Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #1 Skrevet 1. februar 2015 Synes det er veldig mye press. Til vanlig må de lese minst 20 minutter hver dag på leselekse, helst lese gjenom 5 ganger, noe som kan ta opp til 45 minutter-1 time. I tillegg til dette har de to sider med mattelekse og to sider med norsk. Nå er det lesekonkurranse i 5 uker i tillegg. Da er det sånt press på at de bør lese 60 minutter hver dag i tillegg til vanlig leselekse. Det høres kanskje ikke mye ut, men for en 1.klassing er det mye. Jenta vår er skoleflink ifølge læreren, og vi ser hun liker veldig godt matte. Men å lese så mye hver dag er slitsomt når hun ikke har så mye konsentrasjon igjen etter skoledagen. De skal lese selv, vi skal ikke lese for dem. De har jo ikke lært alle bokstavene enda engang. Hvor mye lekser har deres 1.klassinger i forhold til dette? Anonymous poster hash: c5673...e5b
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #2 Skrevet 1. februar 2015 Mye. Her har jeg sagt i fra til læreren at det er for mye leselekser, å fått beskjed om at barnet gjør det det orker hver dag. Lekser skal jo ikke være negativt! Her er det: lese en bok 3 ganger. Leseark. Og 1 skrivelekse hver dag. Anonymous poster hash: 18a12...2f9
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #3 Skrevet 1. februar 2015 Kjære vene, det er altfor mye! Litt glede over å gå på skolen skal de faktisk ha. Bra at deres barn er skoleflink og alt, tenk på de som ikke er det. Anonymous poster hash: db2e8...737
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #4 Skrevet 1. februar 2015 Ja, jeg tenker på de som sliter veldig med alle leksene. Her er det "bare" lesingen som blir et slit, siden hun ikke orker mer lesing etter leseleksa. Det var mye lekser fra før, før denne lesekonkurransen startet. Og stakkars førsteklassingene som blir lokket av å vinne pizzakveld osv. De konkurrerer med 2. tom. 4. klasse. Selvfølgelig taper disse 1.klassingene i dette. Synes alle burde fått en belønning da, eller ingen! HI Anonymous poster hash: c5673...e5b
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #5 Skrevet 1. februar 2015 Visste ikke at førsteklassinger klarte å lese en gang jeg. Min fireåring som begynner i førsteklasses om 1,5 år kan ca tre bokstaver... Å lese så mye høres urimelig ut, de er jo så små i førsteklasse! Aner ikke hva som er vanlig. Anonymous poster hash: e6dda...e5e
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #6 Skrevet 1. februar 2015 Vi har 2 sider norsk, 2 sider matte og 2 sider lesing. Lesingen er repetert over flere dager. Mandag sitter vi Ca 30 min med lekser, da er alt ferdig. Denbeste dagene repeterer vi lesingen. Det tar maks 5 minutter. Den er delt i 3 nivåer. Det nivået barnet leser med god flyt er det nivået barnet skal lese. Min øver på alle tre nivåene hver dag. Men han kunne også mange bokstaver ved skolestart. Min eldste brukte 1,5-2 timer på samme mengde da han gikk i 1.klasse. Han hatet lesing og gått seg gjennom lesedelen i 4 år. Må i 5. Og 6. Klasse går det bra. Barn er forskjellige. Heg synes det hørtes ut som mye lesing i hvertfall. Anonymous poster hash: 0a4fc...7a8
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #7 Skrevet 1. februar 2015 Vi har 2 sider norsk, 2 sider matte og 2 sider lesing. Lesingen er repetert over flere dager. Mandag sitter vi Ca 30 min med lekser, da er alt ferdig. Denbeste dagene repeterer vi lesingen. Det tar maks 5 minutter. Den er delt i 3 nivåer. Det nivået barnet leser med god flyt er det nivået barnet skal lese. Min øver på alle tre nivåene hver dag. Men han kunne også mange bokstaver ved skolestart. Min eldste brukte 1,5-2 timer på samme mengde da han gikk i 1.klasse. Han hatet lesing og gått seg gjennom lesedelen i 4 år. Må i 5. Og 6. Klasse går det bra. Barn er forskjellige. Heg synes det hørtes ut som mye lesing i hvertfall. Anonymous poster hash: 0a4fc...7a8 Se bort fra mobilens merkelige skrivefeil. Anonymous poster hash: 0a4fc...7a8
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #8 Skrevet 1. februar 2015 Det var mye! Her tar leksene max 15 min hver dag. Leselekse daglig, men det er snakk om en side som ofte ikke er lengre enn 8 linjer. Så har de en dag med mattelekse, en dag med norsklekse og en dag med finskrift. Anonymous poster hash: 59093...53d
3barnsmamma'n:-) Skrevet 1. februar 2015 #9 Skrevet 1. februar 2015 Oi, det var mye lekser for en førsteklassing! Her har vi en side lesing hver dag som skal leses tre ganger, og det er en enkel side med kort tekst. Så er det en side med matte. En dag har de gloselekse (skrive fire ord i en skrivebok) og en dag har de en side i arbeidsboka i norsk. De som vil, kan jobbe ekstra i egen skrivebok men det er helt frivillig..
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #10 Skrevet 1. februar 2015 Det er alt for mye. Send en mail til læreren og ta det opp. Det kan være en fersk lærer som ikke helt klarer å beregne mengden, eller en som er overflyttet fra et høyere trinn og ikke innser hvor mye tid det tar. Da må jo nesten noen gi beskjed. Jeg synes at 20-25 minutter er makstid for en 1.klassing (er lærer selv) av lekser som skal gjøres, så kan heller de som vil gjøre ekstra få mulighet til å gjøre ekstraoppgaver. Dersom læreren ikke bøyer av, hadde jeg sendt mail til avdelingsleder. Anonymous poster hash: 8760c...d26
mamsi<3 Skrevet 1. februar 2015 #11 Skrevet 1. februar 2015 Synes det var veldig mye. Her hadde 1 Klassingen e liten lesebok som måtte leses 1 gang pr dag i en uke, så ny bok neste uke. I tillegg var det skrivelekse 1 dag og its learning lekse en dag. Stortsett ca 20 mim per dag vil jeg si
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #12 Skrevet 1. februar 2015 Jøss, det var mer lekser enn 2.klassingen min har... 1-2 sier matte, 1-2 sider norskoppgaver (lese en tekst og svare på spørsmål), en lekse på pc (link til læreprogrammer på skolens nettside) og å lese to sider hver dag. Matte, norsk og dataleksen gjør hun på mandag, det tar ikke lang tid. Resten av uken har hun da bare leseleksen og å lese to sier i leseboken tre ganger tar heller ikke lang tid. Hun velger selv å lese i egne bøker på sengen om kvelden. Lekseplanen ligger til høyre her om du vil se på den: http://birkenlund.skole.arendal.no/index.php?pageID=230&page=Fellesside+2Trinn Anonymous poster hash: 4dd36...5a3
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #13 Skrevet 1. februar 2015 Jøss, det var mer lekser enn 2.klassingen min har... 1-2 sier matte, 1-2 sider norskoppgaver (lese en tekst og svare på spørsmål), en lekse på pc (link til læreprogrammer på skolens nettside) og å lese to sider hver dag. Matte, norsk og dataleksen gjør hun på mandag, det tar ikke lang tid. Resten av uken har hun da bare leseleksen og å lese to sier i leseboken tre ganger tar heller ikke lang tid. Hun velger selv å lese i egne bøker på sengen om kvelden. Lekseplanen ligger til høyre her om du vil se på den: http://birkenlund.skole.arendal.no/index.php?pageID=230&page=Fellesside+2Trinn Anonymous poster hash: 4dd36...5a3 Det har min 2. klassing hver dag... Så jammen er det forskjell, ja... Anonymous poster hash: ee89e...539
Honningmelon Skrevet 1. februar 2015 #14 Skrevet 1. februar 2015 Det er alt for mye lekser for en 1. klassing. Dette hadde jeg protestert kraftig på.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #15 Skrevet 1. februar 2015 Jøss! Her i huset er leksene gjort unna på max 15 min. ofte mindre. Jeg synes vår har for lite lekser som er altfor enkle. Ingen utfordringer i det hele tatt. Vi gir litt ekstralekse. Anonymous poster hash: d702d...820
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå