Gå til innhold

kommunalt og statlig ansatt - hvordan blir skattetrekket?


zoto85

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er både ansatt i stat og kommune. Jobber som sykepleier på sykehus og i kommunale tjenster. jobber til sammen 100% stilling.
Arbeidsgiver sier til meg at jeg får utbetalt lønnen min (80/100% lønn etter hva jeg velger selv) av arbeidsplassen mens jeg er i permisjon. MEN jeg lurer på to ting:
1. Blir det gjennomsnittberegnet av de 10 siste mnd. som for de som får ut.bet. av nav? (for dette vil jo lønne seg mest for meg). eller får jeg "bare 80% av lønnen min?

2. Hvordan blir det med å trekke skatt av foreldrepengene? Blir det som nå eller er det redusert skatt på foreldrepengene?

 

Håper noen har vært borti dette før og vil svare meg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fast jobb er det lønnen når du går ut i permisjon som danner grunnlaget. Det er samme skatt på foreldrepengene.



Anonymous poster hash: 6d5dd...ad1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har veldig varierende inntekt skal det tas et representativt snitt, men som hovedregel er det inntekten i det du går ut i permisjon som blir grunnlaget. ( Har du gått ned i lønn varig er det det som er inntekten din og utgangspunktet for intektstapet ved permisjon)

 

De som får utbetalt av Nav har ikke en snittberegning, der er også hovedregelen  at det er siste månedslønn, eller et representativt snitt. Det er uansett arbeidsgiver som sender inn inntektsopplysninger til nav når en ansatt skal ha permisjon. Det er disse opplysningene som ligger tilgrunn når nav utbetaler foreldrepenger eller overfører foreldrepenger til en arbeidsgiver som forskutterer foreldrepenger til sine ansatte,

 

Skattetrekket blir som normalt, men blir litt mindre ved 80 % dekning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...