Gå til innhold

Er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vær så snill å ikke hat meg. Jeg vet det er en drømmesituasjon for mange!

Problemet er det at min datter på 9 mnd sover så lenge. Det er høyst sjeldent at hun er oppe før kl 10.00 uavhengig av når hun legger seg. Er det normalt at en baby sover til klokken 10-11 hver eneste dag? Enkelte dager føler jeg nesten at jeg bedriver omsorgssvikt.. Har prøvd å tatt henne opp kl 08.00 hver dag over lengre tid. Men det resulterer i en sur baby som sovner konstant. Ikke vil hun ha mat heller. Derfor føler jeg at det blir mot sin hensikt å ta henne opp tidligere.

Men så er det jo slik at når man har barn, ja da skal absolutt alle blande seg, komme med råd å fortelle meg hva jeg skal gjøre.

Absolutt alle påpeker at dette ikke er bra for barnet. Det er ikke gøy å bli fortalt at det er noe galt med barnet mitt! Noen har også vært så frekke at de beskylder MEG for å være lat. Det er tydeligvis vanskelig å forstå at et barn er glad i å sove. Derfor konkluderer de med at jeg ikke gidder å ha meg opp mens hun ligger våken i sengen. Jeg vet jo at dette ikke stemmer men det er klart at jeg blir lei meg når jeg hører at andre tviler på meg som mor!

Hva mener dere? er det galt av meg å la henne sove til hun våkner selv?

Er det noen andre som har opplevd baby med godt sovehjerte? Jeg trenger innspill til hva som er rett og galt i denne situasjonen.

Anonymous poster hash: 92340...d87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tid legges hun?

Tenker at når hun er 9mnd, så er hun fortsatt så sliten at det endrer seg nok. Mange barn trenger mye søvn! Det beste er å ikke styre det for mye.. Men om hun legges i 11-12tiden om natta, så ville jeg nok prøvd å legge henne tidligere for å få en mer normal rytme når dere begynner på jobb\bhg.. Frem til det ville jeg nok bare latt det være sånn..

Anonymous poster hash: f589b...0ae
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Så lenge hun legger på seg og følger sin egen kurve kan jeg ikke se noe galt med å la et barn sove så mye det vil. Jeg sov 15 timer i strekk fra jeg var tre mnd til jeg ble 12(?) ca.. Trengte rett og slett den søvnen, var ingenting galt med meg ;)

Drit i folk som slenger med leppa, makan!

Skrevet

Hvor mye sover hun på dagtid da? Hvis det er unormalt mye søvn i løpet av et døgn kan hun ha for lite jern. Sjekk hos legen.

Anonymous poster hash: 7a804...77e

Skrevet (endret)

Mange i den alderen våkner jo tidlig, for så å ha en lur sånn i 9-tida, f.eks. Kanskje hun bare har lært seg å sove mer sammenhengende?

Slapp av og nyt det!

Endret av the amazing spidermamma
Skrevet

Det beste tipset er å drite i hva alle sier.

Jeg hadde en b-baby. Hun holdt det gjerne gående utover kvelden, men ut over noen pupperunder på morran så sov hun gjerne til 10-11 hele det første året. Og jeg gadd ikke styre med å snu det - vi fikk jo rikelig med søvn og begge var fornøyde.

Vi fikk også høre at samsoving var å skape kjempeproblemer, at å ta henne opp ved minste kny var å skjemme henne bort, og at vi måtte banke igjennom rutiner fra dag 1.

Vel. Fra fylte 2 år har legging bestått av at jeg følger henne i seng, leser litt og synger en sang, lyset av og nattakos. Deretter ligger hun fornøyd og pludrer med bamsene en liten stund, før hun sovner. I helgene er hun oppe tidligst åtte - gjerne ni-halv ti.

Søvnmessig er hun overlegent det letteste barnet jeg noen gang har vært borti... og vi måtte ikke gjøre noen tiltak for å få det sånn, det har bare sklidd helt naturlig. De spådde "kjempeproblemene" har glimret med sitt fravær, selv om vi lot henne styre søvnrytmen selv det første året.

Hun er 6 nå, forøvrig.

Skrevet

...og etter fylte året har hun fulgt "aldersadekvat" leggetid. Både det og dagdupper justerte seg selv da hun begynte i barnehage 13 mnd gammel.

Skrevet

Hun legger seg mellom halv 8 - 8. Spiser godt og legger på seg akkurat som hun skal. Hun er ekstremt aktiv og blid som ei sol dagen lang. Men om jeg vekker henne tidlig er hun sur, urolig, spiser dårligere og virker generelt misfornøyd! Og derfor lurer jeg på hvordan folk kan påstå at det ikke er bra å la henne sove så lenge. Hun er jo så blid og fornøyd om dagene!

Hun har 2 dupper alt fra en halvtime til en time.

De første 3 mnd var helt forferdelige. Mannen måtte sykmelde seg fra jobb og vi sov på skift! Han tok henne om natten og jeg om dagen. Kuttet ammingen etter 3 mnd da det viste seg at jeg ikke hadde nok melk og næring, ungen hadde vært skrubbsulten siden fødselen! Samme dagen sov hun natten igjennom og siden har hun sovet så lenge! Jeg tenker at dette er det som blir normalt for henne. Men jeg blir så usikker etter å ha blitt rakket ned på av andre..

Skrevet

Hvis du er bekymret for at hun sover for mye fordi hun er slapp og utilpass, så ta henne med for en sjekk hos legen/helsestasjonen. Hvis du synes hun er pigg og glad, vokser, spiser og leker som normalt så vil jeg absolutt tro hun er av dem som trenger mye søvn. Husker fra da jeg var i permisjon - det var et par mødre som hadde barn som sov og sov. NOen sov lenge om morgenen (til 10), mens en annen tok mange dupper gjennom dagen. Min var mye våken, så jeg syntes det så helt magisk ut, syntes mammane var kjempeflinke og at det var jeg som gjorde noe feil...

Skrevet

Min mellomste sønn sov omtrent 18-19 timer i døgnet, lenge! Han var 4 år før han begynte å våkne før kl 10 i helgene. Fikk og høre at det var noe galt med han, at det ikke var normalt, at jeg hadde det aaaaltfor lett med han, bla bla bla. Han er nå 7 år, fortsatt glad i å ligge lenge, står gjerne opp i 9 tida i helgene (men ikke noe problem å få opp på morran til skolen)

En vanlig dag når han var 2-3 mnd så omtrent slik ut

Sto opp kl 9. Fikk mat. Sovna 10

Sov til ca 13. fikk mat, lekte litt, sovna rundt 14-14.30.
Sov til ca 17, fikk mat, lekte, ble stelt og lagt kl 19.

Man får liksom ikke gjort så mye med at de vil sove, så så lenge vekta går rette veien og trivselen er på topp, så bør du bare drite i hva andre sier...

Anonymous poster hash: 617df...fb8
Skrevet

Hun legger seg mellom halv 8 - 8. Spiser godt og legger på seg akkurat som hun skal. Hun er ekstremt aktiv og blid som ei sol dagen lang. Men om jeg vekker henne tidlig er hun sur, urolig, spiser dårligere og virker generelt misfornøyd! Og derfor lurer jeg på hvordan folk kan påstå at det ikke er bra å la henne sove så lenge. Hun er jo så blid og fornøyd om dagene!

Hun har 2 dupper alt fra en halvtime til en time.

De første 3 mnd var helt forferdelige. Mannen måtte sykmelde seg fra jobb og vi sov på skift! Han tok henne om natten og jeg om dagen. Kuttet ammingen etter 3 mnd da det viste seg at jeg ikke hadde nok melk og næring, ungen hadde vært skrubbsulten siden fødselen! Samme dagen sov hun natten igjennom og siden har hun sovet så lenge! Jeg tenker at dette er det som blir normalt for henne. Men jeg blir så usikker etter å ha blitt rakket ned på av andre..

Da høres det jo ut som dere har en flott rytme på ting nå! La henne sove. Hun vokser og endrer seg, og vil endre søvnmønsteret sitt etterhvert som hennes behov endrer seg. Blås i hva andre sier :-)

Skrevet

To av mine var også sånn. Sov store deler av døgnet. Hun ene kan fremdeles sove til over 10 i helgene selv om hun legges 19. Hun er nå 3 år. 1 åringen legges mellom 18 og 1830 og sover gjerne til Kl 09- 0930 om han ikke vekkes. Han sover i tillegg 2-3 timer på dagen.

Skrevet

Jeg var slik, og det var eldste hos oss også. Jeg la meg til vanlig tid om kvelden og sov til i 10-11 tiden når jeg var liten.

Eldste her sov også lenge. Når mannen gikk på jobb i 6-7 tiden i ukedagene våknet eldste når han sov på vårt rom og fikk mm. Så sov vi begge noen få timer til. Når han fikk eget rom sov han gjerne enda lengre. Det var slik at vi lurte jo litt noen ganger, men han sov masse på dagen også. Hadde et godt sovehjerte. Han sov fra ca. kl. 20 om kvelden til 9 og 10 om morgenen i tillegg til 2 1/2 - 3 timer på dagen til han var ca. 3 år. Da var det brått slutt på sovinga og siden har han aldri sovet lenge :P

Skrevet

Tusen takk for alle fine svar! Det er godt å høre at dette er normalt og at jeg ikke er alene om å ha et barn som er glad i å sove. Det er jo egentlig luksus! Bare så utrolig synd at folk må slenge ut så mye dritt, da begynner man jo å lure til slutt.

Tror helt ærlig at mange av kommentarene kommer av sjalusi. Som er forståelig.. Men kommentarer om at jeg er lat kan man virkelig spare seg for!

Skal ta rådene om å drite i hva andre mener til etterettning å heller nyte det så lenge det varer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...