Gå til innhold

gjeld, avdrag, eller mer å rutte med no?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har boliggjeld, bygget hus i 2009. pr dato på 3,3 mil.

Felles inntekt pr mnd er 53tusen.

Vi sparer ca 4500 pr mnd til diverse ting, som uforutsette utgifter, konfirmasjon, bildekk/sørviser etc, pensjon og sånn.

Vi betaler nesten ikke noe på lånet. totalt 12000 pr mnd, og over 10 av det er renter.

Så gjelda synker ikke.

Men jeg tenker at jeg trenger å ha grei økonomi i dag. Jeg vil ikke ha det drittrangt de neste 20 årene, det er NÅ, nå mens barnet er småskolealder at vi trenger å ha penger til ski, korps, og div.

For jeg tenker at huset vårt uansett ikke synker i verdi, og om 15 år når ungen er ute av redet kan vi betale mer.....

Men tenker jeg heilt feil?

Vi burde sikkert betale mer avdrag, mye mer, men hvorfor det?

Spiller det noen rolle om jeg er gjeldfri når jeg er 60 i steden for 64?

Det er NÅ jeg trenger ha god økonomi, ikke når jeg er 50............

Hva hjelper det meg når jeg er gammel å grå, med mye penger dersom jentungen vår vokser opp å må snu på krona...........forde mamma og pappa vil ha det fett økonomisk når hun er forlengst voksen......

Hvor mye betaler dere i avdrag?

Vi har 3.3 mil i gjeld.

Inntekt hun: 12000 pr mnd

inntekt han: 41000 pr mnd

Totalt som går inn på regningskontoen pr mnd er 34000

Totalt som går inn på mat-husholdningskonto pr mnd er 7000

Deretter står det igjen kr 12000 til andre ting, som klær, kattemat, strøsand, sko,  bursdagsgaver, kino, ei flaske wiskey, bensin, +++++++

De 34 som går på regningskontoen dekker alt, forsikring, veiavgift, skolemelk, nrk, canal digital, mobil, internett, lån, sfo, ips, fond, osv.

Men skal jeg virkelig ta av de 12000 som vi har til forbruk å betale avdrag på lånet?

Skjønner ikke hvordan vi skal greie oss, det er tomt hver mnd......Aldrig mer en max en tusenlapp igjen når lønningene kommer inn.......

Jeg liker å ha god råd, men samtidig har jeg en følelse av at jeg gjør heilt feil.............men, men men......

Anonymous poster hash: f2593...cde
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på penger!

Men hva med å heller ha flexilån?

Det lønner seg ikke å spare penger i dag, med så dårlig rente! Tenker det hadde vært smartere å betale ned med 4500kr ekstra i mnd og heller ha flexilån?

Skrevet

Flexilån har høyere rente. Skal det spares bør det være i fond/aksjer.

Så lenge dere er fornøyd gjør dere akkurat som dere vil.

Anonymous poster hash: 1a370...cfc

Skrevet

Hmmmm, flexilån.... kanskje noe å tenke på......

Anonymous poster hash: f2593...cde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...