Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #1 Skrevet 2. februar 2015 Noen sykepleiere der ute som kan fortelle stort sett hvordan hverdagen på kirurgisk avdeling foregår? Opplever dere at det er mange studenter som stryker? Hører så utrolig mye skrekkhistorier fra denne praksisen :-O Anonymous poster hash: bd38b...f7e
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #2 Skrevet 2. februar 2015 Kort fortalt; dagen starter med rapport. De første operasjonspas er som regel klargjort av nattevakt. Hvis ikke haster det å klargjøre første pas som gjerne hentes til operasjon kl 8.00. Avhengig av hvilke pasienter man har ansvar for den vakta starter man enten med klargjøring av operasjonspas; ta preoperative målinger; blodtrykk, puls, spo2, temp, dusj, rent tøy, ren seng, evt barbering, premedikasjon, legge venflon og henge opp væske. Har man postoperative pasienter starter man med samme målinger som preoperativt. Sjekker bandasjer, evt dren. Har pasienten smerter? Her brukes gjerne smerteskala fra 1-10. Gi frokost og faste medisiner. Mobilisere pasienten. Så er det gjerne previsitt og visitt som sykepleier deltar på. Utpå dagen tar man gjerne imot nyopererte pasienter (ved enkel kirurgi, ellers kommer pasientene gjerne ikke ned før ved neste vakt/dagen etter). På kveldsvakt er det stort sett oppfølging av nyopererte pasienter med målinger, mobilisering osv. Kirurgisk avdeling er veldig spennende og ofte litt mer konkrete oppgaver enn på medisin. Dersom du viser interesse og leser litt fra dag til dag på operasjoner som gjøres på avdelingen, viser respekt for faget, og ikke minst pasienten går det vel stort sett bra skal MYE til for å stryke. Da skal du overhodet ikke være egnet som sykepleier. Lykke til Anonymous poster hash: fc334...e48
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #3 Skrevet 2. februar 2015 Åh, kirurgisk var min beste praksis! Og når jeg kan, skal jeg søke jobb på den posten Jeg vet ikke hva slags historier du har hørt egentlig, men jeg syns det var utrolig spennende og lærerikt. Jeg vet bare om en som strøk og det var gjerne en god grunn for det.. Det kommer jo an på hvilken post du havner, men enkelte av rutinene er vel de samme, som rapport, oppfølging av pre- og post osv. Så for å svar ut fra egne erfaringer kan jeg bare si at det blir gøy og lærerikt Anonymous poster hash: ab5b4...bc5
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #4 Skrevet 2. februar 2015 Tusen takk for et fantastisk utfyllende svar :-) Jeg har enda ikke hatt praksis på sykehus, kun hjemmetjenesten, sykehjem x 2 og psykiatrien. Har fått jobb på kirurgisk avdeling etter endt studie, så er ekstra spent på denne praksisen :-) Jeg trodde jo at de fleste som strøk, strøk pga for mye fravær, men snakket med ei venninne i dag som strøk i denne praksisen grunnet noe annet. Hun skulle skylle igjennom en veneflon og i la derfor sprøyten med hette på, direkte på nattbordet til pasienten. Siden hetten var på, var den fortsatt steril, men veilederen mente dette var en alvorlig feil og valgte derfor å stryke henne. Kan jo godt være at hun har slurvet veldig mye og at det sammenlagt er grunn til stryk.Er veldig nervøs, men tror det skal gå bra! Så lenge jeg hopper i utfordringer, hører på kontaktsykepleieren, tar til meg konstruktiv kritikk, leser meg opp på sykdommer og operasjoner, er ydmyk og lærevillig :-) Anonymous poster hash: bd38b...f7e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #5 Skrevet 3. februar 2015 Av alle praksiser i studiene så var kirurgisk det kjekkeste stedet å være synes jeg, har ikke hørt skrekkhistorier derfra det går nok helt fint skal du se! Lykke til Anonymous poster hash: 7da1d...258
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #6 Skrevet 3. februar 2015 Mitt inntrykk er at det har mest med veilederen å gjøre, så sant du har bestått de andre praksisene. Jeg hadde en litt strengere veileder i kirurgisk praksis, og måtte da jobbe noe hardere for å bestå, men følte ikke jeg gjorde noe grunnleggende annerledes. Hvis du vet at akkurat denne veilederen er streng kan du jo forberede deg godt på forhånd, og å høre med andre studenter om hva akkurat denne veilederen er nøye på :-) Lykke til og kos deg i praksis! Anonymous poster hash: 28e81...1b4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #7 Skrevet 3. februar 2015 Noen sykepleiere der ute som kan fortelle stort sett hvordan hverdagen på kirurgisk avdeling foregår? Opplever dere at det er mange studenter som stryker? Hører så utrolig mye skrekkhistorier fra denne praksisen :-O Anonymous poster hash: bd38b...f7e Jeg har jobbet flere år på kirurgisk avd. Jeg har gått mye med studenter, og det aller viktigste for min del er at du tenker høyt, forklar hva du gjør og hvorfor. Vær ydmyk, og sett deg godt inn i diagnoser og kirurgisk behandling på de ulike diagnosene, altså hva slags snitt, hva man skal observere, hvordan man skal forberede osv. Det gjør ikke noe om du ikke kan alt, men det skinner fort igjennom om man ikke har lest. Ellers vil jeg si at det er en praksis du kommer til å lære mye i, det er mye fokus på observasjoner og man har mulighet til å legge et godt grunnlag for "det kliniske blikk". Lykke til!!:-) Anonymous poster hash: d5714...c95
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #8 Skrevet 3. februar 2015 Tusen takk for et fantastisk utfyllende svar :-) Jeg har enda ikke hatt praksis på sykehus, kun hjemmetjenesten, sykehjem x 2 og psykiatrien. Har fått jobb på kirurgisk avdeling etter endt studie, så er ekstra spent på denne praksisen :-) Jeg trodde jo at de fleste som strøk, strøk pga for mye fravær, men snakket med ei venninne i dag som strøk i denne praksisen grunnet noe annet. Hun skulle skylle igjennom en veneflon og i la derfor sprøyten med hette på, direkte på nattbordet til pasienten. Siden hetten var på, var den fortsatt steril, men veilederen mente dette var en alvorlig feil og valgte derfor å stryke henne. Kan jo godt være at hun har slurvet veldig mye og at det sammenlagt er grunn til stryk.Er veldig nervøs, men tror det skal gå bra! Så lenge jeg hopper i utfordringer, hører på kontaktsykepleieren, tar til meg konstruktiv kritikk, leser meg opp på sykdommer og operasjoner, er ydmyk og lærevillig :-) Anonymous poster hash: bd38b...f7e Det høres veldig rart ut å stryke på en feil. Uansett, når man står i fare for å stryke, skal man jo ha varsel om dette, og ha mulighet til å forbedre seg på de punktene msn ligger dårlig an på. Lenge siden jeg gikk på sykepleien, men har veileder mange studenter. Har aldri opplevd at noen har strøket på en enkelt hendelse. De som har strøket har i tillegg til å gjøre feil, hatt personlige egenskaper som virkelig ikke passer inn i yrker hvor man møter mennesker på Sitt mest sårbare. Anonymous poster hash: 0175a...2ad
Tante Gustava Skrevet 3. februar 2015 #9 Skrevet 3. februar 2015 Så lenge du er imøtekommende, interessert og sørger for å ha basiskunnskap kommer det til å gå kjempefint! Har jobbet på kirurgisk avd i mange år (hjelp, det er blitt snart 15...), og hatt mange studenter. Jeg mener at personlighet og innstilling er det viktigste du kan ha som sykepleierstudent. Praktiske ferdigheter som å legge inn veneflon, kateter etc kommer med mengdetrening. At man bommer, har ingen betydning så lenge du viser forståelse for hvordan det skal gjøres Ang din venninne så tror jeg nok du skal ta hennes historie med en klype salt. Ingen stryker grunnet en enkelthendelse, i så fall skal det være noe meget graverende som setter pasientens liv i fare. Her ligger det nok betydelig mer bak
SuperFries Skrevet 3. februar 2015 #10 Skrevet 3. februar 2015 Tusen takk for et fantastisk utfyllende svar :-) Jeg har enda ikke hatt praksis på sykehus, kun hjemmetjenesten, sykehjem x 2 og psykiatrien. Har fått jobb på kirurgisk avdeling etter endt studie, så er ekstra spent på denne praksisen :-) Jeg trodde jo at de fleste som strøk, strøk pga for mye fravær, men snakket med ei venninne i dag som strøk i denne praksisen grunnet noe annet. Hun skulle skylle igjennom en veneflon og i la derfor sprøyten med hette på, direkte på nattbordet til pasienten. Siden hetten var på, var den fortsatt steril, men veilederen mente dette var en alvorlig feil og valgte derfor å stryke henne. Kan jo godt være at hun har slurvet veldig mye og at det sammenlagt er grunn til stryk. Er veldig nervøs, men tror det skal gå bra! Så lenge jeg hopper i utfordringer, hører på kontaktsykepleieren, tar til meg konstruktiv kritikk, leser meg opp på sykdommer og operasjoner, er ydmyk og lærevillig :-) Anonymous poster hash: bd38b...f7e Jeg tror din venninne tilbakeholder litt informasjon. Ikke tale om at noen blir strøket pga én feil. Da hadde ingen av oss noen gang blitt sykepleiere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå