Gå til innhold

Når begynte dere å gi grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor begynte dere?

Min ammer så ofte om natten så helsestasjon anbefalte grøt. Er fire måneder om to dager.

Anonymous poster hash: 287af...b45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynte å introdusere ved 6 mnd, var oppe i full porsjon ved 7 mnd. Startet sent pga fullamming.

Anonymous poster hash: 35361...9de
Skrevet

Ja jeg har lest amming til seks måneder er best. Derfor blir jeg litt stressa av at vi må starte med grøt.

Vektkurven var stigende men avflatet og siden vi ammer så ofte kan det tyde på at vi må gi mer næring.

HI

Skrevet

Ja jeg har lest amming til seks måneder er best. Derfor blir jeg litt stressa av at vi må starte med grøt.

Vektkurven var stigende men avflatet og siden vi ammer så ofte kan det tyde på at vi må gi mer næring.

HI

Spiller jo ingen rolle når andre begynte. Om vekstkurven har flatet ut trenger barnet ditt mer mat og da må h*n få mat. Om alle har begynt ved seks måneder så kan ikke du vente for det. Alle mine tre begynte ved fire måneder pga at da trengte de mer mat
Skrevet

Enig med biltyven. Her gikk ungen mye opp, så grøt var ikke nødvendig ennå. Kunne sikkert venta enda lenger og.

Men det å introdusere grøt kan ta litt tid, så det er nok lurt å teste det ut nå. Kanskje må du igjennom flere typer for å finne ut hva ungen liker. Og hvis vektoppgangen ikke er så rask nå, vil det være lite om f.eks en mnd. Så prøv, og det er egentlig veldig morsomt, ha kamera klart til første skjeen skal i munnen, Såå herlig med første måltid :D Også sover de ofte lengre om natten ;)

Anonymous poster hash: 35361...9de
Skrevet

Jeg ville hørt på helsestasjonen. De har veldig mye mer peiling på ditt barn enn noen på dib.

Eldste var litt over 4 måneder. Begynte med middagsglass pga. dårlig informasjon. Dette er snart 10 år siden hehe :)

Lillebror fullammet jeg til han var passert 7 måneder pga. sykdom. Han var rund og god og klarte seg fint på mm til han var klar for grøt i 7-8 måneders alderen.

Skrevet

4 mnd

2 mnd korrigert

Anonymous poster hash: b8a66...d8a

Skrevet

Begynte ved 3 mndr og 3 uker. Da ringte jeg helsestasjonen lettere desperat etter en uke med amming hver 1,5 t hele døgnet. Det var ikke noe problem å begynne - han trengte det veldig. Begynn gradvis med bare noen teskjeer og trapp opp. Amm først og tilby grøt etterpå. Min er veldig glad i risgrøt med mais og banan. Vi var oppe i halv porsjon (0,5 dl) allerede på dag 5 - han elsker det og kaster seg frem etter skjeen som on han aldri har fått mat før.. Så får han også noen teskjeer sviskemos til dessert.

Fikk beskjed om å være litt forsiktig med gluten -havregrøt- det skal introduseres litt mer gradvis så vi har ikke begynt med det enda.

Den anbefalingen om fullamming til 6 mndr sa min helsesøster at var på vei ut og at det kommer nye retningslinjer nå som sier at de bør få noe grøt fra 4 mndr. Det er også sånn at dersom de trenger noe mer enn bare mm skal man begynne med grøt fremfor å gi mme fra de er 4 mndr.

Etter min ble 4 mndr har han også fått smake noen teskjeer banan, eplemos og pæremos. Det er bare bra at de får smake litt.

Lykke til! 😄

Skrevet

Begynte ved 3 mndr og 3 uker. Da ringte jeg helsestasjonen lettere desperat etter en uke med amming hver 1,5 t hele døgnet. Det var ikke noe problem å begynne - han trengte det veldig. Begynn gradvis med bare noen teskjeer og trapp opp. Amm først og tilby grøt etterpå. Min er veldig glad i risgrøt med mais og banan. Vi var oppe i halv porsjon (0,5 dl) allerede på dag 5 - han elsker det og kaster seg frem etter skjeen som on han aldri har fått mat før.. Så får han også noen teskjeer sviskemos til dessert.

Fikk beskjed om å være litt forsiktig med gluten -havregrøt- det skal introduseres litt mer gradvis så vi har ikke begynt med det enda.

Den anbefalingen om fullamming til 6 mndr sa min helsesøster at var på vei ut og at det kommer nye retningslinjer nå som sier at de bør få noe grøt fra 4 mndr. Det er også sånn at dersom de trenger noe mer enn bare mm skal man begynne med grøt fremfor å gi mme fra de er 4 mndr.

Etter min ble 4 mndr har han også fått smake noen teskjeer banan, eplemos og pæremos. Det er bare bra at de får smake litt.

Lykke til! 😄

Tusen takk.

Ble enig med helsesøster å starte å smake litt fra i dag og så skal vi inn og veie på nytt om en uke.

Det er jo greit å begynne med litt grøt også for nå ammer jeg annenhver time hele døgnet.

Skrevet

Det er anbefalt å starte med grøt ved fire mnd pga gluten. De som venter til 6 mnd har større sjans for å utvikle gluten allergi.

Skrevet

Tror hun var 3,5 eller 4 mnd,

Anonymous poster hash: f6045...04b

Skrevet

Lykke til! 😄

Tusen takk.

Ble enig med helsesøster å starte å smake litt fra i dag og så skal vi inn og veie på nytt om en uke.

Det er jo greit å begynne med litt grøt også for nå ammer jeg annenhver time hele døgnet.

Ja, det blir litt slitsomt når det blir så veldig mye amming. Her var det tilbake til normalen noen dager etter vi begynte med grøt, så det var deilig. Nå er han straks 5 mndr og jeg gir fortsatt bare den halve porsjonen kveldsgrøt, samt av og til en smaksprøve av noe i løpet av dagen. Helsesøster sa at risgrøten ikke metter så veldig lenge så det kan ha bedre effekt ifht nattesøvn når man gir mer mettende grøt som havre eller hirse. Så ikke forvent de store endringene ifht nattammingene- men du kan sikkert regne med at ting blir litt bedre 😊

Skrevet

han var 3 og halv mnd, var med samråd med helsesøster,han ble sjelden mett av mme

Skrevet

3,5 mnd begge to. Spurte ingen om "lov".

Anonymous poster hash: ae81e...46c

Skrevet

4 mnd, fordi han var så interessert i maten som vi hadde :) Han sov fint om nettene og jeg hadde godt med melk, så det var ikke egentlig noen grunn til at vi skulle begynne allerede da, utenom at vi hadde lyst. Hvis han hadde fått magevondt hadde vi ventet. 

Bare smaksprøver frem til ca 5 mnds alder da begynte han med litt porsjoner. 

Han har elsket mat fra første stund. 

Skrevet

Har fire barn, tre av dem begynte med smaksprøver rundt 5,5 mnd og var oppe i fulle porsjoner 3-4 uker senere.

Men et av barna begynte da han var rett over 4 mnd, etter anbefaling fra helsesøster. Jeg ville ikke gi gluten så tidlig så vi begynte med glutenfri grøt (ris og mais, lurer på om vi ikke ga sinlac også men husker ikke helt)

Anonymous poster hash: 5c50a...3f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...