Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Hei! Har nylig fått UVI (Urinveisinfeksjon) og det gjør så utrolig vondt. Pleier å få UVI et par ganger i året, og har i tillegg hatt nyrebekkenetennelse for en stund tilbake. Som regel så pleier jeg ikke å gå til legen, da jeg ofte klarer å kurere UVI selv. (Tranebærtabletter og litervis med tranebærjuice). Jobber for øyeblikket i en kiosk, men merker at dette går bare en vei. Jobber alene, og har ingen mulighet til å unne meg pause eller toalettbesøk. I skrivende stund sitter jeg i fosterstilling bak på "kjøkkenet" fordi å sitte er det eneste som hjelper mot smerten. Burde jeg ta det på egenmeldig? Er UVI "grunn" nok til å bli hjemme fra jobb? Sliter med dårlig samvittighet i forhold til min arbeidsgiver, som må lønne både meg og en annen ansatt i tillegg, fordi jeg er syk, men jeg kan jo ikke akkurat ta meg uten lønn heller når jeg er syk. Huff, dette er kjedelig. Anonymous poster hash: 8faf8...212
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Ja her er det helt på sin plass med en egenmelding. Anonymous poster hash: a9ab4...f5f
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Klart du holder deg hjemme med de symptomene du beskriver. Anonymous poster hash: 92bee...75d
Von Hertelhofen Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Jeg hadde blitt hjemme uten å blunke!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #5 Skrevet 8. februar 2015 Penisillin hjelper nesten umiddelbart! Anonymous poster hash: e6973...700
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #6 Skrevet 8. februar 2015 Penisillin hjelper nesten umiddelbart! Anonymous poster hash: e6973...700 Jeg vet det, men får å få dette så må jeg sitte x antall timer hos legen å vente. Opplevd dette en del ganger før. Sist gang var det 7 timers venting. I tillegg så er dette antibiotika, og jeg vil ikke bruke dette med mindre jeg må pga antibiotikaresisens :-( HI Anonymous poster hash: 8faf8...212
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #7 Skrevet 8. februar 2015 Legevakt? Og om du bruker det rett, fullfører kuren går det greit. Eller skal du ligge flere dager hjemme pga uvi..? Anonymous poster hash: 2a3ee...1ad
Gemini77 Skrevet 8. februar 2015 #8 Skrevet 8. februar 2015 Aner ikke hvor mange netter jeg har sittet på legevakta med store smerter og tisse blod pga UVI. Jeg har ikke sjans til å jobbe før antibiotikaen har roet det og smertene avtar. Som regel etter de første Pilene så da pleier jeg å komme på jobb rundt lunchtider. Har kun en i året nå men var litt hyppigere før.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #9 Skrevet 8. februar 2015 Legevakt? Og om du bruker det rett, fullfører kuren går det greit. Eller skal du ligge flere dager hjemme pga uvi..? Anonymous poster hash: 2a3ee...1ad Som jeg tidligere skrev så vil jeg ikke ta antibiotika hvis ikke jeg absolutt må. Har allerede fått beskjed om at jeg har blitt "immun" mot enkelte typer allerede. Tranebær (juice og kapsler) fungerer like fort som antibiotika. I hvert all på meg har jeg erfart. HI Anonymous poster hash: 8faf8...212
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #10 Skrevet 8. februar 2015 Hos legevakten (i Oslo) får du antibiotika hos sykepleier på venteværelset utifra symptomer. Alle som har hatt UVI vet hvor jævlig det er og hvor viktig det er å behandle med en gang (da særlig for å unngå nyrebekkenbetennelse!!) Kom deg til legen og ikke ha dårlig samvittighet! Anonymous poster hash: 35515...873
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #11 Skrevet 8. februar 2015 Hos legevakten (i Oslo) får du antibiotika hos sykepleier på venteværelset utifra symptomer. Alle som har hatt UVI vet hvor jævlig det er og hvor viktig det er å behandle med en gang (da særlig for å unngå nyrebekkenbetennelse!!) Kom deg til legen og ikke ha dårlig samvittighet! Anonymous poster hash: 35515...873 Jeg er selv sykepleier, og velger derfor å kurere meg selv i stedet for å ta antibiotika x antall ganger i året for så å bli helt immun. Hva skjer da hvis jeg faktisk blir livstruende syk en gang? Ta en titt på USA. HI Anonymous poster hash: 8faf8...212
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #12 Skrevet 8. februar 2015 Ja da så... Nå et jeg også spl, og bruker "aldri" AB hverken på meg selv eller barna (har tre barn på syv, fire og to som aldri har fått det i hele sitt liv), men akkurat UVI er unntaket for min del. Det er jo ganske vanskelig å ta knekken på på egen hånd også. Du må være utrolig tøff. Men, hvorfor jobber du i en kiosk når du er spl? Anonymous poster hash: 35515...873
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #13 Skrevet 8. februar 2015 Ja da så... Nå et jeg også spl, og bruker "aldri" AB hverken på meg selv eller barna (har tre barn på syv, fire og to som aldri har fått det i hele sitt liv), men akkurat UVI er unntaket for min del. Det er jo ganske vanskelig å ta knekken på på egen hånd også. Du må være utrolig tøff. Men, hvorfor jobber du i en kiosk når du er spl? Anonymous poster hash: 35515...873 Er bare at jeg får UVI så ofte at jeg vil ikke utsette kroppen min unødvendig går AB. Jeg tror nok at alle kropper reagerer forskjellig, men for min del er det slettes ikke vanskelig å kurere meg selv, så jeg er vel heldig. Eller, hell i uhell om du vil :-) Jeg jobber på en kiosk fordi jeg bor i en veldig liten bygd hvor det er umulig å få 100% jobb som sykepleier. Jobber derfor 50% på et sykehjem og 50% på en kiosk. Anonymous poster hash: 8faf8...212
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #14 Skrevet 8. februar 2015 Blir enkeltpersoner imunforsvar mot enkelte typer antibiotika? At bakteriene kan bli det vet jeg selvfølgelig, men hvordan kan en person bli imun? Anonymous poster hash: 11e31...053
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #15 Skrevet 8. februar 2015 Blir enkeltpersoner imunforsvar mot enkelte typer antibiotika? At bakteriene kan bli det vet jeg selvfølgelig, men hvordan kan en person bli imun?Anonymous poster hash: 11e31...053 http://www.nrk.no/livsstil/immun-mot-antibiotika_-1.2444735 Anonymous poster hash: 11e31...053
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #16 Skrevet 8. februar 2015 Blir enkeltpersoner imunforsvar mot enkelte typer antibiotika? At bakteriene kan bli det vet jeg selvfølgelig, men hvordan kan en person bli imun? Anonymous poster hash: 11e31...053 Det går ikke an, det. Her er det noe HI har misforstått! Å la det gå så langt som at du får nyrebekkenbetennelse bare fordi du av prinsipp ikke vil bruke atb er jo helt galskap i mine øyne.... Menmen! Anonymous poster hash: afb63...f4a
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #17 Skrevet 8. februar 2015 Ja da så... Nå et jeg også spl, og bruker "aldri" AB hverken på meg selv eller barna (har tre barn på syv, fire og to som aldri har fått det i hele sitt liv), men akkurat UVI er unntaket for min del. Det er jo ganske vanskelig å ta knekken på på egen hånd også. Du må være utrolig tøff. Men, hvorfor jobber du i en kiosk når du er spl? Anonymous poster hash: 35515...873 Er bare at jeg får UVI så ofte at jeg vil ikke utsette kroppen min unødvendig går AB. Jeg tror nok at alle kropper reagerer forskjellig, men for min del er det slettes ikke vanskelig å kurere meg selv, så jeg er vel heldig. Eller, hell i uhell om du vil :-) Jeg jobber på en kiosk fordi jeg bor i en veldig liten bygd hvor det er umulig å få 100% jobb som sykepleier. Jobber derfor 50% på et sykehjem og 50% på en kiosk. Anonymous poster hash: 8faf8...212 Det at du får det så ofte kan jo tyde påta du ikke blir kvitt det på ordentlig, at bakterien ligger der og blusser opp med jevne mellomrom. Har du fått sendt urinen til dyrkning slik at du får riktig behandling? Tenker det er bedre for deg å gå på en skikkelig hestekur og bli kvitt problemet på ordentlig. Og så heller vedlikeholde med tranebær (evt hiprex) hvis du er spesielt utsatt. Du gjør så klart det som er best for deg, men akkurat UVI er jo noe av det værste som fins å slite med. God bedring! Anonymous poster hash: 35515...873
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå