Gå til innhold

Dere med belønningssystem ...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva pleier dere ha som belønning? På skolen bruker de å ha minecraft spilling og hjemme har vi gjerne kino, museum,filmkveld eller baking.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt det av og til i perioder hvor det er en atferd vi virkelig ønsker å kvitte oss med, slik som i starten av skoleåret hvor guttene i klassen plutselig startet sin egen fightclub.... det ønsket vi slett ikke at vår skulle være med på!

 

Hver dag som det hadde gått bra på skolen og sfo (ikke noe slåssing) fikk han en stjerne, og når han fikk 10 stjerner så fikk han en ting han ønsket seg (tror det endte på pokemon perm til 100 kr). Vi sjekket med sfo og skole hver eneste dag hvordan det hadde gått. Etter to uker var denne atferden helt borte, og da forsvant belønningssystemet også. 

 

Kunne aldri drømt om å ha et belønningssystem som varte i det uendelige for da sier det seg jo selv at atferden egentlig ikke endres ved å ha et belønningssystem og dermed er det helt bortkastet. Da må man bruke andre metoder. 



Anonymous poster hash: f80a6...8b1
Skrevet

 

Har hatt det av og til i perioder hvor det er en atferd vi virkelig ønsker å kvitte oss med, slik som i starten av skoleåret hvor guttene i klassen plutselig startet sin egen fightclub.... det ønsket vi slett ikke at vår skulle være med på!

 

Hver dag som det hadde gått bra på skolen og sfo (ikke noe slåssing) fikk han en stjerne, og når han fikk 10 stjerner så fikk han en ting han ønsket seg (tror det endte på pokemon perm til 100 kr). Vi sjekket med sfo og skole hver eneste dag hvordan det hadde gått. Etter to uker var denne atferden helt borte, og da forsvant belønningssystemet også. 

 

Kunne aldri drømt om å ha et belønningssystem som varte i det uendelige for da sier det seg jo selv at atferden egentlig ikke endres ved å ha et belønningssystem og dermed er det helt bortkastet. Da må man bruke andre metoder. 

 

Anonymous poster hash: f80a6...8b1

 

Vil forresten legge til at vi belønner aldri med kino, museum eller slikt som du nevner. Det er ting vi gjør med jevne mellomrom som en familie for å ha det hyggelig uavhengig av barnets oppførsel. Ønsker ikke at han skal tenke at koselig samvær med foreldrene er koblet opp til en vurdering hans atferd. det er ting vi gjør fordi vi er en familie og synes det er hyggelig å være sammen.

 

Hilsen meg over ;)

 

 

 

Anonymous poster hash: f80a6...8b1

Skrevet

Vi pleier og ha tur i slalåmbakken, mat på mcd, eller filmkveld med barnefilm i fokus ☺

Vet ikke hva de har på skolen.

Skrevet

Vi bruker ikke belønningssystem. Men som en sier over her, ville ikke belønnet med opplevelser familien gjør sammen. Ville heller brukt gjenstander eller en aktivitet barnet kan gjøre for seg selv.

 

Anonymous poster hash: ddf72...9fd

Skrevet

 

 

 

Har hatt det av og til i perioder hvor det er en atferd vi virkelig ønsker å kvitte oss med, slik som i starten av skoleåret hvor guttene i klassen plutselig startet sin egen fightclub.... det ønsket vi slett ikke at vår skulle være med på!

 

Hver dag som det hadde gått bra på skolen og sfo (ikke noe slåssing) fikk han en stjerne, og når han fikk 10 stjerner så fikk han en ting han ønsket seg (tror det endte på pokemon perm til 100 kr). Vi sjekket med sfo og skole hver eneste dag hvordan det hadde gått. Etter to uker var denne atferden helt borte, og da forsvant belønningssystemet også.

 

Kunne aldri drømt om å ha et belønningssystem som varte i det uendelige for da sier det seg jo selv at atferden egentlig ikke endres ved å ha et belønningssystem og dermed er det helt bortkastet. Da må man bruke andre metoder.

 

Anonymous poster hash: f80a6...8b1

 

Vil forresten legge til at vi belønner aldri med kino, museum eller slikt som du nevner. Det er ting vi gjør med jevne mellomrom som en familie for å ha det hyggelig uavhengig av barnets oppførsel. Ønsker ikke at han skal tenke at koselig samvær med foreldrene er koblet opp til en vurdering hans atferd. det er ting vi gjør fordi vi er en familie og synes det er hyggelig å være sammen.

 

Hilsen meg over ;)

 

 

 

Anonymous poster hash: f80a6...8b1

Jeg er helt enig i dette. Vi belønner med klistremerker, små gaver, litt sjokolade og slike ting
Skrevet

Nå har jeg ikke hatt belønningssystem på mange år før denne uken igjen. Datteren min på 6,5 begynt å komme inn i sengen hver eneste natt og det blir bare tidligere og tidligere. Har laget en tavle hvor hun skal spare opp 10 klistremerker og da kan hun få seg tusjmaskinen hun ønsker seg.

 

Enig med de over angående aktiviteter med familien som belønning. Slik gjør vi hele tiden og helt uavhengig av belønning.

Skrevet

En overraskelse. Altså etter så og så mange klistermerker, får ungen velge selv hva hun ønsker som overraskelse, innenfor rimelighetens grenser. Sist så ble det is.

Skrevet

vi har ikke belønningssystem. de fikk noe klistremerker på potta når de holdt på med det.

tror det er mange som driver med det der. sjuåringen kom hjem å ville ha penger for å gjøre lekser 😳

hun fikk beskjed om at det kom hun aldri i livet til å få.

 

ønsker du virkelig å oppdra ungene dine med belønningssystem? sier ikke at en ikke skal gjøre koselige ting sammen, sier ikke at barna ikke skal få ting, men satt i system?

 

om du gjør sånn, så skjer sånn! det vere seg en belønning eller negativ konsekvens. tenk hvor slitsomt for ungene.

Skrevet

Hva pleier dere ha som belønning? På skolen bruker de å ha minecraft spilling og hjemme har vi gjerne kino, museum,filmkveld eller baking.

Hvilket museum?

 

Anonymous poster hash: 0b031...f14

Skrevet

 

 

Hva pleier dere ha som belønning? På skolen bruker de å ha minecraft spilling og hjemme har vi gjerne kino, museum,filmkveld eller baking.

Hvilket museum?

 

Anonymous poster hash: 0b031...f14

Teknisk museum feks. Reptilparken er og besøkt. Andre ting kan være tøyenbadet og Frognerbadet. Why?

Skrevet

 

 

Hva pleier dere ha som belønning? På skolen bruker de å ha minecraft spilling og hjemme har vi gjerne kino, museum,filmkveld eller baking.

Hvilket museum?

 

Anonymous poster hash: 0b031...f14

Teknisk museum feks. Reptilparken er og besøkt. Andre ting kan være tøyenbadet og Frognerbadet. Why?

 

Trengte litt inspirasjon, men synes personlig at verken Reptilparken og/eller Frognerbadet er museum jeg da.. Men det er jo bare meg ;)

 

Anonymous poster hash: 0b031...f14

Skrevet

Jeg synes en aktivitet er helt greit, det å gi en belønning som gir mergevinst i form av en samlende aktivitet er bra. Man må imidlertid  sørge for at det ikke blir sånn at mangel på belønning straffer resten av familien. Belønningen må dermed være noe dere klarer dere fint uten og det må ikke gå utover broren (?) hvis det ikke blir noe av.

 

Det er en kunst å lage belønningssystemer som funker og varer. Å spille brettspill, få velge kveldsmat, eventuelt spare opp stjerner til noe ekstra på lørdag (forutsetter at han tåler å vente såpass lenge med belønningen) kan være gode belønninger. Jeg har vært borti barn som har latt seg belønne av sånne pengerør som vi hadde som sparebøsser på 70- og 80-tallet. En femmer oppi røret, da ser de at det vokser og de kan spare til noe de ønsker seg. 

Skrevet

Hva pleier dere ha som belønning? På skolen bruker de å ha minecraft spilling og hjemme har vi gjerne kino, museum,filmkveld eller baking.

Så bra at skolen premierer god oppførsel! Får alle som har oppført seg bra spille minecraft?

 

Hva med dem som sliter med å oppføre seg? Synes dem det blir dumt å ikke få spille?

Hvor ofte får de spille?

 

Anonymous poster hash: 1461b...a06

Skrevet

Jeg synes en aktivitet er helt greit, det å gi en belønning som gir mergevinst i form av en samlende aktivitet er bra. Man må imidlertid sørge for at det ikke blir sånn at mangel på belønning straffer resten av familien. Belønningen må dermed være noe dere klarer dere fint uten og det må ikke gå utover broren (?) hvis det ikke blir noe av.

 

Det er en kunst å lage belønningssystemer som funker og varer. Å spille brettspill, få velge kveldsmat, eventuelt spare opp stjerner til noe ekstra på lørdag (forutsetter at han tåler å vente såpass lenge med belønningen) kan være gode belønninger. Jeg har vært borti barn som har latt seg belønne av sånne pengerør som vi hadde som sparebøsser på 70- og 80-tallet. En femmer oppi røret, da ser de at det vokser og de kan spare til noe de ønsker seg.

Bror går aldri glipp av en aktivitet😊 han blit godt tatt vare på. Disse aktivitetene er da belønning på oppsparte smilefjes.

Skrevet

De gangene jeg har brukt det på mine barn, har de fått klistremerke hver dag de har klart det. Etter 5 dager får de velge middag, etter 10 dager får de en leke. Funker hver gang.

Skrevet

 

Jeg synes en aktivitet er helt greit, det å gi en belønning som gir mergevinst i form av en samlende aktivitet er bra. Man må imidlertid sørge for at det ikke blir sånn at mangel på belønning straffer resten av familien. Belønningen må dermed være noe dere klarer dere fint uten og det må ikke gå utover broren (?) hvis det ikke blir noe av.

 

Det er en kunst å lage belønningssystemer som funker og varer. Å spille brettspill, få velge kveldsmat, eventuelt spare opp stjerner til noe ekstra på lørdag (forutsetter at han tåler å vente såpass lenge med belønningen) kan være gode belønninger. Jeg har vært borti barn som har latt seg belønne av sånne pengerør som vi hadde som sparebøsser på 70- og 80-tallet. En femmer oppi røret, da ser de at det vokser og de kan spare til noe de ønsker seg.

Bror går aldri glipp av en aktivitet😊 han blit godt tatt vare på. Disse aktivitetene er da belønning på oppsparte smilefjes.

Hvordan får du det til i praksis?

 

Får begge ungene smilefjes og klarer de antallet får begge tur på museum eller lignende?

 

Får begge smilefjes og viss en klarer det får han gå på museum, mens han som ikke klarer det må bli hjemme?

 

Bare en som får smilefjes og bare han eller begge får museum viss han klarer det?

 

Jeg lurer oppriktig da jeg selv har to barn og lurer på hvordan man får til en aktivitetsbelønning i praksis?

 

Jeg har et barn som nesten alltid oppfører seg bra og et utfordrende barn.

 

Anonymous poster hash: 1461b...a06

Skrevet

Begge må tjene smilefjes og når begge har tjent opp blir det belønning😊

Skrevet

Begge må tjene smilefjes og når begge har tjent opp blir det belønning

Da tenker jeg at det er viktig at de begge har omtrent samme sjanse til å oppnå smilefjes. Altså må sikkert forventningene være lavere for ham med ADHD enn den andre.  Blir jo ganske ødeleggende for søskenforholdet hvis den ene må svi fordi den andre ikke klarer det han burde. 

Skrevet

 

 

Begge må tjene smilefjes og når begge har tjent opp blir det belønning

Da tenker jeg at det er viktig at de begge har omtrent samme sjanse til å oppnå smilefjes. Altså må sikkert forventningene være lavere for ham med ADHD enn den andre. Blir jo ganske ødeleggende for søskenforholdet hvis den ene må svi fordi den andre ikke klarer det han burde.
Det har du helt rett i og forventningene ligger klart lavere for den ene. Begge har like muligheter til å få smilefjes. De har og fått ett godt samarbeid i inntjening av fjesene. 😊
Skrevet

 

 

Begge må tjene smilefjes og når begge har tjent opp blir det belønning

Da tenker jeg at det er viktig at de begge har omtrent samme sjanse til å oppnå smilefjes. Altså må sikkert forventningene være lavere for ham med ADHD enn den andre. Blir jo ganske ødeleggende for søskenforholdet hvis den ene må svi fordi den andre ikke klarer det han burde.
Det har du helt rett i og forventningene ligger klart lavere for den ene. Begge har like muligheter til å få smilefjes. De har og fått ett godt samarbeid i inntjening av fjesene.

 

Synes ikke dette hørtes noe særlig ok ut.... mye jeg ikke forstår helt av dette. Hvorfor har minste dette systemet?? Han er jo "normal"..... Hvorfor må de samarbeide om det og behandles likt ut fra systemet? De er to forskjellige barn, og jeg ville aldri pålagt mine barn å måtte føle at de holdt igjen den andre pga atferd. Og er det egentlig noe særlig at de forbinder hyggelige aktiviteter med atferd? "Jeg var ikke snill nok så da ville ikke mamma dra på kino med meg".... kunne nevnt mye mer som skurrer for meg....

 

I starten av tråden virket det ok, men nå begynner dette å smake litt vondt synes jeg....

 

Anonymous poster hash: f80a6...8b1

Skrevet

 

 

 

 

Begge må tjene smilefjes og når begge har tjent opp blir det belønning

Da tenker jeg at det er viktig at de begge har omtrent samme sjanse til å oppnå smilefjes. Altså må sikkert forventningene være lavere for ham med ADHD enn den andre. Blir jo ganske ødeleggende for søskenforholdet hvis den ene må svi fordi den andre ikke klarer det han burde.
Det har du helt rett i og forventningene ligger klart lavere for den ene. Begge har like muligheter til å få smilefjes. De har og fått ett godt samarbeid i inntjening av fjesene.

Synes ikke dette hørtes noe særlig ok ut.... mye jeg ikke forstår helt av dette. Hvorfor har minste dette systemet?? Han er jo "normal"..... Hvorfor må de samarbeide om det og behandles likt ut fra systemet? De er to forskjellige barn, og jeg ville aldri pålagt mine barn å måtte føle at de holdt igjen den andre pga atferd. Og er det egentlig noe særlig at de forbinder hyggelige aktiviteter med atferd? "Jeg var ikke snill nok så da ville ikke mamma dra på kino med meg".... kunne nevnt mye mer som skurrer for meg....

 

I starten av tråden virket det ok, men nå begynner dette å smake litt vondt synes jeg....

 

Anonymous poster hash: f80a6...8b1

Begge guttene mine er normale. Feks har vi hatt en periode hvor leggetid hAr vært utfordrende for minstemann, her kommer fjesene til nytte. Vi har en rekke ting de kan gjøre sammen for å tjene smilefjes .De har blitt supre på samarbeid. Og handler på ingen måte om at de ikke får kino hvis ikke de er snille...

Skrevet

 

 

 

 

 

Begge må tjene smilefjes og når begge har tjent opp blir det belønning

Da tenker jeg at det er viktig at de begge har omtrent samme sjanse til å oppnå smilefjes. Altså må sikkert forventningene være lavere for ham med ADHD enn den andre. Blir jo ganske ødeleggende for søskenforholdet hvis den ene må svi fordi den andre ikke klarer det han burde.
Det har du helt rett i og forventningene ligger klart lavere for den ene. Begge har like muligheter til å få smilefjes. De har og fått ett godt samarbeid i inntjening av fjesene.

Synes ikke dette hørtes noe særlig ok ut.... mye jeg ikke forstår helt av dette. Hvorfor har minste dette systemet?? Han er jo "normal"..... Hvorfor må de samarbeide om det og behandles likt ut fra systemet? De er to forskjellige barn, og jeg ville aldri pålagt mine barn å måtte føle at de holdt igjen den andre pga atferd. Og er det egentlig noe særlig at de forbinder hyggelige aktiviteter med atferd? "Jeg var ikke snill nok så da ville ikke mamma dra på kino med meg".... kunne nevnt mye mer som skurrer for meg....

 

I starten av tråden virket det ok, men nå begynner dette å smake litt vondt synes jeg....

 

Anonymous poster hash: f80a6...8b1

Begge guttene mine er normale. Feks har vi hatt en periode hvor leggetid hAr vært utfordrende for minstemann, her kommer fjesene til nytte. Vi har en rekke ting de kan gjøre sammen for å tjene smilefjes .De har blitt supre på samarbeid. Og handler på ingen måte om at de ikke får kino hvis ikke de er snille...

Så da får de egentlig belønning uansett om de har tjent opp smilefjes eller ikke?

 

Og viss storebror har tjent opp sine smilefjes så må han vente til lillebror har tjent opp sine smilefjes? Da er jo belønningssystemet bare tull for belønningen får de uansett?

 

Anonymous poster hash: 1461b...a06

Skrevet

Belønninga her er til dømes å spele eit brettspel, eller eit puslespel eller bake bollar i lag..

Skrevet

Jo mer jeg leser jo mer tragisk blir det.

 

Anonymous poster hash: 6b560...f73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...