Gå til innhold

Bør jeg ta opp dette med treneren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 10 år som alltid har elsket fotball. Han er god og tar idretten seriøst.

Som person er han litt forsiktig og nokså stille.

Likevel er han god i all idrett og har fått hospitere på høyere lag osv.

De siste gangene jeg har hentet han på trening har han vært mutt og innesluttet og fotballtreninger er ikke lenger så gjevt.

I dag snakket han ut om hvorfor. Fordi det er så mange som tuller der, og da skriker trenerene til guttene. Det er kjent der at det er mange som er litt umulige der...

Han spiller håndball også og selv om trenerene er strenge så snakker/skriker de ikke sånn til guttene, men der er det også flere som oppfører seg.

Hva bør jeg gjøre? Fotballtrenerene er flinke, men de er nok hardere!

Bør gutten min tåle det eller bør jeg si ifra?

Han sier at det kjeftes kollektivt og han blir oppgitt/lei seg over å få kjeft for noe han ikke har gjort..

??

Anonymous poster hash: c7896...2c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville snakket med trenerene. Det er ikke ok å skrike. Bråkmakerne burde heller vises vekk fra banen, og foreldrene deres burde få beskjed om å passe på at det ikke gjentar seg. Jeg har også en ivrig fotballgutt som tilhører et eldre lag. Ironisk nok er han en av få som klarer å oppføre seg. Han mistrives nå veldig pga dem som bare tuller, og i samarbeid med sportslig leder i klubben er vi nå i ferd med å bytte klubb for ham. Alt for tidlig, egentlig, men han ønsker virkelig å satse, og da må vi legge tilrette for ham. Når de er blitt så store synes jeg de burde klare å legge vekk fjasingen før treningen starter, ikke ok å ødelegge for dem som er på trening for å trene.

Anonymous poster hash: 23dc6...8fe

Skrevet

Ja, bare ta det opp. Det er ikke alltid trenerne ser seg selv på bana og det er ikke alltid de ser alle barna, spesielt når det er mange som er urolige.

Anonymous poster hash: 05b3c...6b0
Skrevet

Må absolutt tas opp. De som tuller må settes på sidelinja. Tull det der med kollektiv straff, og de ødelegger så mye for de som virkelig vil trene å bli bedre.

Anonymous poster hash: 1c447...df0

Gjest Julia1984
Skrevet

Synes trenerne burde tatt opp med foreldre til de barna som tuller. De ødelegger treningen for de som faktisk har lyst å trene seriøst.

Hadde mitt barn tullet slik HI beskriver vil jeg gjerne vite det.

Skrevet

Dette tenker jeg barnet ditt bør takle.

Lurer på hva som kommer til å skje med den oppvoksende slekt om de aldri skal få oppleve annet enn politisk korrekthet hele oppveksten. Jeg tviler på at de da blir verken særlig robuste eller særlig tolerante.

Anonymous poster hash: 9cd44...6f1

Skrevet

Det går an å ta opp med trener at bråkmakerne ødelegger treningen for resten for å finen en løsning på dette.

Men kjefting synes jeg sønnen din bare bør lære seg å takle. Han vet jo selv at han ikke har gjort noe gale om han ikke har gjort det, og vet jo også da at kjeftingen ikke er direkte myntet på ham. Så det mener jeg er helt innafor at han kan lære seg å takle. 

Det er jo ikke rart at barn idag er noen sarte, bortskjemte sjeler om de ikke lærer seg å tåle noen verdens ting.

Anonymous poster hash: 935dd...fcf
Skrevet

Bare å ta d opp!!

Min har akkurat begynt på 13års laget nå og de har fått ny trener i år. Takk&pris!

Gutten min er stille og rolig og tar "jobben" seriøst, men han blir usikker pga tull, bøllete typer og stygt prat.

Den nye treneren tolererer ikke tull!! Ved f.x. hånflir, stygge taklinger, stygg ordbruk o.l. blir gjeldende gutt sendt av banen i fem minutter. Skjer d igjen, må han gå hjem!

Nå handler alt om innsats, innstilling og god sportslig oppførsel :)

Anonymous poster hash: c9c1b...5f1

Skrevet

Jeg syns faktisk du kan ta opp med treneren at det går inn på enkelte når det kjeftes kollektivt. Det biter typisk mer på de som er uskyldige enn de kjeften er ment til. Så treneren bør her legge vekt på at dette ikke gjelder alle, og de det gjelder vet det selv, i det han begynner å holde tordentalen sin. Husker selv jeg tok til meg alt læreren sa, ble veldig nervøs og stresset, klarte ikke alltid å konsentrere meg. Det hadde jeg absolutt ikke behov for, men jeg forstod ikke at kjeften/truslene bare gjaldt verstingene og lathansene. Først på ungdomskolen klarte jeg å skille, og satt heller og syns kjeftinga var som musikk i ørene, fordi jeg visste det ikke gjaldt meg og klassemiljøet ble skjerpet en time eller to.

Skrevet

Dette tenker jeg barnet ditt bør takle.

Lurer på hva som kommer til å skje med den oppvoksende slekt om de aldri skal få oppleve annet enn politisk korrekthet hele oppveksten. Jeg tviler på at de da blir verken særlig robuste eller særlig tolerante.

Anonymous poster hash: 9cd44...6f1

De du burde bekymre deg for er alle de som bråke og styrer og aldri får straff; hele gruppen straffes heller kollektivt.

Når de er såpass gamle bør de ha lært bedre, og skjerper de seg ikke bør de bli utestengt.

Anonymous poster hash: 1c447...df0

Skrevet

Jeg har snakket med han om at enkelte går på fotball av andre grunner enn ham og at ikke alle barn er like modne.

Jeg er enig at han bør lære seg å takle at folk får kjeft, han er ikke vant til og verken bli skreket til eller skremt til taushet.

Det han reagerer mest på er disse som ikke kan oppføre seg og som han mener stjeler tid av treningen da mye tid går med til irettesettelser.

Trenerene er utrolig dyktige og har nok en håndfull, samt at min sønn nok tar dette veldig seriøst.

Han ønsker å bli en god fotballspiller og føler de bruker opp tiden de skulle lære og trene på tøys.

Bør vel ikke nevne at han er veldig forstandig og fokusert på det han gjør, og svært fokusert.

Synes dette er vanskelig..

Skrevet

Antar at trenerne er andre foreldre, altså foreldre som bruker flere timer i uka på å gi ungene et fritidstilbud. Da synes jeg man skal være forsiktig med å kritisere dem. Hva med å snakke med dem om at du hører det er en del uro på treningene og foreslå et foreldremøte for å bestemme noen regler for treningene? Evt at du eller andre foreldre stiller opp i tillegg for å hjelpe til med å håndtere dem som bråker? 

Skrevet

Du må selvsagt ta det opp og samtidig må du trene med gutten din på dette for slik er det i mange idretter. Kollektiv kjeft er ganske normalt.

Anonymous poster hash: 124b0...357

Skrevet

Jeg har snakket med han om at enkelte går på fotball av andre grunner enn ham og at ikke alle barn er like modne.

Jeg er enig at han bør lære seg å takle at folk får kjeft, han er ikke vant til og verken bli skreket til eller skremt til taushet.

Det han reagerer mest på er disse som ikke kan oppføre seg og som han mener stjeler tid av treningen da mye tid går med til irettesettelser.

Trenerene er utrolig dyktige og har nok en håndfull, samt at min sønn nok tar dette veldig seriøst.

Han ønsker å bli en god fotballspiller og føler de bruker opp tiden de skulle lære og trene på tøys.

Bør vel ikke nevne at han er veldig forstandig og fokusert på det han gjør, og svært fokusert.

Er du sikker på at sønnen din er så uskyldig og trener så bra?

På laget til gutten min har vi en gutt som mener selv han er god og skal satse for å bli best, problemet er at hver gang det skjer noe på trening som han ikke liker eller godkjenner så saboterer han treningen. Eks han blir satt sammen med noen han mener ikke er god nok så jobber han ikke så bra, slurver med sentringene, plasser ballen akkurat utenfor rekkevidde, skyter for hardt, trikser med ballen når de skal få instrukser, spiller ikke ordentlig hvis han er på lag med de dårlige osv.

Foreldrene er sjelden på treningene så de ser det ikke. De snakker ofte med treneren ang ro/uro og at de andre barna trener dårlig, men ser ikke hva deres egen sønn driver med.

Ta det med treneren, men snakk også med sønnen din om hvordan han kan bidra for å bedre situasjonen.

Skrevet

Er du sikker på at sønnen din er så uskyldig og trener så bra?

På laget til gutten min har vi en gutt som mener selv han er god og skal satse for å bli best, problemet er at hver gang det skjer noe på trening som han ikke liker eller godkjenner så saboterer han treningen. Eks han blir satt sammen med noen han mener ikke er god nok så jobber han ikke så bra, slurver med sentringene, plasser ballen akkurat utenfor rekkevidde, skyter for hardt, trikser med ballen når de skal få instrukser, spiller ikke ordentlig hvis han er på lag med de dårlige osv.

Foreldrene er sjelden på treningene så de ser det ikke. De snakker ofte med treneren ang ro/uro og at de andre barna trener dårlig, men ser ikke hva deres egen sønn driver med.

Ta det med treneren, men snakk også med sønnen din om hvordan han kan bidra for å bedre situasjonen.

Akkurat det er jeg sikker på.

Jeg er på hver trening.

Det har vært tatt opp mange ganger dette med uro på treningene, så tror det handler mye om de andre foreldrene og ikke så mye trenerene. De gjør en virkelig god jobb.

Dessverre tar ikke foreldrene tak.

Jeg er ikke blind for min egen sønns oppførsel og forsøker å opphøye han, men på trening er han dedikert og gjør som han blir fortalt.

Han er som sagt veldig stille og rolig, så han er ikke typen som du beskriver over her.

Han er stillferdig og seriøs.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...