Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #1 Skrevet 5. februar 2015 Jeg har ei jente som går i 7. trinn. Hun fikk mensen som 10åring å har nå hatt dette i snart 3år. Hun ville begynne å bruke litt sminke for et år siden, noe som jeg sa var ok, hun bruker krem for å dekke kviser eller pudder samt maskara og litt lipgloss. Greia er at etter vi flyttet for 4mnd siden så klarer ikke min datter helt å føle seg inkludert. Var på foreldresamtale nå nylig å lærer påpekte at enkelte dager kommer min datter veldig pyntet å sminket å hadde ønsker at vi tonet dette noe ned. Jeg synes min datter er fornuftig med valg av sminke og at hun kun bruker litt maskara og krem for å dekke kviser, hun bruker ikke pudder for å bli brun men fordi hun er uvell med kviser som følger med puberteten. Hva gjør jeg ? Tvinger min datter til å ikke bruke dekk krem på skolen eller la henne få lov til det som hun føler seg mest vell med ? Anonymous poster hash: c37c5...1d6
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #2 Skrevet 5. februar 2015 Nå vet jo ikke jeg hvordan datteren din går sminket, mulig hun ser veldig fin ut Men du skriver "hun bruker jo ikke pudder/krem (?) for å bli brun". Da var min første tanke at hun kanskje bruker feil farge? At det blir brunkrem og ikke dekkrem? For bruker hun fx BB cream som passer hennes hudfarge og litt lett pudder over (1 tone lysere enn hudfargen, tror jeg det skal være) så er det ikke veldig tydelig at hun har dekket til urenheter. Litt lipgloss, litt pudder og LITT maskara (ikke kølsvart med masse klumper ), det burde skolen takle fra i 7.klassing Anonymous poster hash: b69a7...0f2
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #3 Skrevet 5. februar 2015 Nå vet jo ikke jeg hvordan datteren din går sminket, mulig hun ser veldig fin ut Men du skriver "hun bruker jo ikke pudder/krem (?) for å bli brun". Da var min første tanke at hun kanskje bruker feil farge? At det blir brunkrem og ikke dekkrem? For bruker hun fx BB cream som passer hennes hudfarge og litt lett pudder over (1 tone lysere enn hudfargen, tror jeg det skal være) så er det ikke veldig tydelig at hun har dekket til urenheter. Litt lipgloss, litt pudder og LITT maskara (ikke kølsvart med masse klumper ), det burde skolen takle fra i 7.klassing Anonymous poster hash: b69a7...0f2 Neida, hun ser naturlig ut i mine øyer. Ingen knall brun dekk krem eller pudder som har mørke skiller. Men lærerinna er 50 + og veldig opptatt av at barn skal ikke se eldre ut enn hva dem er, noe som jeg kan forstå men det var veldig fokus på at enkelte gang så har hun for fine klær på til at det skal være på skolen osv. Jeg prøvde litt forsiktig å si at min datter har alt vært tidligere utviklet enn fleste, hun har like store bryster som enkelte voksene damer, 75 C, alltid vært høyere enn snitt så jeg synes det blir vanskelig å nekte henne noe hun selv føler seg naturlig i. HI Anonymous poster hash: c37c5...1d6
skinnfilla Skrevet 5. februar 2015 #4 Skrevet 5. februar 2015 Jeg var tidlig, fikk mensen som tiåring, var 167 da jeg var 12 år. 75c i bhstr. Husker ikke jeg sminket meg noe særlig, annet enn mascara. Hadde heller ingen problemer med huden, heldigvis. Jentene i 7.kl sminker og doller seg litt, noen av de. Andre er ikke interessert, barn er jo forskjellige! Kanskje læreren bør fokusere på andre ting enn utseende , og heller jobbe med å få henne inn med de andre?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #5 Skrevet 5. februar 2015 Sminke i 7. klasse er ikke spesielt uvanlig. Er det ingen andre som bruker sminke i klassen? Jeg synes det må være en "menneskerett" å få dekke over kviser, det kan vel egentlig ikke regnes som sminke. Men jeg synes også din holdning til læreren virker litt rar. Hvordan vet du at hun er veldig opptatt av at barn ikke skal se eldre ut enn hun er? Det kan vel være at hun ser at datteren din skiller seg mye ut fra de andre i hvordan hun ser ut og prøver å gi råd for at hun ikke skal komme "utenfor", noe som er fort gjort når man er ny? Personer over 50 år er sjelden veldig gammeldagse og rigide i våre dager. Husk, er hun 50 i dag var hun 20 i 1985. Hun har nok sett en del sminke. Jeg ville ha latt datteren min fortsette med å dekke huden, men jeg ville ha vurdert om det er nødvendig med sminke ut over dette på skolen. På min datters skole brukte alle både lipgloss og mascara i 7. klasse. Anonymous poster hash: 77ff2...f39
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #6 Skrevet 5. februar 2015 Sminke i 7. klasse er ikke spesielt uvanlig. Er det ingen andre som bruker sminke i klassen? Jeg synes det må være en "menneskerett" å få dekke over kviser, det kan vel egentlig ikke regnes som sminke. Men jeg synes også din holdning til læreren virker litt rar. Hvordan vet du at hun er veldig opptatt av at barn ikke skal se eldre ut enn hun er? Det kan vel være at hun ser at datteren din skiller seg mye ut fra de andre i hvordan hun ser ut og prøver å gi råd for at hun ikke skal komme "utenfor", noe som er fort gjort når man er ny? Personer over 50 år er sjelden veldig gammeldagse og rigide i våre dager. Husk, er hun 50 i dag var hun 20 i 1985. Hun har nok sett en del sminke. Jeg ville ha latt datteren min fortsette med å dekke huden, men jeg ville ha vurdert om det er nødvendig med sminke ut over dette på skolen. På min datters skole brukte alle både lipgloss og mascara i 7. klasse. Anonymous poster hash: 77ff2...f39 Fordi læreren selv sa det ordrett at hun er veldig opptatt av at barn skal ikke se eller oppføre seg eldre enn de egentlig er Jeg prøver så godt jeg kan å forstå henne å jobbe med henne på en best mulig løsning, men jeg forstår liksom ikke helt hvordan jeg skal "tone" det ned noe mye mer, fordi hun bruker kun lett maskara og som sagt dekk krem for å skjule kviser evt pudder når kvisene er tørket ut da hun føler det er mest effektivt de dagene. HI Anonymous poster hash: c37c5...1d6
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 Jeg tenker at dette er opp til deg og din datter, ikke læreren. Læreren bør fokusere på gramatikk pg algebra. Anonymous poster hash: 65ec0...ede
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #8 Skrevet 5. februar 2015 Hvis det ikke er vanlig å bruke sminke blant de andre jentene på skolen kan din datters sminkebruk være grunnen til hun ikke føler seg inkludert. Selv om du synes hun er flink til å sminke seg kan det. Virke overdrevent på de andre jentene. Det blir å markere at hun har kommet lengre enn de andre. Hvis hun i tillegg er litt kraftig (som regel er det dem med noen kilo ekstra som får mensen først) kan hun virke lite interessant å bli venn med for de andre jentene. Kanskje datteren din vil få bedre innpass i klassen om hun dropper sminker og våger å vise sitt ekte ansikt og ikke "pyntedokkefjeset". Anonymous poster hash: 67b5c...780
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 Ta på deg spanderbuksa, ta henne med til en hudpleier 1 gang i mnd. Kjøp kremer og sminke som er tilpasset hennes hud - for med god sminke skal man ikke se sminket ut! Kanskje hun kan få et sminkekurs?Ville ikke nevnt det læreren sa til min datter! Ville heller latet som hun fikk en ekstra "gave" av meg siden jeg er så glad i henne... Anonymous poster hash: a3b6c...720
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #10 Skrevet 5. februar 2015 Ville heller tatt henne med til hudlege for å få bukt med kvisene tidliG. Bruk av heldekkende pudder på så ung hud er virkelig ikke bra I det lange løp. Utenom det er jeg enig med deg. Anonymous poster hash: 95bd7...98b
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #11 Skrevet 5. februar 2015 Hvis det ikke er vanlig å bruke sminke blant de andre jentene på skolen kan din datters sminkebruk være grunnen til hun ikke føler seg inkludert. Selv om du synes hun er flink til å sminke seg kan det. Virke overdrevent på de andre jentene. Det blir å markere at hun har kommet lengre enn de andre. Hvis hun i tillegg er litt kraftig (som regel er det dem med noen kilo ekstra som får mensen først) kan hun virke lite interessant å bli venn med for de andre jentene. Kanskje datteren din vil få bedre innpass i klassen om hun dropper sminker og våger å vise sitt ekte ansikt og ikke "pyntedokkefjeset". Anonymous poster hash: 67b5c...780 Hvor kom det med kraftig inn i bildet? HI sa ikke noe om dette, det er noe du tar ut av det blå. Og hvorfor skulle ikke en kraftig jente i tilfelle ville være med i felleskapet? Anonymous poster hash: c29c6...930
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #12 Skrevet 5. februar 2015 Hvis det ikke er vanlig å bruke sminke blant de andre jentene på skolen kan din datters sminkebruk være grunnen til hun ikke føler seg inkludert. Selv om du synes hun er flink til å sminke seg kan det. Virke overdrevent på de andre jentene. Det blir å markere at hun har kommet lengre enn de andre. Hvis hun i tillegg er litt kraftig (som regel er det dem med noen kilo ekstra som får mensen først) kan hun virke lite interessant å bli venn med for de andre jentene. Kanskje datteren din vil få bedre innpass i klassen om hun dropper sminker og våger å vise sitt ekte ansikt og ikke "pyntedokkefjeset".Anonymous poster hash: 67b5c...780 Hvor kom det med kraftig inn i bildet? HI sa ikke noe om dette, det er noe du tar ut av det blå. Og hvorfor skulle ikke en kraftig jente i tilfelle ville være med i felleskapet?Anonymous poster hash: c29c6...930 Som jeg skrev er det ofte de de som er litt kraftige som får mensen tidligst. Om det gjelder for datteren til HI vet jeg ikke, men sannsynligheten er ganske stor. Selvfølgelig burde det uansett ikke bety noe, men i praksis er det ofte vansklig å få innpass som ny hvis du skiller deg ut fra de andre. Anonymous poster hash: 67b5c...780
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #13 Skrevet 5. februar 2015 Hvis det ikke er vanlig å bruke sminke blant de andre jentene på skolen kan din datters sminkebruk være grunnen til hun ikke føler seg inkludert. Selv om du synes hun er flink til å sminke seg kan det. Virke overdrevent på de andre jentene. Det blir å markere at hun har kommet lengre enn de andre. Hvis hun i tillegg er litt kraftig (som regel er det dem med noen kilo ekstra som får mensen først) kan hun virke lite interessant å bli venn med for de andre jentene. Kanskje datteren din vil få bedre innpass i klassen om hun dropper sminker og våger å vise sitt ekte ansikt og ikke "pyntedokkefjeset".Anonymous poster hash: 67b5c...780 Hvor kom det med kraftig inn i bildet? HI sa ikke noe om dette, det er noe du tar ut av det blå. Og hvorfor skulle ikke en kraftig jente i tilfelle ville være med i felleskapet?Anonymous poster hash: c29c6...930 Som jeg skrev er det ofte de de som er litt kraftige som får mensen tidligst. Om det gjelder for datteren til HI vet jeg ikke, men sannsynligheten er ganske stor. Anonymous poster hash: 67b5c...780 Hvilken forskning baserer du denne uttalelsen på? Link? Både min datter og jeg fikk mensen tidligere enn de fleste. Vi var typ 150 cm høye og veide 40 kg.. Mange andre rundt oss som fikk mensen tidlig var også tynne. Må si jeg ble litt paff av kommentaren om at sannsynligheten er stor for at hi sin datter er kraftig.. Anonymous poster hash: b69a7...0f2
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #14 Skrevet 5. februar 2015 Barnelegen som utredet min datter med tanke på tidlig pubertet sier at det er en myte at kraftige kommer i puberteten tidligere enn andre! Anonymous poster hash: bedc0...311
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #15 Skrevet 5. februar 2015 Hvis det ikke er vanlig å bruke sminke blant de andre jentene på skolen kan din datters sminkebruk være grunnen til hun ikke føler seg inkludert. Selv om du synes hun er flink til å sminke seg kan det. Virke overdrevent på de andre jentene. Det blir å markere at hun har kommet lengre enn de andre. Hvis hun i tillegg er litt kraftig (som regel er det dem med noen kilo ekstra som får mensen først) kan hun virke lite interessant å bli venn med for de andre jentene. Kanskje datteren din vil få bedre innpass i klassen om hun dropper sminker og våger å vise sitt ekte ansikt og ikke "pyntedokkefjeset". Anonymous poster hash: 67b5c...780 Aldri hørt om at de med et par kilo ekstra får mensen først. Jeg veide vel 35 kg når jeg fikk mensen som 11 åring. Anonymous poster hash: e0889...771
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #16 Skrevet 5. februar 2015 Hvis det ikke er vanlig å bruke sminke blant de andre jentene på skolen kan din datters sminkebruk være grunnen til hun ikke føler seg inkludert. Selv om du synes hun er flink til å sminke seg kan det. Virke overdrevent på de andre jentene. Det blir å markere at hun har kommet lengre enn de andre. Hvis hun i tillegg er litt kraftig (som regel er det dem med noen kilo ekstra som får mensen først) kan hun virke lite interessant å bli venn med for de andre jentene. Kanskje datteren din vil få bedre innpass i klassen om hun dropper sminker og våger å vise sitt ekte ansikt og ikke "pyntedokkefjeset".Anonymous poster hash: 67b5c...780 Hvor kom det med kraftig inn i bildet? HI sa ikke noe om dette, det er noe du tar ut av det blå. Og hvorfor skulle ikke en kraftig jente i tilfelle ville være med i felleskapet?Anonymous poster hash: c29c6...930 Som jeg skrev er det ofte de de som er litt kraftige som får mensen tidligst. Om det gjelder for datteren til HI vet jeg ikke, men sannsynligheten er ganske stor.Anonymous poster hash: 67b5c...780 Hvilken forskning baserer du denne uttalelsen på? Link? Både min datter og jeg fikk mensen tidligere enn de fleste. Vi var typ 150 cm høye og veide 40 kg.. Mange andre rundt oss som fikk mensen tidlig var også tynne. Må si jeg ble litt paff av kommentaren om at sannsynligheten er stor for at hi sin datter er kraftig..Anonymous poster hash: b69a7...0f2 http://www.vg.no/forbruker/helse/vektklubb-no/tidlig-pubertet-for-overvektige/a/10018186/http://nhi.no/foreldre-og-barn/tidlig-pubertet-og-overvekt-41468.html Anonymous poster hash: 67b5c...780
lover Skrevet 5. februar 2015 #17 Skrevet 5. februar 2015 Hvor mye en skal tilpasse seg for å bli inkludert er det vel ikke noe fasit svar på. Høyde og puppestørrelse, menstruasjon eller ikke er det ikke så greit å endre på. Jeg tviler på at diskret sminke eller ikke, kommer til å spille en rolle. Det er sannsynlig at jenta til HI er kommet inn i et allerede godt etablert miljø, som til høsten skal brytes opp på ungdomsskolen. De andre jentene har nok bestemt seg for at de ikke skal ta imot henne med åpne armer, de har tudeligvis nok med seg og sitt. Det som er bra for jenta er at klassen kommer til å endre seg fra høsten av, når de skal i 8 klasse. Jeg tror det er bedre å styrke jenta i å være fornøyd med seg selv, og at de andre jentene kommer til å følge på, og at hun i 8 klasse kommer til å møte flere nye. Hudpleier, hudlege og p-piller er alternativer mot kviser.
Gjest Moonstruck Skrevet 5. februar 2015 #18 Skrevet 5. februar 2015 Hvis jenta di er den eneste som får lov til og bruke sminke i klassen- er det nok dette desverre eneste årsak til utestengning. Vi snakker om jenter.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #19 Skrevet 6. februar 2015 Har ikke lest alle kommentarene, men jeg ville ikke latt henne bruke sminke. Dette fordi at sminke er ikke særlig gunstig for huden! Mange i klassen min begynte med dette ganske tidlig, og må bruke det hver dag idag pga kviser. Og jeg har ingen! Og det mener jeg er for at jeg aldri har brukt sminke av brunkremer pg pudder. Vask med vann hver morgen og kveld. Med klut og skrubb lett! Hud trenger luft 👍 Anonymous poster hash: 2f182...f7c
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #20 Skrevet 6. februar 2015 Hvis det ikke er vanlig å bruke sminke blant de andre jentene på skolen kan din datters sminkebruk være grunnen til hun ikke føler seg inkludert. Selv om du synes hun er flink til å sminke seg kan det. Virke overdrevent på de andre jentene. Det blir å markere at hun har kommet lengre enn de andre. Hvis hun i tillegg er litt kraftig (som regel er det dem med noen kilo ekstra som får mensen først) kan hun virke lite interessant å bli venn med for de andre jentene. Kanskje datteren din vil få bedre innpass i klassen om hun dropper sminker og våger å vise sitt ekte ansikt og ikke "pyntedokkefjeset". Anonymous poster hash: 67b5c...780 Ikke nødvendigvis. Jeg brukte ingen sminke og var full av kviser, var mobbet fra 5. til videregående på grunn av kvisene. Du mener virkelig ikke at man må slanke seg og se ut som alle andre for å få venner???? Hvilke verdier lærer du barnet ditt? Anonymous poster hash: e91c9...993
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #21 Skrevet 6. februar 2015 Hvis det ikke er vanlig å bruke sminke blant de andre jentene på skolen kan din datters sminkebruk være grunnen til hun ikke føler seg inkludert. Selv om du synes hun er flink til å sminke seg kan det. Virke overdrevent på de andre jentene. Det blir å markere at hun har kommet lengre enn de andre. Hvis hun i tillegg er litt kraftig (som regel er det dem med noen kilo ekstra som får mensen først) kan hun virke lite interessant å bli venn med for de andre jentene. Kanskje datteren din vil få bedre innpass i klassen om hun dropper sminker og våger å vise sitt ekte ansikt og ikke "pyntedokkefjeset". Anonymous poster hash: 67b5c...780 Ikke nødvendigvis. Jeg brukte ingen sminke og var full av kviser, var mobbet fra 5. til videregående på grunn av kvisene. Du mener virkelig ikke at man må slanke seg og se ut som alle andre for å få venner???? Hvilke verdier lærer du barnet ditt? Anonymous poster hash: e91c9...993 Jeg mener ikke at det bør være sån, men realiteten er at det det er vanskligere å få innpass i en ny gruppe hvis du ikke likner dem og spessielt hvis du velger å markere at du er mer "moden" en de andre med for eksempel sminkebruk. Jeg har jenter på omtrent samme alder og ser at de deler seg veldig. Det er noen få som sminker seg daglig og er opptatte av klær og andre ting du gjerne forbinder med litt eldre jenter. Disse har nesten ingen kontakt med de andre som tar avstand fra sminke og merkeklær. Det finnes ingen midt mellom. Jentene bruker klær og sminke for å markere tilhørighet og avstand. Hvis datteren til HI ønsker innpass i en gruppe kan det være lurt å kle seg og sminke/ikke sminke seg omtrent som dem. Den delen av utseendet ditt hun velger sier noe om hvem hun er og hvem hun ønsker å være. Hvis hun bruker det til å markere avstand må hun nesten regne med at de andre holder avstand også. Alternativt må hun ha andre veldig sterke egenskaper som veier opp for forskjellen. Anonymous poster hash: 67b5c...780
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #22 Skrevet 6. februar 2015 Så mye uvitenhet... Hvis det var min datter ville jeg tatt henne med til en god hudlege, og fått produkter som virkelig hjelper mot uren hud. Kviser er helt forferdelig, og kan enkelt fikses. Men ikke hos hudpleier ol, hudlege!! Dette for å forhindre arr også. Så utrolig uvitende at luft hjelper, som en her nevner. Ellers ville jeg latt henne fortsette å dekke til krisene til det problemet var løst. Og forsøkt å styrke selvtilliten hennes, at hun er god nok akkurat som hun er. Og lagt tilrette for å invitere med seg venninner hjem, begynt på fritidsaktiviteter Osv. Anonymous poster hash: 58cc9...ce1
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2015 #23 Skrevet 6. februar 2015 Så mye uvitenhet... Hvis det var min datter ville jeg tatt henne med til en god hudlege, og fått produkter som virkelig hjelper mot uren hud. Kviser er helt forferdelig, og kan enkelt fikses. Men ikke hos hudpleier ol, hudlege!! Dette for å forhindre arr også. Så utrolig uvitende at luft hjelper, som en her nevner. Ellers ville jeg latt henne fortsette å dekke til krisene til det problemet var løst. Og forsøkt å styrke selvtilliten hennes, at hun er god nok akkurat som hun er. Og lagt tilrette for å invitere med seg venninner hjem, begynt på fritidsaktiviteter Osv. Anonymous poster hash: 58cc9...ce1 Jeg er helt enig med deg! Også jeg reagerte på innlegget om luft til huden og "jeg brukte ikke sminke, det er derfor jeg ikke har kviser!" Seriøst? Er det virkelig mulig å ha så lite kunnskaper i dag at man tror på dette? Kviser er noe man er genetisk disponert for, og de kommer som regel av bl.a. hormoner. Det er jo en grunn til at tenåringer og gravide er mer plaget enn andre. Mat, luft osv har veldig lite å si i forhold til hvorfor man har kviser. Men for å få bukt med dem, så bør man absolutt oppsøke hudlege, og ikke hudpleier! Anonymous poster hash: 1b3a7...807
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå