Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 Er kommunalt ansatt med prøvetid på 6 mnd. Faglederen på min avdeling har gitt meg endel tilbakemeldinger på at jeg har gjort endel feil i arbeidet mitt, og pirker veldig mye på det jeg gjør. Jeg har også vært uheldig og hatt endel fravær grunnet en dårli migreneperiode. Hva er terskelen for å bli oppsagt i prøveperioden? Jeg utfører jo mine arbeidsoppgaver, dog noe sent siden det er ufattelig omfattende og fordi man er ganske selvlært. Er det slik at det er enkelt for dem å si meg opp, eller må jeg gjøre en veldig dårlig jobb? Blir litt bekymra når jeg aldri får noe god tilbakemelding, bare på det jeg gjør dårlig Anonymous poster hash: 01d14...61a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #2 Skrevet 3. februar 2015 Dytt* Anonymous poster hash: 01d14...61a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #3 Skrevet 3. februar 2015 De kan ikke bare si deg opp uten videre, du har samme oppsigelsesvern i oppsigelsestid som ellers, men du har kortere oppsigelsestid. Skal de si deg opp må de følge akkurat samme prosedyre som om du ikke hadde prøvetid, altså med skriftlig advarsel, mulighet til å forbedre seg osv. Anonymous poster hash: 8590d...00c
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #4 Skrevet 3. februar 2015 Ikke gjort noe galt, men har gjort et par feil som jeg ikke gjør igjen. Jeg gjør jobben min og sier aldri nei når de spør om noe, pluss at jeg spør alltid om mer arbeid når jeg har gjort det jeg skal. Ble innkalt til møte med leder hvor han forklarte hva jeg gjorde feil, og etter det har han vært på meg som en hauk. Føler ikke jeg får noe positiv tilbakemelding på noe jeg gjør, blir vare retta på når jeg gjør feil. Så begynner å lure om jeg ikke er bra nok for dem.. Er i stor grad selvlært, så ting tar jo litt tid. Jeg trodde vel egentlig at man fikk tilbakemelding om at man var nær å bli oppsagt slik at man kunne rette på det? Var i møte for en mnd siden hos sjefen for avdelingen, og hun sa hun syns ting gikk fint. Har bare denne mnd igjen av prøvetiden, så kanskje det går greit likevel... Blir bare litt paranoid, livredd å miste jobben :/ HI Anonymous poster hash: 01d14...61a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #5 Skrevet 3. februar 2015 De kan ikke bare si deg opp uten videre, du har samme oppsigelsesvern i oppsigelsestid som ellers, men du har kortere oppsigelsestid. Skal de si deg opp må de følge akkurat samme prosedyre som om du ikke hadde prøvetid, altså med skriftlig advarsel, mulighet til å forbedre seg osv. Anonymous poster hash: 8590d...00c Puh ok, da bør jeg være trygg. Har aldri vært snakk om oppsigelse, bare forbedringer jeg kan gjøre. Jeg kan ikke tenke meg de kommer 4 uker før endt prøvetid og sier meg opp uten at jeg har fått noe tilbakemelding på det? HI HI Anonymous poster hash: 01d14...61a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #6 Skrevet 3. februar 2015 http://www.juridiskabc.no/arbeidsrett/oppsigelse-i-provetid/ Anonymous poster hash: 8590d...00c
Modesty Blaise. Skrevet 3. februar 2015 #7 Skrevet 3. februar 2015 De kan ikke bare si deg opp uten videre, du har samme oppsigelsesvern i oppsigelsestid som ellers, men du har kortere oppsigelsestid. Skal de si deg opp må de følge akkurat samme prosedyre som om du ikke hadde prøvetid, altså med skriftlig advarsel, mulighet til å forbedre seg osv. Anonymous poster hash: 8590d...00c Puh ok, da bør jeg være trygg. Har aldri vært snakk om oppsigelse, bare forbedringer jeg kan gjøre. Jeg kan ikke tenke meg de kommer 4 uker før endt prøvetid og sier meg opp uten at jeg har fått noe tilbakemelding på det? HI HI Anonymous poster hash: 01d14...61a Les artikkelen under, og har de gitt deg tilbakemeldinger på ting du må forbedre deg på, og du ikke har gjort det, så har de en mulighet til å bruke det. Når du i tillegg har endel fravær kan de bruke pålitelighet. Så jeg ville stått på fremover....
Tipp topp Skrevet 3. februar 2015 #8 Skrevet 3. februar 2015 Det skal mye til for å bli oppsagt i prøvetiden. De må kunne bevise at du har gjort en dårlig jobb og de må ha gitt deg advarsler og mulighet til å forberede deg. Det et også arbeidsgivers ansvar å gi deg nødvendig opplæring. Ring Arbeidstilsynet så får du helt riktig svar på hva som skal tid og hva du bør gjøre. Høyt fravær kan ikke vektlegges så lenge det er lovlig (dvs sykdom med egenmelding hvis du kan bruke det eller sykemelding). Men ved mye sykdom har de imidlertid lov til å forlenge prøveprrioden.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #9 Skrevet 3. februar 2015 Det skal mye til for å bli oppsagt i prøvetiden. De må kunne bevise at du har gjort en dårlig jobb og de må ha gitt deg advarsler og mulighet til å forberede deg. Det et også arbeidsgivers ansvar å gi deg nødvendig opplæring. Ring Arbeidstilsynet så får du helt riktig svar på hva som skal tid og hva du bør gjøre. Høyt fravær kan ikke vektlegges så lenge det er lovlig (dvs sykdom med egenmelding hvis du kan bruke det eller sykemelding). Men ved mye sykdom har de imidlertid lov til å forlenge prøveprrioden. Takk, ble litt roligere nå. Jeg har ikke fått tilbakemelding på dårlig jobb, bare noen feil jeg har gjort som jeg nå er nøye å ikke gjøre igjen. Igjen har jeg måttet lære mye av dette alene siden de er selvlærte på min avdeling. Har aldri vært snakk om oppsigelse, bare forbedringspunkter som jeg har prøvd å jobbe med. Skal sies leder er ganske krass, så kan hende jeg bare har plukka opp feile signaler. Regner med at hadde jeg vært i fare bør jeg vel fått vite det? Kommunen bruker vel være ganske ryddig når det kommer til sine ansatte. HI Anonymous poster hash: 01d14...61a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2015 #10 Skrevet 5. februar 2015 Kom på jobb en dag til en e-post om at jeg igjen har gjort noen feil. Faglederen min ville jeg skulle sende referatet fra forrige møte vi hadde. Leste igjennom det, der gikk vi igjennom punktene jeg må forbedre meg på, og det står også at " gjøres oppmerksom på at hun fortsatt er i prøvetid, og hennes arbeid denne måned vil bli vurdert nøye." Nå kjenner jeg faktisk at jeg blir nervøs igjen. Ser at sjefen min har sendt meg i kalendern innkalling til 6 mnd oppfølgingssamtale den 10 mars, det er da 10 dager etter prøvetida går ut siden jeg starta 1 september. Jeg kan da ikke få beskjed da om at jeg blir oppsagt i prøvetida? Kanskje jeg skulle gått og snakke med sjefen istedenfor fagleder, føler han bare pirker og aldri har noe bra å si om det jeg gjør HI Anonymous poster hash: 01d14...61a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå