Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Sønnen min er nettopp blitt 4 år å tenkte nå å kjøpe ett nytt sete ettersom det er altfor liten plass til beina i setet som er bakovervendt. Har ikke bil selv men hadde trengt ett i besteforeldrene sin bil. Tenkte å kjøpe noe veldig enkelt ettersom vi har flere seter som ikke blir brukt fordi ingen får til å feste de. Bilbeltestol så jo veldig enkelt og greit ut å det står at setet er fra 4 år. Men søsteren min mener han forsatt må sitte i sånn 5punkts sele en god stund enda. Stemmer dette? Å når er det greit å begynne å bruke bilbeltestol? Anonymous poster hash: 5f209...ee6
Elsker livet Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Jeg syns det er greit når barnet har passert 15 kg og allikevel skal sitte fremover. De fleste 4 åringer er så store at det er tryggest å sitte med bilens bilbelter i en beltestol. I fempunktssele vil barnet få mer belastning på nakke/hodet i en evt. kollisjon så lenge det sitter fremover, enn med bilens belter.
Elsker livet Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Dette gjelder en 3 åring, og det er det visst ikke noe entydig svar, men til en på 4 hadde jeg som sagt valgt beltestol. http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/1858-2/ Bilstolens seler eller bilbelte til treåring? I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis barnet sitter i fempunktsbelte, kan det få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis barnet sitter i trepunktsbelte, kan det «vris» ut av selen og slå hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngås problematikken.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Han er over 15 kg så det ikke noe problem Anonymous poster hash: 5f209...ee6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #5 Skrevet 8. februar 2015 Beltestol er godkjent fra 15 kg. Det anbefales å ha barna bakovervendt så lenge som mulig, og helst til minimum 4 år. Jeg vil tro beltestol er sikrere for 4-åringen enn feilmontert bakovervendt bilstol. Anonymous poster hash: c0a7b...8a5
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #6 Skrevet 8. februar 2015 Beltestol er godkjent fra 15 kg. Det anbefales å ha barna bakovervendt så lenge som mulig, og helst til minimum 4 år. Jeg vil tro beltestol er sikrere for 4-åringen enn feilmontert bakovervendt bilstol. Anonymous poster hash: c0a7b...8a5 Veldig godt poeng! Anonymous poster hash: 5f209...ee6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #7 Skrevet 8. februar 2015 For en på 4 år er definitivt beltestol tryggere enn 5-punkts sele, så veninna di tar veldig feil. Jeg selger bilstoler og vet dette helt sikkert. Kjøp en god beltestol til ham (f.eks. Cybex, Besafe, Britax Kid ). Anonymous poster hash: f735e...401
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #8 Skrevet 8. februar 2015 For en på 4 år er definitivt beltestol tryggere enn 5-punkts sele, så veninna di tar veldig feil. Jeg selger bilstoler og vet dette helt sikkert. Kjøp en god beltestol til ham (f.eks. Cybex, Besafe, Britax Kid ). Anonymous poster hash: f735e...401 Har du ett tips til hva jeg bør kjøpe når jeg har maks 1000 kr å bruke? Anonymous poster hash: 5f209...ee6
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #9 Skrevet 8. februar 2015 Ble plutselig usikker på min sikring av barnet mitt nå. Jenta mi er 3 år og nesten 16 kg. Er det tryggere for henne å bytte til forovervendt beltestol? Sitter nå bakovervendt i fempunkt. Anonymous poster hash: 1a3c8...e9b
Elsker livet Skrevet 8. februar 2015 #10 Skrevet 8. februar 2015 Ble plutselig usikker på min sikring av barnet mitt nå. Jenta mi er 3 år og nesten 16 kg. Er det tryggere for henne å bytte til forovervendt beltestol? Sitter nå bakovervendt i fempunkt. Anonymous poster hash: 1a3c8...e9b Nei, det tryggeste er uten tvil å sitte bakovervendt lengst mulig.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #11 Skrevet 9. februar 2015 Kjøp recardo sport hos Torshov bilrekvisita. Da sitter barnet i fempunktssele en stund til, mens selve setet blir festet i bilen med bilbelte. Anonymous poster hash: be1f9...c8c
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #12 Skrevet 9. februar 2015 Ble plutselig usikker på min sikring av barnet mitt nå. Jenta mi er 3 år og nesten 16 kg. Er det tryggere for henne å bytte til forovervendt beltestol? Sitter nå bakovervendt i fempunkt. Anonymous poster hash: 1a3c8...e9b Nei, det tryggeste er uten tvil å sitte bakovervendt lengst mulig. Det er tryggest å sitte bakovervendt for jenta di ja. Det jeg mener lengre oppe her er at det er tryggere i beltestol forovervendt enn fempunkts fremovervendt. Fempunkts bakovervendt er jo det beste så langt det går Anonymous poster hash: f735e...401
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #13 Skrevet 9. februar 2015 For en på 4 år er definitivt beltestol tryggere enn 5-punkts sele, så veninna di tar veldig feil. Jeg selger bilstoler og vet dette helt sikkert. Kjøp en god beltestol til ham (f.eks. Cybex, Besafe, Britax Kid ). Anonymous poster hash: f735e...401 Har du ett tips til hva jeg bør kjøpe når jeg har maks 1000 kr å bruke? Anonymous poster hash: 5f209...ee6 De fleste gode beltestoler er dyrere enn 1000 kr. Ca. priser: F.eks. Besafe izi Up (uten fix-fester) koster ca 1999,- Med fix-fester koster den 2499,- Cybex solution X2 fix koster 2499,- Britax Kid Fix sict Maxi Cosi Rodifix 2299,- osv. Dette er gode stoler, syns ikke prissen er så verst mtp hvor lenge du bruker den. Skal du ha noe rimeligere ville jeg ungått ukjente merker (f.eks. stoler du ofte får kjøpt på type Europris o.l.9 Stolene er godkjente, men ikke testet ordentlig, eller testet svært dårlig. Billigeste stoler av kjente merker er f.eks. Britax Adventure (koster ca 700-800 kr). Ville gått for en slik om du da ikke kommer over noen tilbud på bedre stoler som de jeg nevnte over. Forskjellen er at de billige er mye hardere å sitte på, og har klart mindre polstring og ikke like god sidebeskyttelse. Det er likevel en beltestol, så det er jo bedre enn ingenting. TIPS: Sjekk hos de som selger bilstoler (både fysiske butikker og nettbutikker) for tilbud. Anonymous poster hash: f735e...401
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå