Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #1 Skrevet 5. februar 2015 Hva gjør man med en sliten 14 åring som ikke orker noen ting? Vil bare ligge på rommet sitt. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Virker som hun mangler energi helt.. Noen tips? Hun er også skolelei så det holder..Heldigvis ingen skulking, men har null motivasjon og sier hun haaater skole.. Anonymous poster hash: 91c48...4c8
HvittHus Skrevet 5. februar 2015 #2 Skrevet 5. februar 2015 Er det tatt blodprøver av henne for å avdekke evnt sykdom eller mangler?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #3 Skrevet 5. februar 2015 Hvordan er det med venner eller hobbyer? Foreslå å lage pizza og invitere noen venner? Kanskje hun har lyst til å prøve en ny hobby, noe som gjør henne glad? Anonymous poster hash: 9993b...12c
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #4 Skrevet 5. februar 2015 Hun har mange gode venninner. Jeg kjenner flere av jentene godt og de er ofte på besøk hos hverandre. Hun har vært sånn lenge og har blitt sjekket for en del ting tidligere. Er et år siden vi var hos legen sist. Da tok hun masse prøver, blant annet cøliaki, melkeallergi, diabetes, vitaminmangel ++ sjekket det meste. Hun har vært en del plaget med magesmerter tidligere men det er borte. Hun driver med idrett (turn og dans) og likte dette godt. Nå sier hun at hun ikke orker og vil ikke gå på noen av delene.. Hun sier hun vil, problemet er bare at hun ikke orker. Skjønner ingenting av dette her. Ikke vil hun snakke om det heller Anonymous poster hash: 91c48...4c8
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #5 Skrevet 5. februar 2015 Kjærlighetssorg? Anonymous poster hash: 9993b...12c
HvittHus Skrevet 5. februar 2015 #6 Skrevet 5. februar 2015 Hun bør absolutt til lege igjen for å teste på nytt og avklare om dette har en fysisk årsak. Som et minimum stoffskifteprøver(inkl anti-TPO) ferritin, vitamin d og b12. Ble det tatt gentest for cøliaki sist år? For normale blodprøver for cøliaki er ofte falsk negative.
Fru-IT Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 Har hun blitt sjekket for B12 mangel? En kollega av meg hadde lignende "symptomer" og slet med både energi og depresjon til hun fikk dette påvist. Nå får hun jevnlig påfyll av B12 og sa at fra den første sprøyten kunne hun merke energien komme tilbake allerede dagen etter. Ta kontakt med legen og undersøk om hun har blitt utredet for nettopp B12 mangel, for det er ikke noe som vanligvis sjekkes.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #8 Skrevet 5. februar 2015 HvittHus: Ja, gentesting ble tatt. Vi ble sendt til barneavdelingen på sykehuset og fikk en veldig flink og seriøs lege. De sendte prøvene til Oslo (?) for gentesting. Var 99,9% sjanse for at det ikke var cøliaki fikk vi beskjed om. Takk for svar. Får tvinge henne med til legen. Har nevnt det for henne, men hun vil absolutt ikke til legen. Nekter å snakke om det. Hun har også nevnt svimmelhet noen ganger, men når jeg spør om hva hun mener, hvordan det føles osv går hun inn på rommet sitt. Vil ikke snakke om det og blir det snakket om går hun. Hun drikker mye mer enn før, men om jeg spør hvorfor hun gjør det får jeg bare til svar "fordi jeg er tørst vel, hva ellers!?" Kunne snakke om alt før, men nå vil hun ikke fortelle meg noe Anonymous poster hash: 91c48...4c8
HvittHus Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 Spiser hun det hun skal? Ingen mistanke om oppkast/bulimi?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #10 Skrevet 5. februar 2015 Minner meg om meg. Fikk ME diagnose etter over 30 år, og ikke skjlnt hva det var selv. Orket bare ingen ting selv om jeg ville. Sluttet å trene mm. Dra til legen. Anonymous poster hash: b2e19...ab3
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #11 Skrevet 5. februar 2015 Har spurt henne om hun kaster opp og da har hun svart nei. Lyving er ikke hennes sterke side for å si det mildt, så hadde sett det på henne. Har hørt litt ekstra godt etter brekninger på doen, men har ikke hørt noe. Hadde vært så mye lettere om det gikk an å snakke med henne om det.. Anonymous poster hash: 91c48...4c8
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #12 Skrevet 5. februar 2015 Sjekk nivået på D-vitamin! Jeg blir sånn av lavt nivå av d-vitamin. I tillegg må selvsagt jern sjekkes men det er vel sjekket. :-) Anonymous poster hash: 932ed...e3d
HvittHus Skrevet 5. februar 2015 #13 Skrevet 5. februar 2015 Økt inntak av vann kan være uskyldig, men kan også være et forsøk på å minske sultfølelse, samt begynnende diabetes. (og sikkert flere tilstander jeg ikke kjenner til.) Har du mulighet til å låne et blodsukkerapparat? Hvis hun er villig til å la deg sjekke da?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #14 Skrevet 5. februar 2015 Tror faktisk ikke jeg kjenner noen med diabetes. Tror jeg skal foreslå at jeg bestiller en legetime og hun snakker med legen alene. Så sitter jeg bare å venter på venterommet.. Siden hun absolutt ikke vil snakke med meg,men jeg er i nærheten om det er noe alvorlig. Håper bare at det er typisk "tenåringslapphet".. Et spørsmål, er du lege Hvitthus? Virker som du kan veldig masse Har lagt merke til det før også. Anonymous poster hash: 91c48...4c8
HvittHus Skrevet 5. februar 2015 #15 Skrevet 5. februar 2015 Tror faktisk ikke jeg kjenner noen med diabetes. Tror jeg skal foreslå at jeg bestiller en legetime og hun snakker med legen alene. Så sitter jeg bare å venter på venterommet.. Siden hun absolutt ikke vil snakke med meg,men jeg er i nærheten om det er noe alvorlig. Håper bare at det er typisk "tenåringslapphet".. Et spørsmål, er du lege Hvitthus? Virker som du kan veldig masse Har lagt merke til det før også. Anonymous poster hash: 91c48...4c8 Takk, men nei jeg er ikke medisinsk utdannet. Jeg har dessverre en god del helseplager, og har måttet lese meg opp på mye for å få riktig hjelp. Når det gjelder legetimen til datteren din vil jeg anbefale at du snakker med legen først og forklarer situasjonen, og at dere har en avtale om at denne ringer i etterkant av timen. Ha også i bakhodet om det kan være spiseproblemer som ligger bak. Min datter ble syk på samme måte og hun var i ferd med å utvikle SF. Ville ikke snakke om problemene og ble mer og mer innesluttet. Heldigvis klarte vi å stoppe utviklingen og hun er nå helt frisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå