Gå til innhold

Foreldrepenger/engangsstønad og dagpenger


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på dagpenger. Lønner det seg for meg å ta ut foreldrepenger eller engangsstønad? Har utbetalt 6000,- i mnd. 



Anonymous poster hash: c0ad9...2b9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du regner på det: Hva gir mest utbetalt totalt og hva gir far rett til permisjon?

 

Anonymous poster hash: 4670c...b28

Skrevet

Om du regner på det: Hva gir mest utbetalt totalt og hva gir far rett til permisjon?

 

Anonymous poster hash: 4670c...b28

Aner ikke, for jeg har ikke regna på det. Far har ikke jobb, så det er ikke en problemstilling vi har tenkt noe på.

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Skrevet

 

 

Om du regner på det: Hva gir mest utbetalt totalt og hva gir far rett til permisjon?

 

Anonymous poster hash: 4670c...b28

Aner ikke, for jeg har ikke regna på det. Far har ikke jobb, så det er ikke en problemstilling vi har tenkt noe på.

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Da regner du på det

 

 

 

Anonymous poster hash: 4670c...b28

Skrevet

 

 

Om du regner på det: Hva gir mest utbetalt totalt og hva gir far rett til permisjon?

 

Anonymous poster hash: 4670c...b28

Aner ikke, for jeg har ikke regna på det. Far har ikke jobb, så det er ikke en problemstilling vi har tenkt noe på.

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Da regner du på det

 

 

 

Anonymous poster hash: 4670c...b28

 

Hvordan regner jeg på det?

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Skrevet

 

 

 

 

Om du regner på det: Hva gir mest utbetalt totalt og hva gir far rett til permisjon?

 

Anonymous poster hash: 4670c...b28

Aner ikke, for jeg har ikke regna på det. Far har ikke jobb, så det er ikke en problemstilling vi har tenkt noe på.

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Da regner du på det

 

 

 

Anonymous poster hash: 4670c...b28

Hvordan regner jeg på det?

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Du høred ressurssterk ut. Mannen din også som ikke har jobb.

 

Ærlig talt, greier du ikke å regne hvor mye du totalt sett får med foreldrepenger mot en engangssum? Kanskje få deg en utdannelse og jobb før du får barn.

 

Anonymous poster hash: 286c4...0d6

Skrevet

 

 

 

 

Om du regner på det: Hva gir mest utbetalt totalt og hva gir far rett til permisjon?

 

Anonymous poster hash: 4670c...b28

Aner ikke, for jeg har ikke regna på det. Far har ikke jobb, så det er ikke en problemstilling vi har tenkt noe på.

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Da regner du på det

 

 

 

Anonymous poster hash: 4670c...b28

Hvordan regner jeg på det?

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Du høred ressurssterk ut. Mannen din også som ikke har jobb.

 

Ærlig talt, greier du ikke å regne hvor mye du totalt sett får med foreldrepenger mot en engangssum? Kanskje få deg en utdannelse og jobb før du får barn.

 

Anonymous poster hash: 286c4...0d6

 

Jo, jeg greier det. Men jeg vet ikke hvordan reglene for det er ;) Du vet ingenting om meg eller min utdanning, heller ikke samboeren min. Så du trenger ikke å komme her og være frekk. 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Skrevet

Har du opparbeidet deg rett til foreldrepenger har du ikke rett på engangsstønaden.

 



Anonymous poster hash: e5ffb...42b
Skrevet

 

Har du opparbeidet deg rett til foreldrepenger har du ikke rett på engangsstønaden.

 

 

Anonymous poster hash: e5ffb...42b

Jo, hun kan velge.

 

Anonymous poster hash: 09d7a...a42

Skrevet

Da lurer jeg på en ting. 

Dagpengene mine blir stoppet i mars. Jeg har termin i starten av mai. Så jeg går ikke direkte fra dagpenger til foreldrepenger. Endrer saken seg da? 



Anonymous poster hash: c0ad9...2b9
Skrevet

Anbefaler at du kontakter Nav og ber om et møte. Så kan de regne ut for deg ;) 



Anonymous poster hash: 968a6...b86
Skrevet

 

Anbefaler at du kontakter Nav og ber om et møte. Så kan de regne ut for deg ;)

 

Anonymous poster hash: 968a6...b86

 

Jeg spurte om de kunne det, men det kunne de ikke for de har ikke noen på det lokale nav-kontoret som jobber med foreldrepenger fikk jeg beskjed om :/

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Skrevet

 

Da lurer jeg på en ting. 

 

Dagpengene mine blir stoppet i mars. Jeg har termin i starten av mai. Så jeg går ikke direkte fra dagpenger til foreldrepenger. Endrer saken seg da? 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

 

Hvis dagpengene dine blir stoppet i mars og du ikke får noen andre stønader lønner det seg nok mest å få en jobb. Hva som lønner seg mest kommer an på hvor lenge du har tenkt å ha permisjon. Om du begynner å jobbe etter 2 mnd lønner det seg med engangsstønaden. Om du skal ha 10 mnd lønner det seg sansynlig vis med foreldrepenger.

 

 

 

Anonymous poster hash: b8fa2...378

Skrevet

 

 

Da lurer jeg på en ting. 

 

Dagpengene mine blir stoppet i mars. Jeg har termin i starten av mai. Så jeg går ikke direkte fra dagpenger til foreldrepenger. Endrer saken seg da? 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

 

Hvis dagpengene dine blir stoppet i mars og du ikke får noen andre stønader lønner det seg nok mest å få en jobb. Hva som lønner seg mest kommer an på hvor lenge du har tenkt å ha permisjon. Om du begynner å jobbe etter 2 mnd lønner det seg med engangsstønaden. Om du skal ha 10 mnd lønner det seg sansynlig vis med foreldrepenger.

 

 

 

Anonymous poster hash: b8fa2...378

 

Hvis jeg skal begynne å studere i august da? 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Skrevet

 

 

 

Da lurer jeg på en ting. 

 

Dagpengene mine blir stoppet i mars. Jeg har termin i starten av mai. Så jeg går ikke direkte fra dagpenger til foreldrepenger. Endrer saken seg da? 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

 

Hvis dagpengene dine blir stoppet i mars og du ikke får noen andre stønader lønner det seg nok mest å få en jobb. Hva som lønner seg mest kommer an på hvor lenge du har tenkt å ha permisjon. Om du begynner å jobbe etter 2 mnd lønner det seg med engangsstønaden. Om du skal ha 10 mnd lønner det seg sansynlig vis med foreldrepenger.

 

 

 

Anonymous poster hash: b8fa2...378

 

Hvis jeg skal begynne å studere i august da? 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

 

Da tror jeg du bør bruke tiden frem til august på matematikk for barneskolen. Det ser det ut til at du vil trenge.

 

Du må rett og slett sumere hvor mye du vil få utbetalt gjennom ulike ordninger og trekke fra skatten.

 

Anonymous poster hash: b8fa2...378

Skrevet

 

 

 

 

Da lurer jeg på en ting. 

 

Dagpengene mine blir stoppet i mars. Jeg har termin i starten av mai. Så jeg går ikke direkte fra dagpenger til foreldrepenger. Endrer saken seg da? 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

 

Hvis dagpengene dine blir stoppet i mars og du ikke får noen andre stønader lønner det seg nok mest å få en jobb. Hva som lønner seg mest kommer an på hvor lenge du har tenkt å ha permisjon. Om du begynner å jobbe etter 2 mnd lønner det seg med engangsstønaden. Om du skal ha 10 mnd lønner det seg sansynlig vis med foreldrepenger.

 

 

 

Anonymous poster hash: b8fa2...378

 

Hvis jeg skal begynne å studere i august da? 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

 

Da tror jeg du bør bruke tiden frem til august på matematikk for barneskolen. Det ser det ut til at du vil trenge.

 

Du må rett og slett sumere hvor mye du vil få utbetalt gjennom ulike ordninger og trekke fra skatten.

 

Anonymous poster hash: b8fa2...378

 

Å, der er så saklige her inne at jeg blir helt imponert. Det går jo ikke an å få hjelp på en seriøs måte her inne (y). Jeg trenger på ingen måte hjelp til noe matematikk, det klarer jeg fint selv. Poenget er at jeg ikke VET hvordan det blir regna ut i det ubrukelige nav-systemet. Og det går heller ikke an å få hjelp noe sted. Men da går jeg for engangsstønad, så går det sikkert fint. 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

Skrevet

Ring nav eller så har de facebook side ang foreldre penger, de hadde iallefall. Service tlf har jo folk som jobber med disse ytelsene og de svarer eller ringer opp.

 

Anonymous poster hash: c00d9...bd1

Skrevet

 

 

 

 

 

Da lurer jeg på en ting. 

 

Dagpengene mine blir stoppet i mars. Jeg har termin i starten av mai. Så jeg går ikke direkte fra dagpenger til foreldrepenger. Endrer saken seg da? 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

 

Hvis dagpengene dine blir stoppet i mars og du ikke får noen andre stønader lønner det seg nok mest å få en jobb. Hva som lønner seg mest kommer an på hvor lenge du har tenkt å ha permisjon. Om du begynner å jobbe etter 2 mnd lønner det seg med engangsstønaden. Om du skal ha 10 mnd lønner det seg sansynlig vis med foreldrepenger.

 

 

 

Anonymous poster hash: b8fa2...378

 

Hvis jeg skal begynne å studere i august da? 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

 

Da tror jeg du bør bruke tiden frem til august på matematikk for barneskolen. Det ser det ut til at du vil trenge.

 

Du må rett og slett sumere hvor mye du vil få utbetalt gjennom ulike ordninger og trekke fra skatten.

 

Anonymous poster hash: b8fa2...378

 

Å, der er så saklige her inne at jeg blir helt imponert. Det går jo ikke an å få hjelp på en seriøs måte her inne (y). Jeg trenger på ingen måte hjelp til noe matematikk, det klarer jeg fint selv. Poenget er at jeg ikke VET hvordan det blir regna ut i det ubrukelige nav-systemet. Og det går heller ikke an å få hjelp noe sted. Men da går jeg for engangsstønad, så går det sikkert fint. 

 

Anonymous poster hash: c0ad9...2b9

 

 

Du vil garantert få mer med foreldrepenger enn med engangsstønad.. Sjekk ukessatsen din i vedtaket ditt om dagpenger. Den ukessatsen ganger du opp med 39 (som er antall uker du kan få ved 100% dekningsgrad). Nav regner fra brutto lønn og regner om til en dagsats. For å finne dagsats tar du ukessatsen din og ganger med 52 deretter deler du på 260 som er antall virkedager i året. Du kommer da frem til den dagsatsen du vil motta brutto per dag i permisjon.. 

Med rundt 6000 utbetalt har du kanskje 8000 brutto per 4 uker? - det gir en ukessats på 2000 kr . 2000 x 39 = 78 000 før skatt.. Selv med 25% skatt får du mer utbetalt enn engangsstønad - ca 13 000 kr mer... 

Tallene er løst basert på det du selv skriver men du må selvsagt selv sjekke hva som stemmer.. 

 

 

Husk at velger du engangsstønad mister også far rett på fedrekvoten. Han kan dog ha rett på foreldrepenger ut fra egen opptjening dersom du er i aktivitet (minst 75% jobb eller fulltidsstudier) innenfor stønadsperioden.. 

 

Har du spørsmål kan du ta kontakt med nav på tlf 55553333 og få veiledning fra familietelefonen... Du kan også sjekke nav foreldrepenger på facebook og selvsagt www.nav.no 

 

Håper dette hjalp litt iallefall :)

 

Anonymous poster hash: bb0fd...e5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...