Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #1 Skrevet 7. februar 2015 Jeg skal ut av forholdet. Men vi har et lite barn sammen, og jeg er av mange grunner redd for å gå nettopp pga det. Han har aldri vært voldelig mot barnet, bare mot meg. Noen som har vært igjennom dette og har noen erfaringer? Anonymous poster hash: 80741...690
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #2 Skrevet 7. februar 2015 Jeg har erfaring med det. Lang historie kort: Far ble tilkjent samvær i retten etter å ha sonet fengselsdom for vold mot meg. Far hadde samvær med barnet, uten tilsyn, var voldelig mot barnet. Fikk ny fengselsdom på det. Kom ut. Far gikk til ny sak vedr. samvær og tapte både foreldreretten og samværsretten. Jeg og barnet ble tilkjent voldsoffererstatning. Er 8 år siden jeg gikk fra, dvs. rømte fra, far. Siste rettssak var i april 2014. Med andre ord: En lang prosess Anonymous poster hash: 655f5...81f
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #3 Skrevet 7. februar 2015 Avtal med venner og/eller familie og planlegg en dag du skal dra. Samme dagen du drar, drar du til politiet og anmelder mannen. Kontakt barnevern, familievernkontor og advokat. (Når du anmelder, vil du få en bistandsadvokat, denne kan du velge litt selv. Advokaten du velger sender søknad til politi om å være din bistandsadvokat, da slipper du å vente til politiet oppnevner en for deg) Du må fortelle hva du går gjennom! Ikke skam deg og vær åpen!Det er viktig å ha et støtteapparat rundt seg, og for å få det kan du ikke leve med dette inni deg. Når du begynner å fortelle vil det også gå opp for deg hvor alvorlig situasjonen egentlig er, og du vil føle deg bedre med at du gikk. Kutt ALL kontakt mannen mens dette pågår, samtidig som du har kontakt med både politi og barnevern for å høre hvordan du skal håndtere ting. Du kommer til å få forskjellige svar fra alle kanter, men tips og råd får du mye av. Bit tenna sammen, bestem deg og DRA! Anonymous poster hash: d98b1...6e2
Mammaen09 Skrevet 7. februar 2015 #4 Skrevet 7. februar 2015 Jeg dro da baby var 4 mnd, nå er hun 4 og har ikke sett far siden 4 mnd den dagen jeg dro. Han fikk fengseldom, han gikk til retten for å få samvær og har enda ikke fått noe samvær. Bare send meg privat melding om du lurer på noe mer 😊
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #5 Skrevet 7. februar 2015 Du må planlegge. De du må kontakte er barnevern og politi. De du kanskje også bør kontakte er krisesenter. Er han sosiopatisk anlagt, må du forvente deg en svertekampanje i etterkant hvor han prøver å snu på ting, feks fortelle til både barnevern og politi at du er psykisk ustabil eller sosiopat. Barnevernet kan hjelpe deg, og politiet kan ordne med besøksforbud så du slipper å møte sinnet hans personlig. Du trenger ikke bevis for å få besøksforbud, det holder å fremme en påstand. Du kan få innvilget besøksforbud for det om huset står på ham alene. Eierforhold er irrelevant. Alt dette høres kanskje voldsomt ut, men jeg råder deg til å gjøre det likevel, for om du aldri har gått fra ham før, aner du ikke hva som møter deg. De fleste er på sitt aller, aller farligste ved brudd og tiden etter brudd. Jeg prøvde å ordne ting selv, og det endte med at han ville drepe meg for det om han aldri var blant de mest voldelige fra før. Mobiliser hjelpeinstanser fra dag en, for din egen og barnets sikkerhets skyld. Anonymous poster hash: 84c53...37c
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #6 Skrevet 7. februar 2015 Anmeld han. Har nettopp gjort dette selv. Når du anmelder til politi vil BV automatisk bli involvert. Siden dette er en familievoldsak vil den også bli undersøkt av BV. Dere begge vil ha hjemmebesøk og samtaler. Og evt tiltak vil bli iverksatt om det er nødvendig. Politi vil innkalle til avhør der du gir din anmeldelse. Politi vil spør etter vitner og bevis på vold. At han har en voldelig fortid er ikke bevis. Når forklaring er gitt vil de starte etterforskning. Bistand advokat kan du bestemme selv eller en vil bli tildelt. Denne tar seg av politianmeldelsen. Ikke barnevernet. Advokat vil også kalle inn til møte. Der hun eller han vil fortelle deg de forskjellige utfall av en slik sak. Og om du vil søke om voldserstatning. Om det ikke er bevis vil de ofte bli henlagt. Slik som skjedde med meg. Fikk henhold i den siste voldsaken. Men den gikk til konfliktråd. Politi vil også ta stilling om dette er en samværstvist. Det ble jeg spurt om. Politi har opplevd at mødre anmelder fedre for å få full samværsrett. Anonymous poster hash: e2f79...9d0
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #7 Skrevet 7. februar 2015 Anmeld han. Har nettopp gjort dette selv. Når du anmelder til politi vil BV automatisk bli involvert. Siden dette er en familievoldsak vil den også bli undersøkt av BV. Dere begge vil ha hjemmebesøk og samtaler. Og evt tiltak vil bli iverksatt om det er nødvendig. Politi vil innkalle til avhør der du gir din anmeldelse. Politi vil spør etter vitner og bevis på vold. At han har en voldelig fortid er ikke bevis. Når forklaring er gitt vil de starte etterforskning. Bistand advokat kan du bestemme selv eller en vil bli tildelt. Denne tar seg av politianmeldelsen. Ikke barnevernet. Advokat vil også kalle inn til møte. Der hun eller han vil fortelle deg de forskjellige utfall av en slik sak. Og om du vil søke om voldserstatning. Om det ikke er bevis vil de ofte bli henlagt. Slik som skjedde med meg. Fikk henhold i den siste voldsaken. Men den gikk til konfliktråd. Politi vil også ta stilling om dette er en samværstvist. Det ble jeg spurt om. Politi har opplevd at mødre anmelder fedre for å få full samværsrett. Anonymous poster hash: e2f79...9d0 Jeg har aldri møtt advokaten min, og det er snart 1 år siden jeg anmeldte.Kun kontakt via e-post. Barnevernet ble heller ikke koblet inn. Det er mulig politiet har sendt melding til barnevernet, men jeg har i alle fall ikke hørt noe (Dette er kanskje fordi jeg anmeldte en god stund etter han flyttet ut). Når (ikke hvis, for du MÅ anmelde) du anmelder, må du ha i bakhodet at slike saker har en gjennomsnittstid på 2 år, så ikke forvent at ting skjer så veldig fort.. Det aller viktigste er at du er åpen, slik at dine nærmeste vet hva du går gjennom. Ikke bagatelliser virkeligheten fordi du føler skam. Anonymous poster hash: d98b1...6e2
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #8 Skrevet 7. februar 2015 Anmeld han. Har nettopp gjort dette selv. Når du anmelder til politi vil BV automatisk bli involvert. Siden dette er en familievoldsak vil den også bli undersøkt av BV. Dere begge vil ha hjemmebesøk og samtaler. Og evt tiltak vil bli iverksatt om det er nødvendig. Politi vil innkalle til avhør der du gir din anmeldelse. Politi vil spør etter vitner og bevis på vold. At han har en voldelig fortid er ikke bevis. Når forklaring er gitt vil de starte etterforskning. Bistand advokat kan du bestemme selv eller en vil bli tildelt. Denne tar seg av politianmeldelsen. Ikke barnevernet. Advokat vil også kalle inn til møte. Der hun eller han vil fortelle deg de forskjellige utfall av en slik sak. Og om du vil søke om voldserstatning. Om det ikke er bevis vil de ofte bli henlagt. Slik som skjedde med meg. Fikk henhold i den siste voldsaken. Men den gikk til konfliktråd. Politi vil også ta stilling om dette er en samværstvist. Det ble jeg spurt om. Politi har opplevd at mødre anmelder fedre for å få full samværsrett. Anonymous poster hash: e2f79...9d0 Jeg har aldri møtt advokaten min, og det er snart 1 år siden jeg anmeldte.Kun kontakt via e-post. Barnevernet ble heller ikke koblet inn. Det er mulig politiet har sendt melding til barnevernet, men jeg har i alle fall ikke hørt noe (Dette er kanskje fordi jeg anmeldte en god stund etter han flyttet ut). Når (ikke hvis, for du MÅ anmelde) du anmelder, må du ha i bakhodet at slike saker har en gjennomsnittstid på 2 år, så ikke forvent at ting skjer så veldig fort.. Det aller viktigste er at du er åpen, slik at dine nærmeste vet hva du går gjennom. Ikke bagatelliser virkeligheten fordi du føler skam. Anonymous poster hash: d98b1...6e2 Det har blitt mer fokus fra i fjor av tror jeg det var på familievoldsaker.Politi og barnevern skal jobbe tettere. Barnevern har 3 mnd på å gjøre sin undersøkelse. Men politi jobber seint. Så his meg utvidet bv ned 3 mnd til. Anonymous poster hash: e2f79...9d0
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #9 Skrevet 7. februar 2015 Anmeld han. Har nettopp gjort dette selv. Når du anmelder til politi vil BV automatisk bli involvert. Siden dette er en familievoldsak vil den også bli undersøkt av BV. Dere begge vil ha hjemmebesøk og samtaler. Og evt tiltak vil bli iverksatt om det er nødvendig. Politi vil innkalle til avhør der du gir din anmeldelse. Politi vil spør etter vitner og bevis på vold. At han har en voldelig fortid er ikke bevis. Når forklaring er gitt vil de starte etterforskning. Bistand advokat kan du bestemme selv eller en vil bli tildelt. Denne tar seg av politianmeldelsen. Ikke barnevernet. Advokat vil også kalle inn til møte. Der hun eller han vil fortelle deg de forskjellige utfall av en slik sak. Og om du vil søke om voldserstatning. Om det ikke er bevis vil de ofte bli henlagt. Slik som skjedde med meg. Fikk henhold i den siste voldsaken. Men den gikk til konfliktråd. Politi vil også ta stilling om dette er en samværstvist. Det ble jeg spurt om. Politi har opplevd at mødre anmelder fedre for å få full samværsrett. Anonymous poster hash: e2f79...9d0 Jeg har aldri møtt advokaten min, og det er snart 1 år siden jeg anmeldte.Kun kontakt via e-post. Barnevernet ble heller ikke koblet inn.Det er mulig politiet har sendt melding til barnevernet, men jeg har i alle fall ikke hørt noe (Dette er kanskje fordi jeg anmeldte en god stund etter han flyttet ut). Når (ikke hvis, for du MÅ anmelde) du anmelder, må du ha i bakhodet at slike saker har en gjennomsnittstid på 2 år, så ikke forvent at ting skjer så veldig fort.. Det aller viktigste er at du er åpen, slik at dine nærmeste vet hva du går gjennom. Ikke bagatelliser virkeligheten fordi du føler skam. Anonymous poster hash: d98b1...6e2 Det har blitt mer fokus fra i fjor av tror jeg det var på familievoldsaker.Politi og barnevern skal jobbe tettere. Barnevern har 3 mnd på å gjøre sin undersøkelse. Men politi jobber seint. Så his meg utvidet bv ned 3 mnd til. Anonymous poster hash: e2f79...9d0 Men jeg har vært i kontakt med barnevern tidligere. De henla saken nettopp fordi jeg hev bf ut. Jeg kontaktet dem også selv for å få råd ang samvær osv. Dette var før jeg anmeldte da. Men jeg antar at hvis de har hørt fra politiet er de bare ekstra glad for at jeg har valgt å anmelde han. De forstod raskt hvordan bf var, og tror de vet selv at han aldri vil ha samvær med barnet, så de stoler vel på meg. Det er et par år siden familievoldsaker skulle bli høyere prioritet etter hva jeg har fått med meg, men fortsatt blir veldig mye henlagt. Jeg hadde forventet henleggelse, men advokaten sa at i og med at det har gått så lang tid, vil neppe saken bli henlagt nå. Jeg spurte politiet om dette med henleggelse, og etterforskeren sa at mye av denne henleggelsestatistikken kommer av kvinner som anmelder, trekker anmeldelsen, anmelder på nytt, trekker igjen, osv. Alt etter hvordan forholdet til mannen er "der og da". Jeg har ingen vitner eller bildebevis på vold. Men jeg har tilståelser skriftlig + en hel haug med andre skriftlige beviser. Anonymous poster hash: d98b1...6e2
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #10 Skrevet 7. februar 2015 Anmeld han. Har nettopp gjort dette selv. Når du anmelder til politi vil BV automatisk bli involvert. Siden dette er en familievoldsak vil den også bli undersøkt av BV. Dere begge vil ha hjemmebesøk og samtaler. Og evt tiltak vil bli iverksatt om det er nødvendig. Politi vil innkalle til avhør der du gir din anmeldelse. Politi vil spør etter vitner og bevis på vold. At han har en voldelig fortid er ikke bevis. Når forklaring er gitt vil de starte etterforskning. Bistand advokat kan du bestemme selv eller en vil bli tildelt. Denne tar seg av politianmeldelsen. Ikke barnevernet. Advokat vil også kalle inn til møte. Der hun eller han vil fortelle deg de forskjellige utfall av en slik sak. Og om du vil søke om voldserstatning. Om det ikke er bevis vil de ofte bli henlagt. Slik som skjedde med meg. Fikk henhold i den siste voldsaken. Men den gikk til konfliktråd. Politi vil også ta stilling om dette er en samværstvist. Det ble jeg spurt om. Politi har opplevd at mødre anmelder fedre for å få full samværsrett. Anonymous poster hash: e2f79...9d0 Jeg har aldri møtt advokaten min, og det er snart 1 år siden jeg anmeldte.Kun kontakt via e-post. Barnevernet ble heller ikke koblet inn.Det er mulig politiet har sendt melding til barnevernet, men jeg har i alle fall ikke hørt noe (Dette er kanskje fordi jeg anmeldte en god stund etter han flyttet ut). Når (ikke hvis, for du MÅ anmelde) du anmelder, må du ha i bakhodet at slike saker har en gjennomsnittstid på 2 år, så ikke forvent at ting skjer så veldig fort.. Det aller viktigste er at du er åpen, slik at dine nærmeste vet hva du går gjennom. Ikke bagatelliser virkeligheten fordi du føler skam. Anonymous poster hash: d98b1...6e2 Det har blitt mer fokus fra i fjor av tror jeg det var på familievoldsaker.Politi og barnevern skal jobbe tettere. Barnevern har 3 mnd på å gjøre sin undersøkelse. Men politi jobber seint. Så his meg utvidet bv ned 3 mnd til. Anonymous poster hash: e2f79...9d0 Men jeg har vært i kontakt med barnevern tidligere. De henla saken nettopp fordi jeg hev bf ut. Jeg kontaktet dem også selv for å få råd ang samvær osv. Dette var før jeg anmeldte da. Men jeg antar at hvis de har hørt fra politiet er de bare ekstra glad for at jeg har valgt å anmelde han. De forstod raskt hvordan bf var, og tror de vet selv at han aldri vil ha samvær med barnet, så de stoler vel på meg. Det er et par år siden familievoldsaker skulle bli høyere prioritet etter hva jeg har fått med meg, men fortsatt blir veldig mye henlagt. Jeg hadde forventet henleggelse, men advokaten sa at i og med at det har gått så lang tid, vil neppe saken bli henlagt nå. Jeg spurte politiet om dette med henleggelse, og etterforskeren sa at mye av denne henleggelsestatistikken kommer av kvinner som anmelder, trekker anmeldelsen, anmelder på nytt, trekker igjen, osv. Alt etter hvordan forholdet til mannen er "der og da". Jeg har ingen vitner eller bildebevis på vold. Men jeg har tilståelser skriftlig + en hel haug med andre skriftlige beviser. Anonymous poster hash: d98b1...6e2 Mulig det funker forskjellig fra plass til plass.Jeg anmeldte i Stavanger . Vold fra år tilbake ble henlagt, voldtekt ble henlagt. Pga manglende bevis. Men så har aldri eks innrømt noe av dette. Hadde også flyttet fra eks 2 år i forkant. Siden de var barn inne i bildet ig de har samvær med far. Ble bv involvert. Men har bare positivt å si om bv. Min sak ble satt i samme kategori som omsorgsovertakelse. 4.4.12 elle så va det 4.4.6? Husker ikke akuratt hva. Men uansett så gikk allt bra. Hadde en kjempe kjekk saksbehandler i bv. Fikk frivillig hjelpetiltak ( kurs) som mer er rettet mot eldstemann. Hvor h.n er tiltider utagerende. Anonymous poster hash: e2f79...9d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå