Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #1 Skrevet 5. februar 2015 Helt fra fødselen har vi sett at han har fått en favoritt side. Vi oppdaget det da han hadde problemer med ammingen på den ene puppen. Fysio var innom på sykehuset å sjekket han for låsninger i nakken uten å finne noe. Enkelte ganger snur han hodet til venstre, men 95% av tiden er det til høyre side. Vi prøver å legge barnet på skulderen slik at han må vri hodet til venstre men barnet blir svært irritert og gråter. Vi legger han også på venstre side ellers men han snur seg raskt. Når han er trøtt er det greit at vi legger hodet til venstre uten at han kjemper imot. Noen personlig erfaring eller råd? Er det vanlig at de små får en favoritt side? Anonymous poster hash: b519f...c76
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #2 Skrevet 5. februar 2015 Er helt vanlig med en favorittside. Prøv å legg han motsatt vei ved å støtte opp med en dyne, og heng noe på senga som han kan se på. Viktig å variere side, så han ikke får skeivt hode. Hør med helsesøster om hun vil ha han til fysioterapaut. Anonymous poster hash: c1236...fa2
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #3 Skrevet 5. februar 2015 Det er vanlig med en favorittside. Om han sover ved siden av deg, kan du bytte på,hvilken side han ligger på, han vil gjerne snu hodet mot deg. Anonymous poster hash: c4d12...ef7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #4 Skrevet 5. februar 2015 Fra en som har en baby med flatt hode på den ene siden - ta tak i dette tidlig. Sjekk med helsesøster - manuell terapaut. Kan være låsning - og det går seg som regel til av seg selv. Men vær FLINK med å flytte hodet hans/hennes til motsatt side når h*n sover. Og stimuler konsekvent fra den andre siden. Barnet mitt har ingen problemer med hodet altså, det er bare skjemmende at det er flatt og at det ene øret er litt "spesielt" siden han bare lå på den ene siden de 2 første mnd.. Anonymous poster hash: 5f425...6b5
sbf Skrevet 5. februar 2015 #5 Skrevet 5. februar 2015 Manuellterapeut! Fiksa det på en behandling :-)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #6 Skrevet 5. februar 2015 Manuellterapeut! Fiksa det på en behandling :-) Hva gjør de? Helt ærlig vet jeg ikke hva de gjør 😳. Jeg har helst ikke lyst til at noen skal "knekke" på han. Sett flere voksne som har fått skader av knekking. Anonymous poster hash: b519f...c76
moota m storebror&lillebror Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 Dersom han ligger på rom sammen med dere, kan dere legge han slik at han må snu hodet den veien han ikke liker for å høre dere og ev. se dere. Jeg byttet hodeende på barna mine hver gang jeg skiftet på senga for at de skulle hodet begge veier når de hører og vil se oss. Det kan jo være det har kommet for langt til at det er nok, men det er også en hjelp under en ev. behandling. Du kan også legge ham slik på gulvet, at du setter eller legger deg på gulvet på den siden han ikke vil snu seg til. Lag lyder og syng og prat til barnet.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #8 Skrevet 5. februar 2015 Ikke kjøp dyre og unødvendige behandlinger. Gjør det som skal til: legg hodet hans mot venstre hver gang han snur seg til høyre. Nakkemusklene tøyes og problemet løses. Anonymous poster hash: e1198...970
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 Legg ham konsekvent slik at han må snu hodet til det som ikke er favorittsiden for å se deg/dere, altså på fanget, i senga, på stellebordet. Veldig vanlig at babyer får favorittside, men de skal jo ikke være helt skjeve. De skal utvikle begge sider av kroppen. Min yngste hadde veldig en favorittside, vi ble henvist til fysioterapeut av helsesøster og fikk god hjelp til å snu mønsteret. Anonymous poster hash: 64619...e6b
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #10 Skrevet 5. februar 2015 Helsesøster kan henvise til fysioterapeut. Det kan være en grunn til at barnet har en favorittside. Anonymous poster hash: ec1b4...20c
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #11 Skrevet 5. februar 2015 Mitt råd er å ikke stole på fysio på helsestasjonen. Vår gutt hadde favorittside og ble flat på ene siden av hodet, var også svak i nakken og gråt mye. Fysio mente der ikke var låsning og vi fikk øvelser å gjøre. Flere måneder senere dro vi til kiropraktor som oppdaget kraftig låsning i nakken, som hadde kommet under fødselen. Skulle reist til kiropraktor med en gang, det hadde spart han for mye smerter og oss for frustrasjon og lite søvn. Anonymous poster hash: 9245e...2e7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #12 Skrevet 5. februar 2015 Manuelterapeut!! Anonymous poster hash: f3331...840
Preggie Skrevet 5. februar 2015 #13 Skrevet 5. februar 2015 Vi dro til en kiropraktor, da fysioterapien fra helsestasjonen ikke ga resultater. Kiropraktoren fikset det! Men ikke vent for lenge, vår fikk skeiv hodeform og måtte ligge med pute ov vi måtte jobbe masse med å rette det opp!
soleia Skrevet 5. februar 2015 #14 Skrevet 5. februar 2015 Vi var til manuellterapeut med eldste som baby, og ho fann låsningar, sjølv om han ikkje var like ille som din høyres ut til. Det var ikkje noko knekking, og timen var gratis. Var ein manuellterapeut med spesialutdanning for barn. Litt meir skeptisk til kiropraktor http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85
sbf Skrevet 6. februar 2015 #15 Skrevet 6. februar 2015 Manuellterapeut! Fiksa det på en behandling :-)Hva gjør de? Helt ærlig vet jeg ikke hva de gjør 😳. Jeg har helst ikke lyst til at noen skal "knekke" på han. Sett flere voksne som har fått skader av knekking. Anonymous poster hash: b519f...c76 De knekker aldri på små babyer, hun klemte litt i nakken og korsryggen på lillemann her, utrolig å se bedring så fort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå