Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #1 Skrevet 7. februar 2015 Mulig dette kan premieres for dummeste innlegg, men det får så være. Den som intet våger, intet vinner. Var på ul i går. 15 uker. Jeg føler selv at barnet ligger ca rett over/bak skambenet. Tror ikke livmor er såå stor enda på meg... Likevel satte gynekologen proben (heter det det når det er utvendig også?) ca 5 cm under navlen, og til høyre. Der var bilde midtstilt og veldig klart og tydelig. Spørsmålet er som følger: må man treffe akkurat med proben for å se babyen? Jeg føler jo ikke at han "traff", men bildet var jo upåklagelig... Jeg skjønner ikke dette helt!? 😳 Anonymous poster hash: fc338...4c7
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #2 Skrevet 7. februar 2015 Lydbølgene kan vinkles, så de går ikke nødvendigvis rett inn, men kan vinkles nedover... Anonymous poster hash: 99c9f...f47
HvittHus Skrevet 7. februar 2015 #3 Skrevet 7. februar 2015 Toppen av livmoren din ligger ca midt mellom navle og skambein i uke 15, så at han vinkler 5 cm fra navlen stemmer ganske greit.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #4 Skrevet 7. februar 2015 Nei. Det er derfor lydbølger brukes: de kan vinkles, så vi ser alle lag av babyen. Ligger babyen med ryggen ut, kan man likevel klare å se fremsiden noenlunde ved hjelp av ul. Anonymous poster hash: 60681...7c7
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #5 Skrevet 7. februar 2015 Takk for svar. Jeg tror ikke at livmor har kommet så langt opp hos meg. I uke 13 kunne ikke fastlegen kjenne den en gang. Den er nok over skambenet, men ikke så mye lenger, tipper jeg? Det er jo så rart, for babyen så liksom ut som om den lå. Med hodet mot høyre, og bena mot venstre. Typisk sånn som alle ul-bilder ser ut, MEN - gyn kommenterte at h*n lå med setet ned i bekkene. Jeg skjønner fortsatt lite av hvordan ul virker Må le litt av meg selv...jeg vil så gjerne forstå! Anonymous poster hash: fc338...4c7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #6 Skrevet 8. februar 2015 Noen kloke hoder her i dag som vet litt om et ulapparat, og vil forklare en forvirret sjel litt? Anonymous poster hash: fc338...4c7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #7 Skrevet 8. februar 2015 Google? Ultralyd sender enkelt sagt lydbølger inn, og registrerer hva som blir "kastet" tilbake. Ulike typer vev "kaster" ulike mengder lyd tilbake, slik at man kan generere et bilde. Hva er det som gjør deg forvirret? At din oppfatning av hvor livmoren lå ikke stemte overens med hvordan legen plasserte proben? Kan godt være h*n gjorde det sånn fordi h'n erfaringsmessig får bedre bilder på den måten. Hvordan leiet stemmer med bildet er vanskelig å si uten å vite eksakt hvordan proben var vinklet, og hvilken retning det tilsvarer på maskinen. Anonymous poster hash: 1db6d...9e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå