Gå til innhold

Baby roligere i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner liv jevnlig (uke 29), men de siste par dagene har babyen vært roligere. Vet jo dett med at man skal ringe føden om man ikke kjenner bevegelse osv (etter å ha drukket et glass kald saft og fortsatt ikke bevegelse), men jeg kjenner jo liv jevnlig, men den ellers så aktive krabaten er roligere enn før. Kan jo være at deg begynner å bli trangere. Vet ikke når det er på sin plass å bekymre seg eller ikke.

Anonymous poster hash: bebe1...d67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare ring føden, de vet best :)

Anonymous poster hash: 68d18...b4a

Skrevet

Jeg hadde et innlegg om det her for noen dager siden, og fikk mange henstillinger om å ringe føden. Gjorde det, og de tok meg rett inn på en sjekk. Alt var ok, men som de sa der inne også, at de vil mye heller ha inn en bekymret gravid de kan berolige enn at man skal gå hjemme og være urolig for at noe er galt. 

Så ring føden du :) 

Anonymous poster hash: bc977...197
Skrevet

Men hva kan de egentlig finne ut som jeg ikke allerede vet da? Kjente nettopp spark, men de er svakere og mindre hyppig enn tidligere. Men like fullt i live, så er ikke det som må sjekkes iallfall. Var på vanlig svangerskapskontroll på torsdag ettermiddag og alt var fint. Føler meg egentlig ikke bekymret, mer forpliktet til å passe på, så jeg begynner jo å lure litt når bevegelsesmønsteret avviker noe. Kjenner ut som om den babyen har snudd seg litt så mulig det er årsaken også. Hvis jeg ringer føden så regner jeg med de tar meg inn, så derfor jeg er litt avventende...

Skrevet

Det er en myte at babyen beveger seg mindre når det blir mindre plass i magen. Man skal være obs på mindre aktivitet.

Anonymous poster hash: 510b5...b76

Skrevet

Det er en myte at babyen beveger seg mindre når det blir mindre plass i magen. Man skal være obs på mindre aktivitet.Anonymous poster hash: 510b5...b76

Men det er vel så og si umulig å finne ut av dette så lenge de ser eller hører at babyen er i live? Er vel bare liv de sjekker? Vet at jeg ikke har mistet fostervann, som jeg ville ha merket.

Skrevet

De sjekker om babyen har det bra, om pulsen er normal og om ellers alt er som det skal der inne. Det er jo sånn at baby beveger seg jo helt til hjertet slutter å slå, så selv om man kjenner liv så betyr ikke det at baby har det bra. Er bevegelsesmønsteret tydelig endret og baby sparker tydelig svakere enn tidligere ville jeg ringt føden for sjekk. Mest sannsynlig er alt i orden og baby bare ligger annerledes slik at spark ikke kjennes like tydelig, men kan jo også være at baby ikke har det så bra og må spare på kreftene.

Skrevet

De sjekker om babyen har det bra, om pulsen er normal og om ellers alt er som det skal der inne. Det er jo sånn at baby beveger seg jo helt til hjertet slutter å slå, så selv om man kjenner liv så betyr ikke det at baby har det bra. Er bevegelsesmønsteret tydelig endret og baby sparker tydelig svakere enn tidligere ville jeg ringt føden for sjekk. Mest sannsynlig er alt i orden og baby bare ligger annerledes slik at spark ikke kjennes like tydelig, men kan jo også være at baby ikke har det så bra og må spare på kreftene.

Takk for svar. Ok, da skal jeg se det an til i morgen og evt ringe da. Synes det tok seg opp litt med bevegelser nå i kveld, kjent normalt mye aktivitet nå siste timen. Har tidligere vært veldig aktiv så for min egen komfort gjør det ikke noe om den roer seg er hakk så lenge alt står bra til der inne. Har nå kjent spark i andre retninger enn tidligere. Lurer på om den holder på å snu seg med hodet ned disse dager. HI

Skrevet

Man skal alltid ta kontakt når man kjenner mindre liv, selv om man kjenner liv. Det er ikke noe man skal se an.

Anonymous poster hash: 86bf8...640

Skrevet

Jeg tok også kontakt med føden i uke 30 (er snart i uke 33) da jeg en dag merket mindre aktivitet enn jeg synes var vanlig. Fikk komme inn på ctg-sjekk på føden med en gang. Babyen hadde det bare bra og kviknet for alvor til da jeg drakk litt appelsinjuice. Fikk også en rask ultralyd-sjekk der de sjekket forstervannsmengde, babyens hjerte, og morkaken. Alt var i orden. De sa at jeg måtte for all del ta kontakt igjen om jeg var urolig. Tror det et den beste rettesnoren å følge. Er man usikker - ta kontakt med føden, uansett når på døgnet!

Anonymous poster hash: 11fff...24f

Skrevet

Det er vanlig å KJENNE mindre liv, ikke at det faktisk ER mindre liv. Bevegelsene blir annerledes, mer glidende, mer utydelige... Baby kan også ha snudd seg, og da er det også normalt at en kan kjenne mindre, om baby sparker mot rygg i stedet for mage. 

En telefon til føden er uansett en god idè, for å være på den sikre siden. Jeg har vært inne flere ganger av samme grunn; alt var bra alle gangene. CTG blir utført, pulsen til babyen blir sjekket, og et par av gangene fikk jeg også ul fordi de hadde tid og anledning til å være ekstra grundige. 

Anonymous poster hash: 14538...666
Skrevet

Takk for svar. Ringte føden og ut fra det jeg forklarte ble de ikke bekymret. Så har derfor ikke vært inne på sjekk da de mente det var unødvendig. HI

Skrevet

Jeg har de samme bekymringene (er i uke 34) og får ekstra oppfølging fra jordmor på helsestasjonen og har vært på ekstra ultralyd fordi babyen min har perioder hvor jeg føler vesentlig mindre bevegelse og dette gjør meg redd. De er veldig opptatt av at jeg skal ta kontakt når jeg blir bekymret, og tar det hele på alvor, selv om jeg føler meg hysterisk når alt ser helt perfekt ut med babyen . Så jeg kommer til å fortsette å ringe når jeg blir bekymret. Jeg kunne ikke levd med meg selv hvis jeg hadde hatt en dårlig følelse som jeg ikke gjorde noe med, hvis det gikk galt!

Skrevet

Man skal alltid ta mindre bevegelser på alvor! Jeg var som deg med førstefødte, kviet meg for å ta kontakt, følte at jeg maste. Selv om jeg kjente mindre bevegelser. Hadde hørt så mye snakk om at det blir mindre plass mot slutten derfor var det vanlig å kjenne mindre.

Heldigvis greide samboeren å overbevise meg om å ringe til føden å få sjekket at alt sto bra til. Noe det ikke gjore! For på ultralyd viste det seg at han ikke hadde vokst siste ukene, dermed mindre bevegelse. Det viste seg at jeg hadde morkakesvikt og babyen gikk på reservekrefter. Ble satt igang med det samme og det hele endte med at babyen holdte på å dø under fødselen siden han var for svak.

Så for all del! Ta det minste tegn til forandring på alvor. Om du ikke får komme inn til sjekk, ja da tvinger du til deg en sjekk! Det er ingen sjangser å ta!

Anonymous poster hash: 510bf...6a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...