morgenrøde Skrevet 5. februar 2015 #1 Skrevet 5. februar 2015 Jeg har et barn på 4 år som konstant er hard i magen. Vært det så lenge jeg kan huske, går nå på avføringsmiddel fra legen. Det ble tatt blodprøve for cøliaki da hn var ca to år. Lurer på om cøliaki ikke alltid vises på disse prøvene? Nå har barn nr 2 også blitt hard i magen. Er 9 mnd, og har vært hard et par mnd. Går nå på duphalac. Kan det være cøliaki hos begge? Eller andre årsaker? Er veldig fristet til å kutte ut gluten, men hørt at man ikke bør gjøre det uten å få cøliaki påvist. Begge spiser fullkornsprodukter, sunt kosthold, så det er ikke noe å gjøre der. Eldste er også henvist til sykehuset pga forstoppelse. Mye allergier og matintoleranse i familien.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #2 Skrevet 5. februar 2015 Ja, man kan ha cøliaki uten at det slår ut på blodprøver. Noen har også en vevstype som legene som regel sier ikke har cøliaki, men noen kan ha det likevel (vet om flere tilfeller hvor de først har fått vite at det ikke er cøliaki pga. "feil" vevestype, men hvor gastroscopi har avslørt cøliaki). Ikke slutt med gluten før det er blitt sjekket med gastroscopi, for da blir det vanskelig å få en ev. diagnose, og om man må gå på glutenholden diett etter å ha holdt seg unna, så blir for mange symptomene mye verre igjen. Melk kan også gi forstoppelse hvis man ikke tåler det. Melk er enklere å kutte ut og heller innføre igjen, siden det ikke påvirker tarmen på samme måte som gluten gjør. Anonymous poster hash: 79c01...352
morgenrøde Skrevet 5. februar 2015 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2015 Takk for svar. Da prøver vi å kutte ut melk. Bør jeg og gjøre det siden det minste barnet ammes?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå