Gå til innhold

Dyre vaner blant ungdom. Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nrk.no/vestfold/_-skoleveska-mi-koster-9000-1.12174400

Kjenner jeg mangler litt ord her. Ikke over at de må legge igjen veskene utenfor butikken, men at så unge jenter bruker så dyre vesker til skolevesker. Hva skjedde med den gode gamle, skolesekken liksom?

Mulig at dette er helt vanlig nå og at det bare er jeg som befinner meg under en trerot.

Heldigvis noen år til mine barn er i den alderen, men om det faktisk er helt vanlig, så begynner jeg å lure på om det kan være smart å begynne å legge av penger så de har en formue å ta av når tida er der.

Anonymous poster hash: 743f4...a5f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har virkelig ingenting å klage over, så de får ikke min sympati! De får bruke vesker de har råd til å miste til skolebruk da, eller låse dem inn i skap.

Skrevet

De har virkelig ingenting å klage over, så de får ikke min sympati! De får bruke vesker de har råd til å miste til skolebruk da, eller låse dem inn i skap.

Jeg er enig i at det er hårreisende med skolevesker til 5-9000, men selv min datter med veske til 600 kr hadde blitt fortvilet om noen hadde stjålet den. Det er jo både personlige eiendeler og ikke minst mye skolearbeid lagret på pc'en, så å si at de får bruke vesker de har råd til å miste blir for dumt! Ingen skal vel finne seg i at noen stjeler sakene deres, uansett prisklasser?

Anonymous poster hash: f5fe2...45f

Skrevet

På min skole ble en jente frastjålet en veske til verdi av 30.000. Hun hadde lagt den igjen i kantina, og krevde å få penger igjen av skolen. ..

Anonymous poster hash: 83695...a80

Skrevet

De får begynne å ha med seg matpakker. Problemet er løst :)

Anonymous poster hash: 03b49...b3d
Skrevet

Kjenner jeg er veldig glad vi har ei litt sær jente som går på den skolen. Idag forsvant hun ut døra med ranselen hun brukte på ungdomskolen. Aldri hørt noe mas om dyre vesker eller sekker.

Skjønner butikken veldig godt, og null sympati for skoleungdommen. Kan de ikke følge reglene så får de ha med seg mat hjemmeneifra.

Anonymous poster hash: 3ce18...ece

Skrevet

Veskegalskapen er idiotisk uansett om det er ungdom på 17 eller "voksne" damer på 30 som går rundt med en veske til mange tusen.

Disse jentene er det ikke synd på. Innholdet i veska kan det jo være problematisk om blir stjålet, men veska i seg selv kan erstattes av en vanlig bærepose uten at det går ut over hverken skolegang eller helse. De vet desuten godt om reglen.

Anonymous poster hash: ad4ed...242
Skrevet

jeg bruker vesker i den prisklassen selv, å gjorde også det på skolen. hadde blitt kjempe lei meg om de ble stjålet! det tok meg flere år å spare til min første designer veske. heldigvis fikk vi lov å ta med veskene inn i butikken i lunch pausen da. skjønner jentene godt, men skjønner også dere som reagerer. det er mye penger å bruke på en veske når du er 15-16-17-18 år, enten du kjøper den selv eller får den av foreldre...

Anonymous poster hash: f5196...d82
Skrevet

SYKT

Anonymous poster hash: fe530...011
Skrevet

Jeg syns det er helt på trynet.

Jeg prøver å lære mine jenter verdien av ting, hvor lenge man må jobbe for å få råd til ting.

Ei veske vil aldri være verdt mange tusen i mine øyne...

Det er ei veske!

Noe å oppbevare ting og tang i.

At noen av de koster mer enn en månedslønn er ren galskap.

Skrevet

Ingen ting å bli opprørt over, om reglane ikkje passar dei får dei handle i ein anna butikk. Gjerne dagen før, det finst eit greit konsept som kallast matpakke.

Skrevet

Jeg er enig i at det er hårreisende med skolevesker til 5-9000, men selv min datter med veske til 600 kr hadde blitt fortvilet om noen hadde stjålet den. Det er jo både personlige eiendeler og ikke minst mye skolearbeid lagret på pc'en, så å si at de får bruke vesker de har råd til å miste blir for dumt! Ingen skal vel finne seg i at noen stjeler sakene deres, uansett prisklasser?

Anonymous poster hash: f5fe2...45f

Selvsagt er det fortvilende at ting blir stjålet, og man skal ikke finne seg i det. Men en veske til 5-9000,- kr er mye mer attraktiv å stjele enn en til 600. Når det gjelder skolearbeid ville jeg tenkt at det er rimelig hodeløst å ikke ta backup av viktige ting, selv om det ikke er greit at det stjeles heller.

De må enten låse tingene sine inn, eller la være å ta de med. 

Skrevet

jeg bruker vesker i den prisklassen selv, å gjorde også det på skolen. hadde blitt kjempe lei meg om de ble stjålet! det tok meg flere år å spare til min første designer veske. heldigvis fikk vi lov å ta med veskene inn i butikken i lunch pausen da. skjønner jentene godt, men skjønner også dere som reagerer. det er mye penger å bruke på en veske når du er 15-16-17-18 år, enten du kjøper den selv eller får den av foreldre... Anonymous poster hash: f5196...d82

Det er bent fram latterlig å før det første bruke tusenvis kroner på ei veske, og for det andre er det så på trynet idiotisk i det hele tatt bruke veske til skolesaker. Tunge bøker og pc bør bæres i sekk, med vekt fordelt på begge skuldrene. En helt grei skolesekk koster i underkant av en tusenlapp.

Jeg eier ikke det fnugg av sympati for disse jentene, og dessuten burde de kunne ha med seg matpakke i stedet for å bruke penger på til dels usunn mat og drikke i løpet, skoledagen.

Til deg anonym ...d82 vil jeg forøvrig få lov til å komme med et lite råd. Lær deg regelen for hvordan vi skriver sammensatte ord. Du har intet mindre enn 3 særskrivingsfeil i teksten din, og i norsk språk bruker vi alltid stor bokstav i begynnelsen av en setning.

Anonymous poster hash: 4360a...a82

Skrevet

Det er så sprøtt at vi ikke ser det etter hvert.

Galskapen blir normal.

Vet dere at man kan få massasje med ekte gulldryss også?

Kun 6000 på The Thief.

Og samtidig sulter nesten 1 milliard MENNESKER.

Anonymous poster hash: 010f0...918

Skrevet

Det er blitt mindre nasking etter veskeforbudet kom.

Så de stjeler skolemat for å få råd til dyre vesker?

Ikke vet jeg! Ikke sikkert det er de med de dyreste verkene som nasker, men det er visst normen, ikke unntaket?

Skrevet

jeg bruker vesker i den prisklassen selv, å gjorde også det på skolen. hadde blitt kjempe lei meg om de ble stjålet! det tok meg flere år å spare til min første designer veske. heldigvis fikk vi lov å ta med veskene inn i butikken i lunch pausen da. skjønner jentene godt, men skjønner også dere som reagerer. det er mye penger å bruke på en veske når du er 15-16-17-18 år, enten du kjøper den selv eller får den av foreldre...

Anonymous poster hash: f5196...d82

Det virker ikke som du har fått med deg så mye av skolegangen? Kom dollingen i veien?

Å lære seg norsk skriftlig er et minstekrav!

Anonymous poster hash: 0fa9e...0e9

Skrevet

Ja, hva skal man si, stakkars i-landsbarn med sine problemer.. Og daglig ser man nyheter om syriabarn, asylbarn og barn rundt om i verden som lever et så totalt annet og fryktelig liv :(

Anonymous poster hash: d530c...38e
Skrevet

Er så glad jeg har oppdratt forstandige unger!! De har fine ting, men bryr seg nada om designermerker!

20åringen kjøpte seg skolesekk på eBay til 80 kr, kjempesøt! 17åringen kjøpte en fornuftig Beckmann ransel.

Beckmann får de to yngste også, da jeg mener de er best for ryggen :)

Anonymous poster hash: 28dc3...df9

Skrevet

Syns det er direkte flaut at noe slikt når nyhetene på NRK. Direkte flau over å bo i et å rikt land.

Skrevet

Nå ble jeg sjokkert.......og nesten målløs. Trodde virkelig ikke velstanden hadde kommet så på avveie i dagens Norge. Flaut å lese om dette, når det er så mange som har det trangt økonomisk. Håper inderlig ikke mine jenter kommer i et miljø der det er vanlig med slik sløsing på unyttige ting når de kommer i tenårene. Håper iallfall de har mer fornuft enn å la seg påvirke. Mulig jeg er veldig gammeldags, og helt akterutseilt, men jeg syns nesten det så litt latterlig ut å komme trippende med disse dyre veskene på en skole. Og har man nå en slik veske, og vet den må stå utenfor butikken, så kjære vene gå over til å bruke noe annet da hvis man er redd den skal bli stjålet.

Skrevet

Mine barn kommer aldri til å få så dyre vesker. Men jeg kommer også til å lære dem å ikke snakke negativt om dem som velger annerledes enn oss. Spiller ingen rolle om de velger dyrere eller billigere, det er uansett ikke greit å snakke negativt om andre.

Anonymous poster hash: 8aa39...927

Skrevet

Men jeg skjønner ikke Hvorfor kjøper foreldre så dyre vesker til barn,?

Anonymous poster hash: bd15b...051

Skrevet

Jeg bor på vestkanten i oslo og ser dette ofte. Håpet egentlig det bare var et rikmannsstrøkfenomen, men er visst vanlig rundt omkring. Jeg gremmes!

Vil for øvrig tro at endel har tjent pengene selv og betalt selv.

Anonymous poster hash: c3ded...ce7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...