Gå til innhold

Hadde du hatt 5 åringen hjemme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

siste året i bhg om du hadde hatt mulighet? Jeg vurderer å gå endel ned i stilling ettersom jeg ikke tjener så mye i jobben, og jeg savner mer tid til oppfølging av barna.. Har et barn som begynner på skolen til høsten, og et barn som skal gå siste året i bhg.. Jeg kan spare 5000 kr i mnd om jeg er hjemme med 5 åringen og at skolebarnet slipper SFO plass..

Skjønner det virker opprivende for 5 åringen å slutte i bhg, men vi flytter til en ny plass om noen mnd og alternativet er å begynne i ny bhg det siste året…. 

Anonymous poster hash: 24f35...036
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fan av å tilbringe mye tid sammen med barna, men en 5-åring MÅ gå i barnehagen. Hadde han vært 2-3 år hadde saken vært en helt annen.

Anonymous poster hash: 44031...f4f

Skrevet

Førskolegruppa og siste året i barnehagen er superstas. Ville aldri tatt det fra datteren min. Hun gleder seg enormt mye til det og til å være eldst i barnehagen. Og når dere skal flytte vil jeg tro at det blir ekstra viktig å komme inn i et miljø og få et sosialt nettverk til skolestart.

Anonymous poster hash: 7f587...f1f

Skrevet

Jeg ser problemstillingen. Men vil det samtidig ikke være enklere for femåringen å begynne som ny i barnehagen enn som ny på skolen? Vet ikke hvordan femåringen din er i forhold til nye barn, men jeg ser for meg at barnehagen vil ha lettere for å tilrettelegge sånn at han/hun kan bli kjent med de andre barna og få venner før skolestart. 

Dessuten er det mye verdifullt de lærer siste året i barnehagen som hjelper dem til å forberede seg til skolestart. I alle fall er det sånn her hos oss. I mitt hode er siste året i barnehagen det året jeg virkelig ikke vil at mine barn skal miste, på grunn av det. 

Det er bare sånn jeg tenker på toppen av hodet når jeg leser innlegget ditt. Du må selv kjenne på hva du vil og hva du føler er rett for barnet :) 

Skrevet

Nei. Det er stor stas med skolegruppa i bhg og en enorm trygghet ved skolestart at barnet kjenner noen fra bhg.

Skrevet

Jeg skjønner hva dere mener.. Jeg syntes persolnlig ikke at skolegruppa er det helt store selv om ungene går i en flott bhg idag.. De er i en gruppe 1 gang i uka hvor de lærer om litt tall og bokstaver, dette er noe vi fint kan trene på hjemme… Samtidig vil denne 5 åringen alltid være med å hente og bringe skolegutten til skolen.. Barnet vil få et godt innsyn i skolelivet og blir nok også "Kjent" med skolebarnets klassekamerater.. Vi kan melde oss på fritidsaktiviter og være litt ekstra på med å innvitere barn på samme alder i nærmiljøet hjem i helger og på ettermiddager.. 

Anonymous poster hash: 24f35...036
Skrevet

Jobb ett år til begge barna begynner på skolen og da ta dem ut av sfo istedet.

Skrevet

Her er førskole året veldig viktig i barnehagen. Masse forberedelse til skolen. De har aktiviteter sammen med førskolegruppene i de andre barnehagene og får mulighet ttil å bli kjent. De får komme på besøk på skolen de skal gå på. Det jobbes masse med bokstaver og tall. Hadde aldri i verden tatt ungen ut av barnehagen dette året. Et av de andre årene så kanskje.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Barnehagen siste året er viktig, det vil bli kjedelig sammen med deg for alle andre er i barnehagen og det vil ikke være andre å leke med. Hvis det er åpen barnehage i nærheten, så er antagelig de andre barna der 1-3 år og ikke morsomme å leke med.

Sfo er de fleste steder viktig i 1.klasse også. Her går alle på sfo og det er det de virkelig rekker å leke og bli ordentlig kjent med de andre.

Anonymous poster hash: 7e7c2...118

Skrevet

Jeg hadde nok latt barnet ha 3 dager i barnehagen, i kjernetiden. Det er best å bygge relasjoner til klassekameratene før skolestart, spesielt nå når dere flytter.

Skrevet

Hadde aldri latt en 5-åring gå hjemme.

Tror faktisk de har godt av å gå i barnehagen det siste året. Faktisk viktig.

Anonymous poster hash: d327d...9d0

Skrevet

Vi gjorde det med eldste for 18 år siden da jeg var hjemme i permisjon. Men tidene har forandret seg, og den gangen var det like utenkelig å ha barn i bhg når man ikke jobbet (det var det bare syke folk og de som var under bv som hadde) som det nå er å ikke ha en femåring der - uansett hjemmesituasjon.

Jeg hadde nok idet minste hatt han på halv plass, det kan være tungt å komme helt utenfra i første klasse.

Anonymous poster hash: 69d7b...079

Skrevet

Vi hadde samme problemstilling for to år siden..

Valgte 50 % SFO plass til 1. Klassingen, og 50% plass til Bhgbarnet/skolestarteren.

Da var det lett for hun å bli kjent med de hun begynte i klasse med, og overgangen til skolen gikk veldig greit.

Selv jobbet jeg 50 % stilling.

Dette fungerte utmerket for oss.

Vet ikke hvordan det vil bli for dere, men går jo an å vurdere det..

Anonymous poster hash: 15c03...131

Skrevet

Hvis dere skal flytte til nytt sted så ville jeg ihvertfall ikke tatt henne ut av barnehagen.

Jeg tenker det vil være en stor fordel for henne å ha gått ett år i barnehagen/blitt kjent med de hun skal begynne i klasse med.

Det kan være veldig tøft å komme som eneste nye/den eneste som ikke kjenner noen.

Om du vil ha mer tid med henne, ha henne der kortere pr dag. Er det økonomien, søk halv plass om det er mulig.

Anonymous poster hash: daffd...f62

Skrevet

En 2-3 åring, helt klart.

Et førskolebarn, aldri verden!

Men jeg kunne nok hatt 60% plass og latt barnet gå 3 dager i uken.

Har selv et førskolebarn og er ufør selv så jeg kunne strengt tatt hatt henne hjemme, men hun trenger barnehagen også. Hun har venner der, blir aktivisert på en måte jeg aldri kan klare hjemme. De samarbeider med andre barnehager i oppvekstområdet og møter de førskolegruppene til felles aktiviteter, besøker skolen osv.

Min jente har fri annenhver mandag og hver fredag, er i barnehagen fra 9 til 15 de dagene hun er der.

Anonymous poster hash: 8b059...9f6

Skrevet

Jeg ville ikke tatt barna mine ut av barnehagen uansett hvor gamle de er. De blir glad i vennene sine og de ansatte. Jeg ser at de får noe i barnehagen som jeg ikke kan gi dem. Så nei, og hvertfall ikke en femåring. Men når det er sagt, så kunne vi trappet ned på tiden i barnehagen, så det ikke ble så lange/mange dager, og tilbrakt mere tid sammen. Det skulle jeg gjerne gjort om vi hadde mulighet til det 😊

Anonymous poster hash: abc6c...8f6

Skrevet

Jeg kan nesten ikke uttrykke kraftig nok hvilken dårlig idè dette er. Det er ikke uten grunn at førskolebarna har krav på bhgplass siste året før skolestart! Dette er et ekstremt viktig år, og du kommer til å angre bittert dersom du frarøver barnet ditt dette tilbudet. 

Anonymous poster hash: e964e...b81
Skrevet

Min erfaring er at de barna som ikke går på sfo lett faller utenfor i vennegjengen. Det meste av det sosiale skjer på sfo.

5-åringen ville jeg aldri tatt ut av bhg siste året før skolestart. De lærer mye i bhg og den sosiale læringen er det viktigste av alt.

Anonymous poster hash: ef7d7...c2b

Skrevet

Så bastante dere er da ;)

I klassen til gutten min var der en gutt som ikke bare ble tatt ut av barnehage siste året, men som også søkte er års utsettelse på skolestart. Fordi familien tok fri fra hverdag og rutiner, og mellom annet reiste ganske mye rundt i verden. Jeg har aldri sett at dette har hemmet han på noe vis, og han har i tillegg foreldre som er ganske asosiale.

Uansett. Gjør det du synes er best for familien din. Mange her inne har bare små barn, og mange tror livet er sort hvitt. Jeg går selvfølgelig ut fra at du ikke gjør dette med økonomien som eneste motiv, men vil legge til rette for å sosialisere barnet og oppleve ting i lag. Hadde glatt gjort det samme, hadde det ikke vært for at min jobb er litt vanskelig på dette viset. For det første tjener jeg altfor bra til at vi lett kan klare oss uten inntekten, for det andre er det vanskelig å hoppe av et år for så å komme tilbake.

Kos deg. Jeg er helt sikker på at dette blir et år både du og femåringen vil huske. Når det kommer til skole og sosialisering er det viktigste at foreldre og lærer sammen gjør en god jobb ved skolestart. Gutten min hadde ikke gått i barnehage med noen i klassen, men det gikk helt fint :)

Skrevet

Her legger skolegruppa mer vekt på å lære å kle på seg, knyte skolisser, sitte stille og vente på tur enn bokstaver og tall. Det er ingen i bhg som skal begynne på samme skole som mitt barn, så det vil ikke kjenne noen i klassen når det begynner, kjenner et par stk som vil gå i 6.klasse. Vi kunne hatt barnet hjemme siste året uten å føle at vi mistet noen fordeler.

Anonymous poster hash: 91cc1...d04

Skrevet

Jeg ville absolutt hatt ham i den nye bhg. Det er vel de barna han kommer til å møte på skolen når han begynner der? Jeg tror det er viktig med nettverk, selv for de små. 

Anonymous poster hash: b4305...1a9
Skrevet

Jeg hadde sønnen min mye hjemme det siste året i bhg. Og det ble litt problemer her når han skulle begynne på skolen. Overgangen til å være hjemme til å dra på skolen hverdag ble litt vanskelig.ble ofte masete stunder hvor han ville være hjemme med mamma og ville Ikke på skolen.

Anonymous poster hash: 1eb1e...817

Skrevet

Hadde da brukt 60% bhg plass.

Anonymous poster hash: 18ec8...949

Skrevet

Jeg hadde femåringen min hjemme siste året før hun begynte på skolen. Hun trivdes ikke i barnehagen og det var en lett avgjørelse når jeg ikke behøvde ha henne der lengre. Ifølge barnehagepersonalet burde jeg likevel hatt henne i barnehagen, da de mente hun kom til å få problemer ved skolestart. Hun gledet seg til skolestart og dette har gått helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...