades. Takk for at min datter er for liten til å bli med på Damsel in distress som må beskyttes av en sterk mann-hypen. Hun digger Pippi, hun Anonymous poster hash: 9d29c...5e0
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #4 Skrevet 9. februar 2015 Synd det ikke kom frem før bøkene solgte i bøtter og spann. Følte jeg var den eneste som og tenkte at dette er et "skummelt" forhold. Mer enn erotisk og romantisk i alle fall. Har ikke lest annet enn utdrag fra boka, og jeg ble kvalm. Jeg skjønner at folk tenner på S/M forhold, men det er noe med og være ENIG og ha avtaler om grenser og signal om nok er nok osv...Også er det som regel kun seksuelt, har inntrykk av at boka også går ut over dette og over i den mer "dagligdagse" sfære, selv om det alltid endre med (underdanig/nedverdigende) sex.... "Heltinnen" blir framstilt som frigjort seksuelt, sterk og selvstendig kvinne,- men trenden, også i andre filmer og bøker,- er at slike kvinner kun vil bli kuet og ydmyket og "styrt" av en mann.. Da først "finner de seg selv" og får et "komplett liv":.... Men for og være ærlig så kommer denne protesten for sent og blir bare enda en "rødstrømpe" demo av frustrete lesber som ikke vil annet enn og kue mannen.... Den skulle kommet før.... Anonymous poster hash: 7cef2...03b
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #5 Skrevet 9. februar 2015 Alltid fascinerende at de som skal kritisere ikke gidder å sette seg inn i hva de kritiserer . Greit å vite hva man snakker om eller? Anonymous poster hash: d38fa...76f
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #6 Skrevet 9. februar 2015 Alltid fascinerende at de som skal kritisere ikke gidder å sette seg inn i hva de kritiserer . Greit å vite hva man snakker om eller? Anonymous poster hash: d38fa...76f Alle mine venninner har lest bøkene og har fortalt hva som står i dem. Man trenger ikke å lese boka selv, når den blir diskutert i flere timer i venninnegjengen og du sitter og hører på. Anonymous poster hash: 3332c...17e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #7 Skrevet 9. februar 2015 Alltid fascinerende at de som skal kritisere ikke gidder å sette seg inn i hva de kritiserer . Greit å vite hva man snakker om eller? Anonymous poster hash: d38fa...76f Sette seg inn i hva? Boken, Bdsm-forhold eller voldelige manipulative menn? Anonymous poster hash: 9d29c...5e0
sug lut Skrevet 9. februar 2015 #8 Skrevet 9. februar 2015 Du har vel ikke suget dette helt av eget bryst, så det kan være greit å lese kronikken: http://www.dagbladet.no/2015/02/08/kultur/kronikk/meninger/debatt/50_shades_of_grey/37570666/
skjotta Skrevet 9. februar 2015 #9 Skrevet 9. februar 2015 Jeg har lest ca 1 1/2 av bøkene. Jeg prøvde virkelig men historien er tynn, språket er elendig og den romantiserer kontrollerende og misbrukende atferd. Og det handler ikke om sexen. Det handler om det som skjer i mellom aktene. Stalkingen, dyre gaver, kontrakter, overvåking.... Hadde min jomfruelige lillesøster blitt involvert i et forhold med en mye eldre og mer erfaren mann med mye makt som manipulerte henne på den måten ville jeg kalt det misbruk. Men når man leser om det med rosa briller på så er det jo bare søtt og sexy og sånn. Dersom bøkene hadde tatt plass i den virkelige verden ville vi alle skreket "fare" "løp" og "kom deg vekk!" Men i bøkene er han jo bare rik, kjekk og misforstått 😒
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #10 Skrevet 9. februar 2015 Jeg fikk selv plutselig en parfyme på jobb. Det var da jeg jobbet i butikk i Spania. Mannen var Spansk flyger... Og hadde handlet EN gang tidligere (var en mann jeg husket, altså en mann man legger merke til) hos meg. Fikk parfymen, og han fortalte han hadde spurt om hjelp til og finne en som passet meg, og det inntrykk han hadde, og som han likte lukta på. .Contradiction fra Calvin Klein... Bare der ringte det en bjelle, hadde jo takket nei til middag første besøk.... Plutselig begynte han og ringe meg.. Den dag i dag vet jeg ikke hvordan han fikk nummeret mitt. Det var kontantkort,- på den tida trenge man ikke registrere disse som man gjør i dag. Ikke i Spania i alle fall...... Fikk slutt på telefonene da min venninne og hennes kjæreste var på besøk en kveld det ringte. Han tok telefonen, og svarte at jeg ikke kunne ta telefonen fordi jeg var i dusjen, og spurte om han kunne gi noe beskjed...Takk og lov. Høy, kjekke, velstående spanjol som inviterer på middag, gir parfyme...Traff mange drittsekker på den tida,- men ingen som var creepy som denne mannen... Anonymous poster hash: 7cef2...03b
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #11 Skrevet 9. februar 2015 Jeg har lest ca 1 1/2 av bøkene. Jeg prøvde virkelig men historien er tynn, språket er elendig og den romantiserer kontrollerende og misbrukende atferd. Og det handler ikke om sexen. Det handler om det som skjer i mellom aktene. Stalkingen, dyre gaver, kontrakter, overvåking.... Hadde min jomfruelige lillesøster blitt involvert i et forhold med en mye eldre og mer erfaren mann med mye makt som manipulerte henne på den måten ville jeg kalt det misbruk. Men når man leser om det med rosa briller på så er det jo bare søtt og sexy og sånn. Dersom bøkene hadde tatt plass i den virkelige verden ville vi alle skreket "fare" "løp" og "kom deg vekk!" Men i bøkene er han jo bare rik, kjekk og misforstått 😒 Mye eldre? Det er jo bare 6 års forskjell mellom de to Anonymous poster hash: af3ea...58e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #12 Skrevet 9. februar 2015 Du har vel ikke suget dette helt av eget bryst, så det kan være greit å lese kronikken: http://www.dagbladet.no/2015/02/08/kultur/kronikk/meninger/debatt/50_shades_of_grey/37570666/ Jeg lurer på om anmelderen i det hele tatt har lest bøkene, hvis jeg husker riktig aå signerte hun aldri på den avtalen hsn ville Anonymous poster hash: af3ea...58e
skjotta Skrevet 9. februar 2015 #13 Skrevet 9. februar 2015 Jeg har lest ca 1 1/2 av bøkene. Jeg prøvde virkelig men historien er tynn, språket er elendig og den romantiserer kontrollerende og misbrukende atferd. Og det handler ikke om sexen. Det handler om det som skjer i mellom aktene. Stalkingen, dyre gaver, kontrakter, overvåking.... Hadde min jomfruelige lillesøster blitt involvert i et forhold med en mye eldre og mer erfaren mann med mye makt som manipulerte henne på den måten ville jeg kalt det misbruk. Men når man leser om det med rosa briller på så er det jo bare søtt og sexy og sånn. Dersom bøkene hadde tatt plass i den virkelige verden ville vi alle skreket "fare" "løp" og "kom deg vekk!" Men i bøkene er han jo bare rik, kjekk og misforstått 😒 Mye eldre? Det er jo bare 6 års forskjell mellom de to Anonymous poster hash: af3ea...58e mye mer moden da. Livserfaring osv. Alder er bare et tall 😉
sug lut Skrevet 9. februar 2015 #14 Skrevet 9. februar 2015 Du har vel ikke suget dette helt av eget bryst, så det kan være greit å lese kronikken: http://www.dagbladet.no/2015/02/08/kultur/kronikk/meninger/debatt/50_shades_of_grey/37570666/ Jeg lurer på om anmelderen i det hele tatt har lest bøkene, hvis jeg husker riktig aå signerte hun aldri på den avtalen hsn ville Anonymous poster hash: af3ea...58e Aner ikke, har ikke lest bøkene jeg heller.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #15 Skrevet 9. februar 2015 Du har vel ikke suget dette helt av eget bryst, så det kan være greit å lese kronikken: http://www.dagbladet.no/2015/02/08/kultur/kronikk/meninger/debatt/50_shades_of_grey/37570666/ Nei, dette kommer nok ikke direkte fra meg, har jeg aldri sagt heller. Men kan noen med hånden på hjertet ikke si de hadde ropt FARE om deres seksuelt uerfarne døtre ble stalket av en eldre mann som utøvde slik maktmisbruk og manipulering? Anonymous poster hash: 9d29c...5e0
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #16 Skrevet 9. februar 2015 Hun signerte aldri den taushetsavtalen med de punktene han hadde skrevet. De gjør jo om på alle punktene og blir enige om å møtes på midten med sine behov. Hun er en sterk dame, og får han til å tøye mange grenser som han ikke er komfortabel med også. De går begge utenfor sin komfortsone for hverandre. Anonymous poster hash: f494c...e35
sug lut Skrevet 9. februar 2015 #17 Skrevet 9. februar 2015 Du har vel ikke suget dette helt av eget bryst, så det kan være greit å lese kronikken: http://www.dagbladet.no/2015/02/08/kultur/kronikk/meninger/debatt/50_shades_of_grey/37570666/ Nei, dette kommer nok ikke direkte fra meg, har jeg aldri sagt heller. Men kan noen med hånden på hjertet ikke si de hadde ropt FARE om deres seksuelt uerfarne døtre ble stalket av en eldre mann som utøvde slik maktmisbruk og manipulering? Anonymous poster hash: 9d29c...5e0 Nei, jeg hadde vært meget bekymret om det var min datter.
Luksusdyret Skrevet 9. februar 2015 #18 Skrevet 9. februar 2015 Hun signerte aldri den taushetsavtalen med de punktene han hadde skrevet. De gjør jo om på alle punktene og blir enige om å møtes på midten med sine behov. Hun er en sterk dame, og får han til å tøye mange grenser som han ikke er komfortabel med også. De går begge utenfor sin komfortsone for hverandre. Anonymous poster hash: f494c...e35 En sterk dame lar seg ikke kue på den måten, til og med forfatterens intensjon er jo å fremstille henne som ung uerfaren jomfru, som lar seg kontrollere.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #19 Skrevet 9. februar 2015 Hun signerte aldri den taushetsavtalen med de punktene han hadde skrevet. De gjør jo om på alle punktene og blir enige om å møtes på midten med sine behov. Hun er en sterk dame, og får han til å tøye mange grenser som han ikke er komfortabel med også. De går begge utenfor sin komfortsone for hverandre. Anonymous poster hash: f494c...e35 Ja, enig. Virker som om mange kritiserer bøkene uten å ha lest dem. Anonymous poster hash: af3ea...58e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #20 Skrevet 9. februar 2015 Ser ikke problemet for meg som voksen. Snasne bøker🙊 Men jeg ser forskjellen på virkelighet og fiksjon, har aldri vært sammen med voldelige eller bestemmende menn. Alle har vært normale likestilte menn mot meg. Like mye oppvask på ham og like mye hjulskift på meg. Så for meg er dette en deilig fantasi som faller langt fra normalen i mitt liv. Men diskusjonen skulle vært tatt for de unge, før de blir presset inn i slikt forhold. Anonymous poster hash: 7c442...257
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #21 Skrevet 9. februar 2015 Selvfølgelig er det litt skummelt mtp han er manipulativ. voldelig er han jo ikke bortsett når det kommer til BDSM og da er vel "tillatt". Jeg ser på Ms. Steele som veldig sterk siden hun står i mot og lar seg ikke kue. Anonymous poster hash: 1fe7a...854
skjotta Skrevet 9. februar 2015 #22 Skrevet 9. februar 2015 Du har vel ikke suget dette helt av eget bryst, så det kan være greit å lese kronikken: http://www.dagbladet.no/2015/02/08/kultur/kronikk/meninger/debatt/50_shades_of_grey/37570666/Jeg lurer på om anmelderen i det hele tatt har lest bøkene, hvis jeg husker riktig aå signerte hun aldri på den avtalen hsn ville Anonymous poster hash: af3ea...58e anmelderen skriver flere ganger i teksten at hun ikke har skrevet under kontrakten.
skjotta Skrevet 9. februar 2015 #23 Skrevet 9. februar 2015 (endret) Hun signerte aldri den taushetsavtalen med de punktene han hadde skrevet. De gjør jo om på alle punktene og blir enige om å møtes på midten med sine behov. Hun er en sterk dame, og får han til å tøye mange grenser som han ikke er komfortabel med også. De går begge utenfor sin komfortsone for hverandre. Anonymous poster hash: f494c...e35 Poenget er jo at dersom hun, i begynnelsen av historien, hadde Vært hans likeverdige, ville hun gitt ham et tupp i ræva og frabedt seg oppførselen hans utenfor soverommet. hadde en mann stalket meg på den måten til tross for avvisninger (ulovlige metoder) ville han blitt politianmeldt. Den lille jomfruen blir godt trent i løpet av bøkene og mr Grey får det han ville til slutt. Endret 9. februar 2015 av skjotta
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #24 Skrevet 9. februar 2015 Selvfølgelig er det litt skummelt mtp han er manipulativ. voldelig er han jo ikke bortsett når det kommer til BDSM og da er vel "tillatt". Jeg ser på Ms. Steele som veldig sterk siden hun står i mot og lar seg ikke kue. Anonymous poster hash: 1fe7a...854 Ei dame som blir forfulgt og utsatt for vold er ikke-kuet kun når hun dropper taperen. De hadde ikke barn sammen, hvorfor gadd hun å ta alt det der imot egentlig? Anonymous poster hash: 3332c...17e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #25 Skrevet 9. februar 2015 Hun signerte aldri den taushetsavtalen med de punktene han hadde skrevet. De gjør jo om på alle punktene og blir enige om å møtes på midten med sine behov. Hun er en sterk dame, og får han til å tøye mange grenser som han ikke er komfortabel med også. De går begge utenfor sin komfortsone for hverandre. Anonymous poster hash: f494c...e35 Poenget er jo at dersom hun, i begynnelsen av historien, hadde Vært hans likeverdige, ville hun gitt ham et tupp i ræva og frabedt seg oppførselen hans utenfor soverommet. hadde en mann stalket meg på den måten til tross for avvisninger (ulovlige metoder) ville han blitt politianmeldt. Den lille jomfruen blir godt trent i løpet av bøkene og mr Grey får det han ville til slutt. Har du lest de 3 bøkene? Til slutt så har de ganske vsnlig sex Anonymous poster hash: af3ea...58e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå