Gå til innhold

Er dette virkelig ok?


Anbefalte innlegg

Skrevet

På min facebook dukker det opp en etterlysning av 2 jenter på 18 år som ikke har gitt lyd fra seg til foreldrene på 3(!) dager. Det er fpreldrene som etterlyser dem og ber folk som muligens kan ha sett de om å melde fra til foreldrene. Det blir antydet at jentene har noen " utfordringer", hva enn det måtte være. Jentene er etterlyst av foreldrene med fullt navn og bilde. De er altså 18 år og har vært borte i 3 dager.

18 åringer må da kunne være borte i tre dager uten at foreldre legger ut etterlysning med alle detaljer over over facebook, delt av tusener?

Er jeg helt på villspor? Er dette virkelig ok?

 

Anonymous poster hash: 8814b...b15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom jentene blir funnet av politiet så må politiet ha samtykke fra jentene for å kunne utlevere informasjon om oppholdssted til foreldrene.

Full forståelse for at foreldrene er fortvilet, men når jentene er myndige så har ikke foreldrene krav på å vite hvor de er. Det er opp til jentene selv å fortelle eller samtykke til.

 

Anonymous poster hash: 3f5dd...1a6

Skrevet

Tydeligvis er det jenter som har hatt endel problemer fra før av. Om det er rett å gå ut såpass hardt ut på sosiale medier, kan man diskutere. Men er foreldrene fortvilet nok, så gjør man det meste. Lurt eller ei.

Skrevet (endret)

18 åringer må da kunne være borte i tre dager uten at foreldre legger ut etterlysning med alle detaljer over over facebook, delt av tusener?

Er jeg helt på villspor? Er dette virkelig ok?

 

Anonymous poster hash: 8814b...b15

Ja det er ok. Og du er vanvittig på villspor.

Hadde min ungdom vært borte i tre dager uten kontakt hadde jeg forsøkt alt, enkelt og greit. Politi, facebook, twitter, og andre sosiale kanaler. 

 

Og er ungdommene så uansvarlige at de stikker på denne måten og avskjærer alle former for kontakt, da må de nesten tåle at de blir etterlyst via vanlige kanaler for kontakt.

Endret av HvittHus
Skrevet

Vanskelig. Jentene er myndige, og i sin fulle rett til å "bli borte".

Meeeen, hadde min 18åring forsvunnet så hadde jeg blitt desperat og kunne sikkert gjort noe lignende. En 18åring vil også være noens lille datter...

 

Anonymous poster hash: b01dd...55f

Skrevet

Hadde jeg som 18 åring vært borte i 3 dager uten kontakt med foreldrene mine hadde himmel og jord vært i bevegelse, full forståelse!



Anonymous poster hash: 7e24d...f19
Skrevet

Nå vet jeg ingenting om forhistorien her, om foreldrene har grunn til å tro, eller vet, at de holder seg skjult med vilje f.eks. Men hvis ikke, så gjør man da alt for å finne et savnet familiemedlem, uansett om vedkommende er 18 eller 50.

 

Moren min pleide for øvrig å ringe politiet om jeg glemte å lade mobilen da jeg var på den alderen. Greit eller ikke, det virket i alle fall, det var så pinlig at jeg begynte å huske å lade den. :P



Anonymous poster hash: eabd8...3f1
Skrevet

De vil åpenbart være gjemt for de hadde stengt alle face, insta og twitterkontoer og slått av telefonene.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 8814b...b15

Skrevet

De vil åpenbart være gjemt for de hadde stengt alle face, insta og twitterkontoer og slått av telefonene.

HIAnonymous poster hash: 8814b...b15

Og det er de i sin fulle rett til å gjøre. Så lenge de ikke er umyndiggjort så kan de gjemme seg og ikke ta kontakt.

Det er selvsagt grusomt slemt mot foreldrene, men sånn er det.

 

Anonymous poster hash: 3f5dd...1a6

Skrevet

Jentene har vært borte en uke. Det er face, insta osv som har vært slått av de tre siste dagene. Og det kommer frem at dette er jenter som vanligvis er tilgjengelige.

 

Anonymous poster hash: 1c419...b1b

Skrevet

Den saken dukket opp på min face også :)

 

Anonymous poster hash: 2b5e7...525

Skrevet

Så om samboeren din blir borte i flere dager, så lar du være å etterlyse han, lete, spørre rundt og poste på fb fordi han er over 18, myndig, og har rett til å gjøre seg utilgjengelig og "borte"?



Anonymous poster hash: b2b61...8cf
Skrevet

Jeg har full forståelse for at foreldrene gjør det. Selv om de er myndige, er det ikke sikkert at de er voksne og ansvarlige. Foreldrene er glad i barna sine uansett alder og redde for dem. Ville ikke du blitt redd for din gamle mor om du visste at hun hadde noen utfordringer og hun plutselig ble utilgjengelig. Det er fint å bry seg om andre, myndig eller ei.

 

Anonymous poster hash: 42604...276

Skrevet

Føler vi er litt tilbake i diskusjonen om hvorvidt 18-19 åringer er voksne eller ikke.

Jeg syns ikke 18 åringer er modne/voksne selv om de er myndige. Mange kan være selvstendige og oppegående, men man merker jo fort at de er unge ;)

Selv har jeg en tenåringsdatter, og jeg VET at jeg hadde gjort alt i min makt for å få henne hjem om hun hadde rømt. De er så unge, naive og uerfarne og kan lett bli lokket med på ting som ikke er trygt for dem. Det er en skummel verden der ute og mange fucka mennesker som ikke ønsker oss godt. Om min tenåring hadde stukket av på den måten hadde jeg vært livredd!

Det er stor forskjell på å være 18 år og bo på hybel og leve hverdagen uten foreldrene eller at de har dratt på ferie, enn å dra på denne måten. Uten mål og mening, lite penger og intet sted å gjøre av seg.

Men for å svare på spørsmålet ditt; ja, jeg syns det virkelig er ok å etterlyse to 18 år gamle jenter på rømmen.

Mora mi er 71 år, hadde etterlyst henne også, jeg, om hun hadde stukket av gårde uten å gi livstegn fra seg..

 

Anonymous poster hash: 3805b...fab

Skrevet

Synes det er feil å etterlyse dem på Facebook, men foreldrene er nok redde for dem. De aller fleste foreldre hadde vel blitt bekymret om 18åringen som bodde hjemme bare hadde forsvunnet! Om de hadde flyttet ut hadde det vært overdrevet.

 

Anonymous poster hash: cb330...6a1

Skrevet

Når det er sagt er jentene i sin fulle rett til å reise et halvt år til Asia uten å si ifra, de er myndige!

 

Anonymous poster hash: cb330...6a1

Skrevet

Når det er sagt er jentene i sin fulle rett til å reise et halvt år til Asia uten å si ifra, de er myndige!

 

Anonymous poster hash: cb330...6a1

 

Men hadde de vært modne i tillegg til myndige hadde de sagt fra. Og er de så umodne må de leve med at forsvinningen publiseres.

Skrevet

Jeg hadde sikkert gjort det samme om ungen min så var 38.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...