Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #1 Skrevet 1. februar 2015 Hei. Har vært hos lege på første kontroll. Var i uke 13. Alt dette er litt nytt for meg, men om jeg forstod han riktig, kan man velge selv om man vil gå annenhver gang, eller mest til lege eller jordmor? Hva har dere valgt? Ser ikke for meg at jeg "trenger" legen så mye... Lurer også på om noen av dere går til jordmor i en annen kommune enn hjemkommunen. Jeg bodde i en kommune, A, og har både jobb og fastlege der. Flyttet til nabokommunen, B, men valgte å beholde legen i A. (Enklest mtp jobb). Fikk papirer med nr til jordmor i A, men legen var usikker på om hun ville ta meg inn ettersom jeg bor i B. I B kan jeg velge mellom flere jordmødre. Dersom jeg må til kommune B, hvordan velger jeg da mellom en masse navn på et papir? Håper ikke det ble for rotete, å at noen av dere kan hjelpe en stakkars førstegangs? Anonymous poster hash: b72f0...874
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #2 Skrevet 1. februar 2015 Du velger selv, men annenhver gang er forholdsvis vanlig. Jeg gikk kun til lege. Anonymous poster hash: f9fdb...a49
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #3 Skrevet 1. februar 2015 Jeg gikk kun til jordmor, føler de har litt mer peiling enn enkelte leger, og at de tar seg litt mer tid til deg. Var kun hos lege for å ta blodprøver og div. Anonymous poster hash: 8c1f9...633
Gjest Kira Skrevet 1. februar 2015 #4 Skrevet 1. februar 2015 Jeg gikk kun til jordmor, fastlegen min visste ikke at jeg var gravid før ungen var noen måneder Denne jordmoren var tilknyttet en gynekologklinikk, og fikk fikset alt der. Jordmor var forøvrig i en annen kommune enn den jeg bor i, det var ikke noe problem.
happymum84 Skrevet 1. februar 2015 #5 Skrevet 1. februar 2015 Jeg har gått annenhver gang til begge og har vært veldig fornøyd med det.
Linkwi Skrevet 1. februar 2015 #6 Skrevet 1. februar 2015 Jordmor er MYE mer koselig og tar seg faktisk tid til deg og babyen.. Legene her ihvertfall haster seg gjennom pasientene.
Linkwi Skrevet 1. februar 2015 #7 Skrevet 1. februar 2015 Så jeg har gått til legen når jeg har MÅTTET gått til legen og jordmor ellers.
Elsker livet Skrevet 1. februar 2015 #8 Skrevet 1. februar 2015 Første gangen gikk jeg til annen hver. Men de andre gangene valgte jeg kun lege. Syns jordmortimene tok for lang tid og ble litt for mye prat for min smak. Hos lege stort sett det fysiske kontrollert, det gikk raskt, perfekt for min del. Jeg hadde valgt jordmor i min egen kommune. Du kan sikkert ringe helsestasjonen du hører til, så vil de hjelpe deg videre med å bestille første time.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #9 Skrevet 2. februar 2015 I første svangerskap gikk jeg til legen min helt til på slutten, gikk de to siste månedene til jordmor. Dette angret jeg veldig på, og denne gangen har jeg kun gått til jordmor på helsestasjonen jeg hører til. Hun har kunnet ta alle blodprøvene jeg har trengt også. Jeg foretrekker jordmor da de har mye mer kunnskap og mer tid, og man er jo ikke syk når man er gravid. Det er sikkert litt smak og behag.. Anonymous poster hash: fd867...4a7
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #10 Skrevet 2. februar 2015 Fastlegen min har virkelig ikke peiling, og han har press på seg til å bli ferdig fort. Jordmor har mye mer kunnskap om graviditet og har god tid. Er der ikke så lenge, men føler ikke på tidspresset. Går kun til legen når jeg er syk og for å ta blodprøver. Anonymous poster hash: c02a4...a83
februarprins2013 Skrevet 2. februar 2015 #11 Skrevet 2. februar 2015 begge deler, anhver gang og var fornøyd med det
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #12 Skrevet 2. februar 2015 Tusen takk for alle svar. Da tror jeg at jeg i utgangspunktet sikter med inn på annenhver, så får vi se det litt ann utover Blir spennende å høre hva jordmor sier når jeg ringer. Håper jeg er velkommen i kommunen jeg jobber i. Gjør alt så mye lettere om jeg ikke må kjøre i 30 min hver vei i tillegg til undersøkelsen. Anonymous poster hash: b72f0...874
Daquiry Skrevet 2. februar 2015 #13 Skrevet 2. februar 2015 Jordmoren her i området er helt grusom, så jeg går kun til lege/gynekolog.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #14 Skrevet 3. februar 2015 Jeg gikk kun til jordmor 😊 Anonymous poster hash: 4725a...910
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2015 #15 Skrevet 3. februar 2015 Første gang gikk jeg til både lege og jordmor, legen for blodprøver og plager, jordmor for prat og forberedelse. Denne gangen går jeg til legen, har tenkt en tur til jordmor mot slutten, men trenger ikke all den pratinga når jeg har vært igjennom prosessen før. Jordmor var lurt når det var første barnet! Anonymous poster hash: 14249...75a
Fashionista Skrevet 3. februar 2015 #16 Skrevet 3. februar 2015 Jeg valgte annenhver gang begge gangene. I forrige svangerskap hadde jeg Hyperemesis, så var veldig dårlig de første 27 ukene og trengte jevnlig oppfølging med blodprøvetaking,urinprøver osv + sykemeldinger. Jeg har en mannlig fastlege, så det var faktisk han som foreslo vekslingen siden han (som han så fint sa det selv); " Jeg vet i teorien hvordan det er å være gravid, men ikke i praksis!!"😄 Så da gikk jeg til jordmor og snakket om alle de emosjonelle, fysiske og mentale sidene ved svangerskap og forventninger osv rundt fødsel. Det fungerte kjempefint for meg med en slik veksling og jeg har valgt det nå også (gravid i uke 32) nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå