Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Hva skal jeg gjøre? Samboeren min er psykotisk.. Personlighetsendring. Han gjør absurde ting. Han sier han er stressa, men jeg merker det er noe annet, nesten så jeg vurderer å ringe noen, blir redd... Han har vært sånn hele kvelden, er til vanlig diagnostisert med ptsd/angst og depresjoner, men arbeider. Er redd for at han behøver behandling igjen, men kan han tvinges? Han skulle f.eks lete etter noe, kastet ting rundt, rev ut, oppførte seg merkelig og annerledes. Og det var en flis som stod ut av en ødelagt dør her, han rev av hele så en 20cm lang vedbit eller hva man skal si fulgte med, så døra er helt ødelagt og må erstattes. Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Vel, DIB er feil sted. Ring ambulansen hvis de ikke tar han så ring politiet spesielt hvis du frykter for din eller barns sikkerhet Anonymous poster hash: fbee9...8d4
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Vel, DIB er feil sted. Ring ambulansen hvis de ikke tar han så ring politiet spesielt hvis du frykter for din eller barns sikkerhetAnonymous poster hash: fbee9...8d4 Frykter,ikke for noens sikkerhet... Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Høres ut som om han trenger hjelp likevel. Hva med legevakten? Er han psykotisk så trenger han hjelp. Anonymous poster hash: 8f50d...54d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #5 Skrevet 8. februar 2015 Uansett om det er fare for noens sikkerhet, eller ikke, så må du jo ringe et eller annet sted slik at han kan få hjelp. Mannen er jo i psykose! Anonymous poster hash: 7c3e1...b2c
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #6 Skrevet 8. februar 2015 Uansett om det er fare for noens sikkerhet, eller ikke, så må du jo ringe et eller annet sted slik at han kan få hjelp. Mannen er jo i psykose! Anonymous poster hash: 7c3e1...b2c Hvordan vet du at han er i psykose? Ingenting i HI tilsier at dette er en psykotisk person. Anonymous poster hash: ec4a8...9bb
Gjest Gul stjerne Skrevet 8. februar 2015 #7 Skrevet 8. februar 2015 Du kan ringe psykiatrisk legevakt å høre hva de tror.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #8 Skrevet 8. februar 2015 Ring legevakta og be om hjelp, det kan eskalere veldig. Anonymous poster hash: 505c4...9c2
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #9 Skrevet 8. februar 2015 Virker sånn, men han nekter :/ jeg sa til ham at han burde be om hjelp, men han vil ikke. Kan ikke akkurat si til moren hans at hun skal overbevise ham heller (hun tror vel på ham og) Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #10 Skrevet 8. februar 2015 Høres ut som om han trenger hjelp likevel. Hva med legevakten? Er han psykotisk så trenger han hjelp. Anonymous poster hash: 8f50d...54d Noen kommuner har også akuttpsykiatriske team, HI. Så ring legevakten der du er og snakk med dem. Der kan du få gode faglige råd om hva som ev. bør gjøres. Anonymous poster hash: 8f50d...54d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #11 Skrevet 8. februar 2015 Uansett om det er fare for noens sikkerhet, eller ikke, så må du jo ringe et eller annet sted slik at han kan få hjelp. Mannen er jo i psykose! Anonymous poster hash: 7c3e1...b2c Hvordan vet du at han er i psykose? Ingenting i HI tilsier at dette er en psykotisk person. Anonymous poster hash: ec4a8...9bb Jeg trodde psykose betød at en person plutselig ble virkelighetsfjern, rar, endret personlighet og ble voldelig Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #12 Skrevet 8. februar 2015 Virker sånn, men han nekter :/ jeg sa til ham at han burde be om hjelp, men han vil ikke. Kan ikke akkurat si til moren hans at hun skal overbevise ham heller (hun tror vel på ham og) Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7 Har dere barn? I så fall så mener jeg du bare må ta kontakt med hjelpeapparatet uansett. Som andre sier, dette kan eskalere brått. Uansett så er det tydelig at mannen ikke takler livet sitt nå og trenger hjelp. Anonymous poster hash: 8f50d...54d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #13 Skrevet 8. februar 2015 Uansett om det er fare for noens sikkerhet, eller ikke, så må du jo ringe et eller annet sted slik at han kan få hjelp. Mannen er jo i psykose! Anonymous poster hash: 7c3e1...b2c Hvordan vet du at han er i psykose? Ingenting i HI tilsier at dette er en psykotisk person. Anonymous poster hash: ec4a8...9bb Jeg trodde psykose betød at en person plutselig ble virkelighetsfjern, rar, endret personlighet og ble voldelig Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7 Du skal ikke tro når det gjelder liv og helse. Da skal du vite før du kommer med anbefalinger/formaninger ellers holder man kjeft! Så kan du google litt og se om du finner diagnosekriteriene for psykose hvis du faktisk vil vite hva psykose er. Anonymous poster hash: ec4a8...9bb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #14 Skrevet 8. februar 2015 Virker sånn, men han nekter :/ jeg sa til ham at han burde be om hjelp, men han vil ikke. Kan ikke akkurat si til moren hans at hun skal overbevise ham heller (hun tror vel på ham og)Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7 Har dere barn? I så fall så mener jeg du bare må ta kontakt med hjelpeapparatet uansett. Som andre sier, dette kan eskalere brått. Uansett så er det tydelig at mannen ikke takler livet sitt nå og trenger hjelp. Anonymous poster hash: 8f50d...54d Jg vet det, jeg sier det til ham, han har fått fri og tid til å "komme seg", han har vært smårar i det siste, men det eskalerte litt i kveld. Jeg sier at han må jo få hjelp, ved siden av jobben, men jeg kan ikke råde over en voksen mann...? På dagtid, hvem ringer man for en uforpliktende samtale? Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #15 Skrevet 8. februar 2015 Uansett om det er fare for noens sikkerhet, eller ikke, så må du jo ringe et eller annet sted slik at han kan få hjelp. Mannen er jo i psykose! Anonymous poster hash: 7c3e1...b2c Hvordan vet du at han er i psykose? Ingenting i HI tilsier at dette er en psykotisk person. Anonymous poster hash: ec4a8...9bb Jeg trodde psykose betød at en person plutselig ble virkelighetsfjern, rar, endret personlighet og ble voldeligAnonymous poster hash: 3bf1c...7a7 Du skal ikke tro når det gjelder liv og helse. Da skal du vite før du kommer med anbefalinger/formaninger ellers holder man kjeft! Så kan du google litt og se om du finner diagnosekriteriene for psykose hvis du faktisk vil vite hva psykose er. Anonymous poster hash: ec4a8...9bb eh, jaaa....slapp av, jeg googlet og leste før jeg skrev innlegget. Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #17 Skrevet 8. februar 2015 Virker sånn, men han nekter :/ jeg sa til ham at han burde be om hjelp, men han vil ikke. Kan ikke akkurat si til moren hans at hun skal overbevise ham heller (hun tror vel på ham og)Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7 Har dere barn? I så fall så mener jeg du bare må ta kontakt med hjelpeapparatet uansett. Som andre sier, dette kan eskalere brått. Uansett så er det tydelig at mannen ikke takler livet sitt nå og trenger hjelp. Anonymous poster hash: 8f50d...54d Jg vet det, jeg sier det til ham, han har fått fri og tid til å "komme seg", han har vært smårar i det siste, men det eskalerte litt i kveld. Jeg sier at han må jo få hjelp, ved siden av jobben, men jeg kan ikke råde over en voksen mann...? På dagtid, hvem ringer man for en uforpliktende samtale? Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7 Fastlegen Anonymous poster hash: ec4a8...9bb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #18 Skrevet 8. februar 2015 Uansett om det er fare for noens sikkerhet, eller ikke, så må du jo ringe et eller annet sted slik at han kan få hjelp. Mannen er jo i psykose! Anonymous poster hash: 7c3e1...b2c Hvordan vet du at han er i psykose? Ingenting i HI tilsier at dette er en psykotisk person. Anonymous poster hash: ec4a8...9bb Jeg trodde psykose betød at en person plutselig ble virkelighetsfjern, rar, endret personlighet og ble voldelig Anonymous poster hash: 3bf1c...7a7 Nei, den beskrivelsen du bruker vil kunne passe på mye som ikke er en psykose også. Jeg er nok enig i at det du beskriver ikke tyder på en psykose, med mindre det er noe mer som gjør at du tenker dette, som du bare ikke har tatt med i innlegget. En psykose innebærer en alvorlig realitetsbrist og irrasjonell atferd som vedkommende selv har absurde forklaringer på, i tillegg til en rekke andre symptomer. Har du forsøkt å snakke med din samboer nå? Hva sier han selv? Hvis det er snakk om en psykose, så vil det ikke bare være du som ser dette hos ham. Jeg synes fint at du kan ringe et familiemedlem du/ dere stoler på akkurat nå, eventuelt en telefon for pårørende for psykisk syke som kan rådgi deg. Anonymous poster hash: 873af...e7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå