Gå til innhold

Dere som har briller/linser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken brillestryrke har dere? Hvordan er det å gå uten briller?

Anonymous poster hash: aab58...26d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har +2,25 på venstre og +3,50 på høyre og ekstremt skjev hornhinne på høyre øye. Bruker linser. Er hundre ganger bedre enn å styre med briller.

Anonymous poster hash: 09a4f...c64
Skrevet

Jeg har minus 1,75 på begge øynene. Jeg kan gå uten linser på morgenen for eksempel, men kan ikke se på tv, kjøre bil el uten. Ser dårlig da. Bruker briller på kvelden eller ved øyebetennelse ol. Bruker ellers linser.

Anonymous poster hash: 43554...9d7

Skrevet

Jeg har -2.25 på det ene og -2.50 på det andre. Ikke så veldig dårlig med andre ord, men ser bare tåke uten linsene. Har et par gamle briller jeg kan bruke om jeg ikke har linser på, men de er ikke gode nok til at jeg kan lese skilt når jeg kjører bil f.eks.

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

+0.25 på begge, altså ikke så fryktelig galt. Men jeg har skjeve hornhinner i tillegg, og da jeg fikk på meg prøvebrillene første gang skjønte jeg hvor dårlig jeg egentlig så. Glemmer jeg brillene på morgenen nå får jeg vondt i hodet innen 20 min, jeg myser veldig for å se "klart" og jeg ser f.eks ikke skriften her inne på dib tydelig nok, så jeg "gjetter" noen ord ;)

Det var aldri noe "kanskje du må ha briller" hos optikeren. Jeg fikk beskjed om å ikke kjøre bil før jeg hadde brillene, så jeg ser jo ganske dårlig :P

Skrevet

Jeg har minus 6,25 på begge. Helt hjelpeløs uten linser/briller. Jeg foretrekker linser, fordi forskjellen mellom feltet der jeg ser med og uten brillene blir så stor.

Anonymous poster hash: c81d3...815

Skrevet

Jeg har +2.75 på ene, og +3,25 på andre, og ganske dårlig samsyn tror jeg....? Jeg har alltid hatt briller, men nesten aldri brukt dem. Jeg har brukt lyemuskulaturen til å kompensere, og ser helt fint uten brillene. Men nå når jeg er passert 30, er muskulaturen blir stivere, og det er blitt veldig anstrengende å kompenser. Klarer kun å lese i et par min uten, etterhvert begynner alt bare å "skli ut". Jeg har forsøkt linser, men det funket ikke for meg. Så bare tåke. Har visst veldig flate hornhinner, så var visst ikke så enkelt å finne noen som passet godt nok 😩 Heg vurderer operasjon, er lei briller.

Anonymous poster hash: 0c48e...4e1

Skrevet

Har -12 på briller og -10,50 på linser. Er BLIND uten.

Anonymous poster hash: a3813...9cd

Skrevet

Har -7.75, skeive hornhinner og indre skjeling. Er hjelpelaus utan brillene.

Skrevet

Jeg har minus 6,25 på begge. Helt hjelpeløs uten linser/briller. Jeg foretrekker linser, fordi forskjellen mellom feltet der jeg ser med og uten brillene blir så stor.

Anonymous poster hash: c81d3...815

Jeg har -7,5 på begge øyne og deler dine erfaringer på alle områder.

Anonymous poster hash: bd8b9...a7e

Skrevet

-3 på begge øyne og veldig skjeve hornhinner. Har progressive briller med +1 i lesefeltet. Gammelkjerrigsyn altså, men jeg er bare 25! Klarer ikke å bruke linser, da vi ikke klarer å finne noen som korrigerer både det progressive og hornhinnene. Tungvindt :(

Anonymous poster hash: 544b8...b5c

Skrevet

-2 på begge. Føler meg helt fortapt uten linser.

Anonymous poster hash: 93ad0...652

Skrevet

-4 på begge og skjev hornhinne på det ene... helt hjelpeløs uten briller eller linser.

Skrevet

-2.50 på h.øye og -3.50 på v.øye. Bruker både briller og linser, mest linser. Føler meg blind hvis jeg går uten noe😊

Skrevet

Ja, det vil jeg tro du er!

Jeg har 'bare' -5 på begge øynene, og er helt avhengig av linser/briller.

Anonymous poster hash: 49ed9...468

Skrevet

Ja, det vil jeg tro du er!

Jeg har 'bare' -5 på begge øynene, og er helt avhengig av linser/briller.

Anonymous poster hash: 49ed9...468

Forskjellen fra -5 til -10 er ikke så stor. Du er rimelig hjelpeløs fra -3/4 alt.

Eneste jeg merket, sånn ca rundt -7 var at jeg ikke klarte å lese uten briller lengre.

Skrevet

Jeg har bare -1 og er avhengig av briller.. Skjønner ikke hvordan dere klarer dere med så høye styrker! :o jeg ser uten, men får veldig vondt i øynene. Har veldig dårlig samsyn også da, har 9 prismer.

Anonymous poster hash: aab58...26d

Skrevet

-7 i briller og -6,5 i linser

Er totalt avhengig, fungerer ikke uten. 

Bytter på å bruke briller og linser. Bruker linser på jobb og når jeg trener. På kveldene tar jeg på brillene, er ofte tørr på øynene da. 

Skrevet

Har -3.50 og -2.50, ser dårligere for hvert år. Må ha briller eller linser, men skal ikke klage når jeg leser de andre svarene. Er 22, så lurer på hvordan synet er om noen år og det gjør optikeren også:)

Anonymous poster hash: 2d311...769

Skrevet

Har -3.50 og -2.50, ser dårligere for hvert år. Må ha briller eller linser, men skal ikke klage når jeg leser de andre svarene. Er 22, så lurer på hvordan synet er om noen år og det gjør optikeren også :)

Anonymous poster hash: 2d311...769

Hadde vel rundt -4.5 - 5 i den alderen, er 38 nå og som nevt over på -7 

Etter jeg bikket 30 så har det gått saktere. 

Skrevet

Minus 2.75 på begge øynene. Har gått ned fra minus 3.25 for noen år siden. Samme erfaring som et par over, bruker bare linser fordi det blir for stor forskjell på det jeg ser i brillene og utenfor glassene. Blir svimmel av det og blir stivere i nakken enn om jeg bruker linser.

Har siste halvannet-to årene begynt å få ganske mye samsynsproblemer som de ikke vet hva skyldes, det begynner å bli slitsomt.

Brillene brukes kun en sjelden gang til/fra sengen eller om jeg er syk.

Anonymous poster hash: 9b329...1a1
Skrevet

Har minus 10 i briller og minus 9 i linser. Bruker alltid linser, briller bare på kveld/morgen før og etter at jeg har fått linsene på. Foretrekker linser da jeg ikkke ser like bra med briller. Helt uten noe er ikke aktuelt, ikke en gang hjemme. Ser veldig dårlig, helt hjelpeløs uten.

Anonymous poster hash: bd371...8d5

Skrevet

Nå aner jeg igrunn ikke hva jeg har, litt prøveprosjekt for tiden med briller da jeg har rare øyne som øyenlegen sa. Tror jeg har nærsyntbriller nå, ikke stor styrke men jeg har skjeve hormhinner og jeg skjeler. Og har ikke så mye prismer som jeg egentlig skal ha, for jeg sliter så når jeg tar de av og på meg. Blir skikkelig kvalm noen ganger. Så nå ser jeg heller litt dårligere med brillene på, men blir ikke uggen.

Men se ut som jeg må få ett sett til med briller som er langsynte også, for å lese i en bok fungerer lite fortiden. Øyenlegen sa nemlig det at jeg muligens måtte det, uten at han helt skjønte hvorfor. Ungen har samme styrke som jeg da trenger, men uten prismer. Fryktelig rart å se med.

Jeg får sjekke opp igjen om jeg kan få tatt oprasjon på øyne, for jeg gir opp de øyne snart. Sist jeg sjekket ut så kunne jeg ikke pga skjelingen min, ikke vanlig skjeling vist ok. Linser går ikke.

Anonymous poster hash: 07e44...d59

Skrevet

-9.00 og -8.00 her. Har brukt linser siden jeg var 8 år (er 39) og husker ikke livet før.

Jeg bruker linser så å si hele tiden, jeg har en type jeg kan sove med. De dagene jeg går uten, føles det helt feil. Selv med briller som er perfekt tilpasset til synet føler jeg ikke at jeg ser "riktig" og jeg unngår å kjøre med briller på. Avstandene føles ikke på samme måte som med linser. Også drømmer jeg at jeg er blind. ;)

Uten linser og briller ser jeg bare uklare fargebobler. Er helt hjelpeløs.

Anonymous poster hash: c1ee6...429

Skrevet

- 5 på begge øyne.

Bruke helst linser - alt for mye egentlig. Skulle gjerne brukt mer briller, men føler at jeg ser dårligere med briller enn med linser. Så det blir bare briller i timen før jeg legger meg og mens jeg spiser frokost. 

Er også irriterende at brilleglassene blir så tykke, selv når man betaler for ekstra tynne..... ser jo ut som colaglass.... :/ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...