Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #1 Skrevet 5. februar 2015 Jeg ble spurt om jeg hadde problemer i forhold helsen min eller noe privat problemer ( husler ikke helt hvordan spørsmålet ble formulert) som kunne påvirke jobben jeg hadde søkt på nå eller i fremtiden. Jeg satte jo nei fordi jeg er 100 % frisk og er ingenting med meg. Men det jeg lurer på er ho egentlig hva de er ute etter å vite med dette spørsmålet. Er det diagnoser, graviditet, sykemeldinger eller hva? Det var visst nedskrevet i en mal og hun leste det ordrett opp. Har søkt mange jobber i offentlig helsevesen før men aldri blitt spurt om dette før denne gangen. Anonymous poster hash: 25c88...e1c
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #2 Skrevet 5. februar 2015 Man må ikke svare. De kan spørre selvsagt.. Anonymous poster hash: 3b018...fba
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #3 Skrevet 5. februar 2015 Det er kun i helt spesifikke stillinger hvor man kan stille spørsmål av så personlig art, og det er stillinger hvor dette har en direkte betydning for stillingen. Feks: Jeg jobber i rusomsorgen. Det er ikke uvanlig at vi spør folk på jobbintervju om de selv eller nære slektninger har eller har hatt befatning med rus eller har/har hatt rusproblemer. Dette spør vi om fordi det kan påvirke deres innstilling til jobben som sådan. Hvis de svarer bekreftende på det, spør vi gjerne litt mer om hva de tenker om det og hvordan de takler dette. Det svaret de gir da kan være avgjørende for hvorvidt de får jobben eller ikke. I dette tilfellet er vi altså ute etter deres holdning til, og tanker rundt, en slik situasjon, ikke egntlig hvorvidt de er en narkoman eller ikke for å sette det på spissen. Ellers så har de ikke noe med det. Anonymous poster hash: 53654...5b5
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #4 Skrevet 5. februar 2015 Jeg ble spurt om jeg "var ellers frisk og rask" når jeg søkte jobb på legekontor. Vet ikke hva de lurte på, men siden jeg svarte ja ble det ikke noe mer utav det.Jobber nå i ruspsykiatri og får (og stiller) samme spørsmål som nevnt over, og hvilket forhold vi har til alkohol og rusmidler. Det er for å avdekke holdninger og tanker rundt temaet. Anonymous poster hash: 0ff67...50e
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #5 Skrevet 5. februar 2015 Det er kun i helt spesifikke stillinger hvor man kan stille spørsmål av så personlig art, og det er stillinger hvor dette har en direkte betydning for stillingen. Feks: Jeg jobber i rusomsorgen. Det er ikke uvanlig at vi spør folk på jobbintervju om de selv eller nære slektninger har eller har hatt befatning med rus eller har/har hatt rusproblemer. Dette spør vi om fordi det kan påvirke deres innstilling til jobben som sådan. Hvis de svarer bekreftende på det, spør vi gjerne litt mer om hva de tenker om det og hvordan de takler dette. Det svaret de gir da kan være avgjørende for hvorvidt de får jobben eller ikke. I dette tilfellet er vi altså ute etter deres holdning til, og tanker rundt, en slik situasjon, ikke egntlig hvorvidt de er en narkoman eller ikke for å sette det på spissen. Ellers så har de ikke noe med det. Anonymous poster hash: 53654...5b5 Ok. Følte egentlig vel at de var ute etter sykdom graviditet o.l. Men men jeg kunne hvertfall svare nei men god samvittighet. Men følte vel egentlig at de ikke hadde noe med det. Men skjønner vel at de lurer. Jeg er jo i rett alder for barn men jeg er ferdig med barn men det kan jo ikke de vite ☺ H.i Anonymous poster hash: 25c88...e1c
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #6 Skrevet 5. februar 2015 Jeg spør etter fysiske plager og alergier rett og slett fordi jobbene her er litt fysisk krevende og det kan være problematisk med noen type alergier. Anonymous poster hash: 3bea2...6bc
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 Jeg spør etter fysiske plager og alergier rett og slett fordi jobbene her er litt fysisk krevende og det kan være problematisk med noen type alergier. Anonymous poster hash: 3bea2...6bc Jeg regner da med at du også forklarer hvorfor du spør, slik at den ansatte kan svare på nettopp det? Det gjør vi når vi intervjuer folk til oss i det eksempelet jeg gav ift rusomsorgen lengre opp... Anonymous poster hash: 53654...5b5
Husbygger Skrevet 5. februar 2015 #8 Skrevet 5. februar 2015 Jeg fikk det spørsmålet på intervju engang. Svarte at jeg var frisk og rask, men at jeg hadde hatt betennelse i skulderen. Fortalte så at jeg hadde gått til opptrening og at alt var bra nå. Fikk jobben, men ca 4 mnd etter jeg begynte ble jeg sykemeldt. Da hadde jeg betennelser helt fra nakken og ut i finger tuppene. Gjett om jeg hadde dårlig samvittighet, jeg grein og syns det var kjempe fælt fordi jeg følte jeg hadde løyet for å få jobben. Det viste seg at det var revmatisme som hadde slått ut, men det viste jeg jo ikke på det tidspunktet! Huff, det var en fæl følelse. Hater å få sånne spørsmål på intervjuer. Lykke til, håper du får jobben.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 Kanskje de spurte i fht eventuell tilrettelegging? Anonymous poster hash: 62d0a...1d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå