Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 Jeg vet det er vinter nå, og at sommeren er langt unna. Her i bygda har alle gått å badet i samme vik i flere generasjoner. I denne vika har det alltid stått noen gamle naust. Nå er disse naustene vokst i høyden, utenfor er det kommet kaier, på karene er det kommet griller og hagemøbler, og gresset som før bare var gress er blitt plen. Det er blomsterpotter og lyslykter. Det er ikke noe fjæresteinene igjen til å tenne et bål, grille en pølse. Jorda greit nok vi har rett til fir ferdsel i strandsonen. Men er det ikke 50m unna, eller 25 meter unna grunneierene som praktiserer sitt privatliv vi skal være om vi vil gi oss til med soling, bading og grilling? Da må vi likegjerne finne oss en ny vik. Forstår ikke at kommunen har sagt ja til dette, det splitter bygda vår. Anonymous poster hash: fffe0...949
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #2 Skrevet 3. februar 2015 Du kan jo sjekke - veldig mange som tar seg for på den måten uten å ha tillatelse til det. Det er en del begrensninger mtp. hva de har rett til å gjøre også. Så sjekk det, og er det ulovlig så går dere videre med det! Anonymous poster hash: da4bc...ea9
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #3 Skrevet 3. februar 2015 Er du sikker på at kommunen har sagt ja til dette da? Som #2 skriver - veldig mange tar seg til rette og tror det er lettere å få tillatelse enn tilgivelse. Samme skjedde i kommunen vår, og her har kommunen vedtatt at grunneierne må rive naustene, plattingene og moloer de har anlagt:) Du kan sjekke det ut med byggesaksavdelingen i kommune! Anonymous poster hash: bc1e1...9c8
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #4 Skrevet 3. februar 2015 Naustene i to etager er det søkt om, og 50% av brygger er det søkt om. Om kommunen ikke hadde sagt ja til de store nustene så hadde det kanskje ikke vært så attraktivt for grunneierene å bygge så store brygger heller, det hadde ikke vært plass til like mange sofakroker, og badestamper, og ikke intressert i å bruke naustet som en hytte ved vannet. Det hadde blitt fullt av fiske garn og påhengsmotoren. Høres sikkert sur og misunnelig ut, skikkelig smålig, men er egentlig ikke det. Anonymous poster hash: fffe0...949
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #5 Skrevet 3. februar 2015 Hvis det ikke er søkt om alle bryggene eller størrelsen på bryggene, da går dere etter det. Kan også sjekke om hvilken bruk naustene er godkjent for etter påbyggingen, ikke alltid de er godkjent for den bruken eierne bruker dem til. Veldig enig i at en så stor privatisering er feil! Jeg opplevde i Vestfold et sted å bli forsøkt jaget bort fra en liten offentlig brygge hvor få folk brukte å være - jeg likte å sitte der og lese. Personen som eide nærmeste hus, som ble brukt som hytte, mente jeg ikke hadde rett til å være så nær hans eiendom! Sa han som hadde gjerdet inn hele eiendommen helt ned til sjøen, lagt an gressplen nesten ned til sjøen og anlagt strand med ulovlig sand i tillegg. For ikke å snakke om bryggen som var større enn tillatelsen. Heldigvis var det andre som meldte ham, så han måtte gjøre noen endringer, men hadde ikke gjort dem før jeg flyttet derfra. Noen folk er bare så inderlig frekke. Anonymous poster hash: da4bc...ea9
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 3. februar 2015 #6 Skrevet 3. februar 2015 Jeg skjønner ikke helt. Er dette privat område tilhørende hyttefolk eller hva dreier det seg om? Har grunneierne "tatt seg til rette" påregne tomt?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #7 Skrevet 4. februar 2015 Ja, grunneierene har tatt seg til rette på egen tomt! Jeg er egentlig for at de som eier grunnen må få gjøre litt som de vil på egen eiendom, at om man så "heldig" at man eier med sjøen så bør man jo kunne utnytte det maksimalt. Mener jo egentlig det sånn i utgangspunktet. Mulig jeg hadde tenkt annerledes om det, hadde vår eiendom hatt nausterett i en slik fin vik. Men det er nå engang slik at tilgang på strandsonen skal være for alle, det er et knapphetsgode, og jo mer grunneiere utnytter strandsonen til helt privat bruk, jo mindre strandsone blir det til resten av oss å bruke. Nå har ikke vi lenger tilgang til sjøen noen hundre meter unna huset vårt, nå må vi kjøre til nærmeste kommunale badevik. Den vika har vært et samlingspunkt for bygda og hyttefolk med i flere generasjoner. Om kommunen ikke hadde tillat at de gjorde det så storslagent, hadde nok ikke bruken til grunneierene endret seg så totalt, og da hadde ikke bruken til grunneierene vært så til fortrengsel for allemannsretten. Anonymous poster hash: fffe0...949
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå