Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #1 Skrevet 2. februar 2015 Noen som har vært i samme båt? Dette var da planen hele tiden. Jenta vår er bare 10 mnd og vi synes selvsagt hun er for liten enda, barnehageoppstart blir ikke før om 6 mnd er planen. Jeg jobber turnus på tilkalling ( kan dog pådra meg ganske mye jobb akkurat i disse tider) og har planer om å ta studier til høsten. Samboeren hadde jobb før han tok pappaperm, men sa opp denne jobben fordi han er nyutdannet siviløkonom og har søkt seg jobber i permen. Ingen napp enda på jobber og permen er ferdig 20 februar, men jeg blir og jobbe så mye som mulig frem til han får seg jobb. MEN når han får seg jobb starter "problemene". Dersom han er ferdig på sin jobb 15.30/1600, rekker ikke jeg min jobb uten barnepass. Ingen av vaktene faktisk! Jeg har en fast helgestilling. Tirsdager kan barnas bestemor/bonusbestemor passe barna fast og jeg da jobbe dagvakter. Vi har også en jente på seks år som må hentes fra barnehagen og følges opp, så da lurer jeg på om vi kanskje må skaffe barnepass en periode. Blir det for frekt og spørre minste barnets oldemor? Hun ble nettopp pensjonist, men er veldig sprek og glad i barn. Hun bor i nærheten av min jobb, og pådrar jeg meg aftenvakter blir det kanskje snakk om rundt 2-3 timer til faren henter minste. Vi vil også være villig til og betale henne en sum i måneden. Jeg vil starte studier til høsten for at barna skal slippe tidsklemma og få litt korte dager innimellom, men frem til sommeren blir vi og slite litt med logistikken. Anonymous poster hash: e47a3...f9b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #2 Skrevet 2. februar 2015 Du kan spørre hvem som helst, men ikke kreve at noen stiller opp. Det må være helt greit å si nei. Anonymous poster hash: 16387...f96
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #3 Skrevet 2. februar 2015 Jeg synes det er frekt å spørre, det er trossalt en ganske stor forpliktelse å være tilgjengelig i det tidsrommet flere dager i uka frem til sommeren. Mange spør likevel men jeg ville ikke gjort det. Ville heller søkt etter dagmamma (for akkurat det tidsrommet) eller sørget for å være hjemme selv. Anonymous poster hash: f601a...8af
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #4 Skrevet 2. februar 2015 Det går jo an å spørre, men da må det gjøres på en slik måte at ikke oldemor føler seg forpliktet til at dette er noe hun må gjøre ellers blir det krise for dere. Kommer jo litt an på hva slag type hun er, slik at det ikke føles som frivillig tvang for henne, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er en ganske stor forpliktelse over lang tid. Men du kjenner oldemor best, og kanskje synes hun bare dette er helt topp, og kos i hverdagen når hun blir pensjonist. Det jeg egentlig prøver å si er vel at du kan spørre hvis du vet at ikke oldemor er redd for å si nei. Anonymous poster hash: d1cb3...c0c
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #5 Skrevet 2. februar 2015 Hvordan hadde dette gått hvis samboeren ikke hadde sagt opp jobben? Hadde dere da hatt samme problem? Fordi dere har i så fall hatt rimelig lang tid til å planlegge for dette. Hadde spurt oldemor, men håper at hun føler at hun kan si nei også hvis hun ikke ønsker dette. Er barnehage en mulighet? Anonymous poster hash: 988ba...2b4
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #6 Skrevet 2. februar 2015 Mannen din trenger vel ikke starte på dagen om han får jobb. De fleste som bytter jobb har tre måneders oppsigelse, mannen din kan vel også si at han ikke kan begynne før om tre måneder pga manglende bhg.plass. Da blir det ihvertfall litt færre måneder med problemer for dere. Og så skaffer du en student til å passe ungen et par timer daglig resten av tiden. Anonymous poster hash: e341c...8aa
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #7 Skrevet 2. februar 2015 Planen var ulønna perm, vi HAR mulighet. Men helt klart bedre om begge har litt inntekt. Jeg blir ikke og jobbe fullt frem mot høsten. Kan jeg søke bhg nå midt i året? Vesla kan ikke gå enda, redd hun blir overkjørt og glemt på småbarnsavdelinga. Teit tanke, vet! Anonymous poster hash: e47a3...f9b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #8 Skrevet 2. februar 2015 Skjønner ikke helt hvorfor han sa opp jobben før han hadde en ny å gå til..... Her løste vi det sånn at pappaen tok fedrekvoten som tidskonto, han jobbet 3 dager i uken og var hjemme 2 dager i uken og fikk da spredd permisjonen sin over veldig lang tid. Jeg var hjemme de tre dagene i uken han jobbet og jobbet selv de to dagene han var hjemme og ca annenhver helg. Anonymous poster hash: ce43b...d3b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #9 Skrevet 2. februar 2015 Skjønner ikke helt hvorfor han sa opp jobben før han hadde en ny å gå til..... Her løste vi det sånn at pappaen tok fedrekvoten som tidskonto, han jobbet 3 dager i uken og var hjemme 2 dager i uken og fikk da spredd permisjonen sin over veldig lang tid. Jeg var hjemme de tre dagene i uken han jobbet og jobbet selv de to dagene han var hjemme og ca annenhver helg. Anonymous poster hash: ce43b...d3b Jobben hans har flyttet. Så nå ville det tatt han 1 t og 15 min og kjøre per vei, kontra 20 min tidligere. Og det ville ikke gått rett og slett. Men klart, får han ikke jobb må han jo bare kontakte dem. Anonymous poster hash: e47a3...f9b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #10 Skrevet 2. februar 2015 Dere er i samme situasjon som så mange andre: Permisjonen er slutt, og dere har ikke barnehageplass. Da må man ordne seg på et vis, enten det blir dagmamma, familiemedlemmer som passer eller andre barnevakter. Dere kan selvsagt søke barnehageplass midt i året, men det er ikke sikkert dere får før i august. Synes det er rart du ikke har sjekket opp i dette før (eller at du ikke vet det siden du har et barn fra før). Å få mannen i jobb bør være en prioritet. Jo lenger uten jobb, jo vanskeligere kan det være å få ny jobb. Jeg ville derfor ikke satset på at han passer barnet framfor å begynne å jobbe. Anonymous poster hash: 71e0e...e5b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #11 Skrevet 2. februar 2015 Ville bare si at datteren min startet i bhg da hun var 9 mnd gammel, noe jeg selvfølgelig ikke ønsket i utgangspunktet, men jeg måtte begynne å jobbe igjen, siden jeg var blitt arbeidsledig under permisjonen, og mannen min var student. Og vet du hva? Det gikk kjempebra!!! Hun var alltid blid på vei til/fra bhg, og det var tydelig å se at hun gledet seg til bhg hver morgen Jeg vet ikke om det er det som har vært grunnen, men datteren min har siden hun begynte i bhg, klatret kjempefort oppover mestringsstigen! Hun gikk ikke da hun begynte i bhg, men etter bare noen uker der, så startet hun å gå, hun ble veldig utadvendt og selvsikker, og har profitert stort på dette nå i høst da hun begynte på skolen. Hun kjente ingen av barna eller de voksne der, siden vi flyttet rett før skolestart, men på kort tid har hun fått mange venner. Jeg får stadig spørsmål fra de andre jentene om de kan være med henne hjem. Så her i gården har det kun vært positivt at hun startet tidlig i bhg Så om 2 mnd. for eks, når hun er ett år, så er det ikke så veldig tidlig lenger for dere heller? Anonymous poster hash: 11d41...926
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #12 Skrevet 2. februar 2015 men hvorfor har dere ikke planlagt noe før akkurat nå? Anonymous poster hash: 000d9...e69
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #13 Skrevet 2. februar 2015 Men hvis dere klarer dere på en inntekt (selv om dere gjerne skulle hatt to) er det ikke løst allerede da? Hvis mannen ikke får tak i jobb, så forsøker du jobbe så mye du kan mens han er hjemme med ungen, og hvis han får jobb, så tar du ut ulønnet perm og er hjemme med barnet. Funker ikke det? Anonymous poster hash: 4fcc5...5c9
QueeenBeee Skrevet 2. februar 2015 #14 Skrevet 2. februar 2015 Min mormor som også er veldig sprek hadde blitt veldig glad for å bli spurt om noe slikt. Snakk med henne før du slår det fra deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå