Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #1 Skrevet 4. februar 2015 Vi har en forsiktig gutt på 3 år å dessverre så syns jeg ikke at far tar så hensyn til det. Sånn som idag foreksempel så var vi ikke mer enn kommet ut før småen skriker å sier at han vil inn fordi ikke far vil høre på småen når han sier at han ikke vil noe. Vi skulle gå til en akebakke som det er ca 5 minutter å gå til. Far vil komme seg frem der fortest mulig så han vil at småen skal sitte på akebrettet. Men 3 åringen føler seg ikke trygg med å sitte alene på akebrettet så han sier at han ikke vil. Faren sier at jo det det skal du nå,å setter han oppå likevel. Da skriker småen å sier at han vil inn. Han hadde jo gledet seg så mye til å få ake,også må far ødelegge det som skulle ha vært en koselig opplevelse. Far forsetter å si at du får ikke ake om du ikke sitter på akebrettet bort til bakken. Jeg bryter inn å sier at han heller kan gå hvis han vil det,å det ville han gjerne. Det ble etter vært en hyggelig dag i bakken likevel men syns ikke vi skal pushe han når han viser så tydlig at det er noe han ikke er trygg på. Hva tenker dere? Bør en pushe ett barn på 3 år til ting han er redd for? Anonymous poster hash: 5640f...448
me_87 Skrevet 4. februar 2015 #2 Skrevet 4. februar 2015 Leste denne artikkelen fornoen dager siden å den passer veldig godt til det du spør om! Når barnet ditt hverken vil sykle eller klatre, og egentlig synes det meste er skummelt, er det lett å bli frustrert. Men ikke press barna til mer enn de tør. Det blir de ikke tøffere av. Barn som er veldig forsiktige trenger ikke sterke advarsler, da blir de bare enda reddere. - Foreldre som blir veldigoppgitt over det pysete barnet, og sier ting som «herregud, det er jo ikke noe farlig», får ikke modigere barn. Hvis barnet blir tvunget med på ting hun eller han virkelig ikke tør, øker redselen enda mer, i stedet for å minske, som foreldrene forventer, sier barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen. Hun har skrevet boka «Se på meg! Gode råd om barn og selvfølelse». - Når man går for hardt og fort frem og overtaler barna til å gjøre skumle ting, for eksempel på Tusenfryd, tenker barnet at «pappa skjønner ikke at noe er farlig, han vil sikkert at jeg skal hoppe ned fra et tak! Jeg må passe meg veldig siden han ikke skjønner hvor skummelt alt er!»
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #3 Skrevet 4. februar 2015 Ja har lest den jeg også å vurderte å vise den til far. Jeg syns det er viktig å ikke pushe han når han er redd,hvertfall ikke når han er så liten som han er nå. Anonymous poster hash: 5640f...448
Isola&Lille+julegave Skrevet 4. februar 2015 #4 Skrevet 4. februar 2015 Ja har lest den jeg også å vurderte å vise den til far. Jeg syns det er viktig å ikke pushe han når han er redd,hvertfall ikke når han er så liten som han er nå. Anonymous poster hash: 5640f...448 Jeg syns absolutt du skal vise den til far. Han er tydelig vis ikke opplyst nok til å ta den på egenhånd!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #5 Skrevet 4. februar 2015 bra far er en oppgående mann, mange kvinnfolk er super hysteriske Anonymous poster hash: 5c7f8...396
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #6 Skrevet 5. februar 2015 Vi har en forsiktig gutt på 3 år å dessverre så syns jeg ikke at far tar så hensyn til det.Sånn som idag foreksempel så var vi ikke mer enn kommet ut før småen skriker å sier at han vil inn fordi ikke far vil høre på småen når han sier at han ikke vil noe.Vi skulle gå til en akebakke som det er ca 5 minutter å gå til.Far vil komme seg frem der fortest mulig så han vil at småen skal sitte på akebrettet.Men 3 åringen føler seg ikke trygg med å sitte alene på akebrettet så han sier at han ikke vil.Faren sier at jo det det skal du nå,å setter han oppå likevel.Da skriker småen å sier at han vil inn.Han hadde jo gledet seg så mye til å få ake,også må far ødelegge det som skulle ha vært en koselig opplevelse.Far forsetter å si at du får ikke ake om du ikke sitter på akebrettet bort til bakken.Jeg bryter inn å sier at han heller kan gå hvis han vil det,å det ville han gjerne.Det ble etter vært en hyggelig dag i bakken likevel men syns ikke vi skal pushe han når han viser så tydlig at det er noe han ikke er trygg på.Hva tenker dere?Bør en pushe ett barn på 3 år til ting han er redd for? Anonymous poster hash: 5640f...448 Man skal ikke pushe, men heller ikke holde tilbake. Vi er opptatte av å vise gutten at ting ikke er så skumle som de ser ut som ved først øyekast, men uten tvang. Også snakker vi gjerne om hva han synes er skummelt. Er det farten, er det risikoen for å kræsje, noe annet? Deretter identifiserer vi måter man kan få ned risikoen på. Men i dette tilfelle er det er ikke klart for meg hva gutten din syntes var skummelt. Var det å sitte på akbrettet i flat terreng på vei til akebakken, eller var det å selve ake ned? For slik som du beskriver det tilker jeg det som at han ikke ville sitte pp flat terreng fordi han ikke ville (noe som irriterte din mann fordi det betyr lenger transportetappe til bakken). Hadde min sønn gjort det samme fordi han ikke ville sitte på akebrettet, ville jeg bare gått på vanlig fart og sagt at han må enten holde tempoen eller sitte på akebrettet. Hadde det vært fordi han syntes det var skummelt, ville jeg brukt tid på p gjøre han trygg på flat terreng først før jeg i det hele tatt vurderte å ta han i en bakke; klarer han ikke flat terreng, klarer han ikke aking. Og deretter ville heg gptt gradvis høyere og høyere opp på bakken, først med han og deretter ved å la han kjøre selv. Gutten vår er ikke spesielt pysete av seg, men han er veldig redd for å ikke klare ting og liker ikke når han ikke har 100% kontroll. Vårt fokus er derfor på å få han til å prøve og vise han hvordan han kan få mer kontroll gjennom øving. Mestring er viktig for selvfølelsen. Anonymous poster hash: 3a58d...f7f
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 Stakkars liten! Han må få lov å prøve seg frem selv, på egne premisser Anonymous poster hash: e9d07...1fa
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #8 Skrevet 5. februar 2015 Var det egentlig redsel or å site på akebrett eller trass? Anonymous poster hash: b2a69...ab6
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 Far må slutte. Typisk mann med sønn. Ville han oppført seg sånn mot en datter? Tror ikke det.... Uaktuelt å presse han fordi han er gutt. Dette er en slik type mann som vil forby sønnen sin å like rosa eller ha på kjole som 4 åring i utkledningslek. Anonymous poster hash: 45855...bdf
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #10 Skrevet 5. februar 2015 Litt press kan ofte være bra for å løre barnet å tørre å utfordre seg selv litt. For mye press er ikke bra. Jeg har selv en datter som bestandig har vært veldig redd for alt nytt. Skulle vi aldri presset henne, hadde hun blitt sittende inne hele dagen. Bare hun kommer over redselen for å forsøke går det som regel veldig fint og hun ser at det er morsomt. Vi roser henne selvfølgelig mye når hun gjør ting utenfor egen komfortsone. Nå som hun har blitt eldre sier hun også selv at hun er veldig modig til å gjøre ting hun egentlig ikke tør. Det kan også være vansklig å skille mellom det å ikke gi etter for trass. En treåring som hyler fordi han ikke vil sitte på akebrettet, hadde jeg nok i utgangspunktet regnet med at trasset. Anonymous poster hash: b2a69...ab6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå