Gå til innhold

Downs syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har barn med Downs syndrom  eller som har fått beskjeden om at babyen i magen hadde det og har tatt abort? Kan dere som har erfaring fortelle litt om det?

Anonymous poster hash: b1d71...6ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok abort etter det ble påvist trisomi ved fostervannsprøve. Hva vil du vite om det?

Anonymous poster hash: 76deb...241

Skrevet

Hvor langt på vei var du? Var det vanskelig å ta et valg om å ta abort eller ikke? Hvordan skjede aborten? Fått barn etter det? Hva tenker du nå i ettertid om valget? Takk for du vil svare meg:)

Skrevet

Jeg har et barn med Downs ,fikk vite det i uke 16 pga nakken hans, ville beholde uansett, er mot de som tar abort,men forstår det også,men jeg var 36 år og hadde allerede 3 friske barn og klarte rett og slett ikke og ta abort

Anonymous poster hash: 76acc...d37
Skrevet

Har du fått påvist at babyen i magen har downs?  Eg har ikkje sjølv barn med downs, men kjenner to familiar som har det.  I den eine familien visste dei det ikkje før babyen var fødd, og dei er glade for at dei slapp valget.  Den andre familien fekk vite det då babyen var i magen, og hadde ei vanskeleg tid fram til babyen blei fødd, med bekymringar for korleis livet til babyen skulle bli.  Men i dag er dei glade for valet om å behalde.

Anonymous poster hash: 6f4b4...c6d
Skrevet

Fikk vite det etter ordinær ultralyd. Det var en vanskelig periode, men riktig valg for oss. De så på ul at det var en del småting som ikke stemte helt i tillegg til at det ble påvist downs på fostervannsprøve. Har slitt med sorg i ettertid, men aldri følt at vi tok feil valg. Vi tok det valget som var riktig for oss. Er gravid på nytt nå og håper det blir et friskt barn denne gangen. Venter på svar på prøver.

Etter fostervannsprøven ga svar og vi tok valget vårt måtte vi søke om senabort, og så satte de i gang fødsel. Fikk en pille for å stoppe utviklingen i magen først, så piller for igangsettelse to dager etter. Så foregikk det på fødeavdelingen som en fødsel. Fikk veldig god oppfølging og støtte der under hele prosessen.

Anonymous poster hash: 76deb...241

Skrevet

Fikk vite det etter ordinær ultralyd. Det var en vanskelig periode, men riktig valg for oss. De så på ul at det var en del småting som ikke stemte helt i tillegg til at det ble påvist downs på fostervannsprøve. Har slitt med sorg i ettertid, men aldri følt at vi tok feil valg. Vi tok det valget som var riktig for oss. Er gravid på nytt nå og håper det blir et friskt barn denne gangen. Venter på svar på prøver.

Etter fostervannsprøven ga svar og vi tok valget vårt måtte vi søke om senabort, og så satte de i gang fødsel. Fikk en pille for å stoppe utviklingen i magen først, så piller for igangsettelse to dager etter. Så foregikk det på fødeavdelingen som en fødsel. Fikk veldig god oppfølging og støtte der under hele prosessen. Anonymous poster hash: 76deb...241

oi! Etter oul?det kan ikke vært et lett valg å ta nei,huff :o

Anonymous poster hash: 30d34...4d9

Skrevet

Jeg spør for ei jeg kjenner venter på fostervannprøve. Hun fortalte dette til meg fordi jeg fikk beskjed på sykehuset om at de hadde mistanken til at jenta mi hadde downs. Tok blodprøver, og fikk svaret uken etter at hun var frisk:) snakket en del med venninnen min, så lurte litt på folks erfaringer:)

Skrevet

Men du som beholdt, kan du fortelle litt om hvordan det er å ha en unge med downs? Har du flere barn? hvilken utfordringer har dere og har ungen helseproblemer?  

Skrevet

Min beste vennine har en datter med downs. Min vennine har alltid sagt at hun ville ta abort var hun gravid med downs barn, men hun ante ingenting under svangerskapet. Å se på datteren sin å vite at hun sannsynligvis ikke hadde levd hadde de visst slet veldig på psyken. Nå et jenta 8 år, og alt er fint. Jenta har ingen sykdommer. Hun kommunisere mye med tegn, men har talespråk. Hun hat hat spesialpedagog fra hun begynte i bhg 10 månder. Kommunen tilbyr og avlastning, men de føler ikke behov for det ennå.

Anonymous poster hash: e590e...291

Skrevet

Jeg har hatt slik glede av å vokse opp i en familie med ei søster med Downs, så har alltid hatt et ønske om å få et barn med Downs selv.

Anonymous poster hash: b9206...508

Skrevet

Jeg reagerer på at noen av dere kaller barn med Downs for "ikke friske". Er det normalt?

Skrevet

Jeg reagerer på at noen av dere kaller barn med Downs for "ikke friske". Er det normalt?

Det er vel igrunn det altså. For de er jo ikke friske, de har et syndrom og veldig ofte følgesykdommer.

Å si "ikke friske" er jo ikke fordømmende i mine øyne iallfall. Er det nedlatende å si til "vanlig" syke folk at de ikke er friske...?

Anonymous poster hash: 7fa4a...8e5

Skrevet

dette reagerte jeg også på! De med downs er jo ikke syke fordi de har downs.. det er er de "ekstra" tingene som gjør at de er "syke" med evt hjertefeil og slikt.. men vi kaller da ikke funksjonsfriske barn for syke selvom de har et hull på hjertet etc..

et menneske med downs har bare et ekstra kromoson å bli glad i! ;) <3 

Anonymous poster hash: 62ed8...2b3
Skrevet

Et menneske som har downs syndrom, har autisme eller psykisk utviklingshemming og lignende er ikke syk. Har selv et barn med en av disse diagnosene og ingen innenfor helsevesenet omtaler disse menneskene som syke, fordi det er de ikke.

Har man kreft, hull i hjertet osv så er man syk, kreftsyk, hjertesyk osv

Anonymous poster hash: c4b60...3a1

Skrevet

Et menneske som har downs syndrom, har autisme eller psykisk utviklingshemming og lignende er ikke syk. Har selv et barn med en av disse diagnosene og ingen innenfor helsevesenet omtaler disse menneskene som syke, fordi det er de ikke.

Men hva skal man si da? Man får jo ikke et friskt barn når man får et barn med kromosomfeil...

Anonymous poster hash: 624c7...5f1

Skrevet

Synes forresten det er artig at du og 2b3 er uenige om hvorvidt man er syk om man har hull på hjertet eller ei, men begge hardnakket mener at det er feil å kalle et barn med Down syndrom syk.

Skrevet

dette reagerte jeg også på! De med downs er jo ikke syke fordi de har downs.. det er er de "ekstra" tingene som gjør at de er "syke" med evt hjertefeil og slikt.. men vi kaller da ikke funksjonsfriske barn for syke selvom de har et hull på hjertet etc.. et menneske med downs har bare et ekstra kromoson å bli glad i! ;) <3   Anonymous poster hash: 62ed8...2b3

Jeg ville kalt et barn med hjertefeil for syk.

Det er fint å høre positive ting ved det å få/ha et familiemedlem med Down syndrom. I mitt yrke har jeg truffet en del familier som det ikke har vært så ok for (f.eks. mye sykdom hos barnet og sykehusinnleggelser), der det sliter mye på foreldre og søsken. Down syndrom er mye forskjellig og mitt inntrykk er at solskinnshistoriene trekkes frem, mens de med problemer tier.

Anonymous poster hash: 4f52f...1bc

Skrevet

Synes forresten det er artig at du og 2b3 er uenige om hvorvidt man er syk om man har hull på hjertet eller ei, men begge hardnakket mener at det er feil å kalle et barn med Down syndrom syk.

Dette var det overlegen på habiliteringen på sykehuset som fortalte meg når vi fikk diagnosen på vårt barn. Eksemplene jeg skrev var eksemplene han kom med.

Mitt barn er psykisk utviklingshemmet. Det er tatt masse blodprøver, er ikke funnet genfeil eller kromosomfeil, er tatt MR av hodet og hjernen er helt normal, tatt eeg og alt var normalt. Så mitt barn er ikke syk, h*n har en diagnose ja, men ikke syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...