Gå til innhold

Erfaringer/råd? Hvordan er en rettsak, og hvor mye koster det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bf stevnet meg da jeg hadde nektet han vanlig samvær i over ett år. Jeg krevde at han skulle ta rustester  hvis han skulle ha samvær. Da han stevnet meg tilslutt, inngik vi forlik på det første rettsforberedende møte; han hadde laget avtale med fastlegen om å ta to uanmeldte rustester i måneden, han fikk samvær en helg i måneden og det skulle være under tilsyn av hans egne foreldre (bf bor hjemme hos dem. Ja han er voksen, 31 år.)

Denne kontrakten skulle vi prøve i et halvt år, før vi skulle inn til et nytt saksforberedende møte og evt finne nye løsninger.

Vel, bf leverte meg aldri noen rustester og jeg vet ikke om han tok noen i det hele tatt. Da vi hadde hatt denne løsningen i et par måneder, og jeg fremdeles ikke hadde sett snurten av noen tester, så begynte det å skurre..Han lovet at testene var like rundt hjørnet, han hadde tatt de, han skulle sende de snarest, osv. Det var ikke måte på hvor dumme unnskyldninger han kom med. 

Tilslutt fikk jeg en sterk følelse av at noe var galt, og jeg ga han beskjed om at han ikke fikk samvær påfølgende måned uten at testene var kommet til rette. Samme dag jeg ga han beskjed om det, ringer barnevernet meg og forteller at bf var blitt tatt av politiet med narkotika på seg/ruset.

Så det var det. 

Jeg kontakten advokaten min og fortalte det, og han skulle skrive et skriv til både tingretten og bf's advokat. Han skrev at "blablablabla" og "ser ingen poeng i et nytt saksforberedende møte, og ber derfor om at det møte omberammes til hovedforhandling"
Han har sendt utkastet til meg, og jeg skal godkjenne det før det sendes videre.

Det er jo rettsak? Og hvorfor skal jeg gå til rettsak? Kvier meg enormt for det, økonomien kommer til å bli ruinert, den er jo det allerede etter alle disse advokatregningene.. Jeg har rett og slett ikke råd. Ikke får jeg fri rettshjelp heller da jeg har samboer og tjener penger.

Jeg lurer på.. Jeg har jo allerede stoppet samværet. Kan jeg ikke bare lene meg tilbake å la barnefar ordne opp i dette rotet selv? Hvis han føler seg klar for samvær, kan HAN gå til rettsak?
Var tross alt hans stevning som han selv brøt, så jeg synes han skal betale mine advokatregninger pga det.

Anonymous poster hash: 72113...666
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med advokaten din! Si dette til han. Jeg tenker at du ikke trenger å gjøre noe hvis ikke far går til sak. Og du bør selvfølgelig ikke sende ungen på samvær med far.

Skrevet

Hi

Er mer juridiske ting å passe på, enn hva som er best for barnet.

men trenger jeeg å gå til rettsak? Hva ville dere gjort?

Skrevet

Eksen din har sendt stevning, dvs gått til rettssak. Advokaten din prøver å avslutte ved å få berammet hovedforhandling og avsluttet saken, det er ikke noen vits i å ha flere saksforberedende møter når avtalene ikke blir overholdt. Du burde be advokaten din forklare deg gangen i dette skikkelig, så du forstår hvorfor han/hun gjør ting.

Lykke til!

Anonymous poster hash: e7949...733

Skrevet

Offf :(

Jeg vet ikke hva jeg skal si annet enn at jeg føler med deg. Er i noenlunde samme diskusjon, bare at min eks er om mulig enda mer vanskelig og utspekulert. Ikke lett...

Kan du påvise at han er til skade for barnet? Eller støtter saken seg ene og alene på at det er bevist at han ruser seg? Spør av egeninteresse.

Anonymous poster hash: 92744...7da
Skrevet

Hi

Jeg vil sa påstå at både loven, andre inkl meg selv mener at han er til skade for barnet "bare" pga narkotika.

På en periode på over 2 år, er han tatt 4-5 ganger rusa, som jeg vet om. Det er de gangene han er TATT. Alle skjønner jo at han da har et problem.

i tillegg er han blitt fratatt sertifikat, vært i fengsel, har ingen jobb, bor hjemme, ingen rutiner i livet.da han hadde ordinært samvær for over 2 år siden, reagerte barnet på en måte som tilsier at det ikke hadde det bra hos far. Selv bhg reagerte på atferden til barnet etter samvær med far.

i tillegg har han brutt hver kontrakt vi har hatt, både private og forliket. Umulig å stole på han.

Det må vel være nok til å reagere, og håper dommerne ser det...

Skrevet

Hi

Jeg vil sa påstå at både loven, andre inkl meg selv mener at han er til skade for barnet "bare" pga narkotika.

På en periode på over 2 år, er han tatt 4-5 ganger rusa, som jeg vet om. Det er de gangene han er TATT. Alle skjønner jo at han da har et problem.

i tillegg er han blitt fratatt sertifikat, vært i fengsel, har ingen jobb, bor hjemme, ingen rutiner i livet.da han hadde ordinært samvær for over 2 år siden, reagerte barnet på en måte som tilsier at det ikke hadde det bra hos far. Selv bhg reagerte på atferden til barnet etter samvær med far.

i tillegg har han brutt hver kontrakt vi har hatt, både private og forliket. Umulig å stole på han.

Det må vel være nok til å reagere, og håper dommerne ser det...

Ja, det håper jeg og, men jeg er så usikker. Har lest gjennom en del dommer, og det virker som terskelen er ekstremt høy. Hvis man får igjennom at det skal være urinprøver eller tilsyn, blir det som regel bare satt opp for en periode, så starter man fra utgangspunktet igjen. 

I utgangspunktet er det vel du som skal stevne hvis du mener det er behov for urinprøver. I min sak var det også han som stevnet, men så ville han plutselig ikke likevel. Advokaten min mener at jeg da bare kan lene meg tilbake, i og med at han selv har frasagt seg muligheten for å få saken avgjort med dom. Jeg skulle tro det hadde blitt det samme i din sak, om det ikke hadde vært for at han lot stevningen stå.

Det kan være advokaten din har en plan, strategi eller grunn i tankene når han skriver dette. Ta det opp med ham. Jeg tror faktisk det er slik at når det er snakk om vold, rus eller annet alvorlig som gir grunn til å nekte samvær, så skal saken direkte opp til hovedforhandling. Det er fordi man ikke anser det å være til barnets beste med forlik mellom partene.

Systemet er ikke tilrettelagt for denne typen saker. Man senker satsen for økonomisk rettshjelp for å holde folk borte fra domstolen, men dette rammer igjen de som absolutt burde ta saken inn for en dommer utfra barnets interesser. Personlig vurderer jeg å ta opp privat lån for å få dette til, mens han sitter med fri rettshjelp og stevner meg en gang i halvåret.

Skrevet

Hi

Leit å høre at du også har det vanskelig. Hva er historien med din bf?

Er det da slik at jeg nå mest sannsynlig skal i rettsak (hvis jeg ikke trekker meg), og får kaaanskje gjennom rustester og tilsyn for en periode, og deretter må tilbake til rettsak etter endt periode for å diskutere vanlig samvær?!

Skrevet

Hi

Leit å høre at du også har det vanskelig. Hva er historien med din bf?

Er det da slik at jeg nå mest sannsynlig skal i rettsak (hvis jeg ikke trekker meg), og får kaaanskje gjennom rustester og tilsyn for en periode, og deretter må tilbake til rettsak etter endt periode for å diskutere vanlig samvær?!

Han ble utredet at psykiater og fikk dokumentert flere personlighetsforstyrrelser. Ble tatt av politiet for grove narkotikaovertredelser. Måtte flytte ut, og jeg nektet ham samvær pga høyt rusmisbruk, vold mot meg og psykisk ustabilitet.

I rettsforbedredende møte hadde jeg ingenting annet å støtte meg til en pågripelsen noen mnd tidligere, samt en del annet fra år tidligere. Det at han faktisk ruset seg hver eneste dag og var voldelig og hadde utbrudd som skremte livet av ungene, var kun en påstand fra min side, som ble motsagt av ham. Retten så bort fra kommende straffesak da det ikke kunne dokumenteres at han var til skade for barna.

Til og med om jeg kunne dokumentert daglig rusmisbruk, ville det bunnet ut om om det var trolig at han ville skadet barna på noen måte. Sakkyndig mente det ofte var verre med rusprøver, for da overlot man barnet til å takle abstinensene i stedet for rusen (!). 

Fordi jeg ikke kunne bevise noe, og han hevdet ikke hadde skjedd mer etter at han ble tatt, måtte jeg gå med på å gi ham samvær. Han trakk dermed stevningen, og vi satte opp en samværsavtale med vanlig samvær.

Nå (et halvt år senere) er han tatt på nytt, og den er temmelig alvorlig denne gangen også. Jeg stoppet samværet etter råd fra barnevernet. Han hadde før dette stevnet meg for mer samvær, men like før første forberedende rettsmøte, trakk han stevningen, og ble dermed idømt å betale mine saksomkostninger.

Nå nekter han å avlegge urinprøver og kaller det samværssabotasje siden jeg ikke har rettslig kjennelse. Han mener jeg må ta initiativ til å åpne ny prosess om jeg vil ha det gjennom. Dette skal jeg gjøre uten at har gjort opp regningen etter den forrige prosessen som han saboterte.

Om advokaten din mener saken skal gå direkte til hovedforhandling, kan det være et godt tegn. Det kan hende han mener det er gode sjanser for at du får samvær under tilsyn el.

De dommene jeg har lest hvor det blir ilagt urinprøver, er det for en periode, ja. Jeg antar man etter en viss tid mener å kunne påvise at bruket/misbruket er under kontroll. Man kan jo ikke ilegge folk den type kontroll på livstid heller.

Jeg fant forresten en link jeg har tatt vare på. Kan hende du kan dra nytte av den:

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36395/178813.pdf?sequence=6

Her er det eksempler på saker hvor samvær har blitt stoppet av div årsaker.

Skrevet

En runde i tingretten kan lett koste 40-80000, forresten, alt avhengig om man har sakkyndig eller noe sånn. De fleste kvir seg for å anslå noe når man spør.

Skrevet

Hi

Høres jo helt forferdelig ut, og skjønner h ordan det er!

desverre er det mer et fedre-/foreldrevern enn et barnevern.

Når jeg hører deg fortelle om alle gangene din barnefar har blitt tatt, så kan jeg ikke skjønne annet enn at jeg blir å tape rettsaken og fremstå som hysterisk når min bf bare er tatt 4-5 ganger...og selv om barnevernet støtter meg i å stoppe samvær..herregud..

Skrevet

Hi

Høres jo helt forferdelig ut, og skjønner h ordan det er!

desverre er det mer et fedre-/foreldrevern enn et barnevern.

Når jeg hører deg fortelle om alle gangene din barnefar har blitt tatt, så kan jeg ikke skjønne annet enn at jeg blir å tape rettsaken og fremstå som hysterisk når min bf bare er tatt 4-5 ganger...og selv om barnevernet støtter meg i å stoppe samvær..herregud..

Nå var ikke dette en rettsak hvor barnevernet var til stedet og vitnet, og foruten den ene gangen han ble tatt noen mnd før han faktisk flyttet, har han blitt tatt for årevis siden, så det er ikke relevant lenger. Dette var grunnen til at det ikke ble vektlagt. 

Jeg tror likevel den siste gangen han ble tatt var spikeren i kisten. Jeg tror ikke han kan gå inn i en rettsal en gang til å vinne troverdighet. Det er stor forskjell på å bli tatt en gang for et halvt år siden, og å ha gjentatte dommer selv om man sverger at man har forbedret seg hver gang.

Jeg sier bare at du absolutt bør ha mer å støtte deg til enn at han bruker rusmidler. Det må kvalifisere til omsorgssvikt på en eller annen måte. Retten har en konsekvensetisk tenkning rundt dette. Rusmisbruket må føre til adferd som er skadelig eller risikofylt for barnet. Ruser han seg mens barnet er der? Blir han emosjonelt ustabil? Svekket dømmekraft? Har barnet noen konkrete opplevelser det går an å nevne? Eller du?

Det holder ikke å argumentere at han ruser seg, det må føre til noe som kan forstås som omsorgssvikt. Det er du som har ansvaret og bevisbyrden, men du gis ingen autoritet til å innhente bevis. Jeg tenker at det må være verdt noe at du fremhever urimeligheten i dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...