Gå til innhold

Humørsvingninger hos barneskolebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 10 som det siste året har vært mye sur og vrang, ganske prepubertal. Nå har det snudd helt! De siste ukene har hun stått opp uten å mukke, kled seg på 5 minutter maks og gjerne begynt å dekke frokostbordet hvis ingen andre har gjort det enda. Leksene gjør hun som regel uten at vi må si noe og er det noe vi minner henne på så svarer hun bare ok og setter i gang, mens hun fortsatt er blid! I høst var det en kamp. Hun har begynt å lage middag til familien og erter ikke lillesøster. Hun rydder til og med rommet uoppfordret. Hva skjer? Hvor lenge kan det vare? Er det vanlig at de får slike perioder der de bare er blide ingenting er noe problem. Skulle jo nesten tro hun gikk rundt i forelsekesserus, med untak av at hun konsentrerer seg godt.

Måtte det bare vare lenge!

Anonymous poster hash: da4cd...2b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gleder meg til jenta vår kommer der igjen!!

I dag har hun unnlat å ta med seg matpengene (som jeg måtte finne frem TO ganger, fordi hun la dem bort første gang) da hun skulle på en fritidsaktivitet. Ringer en liten time senere (med lånt mobil, fordi hun ikke GADD å lade sin egen i morges) og klager på at hun er sulten. Dersom vi irettesetter henne (altså ikke ved kjefting og smelling, men ved å snakke) knekker hun sammen, fordi hun selv synes hun er dum.

Hun kan gå fra å være glad og fornøyd, til å snu tvert og bli sint, sur og regelrett frekk. For så å begynne å gråte etterpå grunnet dårlig samvittighet, helt uten at vi har sagt noen ting. Alle disse følelsene kan opptre på under 15 min.

Må påpeke at hun ALLTID oppfører seg eksemplarisk når hun er med andre folk :)! Hun går nå i 6. klasse, og jeg håper hun ikke blir verre... Ønsker meg iallfall en stoooor porsjon ekstra tålmodighet til morsdag ;)!

Skrevet

I dag har hun unnlat å ta med seg matpengene (som jeg måtte finne frem TO ganger, fordi hun la dem bort første gang) da hun skulle på en fritidsaktivitet. Ringer en liten time senere (med lånt mobil, fordi hun ikke GADD å lade sin egen i morges) og klager på at hun er sulten. Dersom vi irettesetter henne (altså ikke ved kjefting og smelling, men ved å snakke) knekker hun sammen, fordi hun selv synes hun er dum.

Hun kan gå fra å være glad og fornøyd, til å snu tvert og bli sint, sur og regelrett frekk. For så å begynne å gråte etterpå grunnet dårlig samvittighet, helt uten at vi har sagt noen ting. Alle disse følelsene kan opptre på under 15 min.

Må påpeke at hun ALLTID oppfører seg eksemplarisk når hun er med andre folk :)! Hun går nå i 6. klasse, og jeg håper hun ikke blir verre... Ønsker meg iallfall en stoooor porsjon ekstra tålmodighet til morsdag ;)!

Vi kommer nok dit, igjen, vi også, men akkurat nå har vi lite å klage på. Håper det svinger tilbake for dere også snart. Det er utrolig hvordan det kan svinge.

Anonymous poster hash: da4cd...2b0

Skrevet

Vi kommer nok dit, igjen, vi også, men akkurat nå har vi lite å klage på. Håper det svinger tilbake for dere også snart. Det er utrolig hvordan det kan svinge.Anonymous poster hash: da4cd...2b0

At det svinger mye, det er sikkert og visst :)! Tenker at det må være utrolig slitsomt for disse ungene og, ikke barebare når en er på en kronisk, humørmessig berg-og-dalbane! Heldigvis vokser de seg til :)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...