Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 Hei! Er sånn at jeg har flyttet hjem til norge fra et EU land. Faren ga tilatelse om at vi fikk flytte hjem selv om barnet er opprinnlig norsk og født i norge. Faren er ikke norsk og jeg var bosatt i hans hjemland noen år (ikke sammen med ham og han hadde lite kontakt). nå har han fått til en samværsavtale via retten.men jeg er ikke fornøyd. Lurer da på om jeg bryter denne samværsavtalen på noen måter eller ønsker å klage på dette . blir det da gjort i norge hvis vi er bosatt det?eller blir jeg straffet / må ta saken i hans hjemland.? Anonymous poster hash: 4625d...b14
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #2 Skrevet 4. februar 2015 Hei! Er sånn at jeg har flyttet hjem til norge fra et EU land. Faren ga tilatelse om at vi fikk flytte hjem selv om barnet er opprinnlig norsk og født i norge. Faren er ikke norsk og jeg var bosatt i hans hjemland noen år (ikke sammen med ham og han hadde lite kontakt). nå har han fått til en samværsavtale via retten.men jeg er ikke fornøyd. Lurer da på om jeg bryter denne samværsavtalen på noen måter eller ønsker å klage på dette . blir det da gjort i norge hvis vi er bosatt det?eller blir jeg straffet / må ta saken i hans hjemland.? Anonymous poster hash: 4625d...b14 Selvfølgelig gjør du det. Det er bosted ved brudd som er avgjørende for hvilken domstol bestemmer i deres sak. Anonymous poster hash: e9f73...54d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #3 Skrevet 4. februar 2015 Har ham fått samvæsavtale i retten i hans hjemland, etter at du og barnet flyttet til Norge? Anonymous poster hash: e87e5...23f
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #4 Skrevet 4. februar 2015 Samvær ble avtalt FØR flyttingen. Anonymous poster hash: 4625d...b14
skjotta Skrevet 4. februar 2015 #5 Skrevet 4. februar 2015 Dersom far gav sin tillatelse til at du og barnet flyttet er det vel logisk at dere lager en ny samværsavtale? En som er forenelig med at barnet reiser mellom to land.
angelmum01 Skrevet 4. februar 2015 #6 Skrevet 4. februar 2015 jo. vi har laget en samværsavtale innen vi flyttet om hvor ofte barnet skal reise mellom norge og hans land. jeg prøver bare å finne ut om det er i framtiden mulig å endre den samværs avtalen som ble gjort i hans hjemland i Norge? Bryter jeg den avtalen vi alt har får jeg problemer i Norge da?
skjotta Skrevet 4. februar 2015 #7 Skrevet 4. februar 2015 Det kommer an på hvilket land (tror jeg vet utfra tidligere poster) men dersom du holder tilbake samvær, kan far teknisk sett anmelde for kidnapping og kreve deg utlevert for rettssak da avtalen er gjort i det landet.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #8 Skrevet 4. februar 2015 Du må sette deg inn i reglene til tidligere hjemland. Dersom det er et Schengen-land, har det utleveringsavtale med Norge. Jeg håper du har det skriftlig at han ga sin tillatelse for flytting, eller så kan det lett se ut som du er skyldig i bortføring...om han skulle være så kjip, da Ellers er det vanlig å endre samværsavtale ved flytting. Så dersom dere ikke gjorde det før du flyttet, er det lurt å gjøre det nå. Teknisk sett er det sånn at den avtalen dere har, gjelder inntil ny avtale foreligger, men dersom det ikke er mulig å gjennomføre den (f eks pga flytting), må man se forbi den. Nekte samvær, kan du ikke gjøre med mindre det er fare for at barnet ikke kommer tilbake. Man anser det bare at det kan være fare for bortføring i de tilfeller barnet skal ut av Schengen. Anonymous poster hash: c5c29...80b
angelmum01 Skrevet 4. februar 2015 #9 Skrevet 4. februar 2015 Jeg vil ikke nekte han samvær, men jeg er veldig redd for at han skal finne på "tull" siden han har gjort det tidligere, han har bl.a lurt meg til å levere passet til vårt barn og nektet å levere henne tilbake og beskyldt meg for å at min familie mishandler barnet vårt.. Det ble en grundig undersøkelse og jeg kunne bevise at han løy, mens det tok meg laang tid å få passet tilbake så er jeg veldig redd for at han skal finne på flere ting neste gang hun kommer på besøk til ham. Alt for å prøve å beholde henne i hjemlandet hans, selv om hun var født i Norge og var oppvokst de første årene.. Han pønsker også på å få henne engelsk pass.. Jeg liker ikke ideen og jeg er desperat etter å få hjelp hjemme i Norge..
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #10 Skrevet 4. februar 2015 Jeg vil ikke nekte han samvær, men jeg er veldig redd for at han skal finne på "tull" siden han har gjort det tidligere, han har bl.a lurt meg til å levere passet til vårt barn og nektet å levere henne tilbake og beskyldt meg for å at min familie mishandler barnet vårt.. Det ble en grundig undersøkelse og jeg kunne bevise at han løy, mens det tok meg laang tid å få passet tilbake så er jeg veldig redd for at han skal finne på flere ting neste gang hun kommer på besøk til ham. Alt for å prøve å beholde henne i hjemlandet hans, selv om hun var født i Norge og var oppvokst de første årene.. Han pønsker også på å få henne engelsk pass.. Jeg liker ikke ideen og jeg er desperat etter å få hjelp hjemme i Norge.. Som sagt, jeg håper du har fått det skriftlig av ham at han godkjente flyttingen og at du har avtale om at hun har fast bosted hos deg, og ikke delt fast bosted. Har hun ikke pass, kan hun ikke reise ut av landet. Trenger du utreiseforbud, må du til retten for å få det. Du er ikke pliktig til å sende henne på samvær hvis du er redd for at hun ikke skal komme tilbake, men du må ha en rettslig kjennelse på det og beviskravet ligger på deg. Jeg vet ikke hvor høy terskelen er med tanke på at England ligger utenfor Schengen. Det koster ingenting å forhøre seg med advokat. De fleste tilbyr en halvtime gratis gjennomgang av saken. Anonymous poster hash: c5c29...80b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #11 Skrevet 4. februar 2015 Så lenge jenta er norsk statsborger og har norsk pass og ikke dobbelt statsborgerskap så spiller det vel ingen rolle hva du gjør. Far kan ikke kreve noe som helst, å jeg hadde heller ikke sendt henne til hans hjemland. Da hadde jeg krevd at han fikk komme til Norge. Anonymous poster hash: 3f73f...28c
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2015 #12 Skrevet 4. februar 2015 Jeg har skriftlig av ham at han godkjenner flyttingen tilbake til Norge.. Anonymous poster hash: 4625d...b14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå