Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #1 Skrevet 4. februar 2015 Kan ikke fatte at ikke flere vaksinerer seg. Jeg vaksinerer meg hvert år for å beskytte meg, folk med redusert imunforsvar og eldre rundt meg. Koster meg ca 200 kroner. Har aldri hatt noen bivirkninger. Og nei det er ikke vondt. Faktisk er det så smertefritt at det er ikke alltid jeg kjenner stikket. Deilig å slippe å tenke på influensa og spesielt godt å vite at jeg ikke er med å spre driten som tar livet av 1000 nordmenn hvert år. Anonymous poster hash: 26a68...17b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #2 Skrevet 4. februar 2015 Ok! Anonymous poster hash: 32987...fac
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #3 Skrevet 4. februar 2015 Vel, så lenge vaksinen ikke er nok utprøvd og beskytter kun mot EN type virus (mens influensavirus muterer hvert år, og det er ikke sikkert vaksinen treffer), så tar jeg ikke den. Søsteren min fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen, mens hun tåler influensa veldig greit. Forstår heller ikke hvorfor jeg skal vaksinere meg for å beskytte folk i risikogrupper - når man har en sykdom som gjør at man har svekket immunforsvar, så sørger man selv for å bli vaksinert vel? Anonymous poster hash: d93f1...705
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #4 Skrevet 4. februar 2015 Vel, så lenge vaksinen ikke er nok utprøvd og beskytter kun mot EN type virus (mens influensavirus muterer hvert år, og det er ikke sikkert vaksinen treffer), så tar jeg ikke den. Søsteren min fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen, mens hun tåler influensa veldig greit. Forstår heller ikke hvorfor jeg skal vaksinere meg for å beskytte folk i risikogrupper - når man har en sykdom som gjør at man har svekket immunforsvar, så sørger man selv for å bli vaksinert vel? Anonymous poster hash: d93f1...705 Det går ikke an å si at influensavaksinen ikke er utprøvd, det er den mest utprøvde vaksinen som finnes. Selvfølgelig vil noen av og til oppleve bivirkninger, slik er det med alle medisiner. Man sier ikke at paracet er farlig og ikke utprøvd selv om noen opplever bivirkninger. Men jeg tar heller ikke vaksinen. Er 40 år gammel og har hatt influensa en gang i mitt liv, tar ikke en sprøyte hvert år for å beskytte meg mot noe en gjennomsnittlig blir smittet med 4 ganger i livet. Når jeg blir gammel og skral så jeg ikke tåler sykdom så godt lenger skal jeg ta den. Anonymous poster hash: 44569...9a6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #5 Skrevet 4. februar 2015 Nå har jeg hatt influnsa 1 gang på 30 år, så nei, jeg kommer ikke til å ta den. Hadde jeg vært i risikogruppen selv, så kanskje. Men jeg kan faktisk ikke vaksinere meg med en vaksine man ikke vet funker hvert eneste år fordi jeg skal beskytte alle andre. Sorry. Anonymous poster hash: 4939a...d4e
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #6 Skrevet 4. februar 2015 Vel, så lenge vaksinen ikke er nok utprøvd og beskytter kun mot EN type virus (mens influensavirus muterer hvert år, og det er ikke sikkert vaksinen treffer), så tar jeg ikke den. Søsteren min fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen, mens hun tåler influensa veldig greit. Forstår heller ikke hvorfor jeg skal vaksinere meg for å beskytte folk i risikogrupper - når man har en sykdom som gjør at man har svekket immunforsvar, så sørger man selv for å bli vaksinert vel? Anonymous poster hash: d93f1...705 Det går ikke an å si at influensavaksinen ikke er utprøvd, det er den mest utprøvde vaksinen som finnes. Selvfølgelig vil noen av og til oppleve bivirkninger, slik er det med alle medisiner. Man sier ikke at paracet er farlig og ikke utprøvd selv om noen opplever bivirkninger. Men jeg tar heller ikke vaksinen. Er 40 år gammel og har hatt influensa en gang i mitt liv, tar ikke en sprøyte hvert år for å beskytte meg mot noe en gjennomsnittlig blir smittet med 4 ganger i livet. Når jeg blir gammel og skral så jeg ikke tåler sykdom så godt lenger skal jeg ta den. Anonymous poster hash: 44569...9a6 Nei, det er ikke "den mest utprøvde vaksinen", sammenlignet med vaksiner mot meslinger, polio og andre DØDELIGE sykdommer. Jeg er ikke i en risikogruppe, man får influensa hvert 10. år og ikke hvert år, hvorfor i all verden skal jeg vaksineres hvert år? Alle andre vaksiner blir ikke gitt hvert eneste år, men med mange års mellomrom (er vel 10 år mellom hver boostervaksine mot difteri, polio, stivkrampe osv? De som er i risikogruppe må vaksinere seg selv, det er deres ansvar. På samme måte vil jeg ikke vaksinere mitt nye barn mot rotavirus - det er heller ikke et virus man får hvert år, de aller færreste dør av det, og vaksinen er ny. Anonymous poster hash: d93f1...705
Elsker livet Skrevet 4. februar 2015 #7 Skrevet 4. februar 2015 Kunne vi bestilt vaksinen på nettet og tatt den hjemme hadde vi muligens gjort det. Det står ikke på prisen, men på at det krever litt arbeid å få det gjort. Dessuten kan jeg ikke huske sist jeg hadde influensa. Nå jobber jeg ikke i helsevesenet lengre, så det er sannsynligheten for at jeg skulle smitte noen i risikogruppen er veldig liten.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #8 Skrevet 4. februar 2015 Vel, så lenge vaksinen ikke er nok utprøvd og beskytter kun mot EN type virus (mens influensavirus muterer hvert år, og det er ikke sikkert vaksinen treffer), så tar jeg ikke den. Søsteren min fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen, mens hun tåler influensa veldig greit. Forstår heller ikke hvorfor jeg skal vaksinere meg for å beskytte folk i risikogrupper - når man har en sykdom som gjør at man har svekket immunforsvar, så sørger man selv for å bli vaksinert vel? Anonymous poster hash: d93f1...705 Det går ikke an å si at influensavaksinen ikke er utprøvd, det er den mest utprøvde vaksinen som finnes. Selvfølgelig vil noen av og til oppleve bivirkninger, slik er det med alle medisiner. Man sier ikke at paracet er farlig og ikke utprøvd selv om noen opplever bivirkninger. Men jeg tar heller ikke vaksinen. Er 40 år gammel og har hatt influensa en gang i mitt liv, tar ikke en sprøyte hvert år for å beskytte meg mot noe en gjennomsnittlig blir smittet med 4 ganger i livet. Når jeg blir gammel og skral så jeg ikke tåler sykdom så godt lenger skal jeg ta den. Anonymous poster hash: 44569...9a6 Nei, det er ikke "den mest utprøvde vaksinen", sammenlignet med vaksiner mot meslinger, polio og andre DØDELIGE sykdommer. Jeg er ikke i en risikogruppe, man får influensa hvert 10. år og ikke hvert år, hvorfor i all verden skal jeg vaksineres hvert år? Alle andre vaksiner blir ikke gitt hvert eneste år, men med mange års mellomrom (er vel 10 år mellom hver boostervaksine mot difteri, polio, stivkrampe osv? De som er i risikogruppe må vaksinere seg selv, det er deres ansvar. På samme måte vil jeg ikke vaksinere mitt nye barn mot rotavirus - det er heller ikke et virus man får hvert år, de aller færreste dør av det, og vaksinen er ny. Anonymous poster hash: d93f1...705 Det hjelper ikke hva du sier. sesong influensavaksinen er faktisk den mest utprøvde og tryggeste vaksinen vi har. Vi har 60 års erfaring med den (google det). Merkelig at "alle" synes det er greit å spre smitte så lenge det ikke rammer seg selv. Finnes svake mennesker som faktisk ikke har mulighet for å ta vaksine selv. Ofte blir jo disse gruppene dratt frem når en snakker om barnevaksinene. Og du vil kun vaksinere mot DØDLIGE sykdommer? 1000 døde hver år er vel "litt" dødlig. Men så er det jo ofte slik, så lenge det ikke rammer en selv så er det greit. Anonymous poster hash: 26a68...17b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #9 Skrevet 4. februar 2015 Vel, så lenge vaksinen ikke er nok utprøvd og beskytter kun mot EN type virus (mens influensavirus muterer hvert år, og det er ikke sikkert vaksinen treffer), så tar jeg ikke den. Søsteren min fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen, mens hun tåler influensa veldig greit. Forstår heller ikke hvorfor jeg skal vaksinere meg for å beskytte folk i risikogrupper - når man har en sykdom som gjør at man har svekket immunforsvar, så sørger man selv for å bli vaksinert vel? Anonymous poster hash: d93f1...705 Det går ikke an å si at influensavaksinen ikke er utprøvd, det er den mest utprøvde vaksinen som finnes. Selvfølgelig vil noen av og til oppleve bivirkninger, slik er det med alle medisiner. Man sier ikke at paracet er farlig og ikke utprøvd selv om noen opplever bivirkninger. Men jeg tar heller ikke vaksinen. Er 40 år gammel og har hatt influensa en gang i mitt liv, tar ikke en sprøyte hvert år for å beskytte meg mot noe en gjennomsnittlig blir smittet med 4 ganger i livet. Når jeg blir gammel og skral så jeg ikke tåler sykdom så godt lenger skal jeg ta den. Anonymous poster hash: 44569...9a6 Nei, det er ikke "den mest utprøvde vaksinen", sammenlignet med vaksiner mot meslinger, polio og andre DØDELIGE sykdommer. Jeg er ikke i en risikogruppe, man får influensa hvert 10. år og ikke hvert år, hvorfor i all verden skal jeg vaksineres hvert år? Alle andre vaksiner blir ikke gitt hvert eneste år, men med mange års mellomrom (er vel 10 år mellom hver boostervaksine mot difteri, polio, stivkrampe osv? De som er i risikogruppe må vaksinere seg selv, det er deres ansvar. På samme måte vil jeg ikke vaksinere mitt nye barn mot rotavirus - det er heller ikke et virus man får hvert år, de aller færreste dør av det, og vaksinen er ny. Anonymous poster hash: d93f1...705 Det hjelper ikke hva du sier. sesong influensavaksinen er faktisk den mest utprøvde og tryggeste vaksinen vi har. Vi har 60 års erfaring med den (google det). Merkelig at "alle" synes det er greit å spre smitte så lenge det ikke rammer seg selv. Finnes svake mennesker som faktisk ikke har mulighet for å ta vaksine selv. Ofte blir jo disse gruppene dratt frem når en snakker om barnevaksinene. Og du vil kun vaksinere mot DØDLIGE sykdommer? 1000 døde hver år er vel "litt" dødlig. Men så er det jo ofte slik, så lenge det ikke rammer en selv så er det greit. Anonymous poster hash: 26a68...17b Influensa rammer ikke hvert år, man treffer ikke på viruset hvert år. Meslinger, røde hunder, difteri, polio osv er det SAMME viruset hele tiden, derfor er vaksinen effektiv. Influensa muterer hvert år, noen ganger enda oftere. Hvorfor skal man vaksineres hvert år mot en sykdom man får 3-4 ganger i løpet av livet? Og vær så snill, lær deg å skrive før du poster noe på et forum. Det gjør vondt i øynene å lese en tekst med så mange skrivefeil. Anonymous poster hash: d93f1...705
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #10 Skrevet 4. februar 2015 Vel, så lenge vaksinen ikke er nok utprøvd og beskytter kun mot EN type virus (mens influensavirus muterer hvert år, og det er ikke sikkert vaksinen treffer), så tar jeg ikke den. Søsteren min fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen, mens hun tåler influensa veldig greit. Forstår heller ikke hvorfor jeg skal vaksinere meg for å beskytte folk i risikogrupper - når man har en sykdom som gjør at man har svekket immunforsvar, så sørger man selv for å bli vaksinert vel? Anonymous poster hash: d93f1...705 Det går ikke an å si at influensavaksinen ikke er utprøvd, det er den mest utprøvde vaksinen som finnes. Selvfølgelig vil noen av og til oppleve bivirkninger, slik er det med alle medisiner. Man sier ikke at paracet er farlig og ikke utprøvd selv om noen opplever bivirkninger. Men jeg tar heller ikke vaksinen. Er 40 år gammel og har hatt influensa en gang i mitt liv, tar ikke en sprøyte hvert år for å beskytte meg mot noe en gjennomsnittlig blir smittet med 4 ganger i livet. Når jeg blir gammel og skral så jeg ikke tåler sykdom så godt lenger skal jeg ta den. Anonymous poster hash: 44569...9a6 Nei, det er ikke "den mest utprøvde vaksinen", sammenlignet med vaksiner mot meslinger, polio og andre DØDELIGE sykdommer. Jeg er ikke i en risikogruppe, man får influensa hvert 10. år og ikke hvert år, hvorfor i all verden skal jeg vaksineres hvert år? Alle andre vaksiner blir ikke gitt hvert eneste år, men med mange års mellomrom (er vel 10 år mellom hver boostervaksine mot difteri, polio, stivkrampe osv? De som er i risikogruppe må vaksinere seg selv, det er deres ansvar. På samme måte vil jeg ikke vaksinere mitt nye barn mot rotavirus - det er heller ikke et virus man får hvert år, de aller færreste dør av det, og vaksinen er ny. Anonymous poster hash: d93f1...705 Det hjelper ikke hva du sier. sesong influensavaksinen er faktisk den mest utprøvde og tryggeste vaksinen vi har. Vi har 60 års erfaring med den (google det). Merkelig at "alle" synes det er greit å spre smitte så lenge det ikke rammer seg selv. Finnes svake mennesker som faktisk ikke har mulighet for å ta vaksine selv. Ofte blir jo disse gruppene dratt frem når en snakker om barnevaksinene. Og du vil kun vaksinere mot DØDLIGE sykdommer? 1000 døde hver år er vel "litt" dødlig. Men så er det jo ofte slik, så lenge det ikke rammer en selv så er det greit. Anonymous poster hash: 26a68...17b Influensa rammer ikke hvert år, man treffer ikke på viruset hvert år. Meslinger, røde hunder, difteri, polio osv er det SAMME viruset hele tiden, derfor er vaksinen effektiv. Influensa muterer hvert år, noen ganger enda oftere. Hvorfor skal man vaksineres hvert år mot en sykdom man får 3-4 ganger i løpet av livet? Og vær så snill, lær deg å skrive før du poster noe på et forum. Det gjør vondt i øynene å lese en tekst med så mange skrivefeil. Anonymous poster hash: d93f1...705 For å spare 1000 liv hvert år? Men du virker jo ikke som en særlig sympatisk person så jeg forstår at du ikke klarer å se det Anonymous poster hash: 26a68...17b
Salomine Skrevet 4. februar 2015 #11 Skrevet 4. februar 2015 Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg blir anbefalt å ta influensavaksine hvert år. Noen år har jeg gjort det, andre ikke. Noen ganger kjenner jeg ingenting etter vaksinen, andre ganger har jeg fått en influensaliknende reaksjon, men den varer ikke så lenge som en vanlig influensa. Fra fastlegen min har jeg fått visst at det ikke er slik lengre, at hvem som helst kan be om og få influensavaksine. Man må ha en sykdom eller andre forhold(for eksempel noen i familien med nedsatt immunforsvar),for å få den. Det er heller ikke slik at man ikke kan få den influensaen man er vaksinert mot, men man får den da lettere. Så ja, hvis man vaksinerer seg hindrer man at svekkete/syke personer blir smittet, både de som er vaksinert og de som ikke er. Ellers tåler nok friske, spreke mennesker en influensa. Mange mener det er sunt å trigge immunforsvaret med en influensa av og til. Men til dem som ikke er vaksinert....vær så snill å hold dere hjemme med influensaen. Ikke dra halvsyke på jobb, buss osv, man vet aldri hvem som blir veldig dårlig av å bli smittet med influensa.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #12 Skrevet 4. februar 2015 Unnskyld for at jeg har sprøyteskrekk hvis det plager deg sånn Anonymous poster hash: afd91...f9e
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #13 Skrevet 4. februar 2015 Hvorfor skal jeg ta den?? Har ikke hatt influensa siden jeg var barn... Så bortkastet spør du meg... Anonymous poster hash: 7baf4...9c0
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #14 Skrevet 4. februar 2015 Til de som har tatt vaksinen, særlig hvis dere reiser utenfor landet, bare var klar over at årets vaksine ikke er så effektiv. Grunnen til det er at WHO utvikler vaksinen ila våren basert på antakelser om hvordan viruset skal oppføre seg og mutere. De siste årene har vaksinen dekket influensa type A (H1N1 og H3N2) og type B. Årets vaksine bommet på hvordan H3N2 skulle mutere, og tilfeldigvis er det den typen influensa som er mest utbredts i deler av verden i år. Pga hyppige mutasjoner er det heller ikke mulig å oppnå flokkimmunitet på samme måte som med meslingvaksinen. 100% effektivtet får man aldri av samme grunn. Derfor er vaksinen mindre effektiv enn vanlig. Effektiviteten av vaksinen i deler av Amerika er ned mot 0%, der jeg bor i Sveits er den på ca. 25%. På mannens jobb er de alle vaksinert, men kjempe mange er syke likevel. Full epidemi her siden midten av januar. Mannen tok vaksinen i år siden han fikk tilbud om det på jobben og reiser mye, men vi andre tar den ikke og holder oss til god håndhygiene. Anonymous poster hash: ad0aa...566
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #15 Skrevet 4. februar 2015 Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg blir anbefalt å ta influensavaksine hvert år. Noen år har jeg gjort det, andre ikke. Noen ganger kjenner jeg ingenting etter vaksinen, andre ganger har jeg fått en influensaliknende reaksjon, men den varer ikke så lenge som en vanlig influensa. Fra fastlegen min har jeg fått visst at det ikke er slik lengre, at hvem som helst kan be om og få influensavaksine. Man må ha en sykdom eller andre forhold(for eksempel noen i familien med nedsatt immunforsvar),for å få den.Det er heller ikke slik at man ikke kan få den influensaen man er vaksinert mot, men man får den da lettere. Så ja, hvis man vaksinerer seg hindrer man at svekkete/syke personer blir smittet, både de som er vaksinert og de som ikke er.Ellers tåler nok friske, spreke mennesker en influensa. Mange mener det er sunt å trigge immunforsvaret med en influensa av og til.Men til dem som ikke er vaksinert....vær så snill å hold dere hjemme med influensaen. Ikke dra halvsyke på jobb, buss osv, man vet aldri hvem som blir veldig dårlig av å bli smittet med influensa. Støtter siste del om å holde seg hjemme ved influensa. Fikk den i 2005 og var syk som en hund i 1 uke, svekket i 3 uker. Smittekilden var en mannlig kollega som var så unnværlig på jobb (i hvert fall i hodet hans) at han ikke kunne holde seg hjem. Enden på visa var at han smittet så å si alle i tur og orden, og avdelingen fungerte dårlig i over 1 mnd. Derfor er jeg en sterk motstander av karensdager ved sykemelding, det blir bare en oppfodring til å dele bakterier med andre. Har du influensa, er plassen din under dynen hjem, ikke blant folk. Anonymous poster hash: ad0aa...566
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #16 Skrevet 4. februar 2015 Til de som har tatt vaksinen, særlig hvis dere reiser utenfor landet, bare var klar over at årets vaksine ikke er så effektiv. Grunnen til det er at WHO utvikler vaksinen ila våren basert på antakelser om hvordan viruset skal oppføre seg og mutere. De siste årene har vaksinen dekket influensa type A (H1N1 og H3N2) og type B. Årets vaksine bommet på hvordan H3N2 skulle mutere, og tilfeldigvis er det den typen influensa som er mest utbredts i deler av verden i år. Pga hyppige mutasjoner er det heller ikke mulig å oppnå flokkimmunitet på samme måte som med meslingvaksinen. 100% effektivtet får man aldri av samme grunn. Derfor er vaksinen mindre effektiv enn vanlig. Effektiviteten av vaksinen i deler av Amerika er ned mot 0%, der jeg bor i Sveits er den på ca. 25%. På mannens jobb er de alle vaksinert, men kjempe mange er syke likevel. Full epidemi her siden midten av januar. Mannen tok vaksinen i år siden han fikk tilbud om det på jobben og reiser mye, men vi andre tar den ikke og holder oss til god håndhygiene. Anonymous poster hash: ad0aa...566 Jepp, så ikke så lurt å ta en vaksine som nesten ikke beskytter verken deg eller noen andre. Det jeg ville frem til, men da blir jeg kalt av noen anonyme for "usympatisk". Usympatisk fordi jeg ikke vil tilføre kroppen unødvendig smitte? Anonymous poster hash: d93f1...705
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #17 Skrevet 4. februar 2015 Det er ikke alltid de treffer like godt, men hva om de får en fulltreffer på årets influensatyper? Jeg tar vaksinen hvert år for å beskytte eldre samt de som ikke kan ta vaksinen. På samme måte som jeg vaksinerte meg jevnlig mot andre sykdommer. Menneskers immunforsvar er som en oppned U. Det bygger seg opp fra fødselen mot en topp når vi er i 20 årene. Etter dette svekkes immunforsvaret, noe som medfører at eldre mennesker har et svakere immunforsvar enn yngre. Dette på grunn av at vi ved økt alder får mindre av "hukommelsescellene" som kjenner igjen sykdom, noe som fører til at eldre blir sykere før kroppen klarer å kjempe imot. Reduserte "hukommelsesceller" gjør også at eldre har mindre effekt av vaksiner enn yngre. Så ja, jeg tar vaksinen for å beskytte de rundt meg. Nei, det er ikke alltid vaksinen treffer 100%, men da har jeg i det minste gjort det jeg kan! Anonymous poster hash: 1db87...c16
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #18 Skrevet 4. februar 2015 Selv om de ikke får inn en fulltreffer hvert år så beskytter den jo. Og om du blir syk så får du det lettere på samme måten som ved f.eks. Kikhostevaksinen. Den beskytter heller ikke 100%, men det er jo bedre med litt beskyttelse en ingenting. For øvrig så bruker de å treffe ganske godt. En influensavaksine beskytter som regel mot 3 influensatyper. Dette året har de truffet på 2,5 av 3. den halve fordi den ene influensatypen har endret seg litt, men ifølge fhi.no så vet de fortsatt ikke om dette kommer til å bety noe for virkningen av vaksinen. Anonymous poster hash: 26a68...17b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #19 Skrevet 4. februar 2015 Det er ikke alltid de treffer like godt, men hva om de får en fulltreffer på årets influensatyper? Jeg tar vaksinen hvert år for å beskytte eldre samt de som ikke kan ta vaksinen. På samme måte som jeg vaksinerte meg jevnlig mot andre sykdommer. Menneskers immunforsvar er som en oppned U. Det bygger seg opp fra fødselen mot en topp når vi er i 20 årene. Etter dette svekkes immunforsvaret, noe som medfører at eldre mennesker har et svakere immunforsvar enn yngre. Dette på grunn av at vi ved økt alder får mindre av "hukommelsescellene" som kjenner igjen sykdom, noe som fører til at eldre blir sykere før kroppen klarer å kjempe imot. Reduserte "hukommelsesceller" gjør også at eldre har mindre effekt av vaksiner enn yngre. Så ja, jeg tar vaksinen for å beskytte de rundt meg. Nei, det er ikke alltid vaksinen treffer 100%, men da har jeg i det minste gjort det jeg kan! Anonymous poster hash: 1db87...c16 Men hvorfor tar ikke de eldre vaksine for å beskytte seg selv da? Jeg får bivirkninger av mange kjemiske virkestoffer, så tør rett og slett ikke ta vaksinen. Skal jeg bli sykmeldt og ligge dårlig i flere dager hvert år for at folk i risikogruppa (selvfølgelig de som KAN vaksinere seg) slipper å ta vaksinen selv? Anonymous poster hash: d93f1...705
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #20 Skrevet 4. februar 2015 Selv om de ikke får inn en fulltreffer hvert år så beskytter den jo. Og om du blir syk så får du det lettere på samme måten som ved f.eks. Kikhostevaksinen. Den beskytter heller ikke 100%, men det er jo bedre med litt beskyttelse en ingenting. For øvrig så bruker de å treffe ganske godt. En influensavaksine beskytter som regel mot 3 influensatyper. Dette året har de truffet på 2,5 av 3. den halve fordi den ene influensatypen har endret seg litt, men ifølge fhi.no så vet de fortsatt ikke om dette kommer til å bety noe for virkningen av vaksinen. Anonymous poster hash: 26a68...17b De vet det allerede i andre land, 0% effektivitet i den franske delen av Canada (min hjertesyk, vaksinert far har fått beskjed om å være veldig forsiktig) og 23-25% i Sveits der epidemien er i full gang. Får håpe beskyttelsen er bedre i Norge. Anonymous poster hash: ad0aa...566
Sint naken biltyv Skrevet 4. februar 2015 #21 Skrevet 4. februar 2015 Vel, så lenge vaksinen ikke er nok utprøvd og beskytter kun mot EN type virus (mens influensavirus muterer hvert år, og det er ikke sikkert vaksinen treffer), så tar jeg ikke den. Søsteren min fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen, mens hun tåler influensa veldig greit. Forstår heller ikke hvorfor jeg skal vaksinere meg for å beskytte folk i risikogrupper - når man har en sykdom som gjør at man har svekket immunforsvar, så sørger man selv for å bli vaksinert vel? Anonymous poster hash: d93f1...705 Det går ikke an å si at influensavaksinen ikke er utprøvd, det er den mest utprøvde vaksinen som finnes. Selvfølgelig vil noen av og til oppleve bivirkninger, slik er det med alle medisiner. Man sier ikke at paracet er farlig og ikke utprøvd selv om noen opplever bivirkninger. Men jeg tar heller ikke vaksinen. Er 40 år gammel og har hatt influensa en gang i mitt liv, tar ikke en sprøyte hvert år for å beskytte meg mot noe en gjennomsnittlig blir smittet med 4 ganger i livet. Når jeg blir gammel og skral så jeg ikke tåler sykdom så godt lenger skal jeg ta den. Anonymous poster hash: 44569...9a6 Nei, det er ikke "den mest utprøvde vaksinen", sammenlignet med vaksiner mot meslinger, polio og andre DØDELIGE sykdommer. Jeg er ikke i en risikogruppe, man får influensa hvert 10. år og ikke hvert år, hvorfor i all verden skal jeg vaksineres hvert år? Alle andre vaksiner blir ikke gitt hvert eneste år, men med mange års mellomrom (er vel 10 år mellom hver boostervaksine mot difteri, polio, stivkrampe osv? De som er i risikogruppe må vaksinere seg selv, det er deres ansvar. På samme måte vil jeg ikke vaksinere mitt nye barn mot rotavirus - det er heller ikke et virus man får hvert år, de aller færreste dør av det, og vaksinen er ny. Anonymous poster hash: d93f1...705 Det hjelper ikke hva du sier. sesong influensavaksinen er faktisk den mest utprøvde og tryggeste vaksinen vi har. Vi har 60 års erfaring med den (google det). Merkelig at "alle" synes det er greit å spre smitte så lenge det ikke rammer seg selv. Finnes svake mennesker som faktisk ikke har mulighet for å ta vaksine selv. Ofte blir jo disse gruppene dratt frem når en snakker om barnevaksinene. Og du vil kun vaksinere mot DØDLIGE sykdommer? 1000 døde hver år er vel "litt" dødlig. Men så er det jo ofte slik, så lenge det ikke rammer en selv så er det greit. Anonymous poster hash: 26a68...17b Influensa rammer ikke hvert år, man treffer ikke på viruset hvert år. Meslinger, røde hunder, difteri, polio osv er det SAMME viruset hele tiden, derfor er vaksinen effektiv. Influensa muterer hvert år, noen ganger enda oftere. Hvorfor skal man vaksineres hvert år mot en sykdom man får 3-4 ganger i løpet av livet? Og vær så snill, lær deg å skrive før du poster noe på et forum. Det gjør vondt i øynene å lese en tekst med så mange skrivefeil. Anonymous poster hash: d93f1...705 Får du vondt i øyna av å lese den teksten er det noe galt med deg. Kanskje du kunne trengt en vaksine eller en tur til legen? Virker sånn
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #22 Skrevet 4. februar 2015 Vel, så lenge vaksinen ikke er nok utprøvd og beskytter kun mot EN type virus (mens influensavirus muterer hvert år, og det er ikke sikkert vaksinen treffer), så tar jeg ikke den. Søsteren min fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen, mens hun tåler influensa veldig greit. Forstår heller ikke hvorfor jeg skal vaksinere meg for å beskytte folk i risikogrupper - når man har en sykdom som gjør at man har svekket immunforsvar, så sørger man selv for å bli vaksinert vel? Anonymous poster hash: d93f1...705 Det går ikke an å si at influensavaksinen ikke er utprøvd, det er den mest utprøvde vaksinen som finnes. Selvfølgelig vil noen av og til oppleve bivirkninger, slik er det med alle medisiner. Man sier ikke at paracet er farlig og ikke utprøvd selv om noen opplever bivirkninger. Men jeg tar heller ikke vaksinen. Er 40 år gammel og har hatt influensa en gang i mitt liv, tar ikke en sprøyte hvert år for å beskytte meg mot noe en gjennomsnittlig blir smittet med 4 ganger i livet. Når jeg blir gammel og skral så jeg ikke tåler sykdom så godt lenger skal jeg ta den. Anonymous poster hash: 44569...9a6 Nei, det er ikke "den mest utprøvde vaksinen", sammenlignet med vaksiner mot meslinger, polio og andre DØDELIGE sykdommer. Jeg er ikke i en risikogruppe, man får influensa hvert 10. år og ikke hvert år, hvorfor i all verden skal jeg vaksineres hvert år? Alle andre vaksiner blir ikke gitt hvert eneste år, men med mange års mellomrom (er vel 10 år mellom hver boostervaksine mot difteri, polio, stivkrampe osv? De som er i risikogruppe må vaksinere seg selv, det er deres ansvar. På samme måte vil jeg ikke vaksinere mitt nye barn mot rotavirus - det er heller ikke et virus man får hvert år, de aller færreste dør av det, og vaksinen er ny. Anonymous poster hash: d93f1...705 Det hjelper ikke hva du sier. sesong influensavaksinen er faktisk den mest utprøvde og tryggeste vaksinen vi har. Vi har 60 års erfaring med den (google det). Merkelig at "alle" synes det er greit å spre smitte så lenge det ikke rammer seg selv. Finnes svake mennesker som faktisk ikke har mulighet for å ta vaksine selv. Ofte blir jo disse gruppene dratt frem når en snakker om barnevaksinene. Og du vil kun vaksinere mot DØDLIGE sykdommer? 1000 døde hver år er vel "litt" dødlig. Men så er det jo ofte slik, så lenge det ikke rammer en selv så er det greit. Anonymous poster hash: 26a68...17b Influensa rammer ikke hvert år, man treffer ikke på viruset hvert år. Meslinger, røde hunder, difteri, polio osv er det SAMME viruset hele tiden, derfor er vaksinen effektiv. Influensa muterer hvert år, noen ganger enda oftere. Hvorfor skal man vaksineres hvert år mot en sykdom man får 3-4 ganger i løpet av livet? Og vær så snill, lær deg å skrive før du poster noe på et forum. Det gjør vondt i øynene å lese en tekst med så mange skrivefeil. Anonymous poster hash: d93f1...705 Får du vondt i øyna av å lese den teksten er det noe galt med deg. Kanskje du kunne trengt en vaksine eller en tur til legen? Virker sånn Og DER kommer hun med de stygge svarene i alle tråder. Du har ingenting annet å tilføre dette forumet, bortsett fra å slenge dritt til alt og alle? Ja, jeg synes det er forstyrrende å lese en tekst med mange skrivefeil, og klarer ikke å ta en person som skriver slik på alvor. Det finnes for øvrig ingen vaksine mot vondt Anonymous poster hash: d93f1...705
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #23 Skrevet 4. februar 2015 Det er ikke alltid de treffer like godt, men hva om de får en fulltreffer på årets influensatyper? Jeg tar vaksinen hvert år for å beskytte eldre samt de som ikke kan ta vaksinen. På samme måte som jeg vaksinerte meg jevnlig mot andre sykdommer. Menneskers immunforsvar er som en oppned U. Det bygger seg opp fra fødselen mot en topp når vi er i 20 årene. Etter dette svekkes immunforsvaret, noe som medfører at eldre mennesker har et svakere immunforsvar enn yngre. Dette på grunn av at vi ved økt alder får mindre av "hukommelsescellene" som kjenner igjen sykdom, noe som fører til at eldre blir sykere før kroppen klarer å kjempe imot. Reduserte "hukommelsesceller" gjør også at eldre har mindre effekt av vaksiner enn yngre. Så ja, jeg tar vaksinen for å beskytte de rundt meg. Nei, det er ikke alltid vaksinen treffer 100%, men da har jeg i det minste gjort det jeg kan!Anonymous poster hash: 1db87...c16 Delvis sant. Men grunnen til at eldre mennesker ikke ble så syke av svineinfluensa i 2009 var at de hadde vært eksponert mot en lignende variant for noen tiår siden. Og selv var jeg den i familien som ble minst syk, ifølge legen fordi jeg fikk influensa i 2005. At vaksinen ikke alltid treffer riktigog flokk-effekten av vaksinen ikke er så god pga hyppige mutasjoner samtidig som man utvikler noe motstand mot fremtidige varianter når man får influensa er for meg gode nok argumenter for å ikke vaksinere meg så lenge jeg er ung og frisk. Men et desto sterkere argument for at folk skal ha god håndhygiene og holde seg hjemme når de er syke. Jeg var i Japan nylig og ble imponert over hvor opptatt de er av å unngå å smitte andre når de er dårlige; der er det selvsgat at man bruker munnbind dersom man er forkjølet. Vi er rimelig slappe på denne fronten i Europa. Anonymous poster hash: ad0aa...566
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #24 Skrevet 4. februar 2015 Det er ikke alltid de treffer like godt, men hva om de får en fulltreffer på årets influensatyper? Jeg tar vaksinen hvert år for å beskytte eldre samt de som ikke kan ta vaksinen. På samme måte som jeg vaksinerte meg jevnlig mot andre sykdommer. Menneskers immunforsvar er som en oppned U. Det bygger seg opp fra fødselen mot en topp når vi er i 20 årene. Etter dette svekkes immunforsvaret, noe som medfører at eldre mennesker har et svakere immunforsvar enn yngre. Dette på grunn av at vi ved økt alder får mindre av "hukommelsescellene" som kjenner igjen sykdom, noe som fører til at eldre blir sykere før kroppen klarer å kjempe imot. Reduserte "hukommelsesceller" gjør også at eldre har mindre effekt av vaksiner enn yngre. Så ja, jeg tar vaksinen for å beskytte de rundt meg. Nei, det er ikke alltid vaksinen treffer 100%, men da har jeg i det minste gjort det jeg kan! Anonymous poster hash: 1db87...c16 Men hvorfor tar ikke de eldre vaksine for å beskytte seg selv da? Jeg får bivirkninger av mange kjemiske virkestoffer, så tør rett og slett ikke ta vaksinen. Skal jeg bli sykmeldt og ligge dårlig i flere dager hvert år for at folk i risikogruppa (selvfølgelig de som KAN vaksinere seg) slipper å ta vaksinen selv? Anonymous poster hash: d93f1...705 De tar den jo, men som sagt så vil de ha dårligere effekt av vaksinen enn det vi yngre har. Og derfor er det viktig at vi andre vaksinerte oss så vi ikke smitter de i tilfelle de ikke har god effekt av den! Anonymous poster hash: 1db87...c16
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #25 Skrevet 4. februar 2015 Vel, så lenge vaksinen ikke er nok utprøvd og beskytter kun mot EN type virus (mens influensavirus muterer hvert år, og det er ikke sikkert vaksinen treffer), så tar jeg ikke den. Søsteren min fikk alvorlige bivirkninger av vaksinen, mens hun tåler influensa veldig greit. Forstår heller ikke hvorfor jeg skal vaksinere meg for å beskytte folk i risikogrupper - når man har en sykdom som gjør at man har svekket immunforsvar, så sørger man selv for å bli vaksinert vel? Anonymous poster hash: d93f1...705 Det går ikke an å si at influensavaksinen ikke er utprøvd, det er den mest utprøvde vaksinen som finnes. Selvfølgelig vil noen av og til oppleve bivirkninger, slik er det med alle medisiner. Man sier ikke at paracet er farlig og ikke utprøvd selv om noen opplever bivirkninger. Men jeg tar heller ikke vaksinen. Er 40 år gammel og har hatt influensa en gang i mitt liv, tar ikke en sprøyte hvert år for å beskytte meg mot noe en gjennomsnittlig blir smittet med 4 ganger i livet. Når jeg blir gammel og skral så jeg ikke tåler sykdom så godt lenger skal jeg ta den. Anonymous poster hash: 44569...9a6 Nei, det er ikke "den mest utprøvde vaksinen", sammenlignet med vaksiner mot meslinger, polio og andre DØDELIGE sykdommer. Jeg er ikke i en risikogruppe, man får influensa hvert 10. år og ikke hvert år, hvorfor i all verden skal jeg vaksineres hvert år? Alle andre vaksiner blir ikke gitt hvert eneste år, men med mange års mellomrom (er vel 10 år mellom hver boostervaksine mot difteri, polio, stivkrampe osv? De som er i risikogruppe må vaksinere seg selv, det er deres ansvar. På samme måte vil jeg ikke vaksinere mitt nye barn mot rotavirus - det er heller ikke et virus man får hvert år, de aller færreste dør av det, og vaksinen er ny. Anonymous poster hash: d93f1...705 Det hjelper ikke hva du sier. sesong influensavaksinen er faktisk den mest utprøvde og tryggeste vaksinen vi har. Vi har 60 års erfaring med den (google det). Merkelig at "alle" synes det er greit å spre smitte så lenge det ikke rammer seg selv. Finnes svake mennesker som faktisk ikke har mulighet for å ta vaksine selv. Ofte blir jo disse gruppene dratt frem når en snakker om barnevaksinene. Og du vil kun vaksinere mot DØDLIGE sykdommer? 1000 døde hver år er vel "litt" dødlig. Men så er det jo ofte slik, så lenge det ikke rammer en selv så er det greit. Anonymous poster hash: 26a68...17b Influensa rammer ikke hvert år, man treffer ikke på viruset hvert år. Meslinger, røde hunder, difteri, polio osv er det SAMME viruset hele tiden, derfor er vaksinen effektiv. Influensa muterer hvert år, noen ganger enda oftere. Hvorfor skal man vaksineres hvert år mot en sykdom man får 3-4 ganger i løpet av livet? Og vær så snill, lær deg å skrive før du poster noe på et forum. Det gjør vondt i øynene å lese en tekst med så mange skrivefeil. Anonymous poster hash: d93f1...705 Får du vondt i øyna av å lese den teksten er det noe galt med deg. Kanskje du kunne trengt en vaksine eller en tur til legen? Virker sånn Og DER kommer hun med de stygge svarene i alle tråder. Du har ingenting annet å tilføre dette forumet, bortsett fra å slenge dritt til alt og alle? Ja, jeg synes det er forstyrrende å lese en tekst med mange skrivefeil, og klarer ikke å ta en person som skriver slik på alvor. Det finnes for øvrig ingen vaksine mot vondt Anonymous poster hash: d93f1...705 Du er vel ikke så mye bedre... Du vil ikke at vi som har skrivefeil skal poste og når noen sier deg imot så vil du kaste de også ut. Du kan heller kanskje være grei og vise hva som er feil og hvordan tekste bør se ut. Anonymous poster hash: 26a68...17b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå